Gå til innhold

Sjokoladekaketråden!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå går vi sjokoladekakenes tid i møte. 17. mai, pinse, skoleavslutninger og kosete ferietid.

Noen som har lyst til å dele sin beste sjokoladekake her (så slipper vi å kjøpe ukebladene når de kommer med "sjokoladekake-bilaget" sitt :ler::ler::ler: )

Jeg tenker både på langpannesjokoladekaker til barnebursdager, og konfektkake-typer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdens enkleste beste gjørmekonfektkake:

4 egg

2 dl sukker

vispes til eggedosis

150 g smør smeltes, ta kjelen av plata, og knekk oppi 150 gram mørk sjokolade.

Bland smør/sjokolade i eggedosisen, og sikt i 2 dl hvetemel, og 1/2 ts salt samt 1 ts vaniljesukker.

Alt vendes forsiktig inn, og helles i liten springform. Når jeg bruker større springform ganger jeg oppskriften halvannen gang. Stekes på 175 grader i 25-40 minutter, alt etter ovn. Den skal være nesten rå i midten, og bør stå i kjøleskap natten over før den spises.

Kaken er såpass mektig at jeg ikke syns man trenger glasur, men om man vil ha det så bruker jeg en blanding av fløte, smør og mørk sjokolade, som jeg heller over.

Pynter med bringebær.

NAM!

Skrevet

Har du lest denne artikkelen? http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/04/.../23/429615.html

Ellers er dette en personlig, semi-sund favorit:

Sjokoladekake med kesam

• 3 egg

• 2 dl sukker

• 1 dl hvetemel

• 1 ts bakepulver

• 1 dl kakao

• 2 ts vaniljesukker

• 0.8 ts salt

• 3 dl (1 beger) Sans Kesam Mager

• 1 appelsinskall eller limeskall, revet

Slik gjør du:

Visp egg og sukker til eggedosis.

Bland mel med bakepulver, kakao, vaniljesukker og salt. Rør melblandingen forsiktig i eggedosisen. Tilsett Sans Kesam, revet appelsinskall og hakkete nøtter.

Hell røren i en smurt, rund form med ca. 24 cm i diameter. Stekes ved 200 grader i ca. 30 minutter.

Piglet

Skrevet

Til opplysning; "min" kake er en kaloribombe av dimensjoner, så ønsker man semisunne kaker så er det nok best å holde seg til Piglet sin.. :ler:

Skrevet

Dytter denne tråden litt oppover ved å legge en link til Arkanas Mississippi mud cake som jeg vet mange her har prøvd ut og DIGGER. :) ....må få testa selv ved en annledning....

BROWNIES:

200 g mørk sjokolade

200 g smør

4 egg

340 g sukker

240 g hvetemel

3 dl nøtter hakka

1 ts bakepulver

Finhakk sjokolade og smelt over vannbad sammen med smør.

Tilsett eggene og rør dem godt inn med en visp. Tilsett sukkeret og visp det godt inn.

Bland mel, nøtter og bakepulver og rør sammen med sjokoladeblandingen.

Ha i liten langpanne. Stek på 150 grader i ca 45 min. Avkjøl i langpanna.

Kan oppbevares opp til 4 dager i kjøleskap eller 2 uker i fryseren :)

COLAKAKE: (smaker ikke sååå mye cola, men)

- i kopp er 2,25dl-

2 kopper mel

2 kopper sukker

1 kopp smør

1 ss kakao

1 kopp cola (benytt gjerne "døde" rester)

1/2 kopp melk

2 piska egg

2 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1 1/2 kopp minimarshmallows (bruk vanlige store, del i 4 deler)

Ha mel, sukker i bolle.

Kok opp smør, kakao, cola og hell over. Ha i resten vekselsvis. Marshmallowsene vil flyte opp. Ha i liten langpanne og stek på 175 grader i 25-30 min.

Glasur:

1/2 kopp smør

3 ss kakao

6 ss cola

1 pk melis

Kok opp kakao, smør og cola. Bland med melis.

Ha på varm kake.

Kaka smaker best kald :)

Begge disse er det nok av kalorier i også ;)

Gjest the imp
Skrevet

Ca. 40 minutter, 6-8 pers.

Fransk sjokoladekake

• 250 g kokesjokolade

• 250 g smør

• 4 egg

• 200 g melis

• 125 g hvetemel.

I stekeovn ved 200 °C

Brekk sjokoladen i små biter og ha dem i en kjele med smør. Smelt sjokolade og smør ved svak varme. Ikke rør det sammen før sjokoladen er helt myk. Visp lett sammen egg og melis og hell i sjokoladeblandingen under omrøring. Vend til slutt i melet.

Hell røra i en springform 24 cm i diameter, dekket med bakepapir i bunnen. Stek kaka i 20-25 minutter til den har hevet seg langs kanten, men fortsatt er bløt i midten. Avkjøl kaka i formen. Kaka skal ha bløt, kremaktig kjerne.

