Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke demokratiske prinsipper er det snakk om?

Lisensfinansiert allmennkringaster er bygget på ideologi. Utføringen er inkonsekvent og vanskelig å forsvare prinsippielt selv som NRK lager mye som mange har glede av.

Vi har ikke lisensfinansiert skole og sykehus. Vi har heller ikke en reklamefri allement tilgjengleig papiravis.

Anonymkode: 229db...4c9

NRK får penger til å lage programmer, kommersielle kanaler lager programmer for å få penger. Og mediene har en veldig viktig posisjon for forvaltning av informasjon og kultur.

Det demokratiske prinsippet ved allmennkringkasting handler om allmennopplysning og representasjon av forskjellige samfunnsgrupper og meninger, kultur, historie, utdannelse, begrense informasjonskløfter osv. Formidle informasjon fra staten til folket, og fra folket til staten. Nå er jo også TV 2 flinke (og underlagt konsesjonsvilkår), men hadde man vært helt markedsstyrt som er trenden i USA så hadde det fort blitt større sprik i informasjon, noe igjen går utover f.eks. valgdeltakelse - for og ta et helt banalt og bokstavelig eksempel på hvordan demokratiet kan svekkes.

Lisens er ikke veldig forskjellig fra skatt, bare litt mer uavhengig av regjeringsskifter (noe som er halve poenget med det). Og vi har forøvrig pressestøtte, bygget på litt samme tanker som allmennkringkastingsprinsippet.

Vi nordmenn er faktisk generelt ganske opplyste og glupe og har et relativt sett velfungerende demokrati i det såkalt verdens beste land å bo i, tror ikke du skal kimse av pressestøtten og "krinkens" rolle i dette =)

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært mer rettferdig med finansiering over skatteseddelen. Slik systemet er nå belønnes bare de som sniker seg unna + at det koster en liten formue å ha folk til å reise rundt og sjekke om folk har TV eller ikke.

Anonymkode: 7b56a...414

• Liker 7
Skrevet
46 minutter siden, Cuntzilla skrev:

NRK får penger til å lage programmer, kommersielle kanaler lager programmer for å få penger. Og mediene har en veldig viktig posisjon for forvaltning av informasjon og kultur.

Det demokratiske prinsippet ved allmennkringkasting handler om allmennopplysning og representasjon av forskjellige samfunnsgrupper og meninger, kultur, historie, utdannelse, begrense informasjonskløfter osv. Formidle informasjon fra staten til folket, og fra folket til staten. Nå er jo også TV 2 flinke (og underlagt konsesjonsvilkår), men hadde man vært helt markedsstyrt som er trenden i USA så hadde det fort blitt større sprik i informasjon, noe igjen går utover f.eks. valgdeltakelse - for og ta et helt banalt og bokstavelig eksempel på hvordan demokratiet kan svekkes.

Lisens er ikke veldig forskjellig fra skatt, bare litt mer uavhengig av regjeringsskifter (noe som er halve poenget med det). Og vi har forøvrig pressestøtte, bygget på litt samme tanker som allmennkringkastingsprinsippet.

Vi nordmenn er faktisk generelt ganske opplyste og glupe og har et relativt sett velfungerende demokrati i det såkalt verdens beste land å bo i, tror ikke du skal kimse av pressestøtten og "krinkens" rolle i dette =)

Det er ikke noe tvil om at nrk har en viktig rolle i samfunnet. Men at lisensfiansieringen er bygget på demokratiske prinsipper er feil både teoretisk og faktisk. Folkeopplysning, bevaring av felles verdier og kultur er faktisk argumenter mot lisensfiansiering.

Nrks oppgaver er den eneste samfunnkritiske oppgaven som ikke finanseieres over statsbudjettet. Til info så finansieres de andre statsmaktene (regjering og domstol) over statsbudsjettet og ikke gjennom lisens uten at det er et problem med uavhengigheten.

I tillegg er det inkonsekvent å hevde Nrks viktige samfunnsposisjon samtidig som at dens evne til å utføre disse viktig oppgavene skal være avhengig av antall tv-er i omløp.

Spørsmålet blir altså om lisensordningen skal bør skrotes til fordel for finansiering over skatteseddelen. Det er mye som taler for det.

