AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #41 Skrevet 21. januar 2016 Liker NRK som kanal godt. Betaler ikke lisens da. Vi har tv som bare brukes som monitor for pc'ene våre. Ser netflix og spiller på den. Får ikke inn no kanaler og har ikke planer om dette heller. Kontaktet nrk og sa i fra om dette. Fikk et skjema vi kunne fylle ut og sende til de. Nå får vi ikke lisensregning lenger. Har ikke plombert tv'en og folka i lisensavdelinga nevnte ikke noe om dette. Vurderer å få det gjort bare for å slippe trøbbelet om de kommer på døra. Anonymkode: 16cc7...309
LiseTV Skrevet 21. januar 2016 #42 Skrevet 21. januar 2016 Akkurat i desse dager er jeg ikke fornøyd med NRK. Det er så mye sportsprogram med ski. 2
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 21. januar 2016 #43 Skrevet 21. januar 2016 Det er bare 2 ganger i året. Hadde forstått klaginga om man måtte ha betalt den vær måned.
Summers Skrevet 22. januar 2016 #44 Skrevet 22. januar 2016 17 timer siden, Cuntzilla skrev: NRK får penger til å lage programmer, kommersielle kanaler lager programmer for å få penger. Og mediene har en veldig viktig posisjon for forvaltning av informasjon og kultur. Det demokratiske prinsippet ved allmennkringkasting handler om allmennopplysning og representasjon av forskjellige samfunnsgrupper og meninger, kultur, historie, utdannelse, begrense informasjonskløfter osv. Formidle informasjon fra staten til folket, og fra folket til staten. Nå er jo også TV 2 flinke (og underlagt konsesjonsvilkår), men hadde man vært helt markedsstyrt som er trenden i USA så hadde det fort blitt større sprik i informasjon, noe igjen går utover f.eks. valgdeltakelse - for og ta et helt banalt og bokstavelig eksempel på hvordan demokratiet kan svekkes. Lisens er ikke veldig forskjellig fra skatt, bare litt mer uavhengig av regjeringsskifter (noe som er halve poenget med det). Og vi har forøvrig pressestøtte, bygget på litt samme tanker som allmennkringkastingsprinsippet. Vi nordmenn er faktisk generelt ganske opplyste og glupe og har et relativt sett velfungerende demokrati i det såkalt verdens beste land å bo i, tror ikke du skal kimse av pressestøtten og "krinkens" rolle i dette =) Problemet etter min mening er at NRK har to type programmer. De skal vise programmer man ønsker at nordmenn skal se, men som enten ikke hadde blitt produsert eller ikke blitt sett nok om det var overlatt til det private. Her kan noen av programmene legitimere lisens. Men NRK har også rimelig mange programmer som kun er der fordi seerne ønsker å se dem. Synes ikke det er legitimt at fellesskapet skal betale for de programmene.
Vox_populi Skrevet 22. januar 2016 #45 Skrevet 22. januar 2016 19 timer siden, Cuntzilla skrev: Lisens er ikke veldig forskjellig fra skatt Det fins to vesentlige forskjeller på lisens og skatt i vårt samfunn: 1. Skatt er obligatorisk, lisens er frivillig. Er en ikke interessert i å se fjernsyn, slipper en å betale for det. 2. Skatt er progressiv: jo mer en tjener, desto mer må en betale. Lisens er et fast beløp pr. husstand. Ser de rike mer på tv enn de fattige? Det er heller en omvendt tendens. Fjernsyn, aviser og blad er ikke nødvendig å ha, i motsetning til nødvendige offentlige oppgaver som rettsvesen og veger. Heller ikke helt nødvendige forbruksvarer som mat og klær/sko finansieres over skatteseddelen. Hvorfor skal da et unødvendig produkt som fjernsyn betales for uansett om det benyttes eller ei? Nei, la de som vil kaste bort sin tid på fjernsyn, få lov til det, men da kan de betale for det selv. Dagens lisensordning er rettferdig og bør opprettholdes. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #46 Skrevet 22. januar 2016 5 timer siden, Balian de Ibelin skrev: Det er bare 2 ganger i året. Hadde forstått klaginga om man måtte ha betalt den vær måned. Jeg mistenker at det er beløpet, og ikke antall avdrag som er avgjørende her. Anonymkode: 37bbd...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #47 Skrevet 22. januar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistenker at det er beløpet, og ikke antall avdrag som er avgjørende her. Anonymkode: 37bbd...c7f Hvor mye er det i året da? Uansett blir det ikke store summen i mnd-lige utgifter, når man deler summen av begge regningene på 12 Anonymkode: 82d13...061 1