Server gjerne pisket krem ved siden av. Obs, dette er en kaloribombe av dimensjoner!

Også har vi en spennende en med chili:

Mexikansk sjokoladekake

10 porsjoner

Tid: 55 min

ingredienser

• 250 gr kokesjokolade mørk og bitter

• 250 gr TineSmør

• 150 gr mandler

• 20 gr hvetemel

• ½ ts kanel , malt

• 1 ss kakaopulver

• 2 ss Sans Kesam Mager , 8%

• 1-2 chili (pass på så det ikke blir for sterkt!)

• 6 egg

• 160 gr sukker

Ganache:

• 2½ dl TINE Kremfløte

• 2 ss sukker

• 2 ss TineSmør

• 250 gr kokesjokolade , mørk og bitter

• 65 gr kokesjokolade , lys

Vaniljekesam-fromasj:

• 2 plater gelatin

• 4 dl Sans Kesam Vanilje

• 1 vaniljestang , frøene av

• 1 ss sukker

Slik gjør du

Rund form 22-24 cm. i diameterI stekeovnen ved 160 °C, 20-30 minutter

Kaken: Smelt sjokolade og smør i vannbad. Legg renset chili i vann til den er myk. Kjør den så i foodprocessor til jevn pure. Tilsett mandler, mel,kanel og kakaopulver og kjør videre til mandlene er finhakket. Tilsett kesam.

Bland sjokoladerøren med chilirøren. Skill eggene og visp eggeplommene luftig med sukker og vend inn i røren. Visp eggehvitene stive og fold inn til slutt. Hell røren i godt smurt form og stek.

Ganache: Kok opp fløte og sukker. Hell kokende fløte over smør blandet med begge slag hakket sjokolade. Rør godt og hell over den kalde kaken. Jevn glasuren til glatt lokk med en kniv.

Server med fromasjkrem av Vaniljekesam til: Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene. Ha frøene i kesam. la gelatinplatene ligge i kaldt vann ca. 5 minutter, smelt gelatinen i 2 ss kokende varmt vann. Visp sammen, kesam med vaniljefrø, sukker og smeltet gelatin. La stå til avkjøling og legg fromasjen formet som egg med to skjeer (se bildet) på kakestykkene.

Konfektkake med hvit sjokolade

Ingredienser

300g smør

3 ts bakepulver

6 dl mel

4,5 dl sukker

6 egg

300 g hvit sjokolade

Glasur:

200g hvit sjokolade

50 g smør

5 ss vann

3 dl melis

Slik gjør du:

Sukker og egg røres sammen med visp ( ikke mikser). Smelt sjokoladen med smøret på svak varme og avkjøl litt. Tilsett i eggeblandingen og sikt i mel og bakepulver.

Ha i langpanne og stek ved 180 grader i 20-25 min nederst i ovnen.

Avkjøl.

Glasur:

Sjokoladen smeltes sammen med smør og vann på svak varme. Ikke rør før det er nesten smeltet da det kan bli klumper i. Avkjøl litt og tilsett melisen. Ha på kaka.

Skrevet

Hvor har du funnet disse oppskriftene? Den siste kommer fra Kakemonsen.no (kjenner den igjen på kommafeilen...) og der ligger også bilde, men hvis de andre er fra en nettside, hvilken? Kan være greit for oss å vite om det er noe annet spennende der.

Skrevet

Hvilken kommafeil, Monarda?

Er det noen som har en god sjokoladekake til langpanne, som bruker kakao? Så mye billigere å bake, og så synes jeg det er vrient med kokesjokolade som skal smeltes og sånn?

Takk til alle som deler oppskriften sin, jeg er fristet til å prøve alle... Det blir en bonus for familien i helgene fremover, om jeg rekker å bake... :ler:

Skrevet

Langpannekake

4 egg

4 kopper sukker

6 kopper hvetemel

4 ts bakepulver

4 ts vaniljesukker

2 ss kakao

300 g smaltet margarin

2 kopper melk

Pisk eggedosis og ha i det andre vekselsvis.

Stek på 210 grader i ca 15-20 min.

Glasur:

400 g melis

8 ss kaffe

8 ss smeltet margarin

4 ts vaniljesukker

litt kakao

Liker denne glasuren best om den er lagd med kun kaffe og av god kaffe.

Det ligger oppskrift på mange andre mer spennede glasurer på forumet også. Men denne er lettvint og grei.

Pynt med kokos f.eks.

Skrevet

Her er fire gode kaker. Personlig synes jeg kaker med smeltet sjokolade er mye bedre enn kaker med kakao. Jeg synes kakao-kaker blir tørrere, mens sjokolade-kaker blir saftigere og får fyldigere sjokoladesmak.

Fransk sjokoladekake

250 g kokesjokolade

250 g smør

5 egg

2 dl sukker

3 dl hvetemel

1 ts bakepulver

Smelt sjokoladen og smør i en bolle i vannbad. Lag eggedosis av egg og sukker. Vend sjokoladerøren nedi, og bland til slutt forsiktig inn mel og bakepulver. Smør og mel en springform (24 cm). Kaken skal steke ved 200 grader i ca 30 minutter. Det skal fortsatt henge røre ved på trepinnen.