• Liker 1
Skrevet

jeg var så forbanna engang at jeg sendte brev til nrk at tvn var ødelagt og kasta på søpla, og de godtok det, jeg fortsatte å bruke tvn i 15 år etterpå. (beste svindel jeg har gjort ever)

Anonymkode: 2e0f1...27d

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg var så forbanna engang at jeg sendte brev til nrk at tvn var ødelagt og kasta på søpla, og de godtok det, jeg fortsatte å bruke tvn i 15 år etterpå. (beste svindel jeg har gjort ever)

Anonymkode: 2e0f1...27d

Når du spiser på en resturant, betaler du regningen fordi du redd for å bli tatt hvis du stikker av, eller gjør du fordi det riktig å betale for seg?

• Liker 12
Skrevet

Betaler ikke da vi ikke har tv. Vi har riktignok en tv-skjerm og burde vel sånnsett betalt, men den brukes knapt til å se Netflix en sjelden gang, så selv om NRK er uenig med meg så føler jeg at vi moralsk har vårt på det tørre ved å ikke betale. Skulle de mot formodning ringe på døra en gang så sier jeg bare at det ikke passer at de kommer inn. Men nå har jeg aldri noensinne opplevd å se NRK kjøre rundt på lisensbryterjakt...

Anonymkode: f3580...0ec

• Liker 1
Skrevet

Kjører man elbil, betaler man nesten ingen avgifter

Kjører man NRK via en monitor i stua og chasting så er det uten avgifter.

Innholdet er det samme, teknikken litt ulik.

Sånn er det i Norge.

Anonymkode: 6af18...030

• Liker 1
Skrevet

Lisensregninga er på avtalegiro så jeg merker ikke så mye til at den blir betalt..

Men klart det er irriterende, er det ikke 1400 den koster? Er blodpris!

Skrevet

At NRK-lisensen kun finansierer NRK er en misforståelse. Men det er stortinget som har fastsatt at den skal kreves inn av NRK.

Fra NRK.NO: "Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har og hvilke kanaler du velger å se på. "

En av grunnene til at de blant annet endret navn fra Veiavgift til Årsavgift er fordi den var misvisende. Årsavgiften går ikke til bygging av vei, men direkte inn i statskassa som igjen fordeler pengene der de har bestemt det trengs ut fra statsbudsjettet. Altså betaler du en sum årlig for å holde bil til inntekt for staten, men som ikke går direkte til vei. Det er det samme prinsippet med NRK-lisensen. Du betaler for å ha en TV-mottaker hvor du kan benytte deg av TV-signaler. For øvrig er denne lisensen snart utdøende. I stedet for å legge den ned og bake den inn i skatten velger de heller å snakke om nye måter å kreve denne lisensen inn på. Blant annet ved at alle som eier en TV ELLLER en PC skal betale lisens. I Tyskland f eks har de en lignense TV/Radiolisens. Så denne regningen er ikke unik for Norges befolkning. 

Anonymkode: 570f2...b70

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At NRK-lisensen kun finansierer NRK er en misforståelse. Men det er stortinget som har fastsatt at den skal kreves inn av NRK.

Fra NRK.NO: "Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har og hvilke kanaler du velger å se på. "

En av grunnene til at de blant annet endret navn fra Veiavgift til Årsavgift er fordi den var misvisende. Årsavgiften går ikke til bygging av vei, men direkte inn i statskassa som igjen fordeler pengene der de har bestemt det trengs ut fra statsbudsjettet. Altså betaler du en sum årlig for å holde bil til inntekt for staten, men som ikke går direkte til vei. Det er det samme prinsippet med NRK-lisensen. Du betaler for å ha en TV-mottaker hvor du kan benytte deg av TV-signaler. For øvrig er denne lisensen snart utdøende. I stedet for å legge den ned og bake den inn i skatten velger de heller å snakke om nye måter å kreve denne lisensen inn på. Blant annet ved at alle som eier en TV ELLLER en PC skal betale lisens. I Tyskland f eks har de en lignense TV/Radiolisens. Så denne regningen er ikke unik for Norges befolkning. 

Da har du en annen forståelse av som skjer med lisenspengen enn selv NRK.

Fra NRK.no: "Lisensinntektene tilfaller i sin helhet NRK" http://www.nrk.no/lisens/fakta-om-kringkastingsavgiften-1.2843183 4 avsnitt.

Det er ingen som har hevdet at lisensfinansiering er unikt for Norge. Faktisk er den en blåkopi av BBC i England. Det gjør det ikke noe mer prisnippielt riktig å finansiere NRK via lisens av den grunn.