Gjest SykkelJenny Skrevet 22. januar 2016 #48 Skrevet 22. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye er det i året da? Uansett blir det ikke store summen i mnd-lige utgifter, når man deler summen av begge regningene på 12 Anonymkode: 82d13...061 Den er på NOK 1.417,35 x 2 Jeg for min del ser mye på NRK og synes det er deilig å ha en kanal helt uten reklameavbrudd. Når jeg kjører bil så hører jeg ofte på andre kanaler - men skifter til NRK hver gang reklamen dukker opp. Jeg hater reklame på TV og radio - det er rett og slett plagsomt irriterende. De siste dagene har jeg sett på God morgen, Norge .. men gud bedre så mye reklame det er. Sykt irriterende, rett og slett. Jeg har aldri orket se et helt program.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #49 Skrevet 22. januar 2016 3 minutter siden, SykkelJenny skrev: Den er på NOK 1.417,35 x 2 Jeg for min del ser mye på NRK og synes det er deilig å ha en kanal helt uten reklameavbrudd. Når jeg kjører bil så hører jeg ofte på andre kanaler - men skifter til NRK hver gang reklamen dukker opp. Jeg hater reklame på TV og radio - det er rett og slett plagsomt irriterende. De siste dagene har jeg sett på God morgen, Norge .. men gud bedre så mye reklame det er. Sykt irriterende, rett og slett. Jeg har aldri orket se et helt program. Takk for svar! Synd at de må ha reklame da. Anonymkode: 82d13...061
Vox_populi Skrevet 22. januar 2016 #50 Skrevet 22. januar 2016 14 minutter siden, SykkelJenny skrev: Jeg for min del ser mye på NRK og synes det er deilig å ha en kanal helt uten reklameavbrudd. Ja, var det enda så vel! Merkelig at NRK ikke utnytter sin konkurransefordel, men i stedet pøser på med irriterende egenreklame, om og om igjen. Jeg fikk nok for ti år siden og kuttet ut. Har ikke savnet noe som helst!
Cuntzilla Skrevet 22. januar 2016 #51 Skrevet 22. januar 2016 4 timer siden, Summers skrev: Problemet etter min mening er at NRK har to type programmer. De skal vise programmer man ønsker at nordmenn skal se, men som enten ikke hadde blitt produsert eller ikke blitt sett nok om det var overlatt til det private. Her kan noen av programmene legitimere lisens. Men NRK har også rimelig mange programmer som kun er der fordi seerne ønsker å se dem. Synes ikke det er legitimt at fellesskapet skal betale for de programmene. Enig, de går også for mye i matfatet til de kommersielle. NRK er jo selvsagt noe markedsstyrte selv, da de er avhengige av å ha en viss oppslutning for å legitimere lisensen, det kan bare ikke være en helt marginal kanal som en håndfull pensjonister og tre samer ser på. Samtidig lurer jeg på hva som er poenget med f.eks. en radiokanal som NRK mP3, som utelukkende spiller hitmusikk og ikke tilfører samfunnet noe som helst annet, på et marked som allerede er tettpakket med like bra kommersielle alternativer. De må balansere på en fin grense, og jeg synes de tråkker over ganske ofte. 2 timer siden, Vox_populi skrev: Det fins to vesentlige forskjeller på lisens og skatt i vårt samfunn: 1. Skatt er obligatorisk, lisens er frivillig. Er en ikke interessert i å se fjernsyn, slipper en å betale for det. 2. Skatt er progressiv: jo mer en tjener, desto mer må en betale. Lisens er et fast beløp pr. husstand. Ser de rike mer på tv enn de fattige? Det er heller en omvendt tendens. Fjernsyn, aviser og blad er ikke nødvendig å ha, i motsetning til nødvendige offentlige oppgaver som rettsvesen og veger. Heller ikke helt nødvendige forbruksvarer som