Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at det er beløpet, og ikke antall avdrag som er avgjørende her.

Anonymkode: 37bbd...c7f

Kan være enig i at det er dyrt. Men så lenge man bare betaler det 2 ganger i året ser jeg ikke noen grunn til å klage.

Skrevet
3 timer siden, Vox_populi skrev:

Her forstår jeg deg ikke. Hvis ALLE måtte løse lisens for et eller annet, så er lisensen i realiteten en skatt, nærmere bestemt en koppskatt. Men ordninga ER pr. dato ikke slik: ser en ikke fjernsyn, skal en ikke betale lisens. En er riktig nok ikke alltid nede på personnivå, men iallfall på husstandsnivå. På samunns- og fellesskapsnivå, der vanlig skatt befinner seg, er en ikke.

Selvfølgelig er tv et unødvendig produkt! Folk levde og døde i Norge før 1960, og fremdeles er det liv i meg. 
En ganske annen ting er at mange er opptatt av fordummende amerikansk søppelkultur, og at for dem kan det synes viktig hva som skjer i neste episode. Men nødvendig og viktig er to ulike begreper.

Men man kunne da gjort det over skatteseddelen med et fradrag for de som ikke har TV. Ser ingen grunn til at avgiften bør kreves inn eksplisitt. 

Anonymkode: 16831...307

Skrevet

Synes det er helt greit å betale lisensen. Bruker NRK, NRK nettv, radio... får mye for pengene

• Liker 2
Skrevet

Har TV, men betaler ikke lisens, rett og slett fordi jeg ikke har råd til å prioritere dette akkurat nå. Dessuten er det kjæresten min som eier TV'n. Men når jeg får fast jobb, da skal jeg betale den med glede! Jeg synes NRK er en fantastisk TV-kanal som sender utrolig mye variert, og noe for enhver smak. Jeg er ikke interessert i alt de sender, men ganske mye faller i smak bare jeg gir det en sjanse. Da de sendte Hurtigruta minutt for minutt var jeg blant dem som fnyste og mente dette var noe tull å bruke penger på. Men så svitsja jeg innom programmet, og jaggu ble ikke jeg, som nesten 2 millioner andre nordmenn, hekta på det! Samme med salme-sendingen; ikke interessert i utgangspunktet, men bare jeg ga det en sjanse så var det faktisk ikke så verst å ha det stående på i bakgrunnen, noe også mange andre syntes, basert på seertallene. Og det var jo kjempeflott for dem som er interessert i dette. 

Skrevet
Den 21. januar 2016 at 1.26, EvaLena skrev:

IGJEN, irriterer jeg meg over å måtte betale  den lisensen. Ikke kan NRK velges bort heller.

Betaler du din med glede eller stor irritasjon?

Har ikke TV. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Wenda skrev:

Nei det er jo ikke frivillig. Man kan ikke ha TV og dekoder for å se andre kanaler. 

Nrk har gjort det slik at dersom du ikke vil betale TV-lisens så får du heller ikke se andre kanaler. 

Klart det er frivillig. Det er ingen som tvinger deg til å ha TV! 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Cuntzilla skrev:

Enig, de går også for mye i matfatet til de kommersielle. NRK er jo selvsagt noe markedsstyrte selv, da de er avhengige av å ha en viss oppslutning for å legitimere lisensen, det kan bare ikke være en helt marginal kanal som en håndfull pensjonister og tre samer ser på. Samtidig lurer jeg på hva som er poenget med f.eks. en radiokanal som NRK mP3, som utelukkende spiller hitmusikk og ikke tilfører samfunnet noe som helst annet, på et marked som allerede er tettpakket med like bra kommersielle alternativer. De må balansere på en fin grense, og jeg synes de tråkker over ganske ofte.

NRK burde få lov til å være en marginal kanal, det er jo den subsidieringen man faktisk kan forsvare etter min mening. Programmer som man mener at folk burde se på, men som de ikke hadde blitt produsert om  programmene var brukerfinansiert. 

De kommersielle programmene, de som skaffer seere er ikke legitime. Det er ikke som om disse programmene er gratis å produsere, kostnadene kommer i tillegg til de legitime programmene så det er ingen grunn til at de skal slås sammen, utenom å kjøpe stemmer fra folk som ønsker at andre skal betale for ens egen tv-underholdning.

Det er utrolig at NRK får lov til å legitimere seg selv ved seertall. Om 9/10 nordmenn hadde sett på v-cupen i alpint så hadde vel ikke det legitimert at man burde tvinge alle nordmenn til å spleise på tv-rettighetene i stedet for at de 9/10 det gjelder betaler regningen selv.  Det er heller ingen grunn til at kostnadene skal slås sammen med kostnadene til programmer som er legitimert med samfunnsinteresser. 

Det er få som ville sagt at HBO-abonnementet burde bakes inn i lisensen slik at vi som ser på HBO kan sende deler av vår HBO-regning til de som ikke ser på HBO. Men det er jo det NRK gjør effektivt om de sender HBO-programmer. NRK betaler for tv-rettighetene også fordeler de kostnadene på alle lisensbetalerne i stedet for at de som ønsker å se Game of Thrones betaler for det selv. 