De fleste er enige om at NRK representerer en viktig samfunnsverdi. Spørsmålet er vi skal la slike viktige samfunnoppgaver styres av hvor mange tv (eller pc-er/tv-kort, whatever) som er i omløp. Eller skal vi sørge for en finansiering på lik linje med andre viktige samfunnsinstitusjoner som Regjeringen og domstolen, gjennom statsbudsjettet?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du en annen forståelse av som skjer med lisenspengen enn selv NRK.

Fra NRK.no: "Lisensinntektene tilfaller i sin helhet NRK" http://www.nrk.no/lisens/fakta-om-kringkastingsavgiften-1.2843183 4 avsnitt.

Det er ingen som har hevdet at lisensfinansiering er unikt for Norge. Faktisk er den en blåkopi av BBC i England. Det gjør det ikke noe mer prisnippielt riktig å finansiere NRK via lisens av den grunn.

De fleste er enige om at NRK representerer en viktig samfunnsverdi. Spørsmålet er vi skal la slike viktige samfunnoppgaver styres av hvor mange tv (eller pc-er/tv-kort, whatever) som er i omløp. Eller skal vi sørge for en finansiering på lik linje med andre viktige samfunnsinstitusjoner som Regjeringen og domstolen, gjennom statsbudsjettet?

Jeg er ikke FOR NRK-lisensen om du tror det. Jeg ville bare påpeke noen fakta. Allikevel bra du retter på meg da jeg ser at jeg har tatt feil i  mitt innlegg. I mitt hode er det bare litt for søkt at de skal ha alle inntektene. For øvrig helt enig at finansiering bør foregå via skatt (statsbudsjettet).

Skrevet (endret)
5 timer siden, EvaLena skrev:

derfor skulle det vært frivillig å betale den lisensen.

Det ER frivillig. Jeg har ikke betalt på ti år. 
Jeg ble lei av amerikansk søppelkultur og norsk regjeringspropaganda, og kvittet meg med hele apparatet.

Endret av Vox_populi
  • Liker 2
Skrevet

HAHAHAHA. Når dere har skaffet dere TV-apparat, så får dere også betale denne idiotiske NRK-lisensen.

Dere har egentlig bare dere selv å takke. Fullt mulig å se TV over internett i dagens samfunn.

Anonymkode: d1615...464

Skrevet

Ingen av delene egentlig. Jeg har Tv, bruker den og betaler derfor lisens. 

Anonymkode: a0e34...fd5

Gjest Castielz
Skrevet

Har TV som benyttes av som monitor for PC/PS4.
Da er man (heldigvis) ikke lisenspliktig.
Det eksisterer heller inget krav om at du må plombere TV'en din, men NRK kan kreve å å få komme å plombere TV'en din.
Ellers, så slipper jeg aldri inn kontrollørene når de ringer på døren.
De har ingen myndighet eller måte å kreve å komme inn i folks hjem, ei har de eller noen som helst måte å kontrollere om folk faktisk har/benytter TV.

Skrevet

Jeg har ikke plombert TVen, men sa i fra til Nrk for litt over ett år siden at jeg ikke hadde noen sorter for tv-mottaker. Jeg har også internett som kommer inn andre veier enn kabel. Dermed oppfyller jeg vilkårene for å ikke betale linsens.

TV må kun plomberes dersom den har en mottaker-del. Mange av de nye tv'ene har jo det nå. Men min har altså ikke det.

Jeg skulle gjerne betalt lisesen, for vi ser mye på web-NRK her. Det merkes når man får barn i hus. Etterhvert som årene går så endres også tv-vanene. Jeg oppdager støtt og stadig gode programmer på nrk.

Kommer nok tilbake som lisesenskunde ved en senere anledning.

Anonymkode: 167f6...2eb

Skrevet

Betaler min lisens med glede. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Betaler lisensen med glede :) null problem

• Liker 1
Skrevet

Jeg  betaler lisensen med glede. NRK produserer en rekke programmer med høy kvalitet og sender gode filmer. Jeg benytter primært radio, og lytter kun på På.  Liker også at det ikke er reklamepauser . 

Skrevet

Jeg betaler lisensen med glede.

NRK har det beste tilbudet, slik jeg ser det, når det gjelder både tv og radio, og jeg syns det er helt i orden å betale for en vare jeg er fornøyd med.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...