Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2004 #1 Skrevet 12. desember 2004 Jeg er en 18 (19 om noen mnd) år gammel jente som vurderer å begynne på p-sprøyte. Har hittil gått på både p-piller og p-ring, går akkurat nå på trionetta. Jeg vurderer altså å starte på p-sprøyte, har vanskeligheter med å huske på å ta pillene og det at mensen blir borte etterhvert virker så fint, men er litt skeptisk til dette med at en kan få uregelmessige blødninger en periode :-? Skal selvfølgelig prate med legen om det, men jeg lurte likevel på om noen som kan dele sine erfaringer? Pros and cons?
Gjest Xavia Skrevet 12. desember 2004 #2 Skrevet 12. desember 2004 Jeg gikk til legen min for å forhøre meg om p-sprøyte for flere år siden. Det ble ikke anbefalt, og da han fortalte litt om p-sprøyta, var det ikke lengre et alternativ for meg. Det er et nokså gammeldags prevansjonsmiddel. Du får mye hormoner i kroppen på en gang. Uregelmessige blødninger, og det kan ta svært lang tid før kroppen kan komme tilbake til normal gjenge igjen. Legen min fortalte at det gjerne ble gitt til kvinner som ikke måtte bli gravide, fordi de f eks var alvorlig psykisk syke, hjerneskadet osv...
Jellyfish Skrevet 12. desember 2004 #3 Skrevet 12. desember 2004 Begynte på p-sprøyte for 4 mnd siden, og er veldig fornøyd. Hadde litt småblødning en stund, kom stort sett bare når jeg var på toalettet, så tampong/bind var ikke nødvendig. Har ikke blødd noenting etter at jeg fikk sprøyte nr. to. Er 24 år, har ikke barn, men ønsker meg seøvfølgelig det etterhvert. Har hørt mange skrekkhistorier her på nettet om at det kan være vanskelig å få barn etterpå, men vet om to som har fått barn uten problemer etter slutt, og har mange venninner som bruker sprøyta. Har ikke snakket med noen personlig som har negativ erfaring.
Gjest gjest1 Skrevet 12. desember 2004 #4 Skrevet 12. desember 2004 P-sprøyte kan gi økt risiko for benskjørhet, slik som denne artikkelen sier. Jeg prøvde p-sprøyte for mange år siden. Det var forferdelig. Først så hadde jeg ikke mensen i tre mnd, men deretter småblødde jeg så godt som hver dag i de neste tre. Så nei, ville ikke anbefalt det, både av egne erfaringer og pga benskjørhet-faren.
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2004 #5 Skrevet 12. desember 2004 kanskje p-staven er noe for deg? http://www.mso-bergen.no/index.php?show=67...xpand=102,38,67
Gjest Revenka Skrevet 12. desember 2004 #6 Skrevet 12. desember 2004 Jeg gikk på p-sprøye i over 4 år, og det fungerte veldig bra. Hadde ikke en eneste blødning. Men da jeg skulle slutte på p-sprøyten oppstod masse problemer. Måtte til spesialist til slutt. Det er over 1 år siden jeg sluttet, og har fortsatt noen problemer. Usj, duste p-sprøyte!
Gjest Xavia Skrevet 12. desember 2004 #7 Skrevet 12. desember 2004 Men da jeg skulle slutte på p-sprøyten oppstod masse problemer. Usj' date=' duste p-sprøyte! [/quote'] Ble litt nyskjerrig...hvis du gidder å svare: Hva slags problemer oppsto? Høres ikke greit ut, håper uansett det går bedre nå!
Gjest Revenka Skrevet 12. desember 2004 #8 Skrevet 12. desember 2004 Jeg var konstant sår og tørr nedentil. Legen min visste ikke hva det var, alle tester var negative. Ble sendt til en spesialist som kunne fortelle meg at det var ettervirkning av p-sprøyten (hormon-kluss). Også det damer kan oppleve i overgansalderen. Ikke så festlig. Hadde ikke sex på flere mnd. Lagde meg en graf i exel som viste når jeg var sår, tørr og hadde mensen, og så hvordan det kom igjen på samme tid i syklusen. Nå er jeg nesten tilbake til normalt. Over ett år etter jeg sluttet.
helenaa Skrevet 13. desember 2004 #9 Skrevet 13. desember 2004 Jeg er veldig fornøyd med p-sprøyten. Det beste er at jeg slipper å tenke hver morgen på vei til jobb: husket jeg å ta pillen i dag? Jeg har hatt noen små blødninger, men i løpet av de siste 1,5 årene har jeg bare brukt bind en dag. Nå er det så lenge siden blødningene at jeg ikke kan huske når det var. Jeg føler heller ikke at sprøyta påvirker humøret mitt, noe pillen gjorde. Men jeg blir selvfølgelig litt skremt over de negative erfaringene folk forteller om. Lykke til med valget!
ringblomst Skrevet 13. desember 2004 #10 Skrevet 13. desember 2004 Har tatt p-sprøyte 3 ganger nå og er så langt fornøyd. Det var via et par venninner jeg fikk vite om den, og min kvinnelige fastlege hadde ikke motforestillinger til at jeg begynte på den. P-sprøyten er depot-prevensjon, altså at man får en stor injeksjon prevensjon som med tiden aktiviseres litt og litt. Det er derfor at mange har problemer med å bli gravid før opp til ca 1 år etter at man har sluttet - litt avhengig av hvor lenge man har gått på sprøyten. Har hatt litt småblødninger, men ikke plagsomt. Har også en følelse av at jeg mister mer hår nå enn tidligere (men det er plenty å ta av). Ellers er det store bonuset å slippe å huske pillen og bind/tampong-lager hjemme. Har heller ikke noe mer humørsvingninger enn vanlig.