mat og klær/sko finansieres over skatteseddelen. Hvorfor skal da et unødvendig produkt som fjernsyn betales for uansett om det benyttes eller ei? Nei, la de som vil kaste bort sin tid på fjernsyn, få lov til det, men da kan de betale for det selv. Dagens lisensordning er rettferdig og bør opprettholdes. Ja, jeg er også for lisensordningen. Som sagt, og som du kuttet bort, så er det jo forskjeller på lisens og skatt. Poenget var bare at lisens på samme måte som skatt begrunnes mer på samfunns- og fellesskapsnivå enn om enkeltpersoner ser på Skavlan eller ei. Så "jeg ser aldri NRK"-argumentet er i min mening like lite relevant som "jeg har aldri vært på sykehus" er for å betale mindre skatt. Og her har man jo i tillegg, som du sier, faktisk en mulighet til å ikke betale lisens om man ikke ser på lineær TV! Så da er det enda mindre grunn til å syte. Plomber TVn og abonner på Sumo, Viaplay, Dplay, Netflix eller hva du nål liker om du aldri ser på riksen. Man får jo også alt innholdet på NRK nettTV uten å betale en krone da. Et lite hull i betalingsmodellen som nok må tettes etterhvert. Forøvrig så er TV på ingen måte et unødvendig produkt! Eller sagt på en annen måte: når det først er så stort som det er i vår kultur, så er det på ingen måte et uviktig produkt.
Vox_populi Skrevet 22. januar 2016 #52 Skrevet 22. januar 2016 8 minutter siden, Cuntzilla skrev: Som sagt, og som du kuttet bort, så er det jo forskjeller på lisens og skatt. Poenget var bare at lisens på samme måte som skatt begrunnes mer på samfunns- og fellesskapsnivå enn om enkeltpersoner ser på Skavlan eller ei. Så "jeg ser aldri NRK"-argumentet er i min mening like lite relevant som "jeg har aldri vært på sykehus" er for å betale mindre skatt. ... Forøvrig så er TV på ingen måte et unødvendig produkt! Eller sagt på en annen måte: når det først er så stort som det er i vår kultur, så er det på ingen måte et uviktig produkt. Her forstår jeg deg ikke. Hvis ALLE måtte løse lisens for et eller annet, så er lisensen i realiteten en skatt, nærmere bestemt en koppskatt. Men ordninga ER pr. dato ikke slik: ser en ikke fjernsyn, skal en ikke betale lisens. En er riktig nok ikke alltid nede på personnivå, men iallfall på husstandsnivå. På samunns- og fellesskapsnivå, der vanlig skatt befinner seg, er en ikke. Selvfølgelig er tv et unødvendig produkt! Folk levde og døde i Norge før 1960, og fremdeles er det liv i meg. En ganske annen ting er at mange er opptatt av fordummende amerikansk søppelkultur, og at for dem kan det synes viktig hva som skjer i neste episode. Men nødvendig og viktig er to ulike begreper.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #53 Skrevet 22. januar 2016 Å si at jeg betaler den med glede er vel en overdrivelse, det er litt som med veiavgiften - om den faktisk gikk til veier liksom.. Men jeg betaler den i allefall.. Anonymkode: a424e...61c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #54 Skrevet 22. januar 2016 Jeg hater reklame. Har skrudd av tv'en mange ganger midt i et program fordi reklamepausene gjør meg sint. I tillegg til at de faktisk har en god del kvalitetsprogrammer, så er NRK reklamefri. Betaler lisensen med glede. Anonymkode: d5d7f...ddb
Wenda Skrevet 22. januar 2016 #55 Skrevet 22. januar 2016 I dag er det jo så vanlig med streaming og pvr-dekoder at man ikke trenger å se reklame mer Jeg ser mye på NRK, jeg betaler lisens, men ikke med glede. Mest pga at jeg ikke liker at alle blir tvunget til å betale hvis ikke så kan de ikke ga TV, dekoder osv