Langpannesjokoladekake

300 g smør/margarin

600 g sukker

3,5 dl melk

4 egg

500 g hvetemel

1 ss vaniljesukker

4 ts bakepulver

3-4 ss kakao

300 g melis

120 g smør/margarin

6 ss sterk kaffe

3 ts vaniljesukker

1 plate smeltet sjokolade

Rør smør og sukker hvitt. Rør inn eggene, ett om gangen, deretter melk vekselvis med det tørre. Hell røren i bakepapirkledt langpanne. Stek ved 175 grader på midterste rille i ca 30 minutter. Avkjøl kaken noen minutter i formen. Hvelv den over på rist. Pisk resten av ingrediensene til en glasur som smøres på kaken når den er helt avkjølt. Kan fryses.

"Mislykket" sjokoladekake

4 egg

2 dl sukker

200 g kokesjokolade

200 g smør

2,5 dl hvetemel

1 ts bakepulver

1 plate kokesjokolade

2 ss appelsinjuice

Pisk eggedosis av egg og sukker. Smelt sjokolade og smør og rør det inn i eggedosisen vekselvis med mel og bakepulver. Hell i smurt og melstrødd springform (22-24 cm) og stek ved 225 grader i 20 minutter. Kaken skal ha bløt kjerne. Smelt kokesjokolade i juice og bre over kaken.

Brownies

200 g mørk sjokolade

170 g smør

4 dl sukker

4 egg

2 ts vaniljesukker

2,5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en liten langpanne. Stek ved 175 grader i ca 45 minutter. Doble oppskriften for en stor langpanne.

Skrevet

Det finnes jo etterhvert endel rimlige kokesjokolader også :) Fra 7,- eller noe sånt. Eldorado og det rimi merket, coop kanskje også.

Smelte sjokolade i vannbad er jo egentlig ganske greit, men hender jeg tar det i mikroen også. Ikke full styrke og litt og litt av gangen. halvt minutt, røre, halvt minutt røre. Funker fint det også :)

Skrevet

Har dårlige erfaringer med å smelte kokesjokolade sammen med en annen ingrediens. Sjokoladen klumpet seg og det ble ikke fin jevn"røre" av det. (smeltet over vannbad). Tips for hva jeg må gjøre?

Skrevet

Det kan jo være at du har smeltet litt for lenge eller for mye varme. Da kan det klumpe seg igjen.

Ikke la vannet koke mens du smelter, ha litt mindre vann i kjelen så det blir et litt større mellomrom mellom bollen og vannet.

Og om det skal være kokesjokolade smeltet med delfiafett og jeg ikke har det så bruker jeg litt rapsolje oppi fremfor margarin. Syns det er fort gjort at det smaker smør om jeg har det i og gidder ikke alltid kjøpe delfiafett for en liten bit bare.

Skrevet

Takk, Nella! Nå skjønner jeg at jeg har gjort litt feil før. Vannet har nok kokt, og så har jeg hatt vann helt opp til den mindre kjelen jeg har smeltet sjokoladen i.

*glad*

Neste gang kan jeg kanskje få det til!

Skrevet

Har du forsøkt deg på denne? Tenkte jeg skulle prøve meg på denne oppskriften på søndag.

Nei, syntes bare den så god ut. Vil gjerne høre hvordan det gikk...

Piglet

Gjest Gjesta
Skrevet

Dette må være den slemmeste tråden på hele KG :evil:

*har trang bunad*

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg legger ikke på meg, jeg, så eter all den sjokoladen jeg kan før jeg begynner å rase oppover i vekt. :ler:

Skrevet

Denne kaka er spesielt saftig ettersom glasuren skal trekka godt nedi kaka. Det er favorittsjokoladekaka til mannen min:

Sjokoladekake i stor langpanne

Kakerøre:

6 ss kakao

400 g smør

4,5 dl vatn

9 dl sukker

9 dl kveitemjøl

1 beger rømme

4 egg

2 ts natron

1 ts salt

Kok opp kakao, smør og vatn. Rør i sukker. Rør i resten av det turre. Rør i egg og rømme. Steik på 180°-200° C i ca. 30 min. midt i ognen. Prikk kaka med gaffel med ein gong ho kjem ut av ognen.

Glasur:

100 g smelta smør

6 ss mjølk

3 ss kakao

350 g melis

2 ts vaniljesukker

Rør glasuren saman i ei gryte og hell over kaka medan ho er varm. Glasuren skal renna nedi hola som vart laga av prikkinga.

Denne kaka fyller opp mi store langpanne ganske godt, så det er ei stor kake! Ho må kanskje steika litt lenger enn dei 30 minutta, men det er jo berre å sjekka om kaka er ferdig ved å stikka i henne. Kaka kan godt frysast, ho er svært god opptint og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...