Gjest gjestinne Skrevet 13. desember 2004 #11 Skrevet 13. desember 2004 Vil ikke anbefale noen å bruke p-sprøyte.Har gått på den i 2 år.Ettersom jeg ikke er spes flink til å huske å ta piller til faste tidspunkter,trodde jeg dette var et bra alternativ for meg.Var veldig deilig å slippe mensen også.Men bivirkningene har etterhvert blitt mange,etter at de har forsket mer på den.At man er mye mer utsatt for beinskjørhet er ikke akkurat noe pluss heller... I ettertid har jeg kraftige blødninger titt og stadig.Har absolutt ingen kontroll på når de kommer.Ikke morsomt det der.. P-ring er et mye bedre alternativ.Sitter inne i 3 måneder,og du tilfører ikke kroppen din hormoner.Men uansett,spør legen din.Lykke til
Litz Skrevet 13. desember 2004 #12 Skrevet 13. desember 2004 Heh. Jeg kan fortelle mine erfaringer med p-sprøyta, og de er IKKE gode. Jeg begynte med p-sprøyta rett etter fødselen for 5,5 år siden. Var superfornøyd i begynnelsen, mistet menstruasjonen helt etter 2. sprøyta og ikke merket jeg noenting til bivirkninger.... ennå! Etter 4. sprøyta begynte ting å krølle seg, i løpet av 3 måneder gikk jeg opp 18! kg. (jeg trente regelmessig 4 dager i uka i samme periode, i tillegg spiste jeg sunt) Det var bare begynnelsen. Etterhvert begynte jeg å få store og tunge depresjoner og jeg fikk også etterhvert skremmende humørsvingninger. Raserianfall som ikke lignet noe jeg hadde opplevd tidligere. Jeg fikk også store kviser/byller i nakken, på skuldrene og nedover ryggen. Oppå det hele så ble jeg gravid to ganger mens jeg gikk på sprøyta så jeg mistet all tiltro til den etterhvert. Nå er det 2 år siden jeg sluttet på p-sprøyta. (jeg brukte den i 3 år, altså tilsammen tok jeg 12 sprøyter) Humørsvingningene begynner å avta, jeg brukte antidepressiva i nesten 1 år før depresjonen løsnet. Kvisene er der fremdeles og menstruasjonen er håpløs. Sistnevnte kommer med ujevne mellomrom, alt fra 2 dager til 2 måneder mellom hver gang, og den varer alt fra 2 dager til 1 månede. Første menstruasjon jeg fikk etter å ha sluttet med sprøyta kom ca 5 måneder etter siste sprøyte.... og den varte i 3 måneder. Tilslutt måtte jeg ta jerntabletter for ikke å svime av når jeg reiste meg opp. Etter vektøkningen (som kom for ca 4 år siden) dro jeg til legen. Jeg skjønte jo at noe var galt, men ble desverre ikke tatt seriøst av fastlegen min. Etterhvert flyttet vi og jeg bytta fastlege. Da ble jeg henvist til hormonlab'en på Aker Sykehus i Oslo, og der har jeg nå vandret ut og inn i over 3 år. Den første blodprøven viste at jeg hadde alt for mye mannlige hormoner i kroppen. Dette førte da til at kroppen min reagerte som kroppen til en 14 år gammel gutt på mat ol. Alt jeg spiste ble derfor lagret som fett og ikke forbrendt som energi, dette førte da til vektøkningen. Humørsvingningen kom også pga det høye nivået av mannlige hormoner. Det blir nesten som om jeg skulle gått på anabole steroider, og ikke en p-sprøyte. Pga den kraftige vektøkningen har jeg da i tillegg begynt å utvikle Diabetes type 2. Og alt dette pga p-sprøyta! (det har jeg skriftlig fra flere spesialister på aker sykehus) Jeg kan ikke anbefale P-sprøyte til noen! Jeg har selv erfart hva så store doser hormoner kan gjøre med kroppen, desverre kommer jeg ganske sikkert til å slite med bivirkninger resten av livet. Ingen kan garantere at vekten noengang vil stabilisere seg, heller ikke at menstruasjonssyklusen vil komme tilbake til det normale. For meg blir dette for mye gambling med kroppen, og jeg har gått med tanker om å gå videre med denne saken, men rett og slett ikke orket pga depresjoner. Jeg har søkt en del på nett, og snakket med andre som har brukt p-sprøyte, og desverre er ikke min historie unik. Det er veldig mange som har opplevd sterke og svært ubehagelige bivirkninger av sprøyten. Felles for oss alle er at vi var superfornøyde det første året/ to første årene... men etter det kom bivirkningene på rekke og rad. I mitt tilfelle kom de gradvis (bortsett fra vektøkningen) og jeg tenkte ikke over at det kunne være p-sprøyta før jeg kom på hormonlab'en og fikk undersøkt dette nøyere. Jeg trodde det var noe med stoffskiftet som var galt, men så var det de selvpåførte kunstige hormonene som herjet vilt. Sier ikke at alle vil få sånne bivirkninger, men for min del så syns jeg ikke det er verdt og ta sjansen. I mitt tilfelle var det for seint å snu når bivirkningene satte inn.