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #56 Skrevet 22. januar 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du spiser på en resturant, betaler du regningen fordi du redd for å bli tatt hvis du stikker av, eller gjør du fordi det riktig å betale for seg? Anonymkode: 229db...4c9 Man gjør det fordi man har bestilt og spist maten. Når du går inn på en restaurant uten å bestille noe, betaler du for maten? Det er nemlig slik det kan sammenlignes med å ha TV uten å se på NRK. Anonymkode: fa7da...30d 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #57 Skrevet 22. januar 2016 Den 21.1.2016 at 9.22, AnonymBruker skrev: Den 21.1.2016 at 9.22, AnonymBruker skrev: jeg var så forbanna engang at jeg sendte brev til nrk at tvn var ødelagt og kasta på søpla, og de godtok det, jeg fortsatte å bruke tvn i 15 år etterpå. (beste svindel jeg har gjort ever) Anonymkode: 2e0f1...27d 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man gjør det fordi man har bestilt og spist maten. Når du går inn på en restaurant uten å bestille noe, betaler du for maten? Det er nemlig slik det kan sammenlignes med å ha TV uten å se på NRK. Anonymkode: fa7da...30d Lisens er fortsatt frivillig. ingen som blir bedt om å betale hvis de ikke har mottaksutstyr. Skaffer de seg derimot mottaksutstyr er de klar over at det følger med en avgift. Så da har har gått inn på en resturant, bestilt maten, nektet å betale for den. Da har det liten betydning for resturanten om du faktisk spiser maten, spiser den litt eller ikke spiser den i det hele tatt. I det du bestiller har du inngått en forpliktene avtale. (Noe annet er det hvis det er noe galt med maten, eller resturanten av eget forgodtbefinnende lar deg kansellere avtalen selv om maten er laget). Anonymkode: 2e0f1...27d Anonymkode: 229db...4c9
Wenda Skrevet 22. januar 2016 #58 Skrevet 22. januar 2016 Nei det er jo ikke frivillig. Man kan ikke ha TV og dekoder for å se andre kanaler. Nrk har gjort det slik at dersom du ikke vil betale TV-lisens så får du heller ikke se andre kanaler. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #59 Skrevet 22. januar 2016 2 timer siden, Vox_populi skrev: Her forstår jeg deg ikke. Hvis ALLE måtte løse lisens for et eller annet, så er lisensen i realiteten en skatt, nærmere bestemt en koppskatt. Men ordninga ER pr. dato ikke slik: ser en ikke fjernsyn, skal en ikke betale lisens. En er riktig nok ikke alltid nede på personnivå, men iallfall på husstandsnivå. På samunns- og fellesskapsnivå, der vanlig skatt befinner seg, er en ikke. Selvfølgelig er tv et unødvendig produkt! Folk levde og døde i Norge før 1960, og fremdeles er det liv i meg. En ganske annen ting er at mange er opptatt av fordummende amerikansk søppelkultur, og at for dem kan det synes viktig hva som skjer i neste episode. Men nødvendig og viktig er to ulike begreper. Tv er ikke noe mer eller mindre unødvendig eller uviktig produkt enn for eksempel rettsvesen og veier. For å følge logikken din, det levde og døde folk i Norge også før vi fikk domstoler og veier. Problemet med dine argumenter er at du ser ut til å ha problemer med å skille en allmennkringkaster (lisens ble for øvrig innført i 1924) og TV (både apparater og kanaler) generelt. Det er hevet over enhver tvil at media samlet sett har stor samfunnsmakt. Uten en offentlig finsansiert kringkaster som motvekt, får man et prinsippielt demokratisk problem hvis den fjerde statsmakt utelukkende skal ligge i private aktørers hender, som også kan kjøpes opp av utlendinger (det vil selvsagt føre til et demokratisk underskudd uten private aktører også, poenget er balanse). Selv i USA innså man dette problemet allerede på 60-tallet, og opprettet PBS. Ikke på samme måte som BBC og NRK finansieres, men de gikk så langt det var mulig å gå innenfor den amerikanske ideologien. I tillegg du har tydligvis sterke meninger om amerikansk populærkultur. Du har ikke utdypt dette, men for meg fremstår din forståelse for popkultur ganske overfladisk uten at jeg heller skal spore av ved å utdype. Anonymkode: 229db...4c9 1
fresia Skrevet 22. januar 2016 #60 Skrevet 22. januar 2016 har aldri betalt lisens før, men jeg leier da regner med at huseier betaler den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå