Gå til innhold

FOBIER

Anbefalte innlegg

Skrevet

"En fobi har man dersom man er skrekkelig redd for noe som det er liten sjanse for at skal skade en. Blant fobier finner vi som eksempler frykt for hunder, heiser, torden og edderkopper. Det er alltids en viss mulighet at heiser setter seg fast eller at lynet slår ned osv., men muligheten er svært liten. Tilsvarende er ikke edderkopper i Norge farlige for mennesker.

Enkle fobier er angst avgrenset til spesifikke objekter, situasjoner eller aktiviteter. Fobier har flere komponenter. Man kan være redd for muligheten av å møte en edderkopp, redd for selve edderkoppen. Det er heller ikke uvanlig å holde seg borte fra plasser der en har sett edderkopper før.

Pasienter med enkle fobier har ofte ikke angst for selve objektet, men for ubehagelige eller farlige følger som de tror kontakt med objektet kan medføre. Det er vanlig at pasientene er rasjonelt klar over at objektet ikke er farlig."

Leste at en av de utstemte fra BB i Se & Hør (ja, jeg er en av dem som innrømmer at jeg både kjøper OG leser det) har penis-skrekk?!?!? Er dette virkelig mulig??? Har DU en fobi som tåler "dagens lys"?

Videoannonse
Annonse
Gjest ButtHead
Skrevet

Jeg har en slags fobi når det gjelder det å ta heis og jeg er redd for at dører kan gå i vranglås. Jeg dobbeltsjekker alltid at døra kan tas opp, og hvis den er litt treg, får jeg litt panikk.. :-?

Skrevet

har edderkoppfobi.

og angst for stikkende innsekter (veps, bier, humler, klegg etc.) - men det er jo snakk om skrekk for smertefulle stikk på den siste da, og det er da alvorligtalt ikke fobi!!! :ler:

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg er liker heller ikke insekter som stikker (fikk et heftig vepsestikk engang, det fristet ikke akkurat til gjentakelse...), men det er vel ikke akkurat en fobi. Men jeg har telefonskrekk. Fryktelig plagsomt. Jeg tør ikke å ringe til folk jeg ikke kjenner, da må jeg gå og kvinne meg opp i dagevis først, planlegge hva jeg skal si osv. Det er helt idiotisk, jeg er fullstendig klar over det. :roll:(Jeg begynner å bli litt flinkere nå da, blant annet tør jeg å ringe til optikeren for å bestille nye linser.)

Skrevet

Har fobi for :

- insekter

- edderkopper

- tannleger

Tja, tror det var alt :)

Skrevet

Edderkopper.. Definitivt! Jeg kommer i sjokk hvis jeg ser en... Og det er de ENESTE gangene jeg hyler.. :ler:

Jeg har også littebitte angst for heiser!

Skrevet

Edderkoppfobi... :o

Og som Virvel har jeg også telefonskrekk... tar meg laaaaaang tid å planlegge hva jeg skal si og sånt når jeg skal ringe til fremmede, noen ganger også når jeg ringer til venner, særlig hvis det er venner jeg ikke har ringt før (men jeg kjenner dem jo, så det skulle jo ikke være så farlig...) :oops:

Og jeg er på en måte mørkeredd... det eneste rommet hvor jeg føler meg trygg i mørket er på soverommet mitt... jeg går heller ikke inn blant trær når det er mørkt med mindre jeg er med folk jeg stoler på :-?

Gjest Virvel
Skrevet

Det er godt at det er flere av oss, Elisjeba! Kanskje du og jeg skulle øve oss med å ringe til hverandre? :ler:

Skrevet

Så deilig å se at flere har telefonskrekk. Jeg har blitt "mobbet" for dette i mange år jeg. Det er alltid min samboer som må ta sånne telefoner. Jeg tør ikke engang bestille pizza eller bestille billetter på kino over telefon. Hvis det er en telefon jeg virkelig må ta, må jeg planlegge den NØYE... Hvis jeg skal kontakte noen, undersøker jeg bestandig om det kan gjøres via mail. Det er helt sikkert ganske tåpelig, men jeg har faktisk vært sånn i mange år.

Og i fare for å bli gjenkjent, for jeg vet ikke om så mange andre som har det sånn... Jeg har litt bussfobi... Det er så mange år siden jeg har tatt bussen, og nå får jeg meg ikke til å ta den. Så hvis jeg ikke kjører bil eller sykler, går jeg heller hjem enn å ta bussen... Men tog går greit av en eller annen grunn.

Skrevet

Jeg har en skikkelig fobi for vann over hodet.

Det er greit å dykke hvis jeg bestemmer selv og får holde meg for nesa men hvis noen dukker meg under og holder meg der, så får jeg panikk. Midt i all panikken drar jeg inn vann gjennom både munn og nese. Ingen vannskrekk altså, for jeg elsker å bade, men ufrivillig dykking har jeg fobi mot.

Har også telefonskrekk. Kan godt bestille pizza og taxi, men liker ikke å ringe folk jeg ikke kjenner. Livet mitt ble faktisk mye lettere etter at jeg oppdaget SMS og mail.

