AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Jeg har et stort problem! Jeg var på synsundersøkelse for ca 8 måneder siden, og fikk da noen nye supre briller. Synet mitt er slik at når jeg over lengre tid bruker øynene til å se noe på nært hold (feks lese bok, gjøre skolearbeid), så blir langsynet mitt helt elendig! dvs at jeg kan våkne opp en morgen og ha et helt ok syn, men etter jeg har brukt kanskje 3-4 timer på skolearbeid er øynene mine blitt så slitne i musklene sine, at alt som er på avstand blir helt blurrete. Brillene mine er jo lagd med hensyn på dette, men i det siste har blurringen blitt mye verre etter jeg har brukt øynene mye til lesing, og det er fortsatt litt blirrete selv med brillene på, noe det ikke var før. er det noen som har tips? Skal jeg kontakte øyelegen, eller vanlig optiker? Er det normalt at synet blir så drastisk dårlig, og ikke minst at synet er helt ok på morningen, men utover dagen da øyemusklene er slitne ser man knapt? er redd jeg holder på å bli blind :(( Anonymkode: a63f5...8ec
Hulderen Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Du holder nok ikke på å bli blind. Men brillene dine kan ha feil styrke siden du blir så sliten i øynene av dem. Gå tilbake til optikeren du kjøpte brillene av, og be om en ny synsundersøkelse.m
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Da kontakter du optiker du var hos, og forklarer hvordan synet ditt er blitt. For å komme til øyelege trenger du en henvisning enten fra fastlege eller optiker, så det er enklest å dra til optiker som kan mye mer om syn enn en generell praktiserende allmennlege. Hvor gammel er du? Dette kan ha mye å si ifht til utvikling av aldersrelatert lesetillegg, og er du i rett alder kan det være normalt å oppleve forandringer over 8 mnd. Men bestill en time hos optiker. Anonymkode: 44191...8a2
minister-mio Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 Mest sannsynlig holder du ikke på å bli blind, men en tur til optiker bør du.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 Også, de aller fleste optikere i dag har også funduskamera som tar bilder inni øyet ditt, og får en total oversikt over helsetilstanden på synet ditt. Deretter blir du henvist til øyelege om det er behov for det. Hos fastlegen er du heldig om h*n har en lommelykt å lyse deg i øynene med. Anonymkode: 44191...8a2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 Jeg opplever noe lignende, og hos meg er det rett og slett feil med fokuset. Øynene fungerer ikke godt sammen. Min teori er at det har blitt for mye mobilbruk. Man har mobilen i samme avstand til øynene "hele dagen" og dermed begynner jeg å slite med fokuset. Gå til optiker å få sjekket øynene dine. Anonymkode: 5d90a...94b
Honey Dew Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et stort problem! Jeg var på synsundersøkelse for ca 8 måneder siden, og fikk da noen nye supre briller. Synet mitt er slik at når jeg over lengre tid bruker øynene til å se noe på nært hold (feks lese bok, gjøre skolearbeid), så blir langsynet mitt helt elendig! dvs at jeg kan våkne opp en morgen og ha et helt ok syn, men etter jeg har brukt kanskje 3-4 timer på skolearbeid er øynene mine blitt så slitne i musklene sine, at alt som er på avstand blir helt blurrete. Brillene mine er jo lagd med hensyn på dette, men i det siste har blurringen blitt mye verre etter jeg har brukt øynene mye til lesing, og det er fortsatt litt blirrete selv med brillene på, noe det ikke var før. er det noen som har tips? Skal jeg kontakte øyelegen, eller vanlig optiker? Er det normalt at synet blir så drastisk dårlig, og ikke minst at synet er helt ok på morningen, men utover dagen da øyemusklene er slitne ser man knapt? er redd jeg holder på å bli blind :(( Anonymkode: a63f5...8ec Ring og få deg en time hos øyelegen din
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå