Gå til innhold

Ringe politiet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir så ufattelig provosert av at folk lar bilen stå på tomgang i 15 minutter rett utenfor en barnehage på kalde dager når luftkvaliteten allerede er på rødt (helsefarlig) nivå. Gi barna astma fordi man ikke vil fryse? Er greit å ringe politiet slik at de kan komme og bøtelegge?

Anonymkode: a7088...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. De fleste som ikke selv har astma tenker ikke over slikt. Gå heller og skru av tenningen på bilen, og skulle eier se dette forklarer du hvorfor! Politiet har nok av annet og gjøre, og skulle de komme har nok bilen forduftet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at disse problemene var store nyhetsoppslag på starten av 70 tallet også, og da var det betydlig færre biler? Dette kommer i hovedsak av fyring med olje og ved, trafikken står for en mindrepart av dette. I bergen på en lørdag klokken 20.00 med meget lite bilder ute så steg nivået til rødt for noen dager siden.

Anonymkode: d394f...d27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke ring nødnummeret, så burde det være greit. I bebodd strøk skal ikke bilen stå på tomgang over lengre tid. Om du kommer noen vei med klagen er en annen sak.

Sitat

16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§16

Anonymkode: 6e075...fc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kontormus skrev:

Nei. De fleste som ikke selv har astma tenker ikke over slikt. Gå heller og skru av tenningen på bilen, og skulle eier se dette forklarer du hvorfor! Politiet har nok av annet og gjøre, og skulle de komme har nok bilen forduftet.

Tror du ikke 5000,-  i bot for tomgangskjøring er bedre enn at jeg sniker meg inn i bilen og stopper motoren? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at disse problemene var store nyhetsoppslag på starten av 70 tallet også, og da var det betydlig færre biler? Dette kommer i hovedsak av fyring med olje og ved, trafikken står for en mindrepart av dette. I bergen på en lørdag klokken 20.00 med meget lite bilder ute så steg nivået til rødt for noen dager siden.

Anonymkode: d394f...d27

Jeg levde ikke på 70 tallet, men det ser man på målingene på lufktalitet.info så er det jo ganske åpenbart at det er bilene som har skylden. NOx og partikler går i taket hver morgen og ettermiddag i rush-tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir så ufattelig provosert av at folk lar bilen stå på tomgang i 15 minutter rett utenfor en barnehage på kalde dager når luftkvaliteten allerede er på rødt (helsefarlig) nivå. Gi barna astma fordi man ikke vil fryse? Er greit å ringe politiet slik at de kan komme og bøtelegge?

Gi beskjed til styrer i barnehagen og be henne om å henstille alle foreldre om å skru av motoren ved henting og levering. 

Det vi ikke vet er om denne bilen skulle i bhg og hente et sykt barn,mog derfor holdt bilen varm. 

Anonymkode: 3aca1...6a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Beklager altså, men tror politiet hadde ledd godt av deg da. De har mye viktigere ting å gjøre enn å gi bot fordi noen har skrudd på bilen sin uten å bruke den...

Endret av The Lost Dreamer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, The Lost Dreamer skrev:

Beklager altså, men tror politiet hadde ledd godt av deg da. De har mye viktigere ting å gjøre enn å gi bot fordi noen har skrudd på bilen sin uten å bruke den...

Ringte politiet og de ordnet opp.

http://www.osloby.no/nyheter/Politi-og-brannvesen-rykket-ut-til-Snomannen-innspilling-8325757.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, prt90 skrev:

Jeg levde ikke på 70 tallet, men det ser man på målingene på lufktalitet.info så er det jo ganske åpenbart at det er bilene som har skylden. NOx og partikler går i taket hver morgen og ettermiddag i rush-tiden. 

Fordi folk fyrer opp morgen og kveld. Og så har biler selvsagt noe å si, men de står bare for en liten del av regnestykket.

Anonymkode: 344b8...79c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, du er vant til kulde altså? Her med 23 minusgrader (innlandet, oransje nivå) så må bilen stå og gå. Dette også for å minke belastningen på bilen når man starter å kjøre. Bilen min står alltid på tomgang i minst 10 minutter hver gang jeg skal ut og kjøre når det er kaldt. Uten unntak. Dette gjelder også når jeg skal på butikken, hente på skolen e.l. Bilen står og går. 

Jeg regner med du har regnet på utslipp på varm vs kald bil før du provoseres av dette? Hvor mye mer utslipp gir en kald motor som kaldstartes og dermed kjøres i kulda? Er dette mer enn en bil slipper ut det kvarteret på tomgang? 

Anonymkode: 1b02e...880

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, du er vant til kulde altså? Her med 23 minusgrader (innlandet, oransje nivå) så må bilen stå og gå. Dette også for å minke belastningen på bilen når man starter å kjøre. Bilen min står alltid på tomgang i minst 10 minutter hver gang jeg skal ut og kjøre når det er kaldt. Uten unntak. Dette gjelder også når jeg skal på butikken, hente på skolen e.l. Bilen står og går. 

Jeg regner med du har regnet på utslipp på varm vs kald bil før du provoseres av dette? Hvor mye mer utslipp gir en kald motor som kaldstartes og dermed kjøres i kulda? Er dette mer enn en bil slipper ut det kvarteret på tomgang? 

Hvis det er kaldt bruker man motorvarmer. Uten motorvarmer i 23 kuldegrader er bilen en forurensnings-bombe og du bør la den stå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, prt90 skrev:

Hvis det er kaldt bruker man motorvarmer. Uten motorvarmer i 23 kuldegrader er bilen en forurensnings-bombe og du bør la den stå.

Det er ikke alle som har motorvarmer på bilen, inkludert jeg. Ikke har jeg råd til å installere det heller. Her blir det kjørt daglig, samme hvor kaldt det er. Jeg kan jo ikke la ungen sulte bare fordi jeg ikke skal forurense? :P 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som har motorvarmer på bilen, inkludert jeg. Ikke har jeg råd til å installere det heller. Her blir det kjørt daglig, samme hvor kaldt det er. Jeg kan jo ikke la ungen sulte bare fordi jeg ikke skal forurense? :P 

Men å utsette alle de andre barna i nabolaget for helseskadelig luft, og potensielt påføre dem astma og det som værre er, det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, prt90 skrev:

Men å utsette alle de andre barna i nabolaget for helseskadelig luft, og potensielt påføre dem astma og det som værre er, det er greit?

Herregud. Ta deg en bolle. 

Anonymkode: 75e2f...5ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Ta deg en bolle.

Du er virkelig en vaskekte drittsekk, men det regner jeg med du vet. Det blir selvsagt mye mer forurensning av at bilen står og går i 10 minutter først.

Anonymkode: ce5ad...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...