Skrevet

Å å å, jeg har å telefonskrekk :oops:

hater å ringe til folk jeg ikke kjenner, uff:/

å ta tlf derimot, og snakke med ukjent, DET er helt greit.. rart det der.

edderkopper og slanger er ekle dyr.. men helt angst har jeg vel ikke.

heh.. for en stund siden så kom det en edderkopp opp av tastaturet........ :o ikke noe stor da, men herregud å jeg skvatt. slo den med en avis :-? liket lå der i mange dager :lol:

kanskje gjør det ennå, bare dette ned eller noe :ler:

Skrevet

Eh ...det er ikke for å herme altså .....men jeg liker heller ikke å ringe :oops: Har en venn som ikke kunne fatte og begripe at det skulle være så farlig å snakke med ham i telefonen ...og jeg kunne jo ikke gi noen god forklaring heller :( ...det var bare fryktlig flaut ......Å SVARE i telefonen er lett nok ..men å ringe ....da må jeg som en annen sa kvinne meg opp lenge ..og finne ut alt hva jeg skal si ..før pleide jeg å skrive det ned :oops: ...og så må jeg konsentrere meg heletiden så jeg ikke åpner med å si noe feil ...hvis jeg tenker på noe annet liksom ... :wink: Men det er godt å vite at jeg ikke er ALENE om dette :D

Edderkopper og insekter

Tannleger og leger ......

Å være "innesperret" i en menneskemengde - slik at jeg ikke kan komme meg unna hvis jeg føler for det .....litt klaustrofobisk kanskje

Og så liker jeg meg ikke så godt i mørket .......driver og skremmr meg selv ......ender med at jeg må løpe hjem ...fullstendig overbevist om at noen er etter meg :o :wink:

Skrevet

Går det an å ha fobi mot gravide/nybakte mødre som utelukkende snakker om blod, morkaker (det ekleste ordet jeg kan tenke meg) og igjensydde underliv..? :o

Skrevet

Tanta til moder'n er livredd fugler. Selvom fulglen sitter i bur, er hun helt skjelven. Hvis du slipper den ut av buret, går det en dose bløtt i buksa... :ler:

Skrevet

Jeg har fobier mot:

-mugg

-nesespray

-tannleger

-kakkerlakker

-tannleger

-edderkopper

-lodne baller (de som henger fast på menn)

Skrevet
Går det an å ha fobi mot gravide/nybakte mødre som utelukkende snakker om blod' date=' morkaker (det ekleste ordet jeg kan tenke meg) og igjensydde underliv..? :o[/quote']

Jeg får lyst på kake når noen nevner morkake jeg... :roll:

Heelt sant er det også!

Skrevet

Har fobi for høyder, får helt panikk... :o

Gjest Virvel
Skrevet

Haha, dere slår ikke denne: Jeg vet om en som er livredd for bomull. Åjada, bomull! Hun kan godt bruke klær av bomull, det er ikke noe problem, men ikke vift med en bomullsdott foran øynene på henne, da blir hun helt vill.

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg har fobi mot små barn, sykehusets spebarnsavdeling og folk som ser meg inn i øynene. Ungene er en slitsom fobi, for de kreler formelig over alt, men også det å bli sett inn i øynene er fælt - det kjennes ut som om jeg får klaustrofobisk anfall.

Gjest Scarlet
Skrevet

Min fobi tåler vel dagens lys, men det er et skikkelig problem for meg. Jeg har en ekstrem fobi for edderkopper. Det går skikkelig ut over hverdagen min. For min del kunne det vært vinter hele året, for da hadde de ikke vært der. Jeg gruer meg til hver jævla vår, for da VET jeg at de kommer sakte, men sikkert frem.

Hver gang jeg skal gå inn i et rom så ser jeg meg rundt for å se om jeg får øye på noe, jeg skriker hvis noen tar på meg like etter jeg har sett en edderkopp, jeg skriker mye om natta pga at jeg drømmer om edderkopper..ja, det er mildt sagt helt jævlig. Det som er så typisk er at der vi bor er det veldig mye eddekopper på sommeren, og de er svære som fyrstikkesker (det er ikke overdrevet). Har allerede sett to hittil i år. Det er faktisk så ille at jeg tørr nesten ikke å oppholde meg i leiligheten, og vi tenker faktisk på å flytte pga at jeg er så redd som jeg er. Hva skal jeg gjøre? Jeg er rett og slett helt fortvilet. Jeg vet jo så innmari godt at de er ikke farlig, men allikevel så får jeg både en forferdelig angst når jeg tenker på de, og hvis jeg ser en så får jeg black out (bokstavelig talt). Et av mine høyeste ønsker er å bli kvitt denne fobien, for jeg føler meg helt gal. Mulig jeg hopper av emne her litt nå, men er det noen som har noen tips om hvordan man blir kvitt sånne typer fobier og hvordan man evt. kan bli kvitt edderkoppene vi har i leiligheten..?

Det er veldig vanskelig å forklare for andre hvordan det er å ha en fobi, i hvertfall hvis vedkommende man skal forklare det til ikke har en fobi selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...