Er ikke sikkert støtten til NRK hadde forsvunnet om man fjernet alle de kommersielle programmene på NRK: Man hadde jo samtidig fått lavere kostnader. 

Skrevet
Den 21.1.2016 at 1.26, EvaLena skrev:

IGJEN, irriterer jeg meg over å måtte betale  den lisensen. Ikke kan NRK velges bort heller.

Betaler du din med glede eller stor irritasjon?

Det er frivillig å ha tv. Jeg har valgt det bort, og betaler derfor ikke lisens.

Anonymkode: 50d63...857

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, prt90 skrev:

Klart det er frivillig. Det er ingen som tvinger deg til å ha TV! 

Du skjønner det virkelig ikke du

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er frivillig å ha tv. Jeg har valgt det bort, og betaler derfor ikke lisens.

Anonymkode: 50d63...857

Jeg vet at det er frivillig å ha en TV, men det skulle vært frivillig å bruke NRK. Jeg ser/hører aldri på NRK og bil da heller ikke betale for det. Du skjønner vel det eller?

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Wenda skrev:

Du skjønner det virkelig ikke du

Nei, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man på død og liv skal ha TV.  Har du virkelig ikke noe bedre å bruke livet ditt til på enn å se repriser og reklame? 

Skrevet
16 minutter siden, prt90 skrev:

Nei, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man på død og liv skal ha TV.  Har du virkelig ikke noe bedre å bruke livet ditt til på enn å se repriser og reklame? 

Jeg ser verken på repriser eller reklame, men jeg ser likevel mye på TV. 

Skrevet
5 minutter siden, Wenda skrev:

Jeg ser verken på repriser eller reklame, men jeg ser likevel mye på TV. 

Da kan du jo like gjerne bytte til netflix&HBO, da slipper du lisens

Skrevet

Ok, jeg skjønner ikke helt dette. Jeg har en tv, som jeg kun bruker som en skjerm ved å koble til pc'en Jeg har ingen tv-boks lenger. Skal jeg da betale linsens? 

Anonymkode: dda87...a49

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg skjønner ikke helt dette. Jeg har en tv, som jeg kun bruker som en skjerm ved å koble til pc'en Jeg har ingen tv-boks lenger. Skal jeg da betale linsens? 

Nei. 

Skrevet
Den 21.1.2016 at 3.35, AnonymBruker skrev:

Ja, det går an. Men da kan man jo ikke bruke det som tv en gang i fremtiden om man faktisk ombestemmer seg. 

Den 21.1.2016 at 3.31, AnonymBruker skrev:

Noen får plombert TV-n, og da slipper de å betale lisens

Anonymkode: 82d13...061

Den 21.1.2016 at 3.35, AnonymBruker skrev:

Ja, det går an. Men da kan man jo ikke bruke det som tv en gang i fremtiden om man faktisk ombestemmer seg. 

Om du engang i fremtiden har lyst å se på tv, vil du sannsynligvis ha lyst på ny tv også.

Plomber!

Anonymkode: a677b...b07

Skrevet
1 time siden, prt90 skrev:

Nei. 

Seriøst? Folk har sagt at jeg må betale fordi jeg har en tv. Hm..

Skrevet
Den 21.1.2016 at 7.38, Cuntzilla skrev:

Betaler med glede, jeg ser nok relativt lite på NRK TV/nettTV og lytter enda sjeldnere på radiokanalene/podcastene, men jeg støtter de demokratiske prinsippene bak allmennkringkasting og lisensordning :)

Handler ikke kun om hva man ser på selv uansett, sutrer dere også om at skatten går til eldrehjem når dere ikke har bestemødre eller til skoler når dere ikke har barn?

Det er en viss forskjell på en avgift som går til nødvendigheter (skatt), og avgifter som går til ren underholdning. Nrk skulle vært betaltv, det er det eneste rettferdige. At vi fortsatt har en ordning med allmennkringkasting har mer med med tradisjoner å gjøre enn faktisk samfunnsnytte.

Anonymkode: a677b...b07

Skrevet
10 minutter siden, prt90 skrev:

Da kan du jo like gjerne bytte til netflix&HBO, da slipper du lisens

Mange ting jeg ser på TV som jeg ikke får sett på streamingtjenester 

Nå har jeg heller aldri skrevet at jeg syns det er dust å betale lisens, jeg bare syns det er dust at ALLE som vil ha TV i huset må betale selv om de aldri ser på NRK-kanaler

Skrevet
15 minutter siden, Wenda skrev:

Mange ting jeg ser på TV som jeg ikke får sett på streamingtjenester 

Nå har jeg heller aldri skrevet at jeg syns det er dust å betale lisens, jeg bare syns det er dust at ALLE som vil ha TV i huset må betale selv om de aldri ser på NRK-kanaler

Da kan du jo se på andre ting, masse som går på streaming du aldri får sett på gammeldags TV også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...