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #13 Skrevet 17. desember 2004 tusen takk folkens Virker som mange liker spøyta så fort de starter på den, men etter en stund/når man slutter kommer mange komplikasjoner..? Har etter å ha forhørt meg litt, og pratet med kjæresten bestemt meg å la være. Fungerer fint med piller enn så lenge, dessuten er det gratis og man kan utsette mensen om det er behov Igjen, takk for alle svar!
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #14 Skrevet 17. desember 2004 jeg orøvde p-sprøyte etter at jeg hadde prøvd flere forkjellige p-piller i ei lang stund. Jeg vil absolutt ikke anbefale den, etter at jeg hadde fått den blei jeg senge liggende i de neste tre mnd. Med kramper i mage og bekken og feber. Gikk også med konstante blødninger i hele perioden. Når de tre mnd var ferdig så sleit jeg i over et år med å få tilbake vanlig menstrusjon igjen selv om jeg da gikk på p-piller. Går nå på p-pilla cerazette som jeg er veldig fornøyd med da den er østrogen fri. Her kan du gløme pilla i optil 12 timer uten at det er noen fare. Den har virka veldig bra, ikke no bivirkninger og jeg har også mista mensen. Håper å kunne begynne med p-staven når jeg har gått på denna i et år. Kanskje det kan v'æra en mulighet for deg også?
Gjest Martine Skrevet 25. februar 2011 #15 Skrevet 25. februar 2011 kanskje p-staven er noe for deg? http://www.mso-bergen.no/index.php?show=67...xpand=102,38,67 Etter erfaring er ikke p-staven noe godt alternativ. Tok selv p-staven 15 januar 2009, og tok den ut 18 august 2010, der jeg blødde konstant. Hver dag i over et år. Vet flere som har vært plaget med det samme. I alle fall, vurderer du p-staven, be om en "prøvepille" først, som finner ut om du tåler stoffet som er i den. Jeg fikk ikke det tilbudet, og som dere sikkert har skjønt, tålte den ikke. Skikkelig bommert!
Maddebs Skrevet 25. februar 2011 #16 Skrevet 25. februar 2011 Problemet med disse P-middlene er det at det vil alltid være noen som har en dårlig og god erfaring =/ min erfaring er at du får veldig store humørsvingninger av P-sprøyten.. Men det kunne også min veninne fortelle meg at hun hadde fått av P-pilllene sine også.. Så det er litt vanskelig å si hva som er best. Når det kommer til dette med graviditet etterpå så har det gått veldig fint etter at jeg sluttet så har kroppen fungert som normalt, og vi venter ei jente i mars
UnderCover Skrevet 25. februar 2011 #17 Skrevet 25. februar 2011 Jeg gikk på p-sprøyten i 6mnd. Etter 4mnd, så var jeg dårlig på de fleste måter. Da jeg leste bruksanvisningen på p-sprøyten, så sto alt som var galt med meg listet i rekke og rad under "bivirkninger", så det sier seg selv hva jeg mener om den.........
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #18 Skrevet 25. februar 2011 Jeg har gått på p-sprøyte i ca tre år nå, og har ingen problemer. Jeg har ingen blødninger og ingen bivirkninger. Jeg spurte legen min om faren fbeinskjørhet siden jeg har gått på dem så lenge nå, og om jeg eventuelt bør vurdere kalsiumtilskudd, men han sa at det var ingen fare for beinskjørhet med det merket jeg tok. Så jeg er veldig fornøyd, selv etter flere år.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2011 #19 Skrevet 25. februar 2011 Jeg har gått på p-sprøyte i ca tre år nå, og har ingen problemer. Jeg har ingen blødninger og ingen bivirkninger. Jeg spurte legen min om faren fbeinskjørhet siden jeg har gått på dem så lenge nå, og om jeg eventuelt bør vurdere kalsiumtilskudd, men han sa at det var ingen fare for beinskjørhet med det merket jeg tok. Så jeg er veldig fornøyd, selv etter flere år. Finnes det andre merker enn Depo provera?
Gjest sweany Skrevet 18. oktober 2011 #20 Skrevet 18. oktober 2011 Bivirkningene av P-sprøyta er ikke til å merke MENS du går på den. De kommer først etterpå. Anbefales IKKE.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå