AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Overskriften sier det meste. Jeg er 19år og har tenkt til å skaffe meg prevensjon snart, men er ikke helt sikker på hva jeg skal velge. Står mellom p-stav, p-piller og p-plaster. Jeg har sprøyteskrekk. Dere som har p-stav; fikk dere bedøvelse da legen satte inn p-staven? Kjente dere det? Hvordan går man frem når man skal skaffe prevensjonsmidler? Hva spør helsesøster/legen om? Fortell gjerne om hvilke prevensjonsmidler dere bruker/har hatt. Bivirkninger? Pris? Mister dere mensen? Anonymkode: b0515...3df
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Oppsøk eneten helsestasjon for ungdom eller fastlegen og be om prevensjonsveiledning. Da får du veiledning tilpasset deg og ikke bare generelle råd som her. Frem til du er 20 år så har du kr. 100/pr. 3 mnd. i tilskudd til prevensjon. Anonymkode: 8ec31...24f 1
KristinaKK Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 vil anbefale hormonspiral. ingen mulighet for brukerfeil, slipper å tenkte på prevensjon i 5 år!, billig og de fleste slipper unna med ingen/lite mensturasjon :D 1
Rosaprosa20 Skrevet 26. januar 2016 #4 Skrevet 26. januar 2016 Har selv gått på p-piller i fire år og syns det er veldig greit. P-piller gir deg mulighet til å bestemme selv når du vil ha mensen (de fleste kan hoppe over i flere måneder), og den muligheten får du ikke med p-stav eller spiral. Har ikke vært borti plaster, men regner med det er samme opplegget som p-piller. Mange som har spiral mister mensen, men du kan risikere å ikke gjøre det, og i tillegg være plaget med mellomblødninger. Kan heller ikke tenke meg at en lege vil anbefale en 19-åring uten barn å sette inn spiral, da det passer best for damer med barn.
Gjest Løvemunn Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 Den 26.1.2016 at 20.20, Rosaprosa20 skrev: Har selv gått på p-piller i fire år og syns det er veldig greit. P-piller gir deg mulighet til å bestemme selv når du vil ha mensen (de fleste kan hoppe over i flere måneder), og den muligheten får du ikke med p-stav eller spiral. Har ikke vært borti plaster, men regner med det er samme opplegget som p-piller. Mange som har spiral mister mensen, men du kan risikere å ikke gjøre det, og i tillegg være plaget med mellomblødninger. Kan heller ikke tenke meg at en lege vil anbefale en 19-åring uten barn å sette inn spiral, da det passer best for damer med barn. Er enig angående det du sier om p-piller, da man kan hoppe over mensen i månedsvis. Jeg har mensen hver tredje måned, og det fungerer perfekt for meg. Når det gjelder spiral er det en vanlig misoppfatning (dessverre også av et fåtall leger) at det er et prevensjonsmiddel kun egnet for kvinner som har født barna de skal ha. Nyere forsning (http://forskning.no/menneskekroppen-overvekt-sykdommer-kreft/2012/02/hormonspiral-gir-klart-best-kreftbeskyttelse) viser at hormonspiral gir den desidert beste beskyttelse mot livmorhalskreft og (naturligvis) uønsket graviditet. De fleste opplever å miste menstruasjon ved bruk av hormonspiral, men det gjelder ikke alle. Konklusjonen må være at hormonspiral gir best beskyttelse og minst hormontilskudd, mens p-piller gir større kontroll over menstruasjonen om du skulle være en av de som ikke mister mensen av h-spiralen. Lykke til!
peppermyntete Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 7 timer siden, Løvemunn skrev: Er enig angående det du sier om p-piller, da man kan hoppe over mensen i månedsvis. Jeg har mensen hver tredje måned, og det fungerer perfekt for meg. Når det gjelder spiral er det en vanlig misoppfatning (dessverre også av et fåtall leger) at det er et prevensjonsmiddel kun egnet for kvinner som har født barna de skal ha. Nyere forsning (http://forskning.no/menneskekroppen-overvekt-sykdommer-kreft/2012/02/hormonspiral-gir-klart-best-kreftbeskyttelse) viser at hormonspiral gir den desidert beste beskyttelse mot livmorhalskreft og (naturligvis) uønsket graviditet. De fleste opplever å miste menstruasjon ved bruk av hormonspiral, men det gjelder ikke alle. Konklusjonen må være at hormonspiral gir best beskyttelse og minst hormontilskudd, mens p-piller gir større kontroll over menstruasjonen om du skulle være en av de som ikke mister mensen av h-spiralen. Lykke til! Endelig noen som har fått med seg dette
Poserose Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Jeg har gått på mange ulike merker med p piller i ca 10 år og det har stort sett funket veldig bra. Det du må være oppmerksom på er at om du opplever ubehagelige bivirkninger som veldig vonde menssmerter, kviser, lav sexlyst, forandring i personlighet eller noe som helst så er det bare å bytte merke Det finnes mye forskjellig der ute og du må finne det som passer deg. Nå har jeg byttet til hormonspiral som skal vare i 3 år. Jeg har ikke født. Det er utrolig deilig og slippe å tenke på piller. Den største fordelen er at det ikke er noen helserisiko med det som økt fare for blodpropp. Det gjorde veldig vondt å sette den inn, men det tåler man for en så stor fordel jeg fikk satt den inn med lokalbedøvelse av gynekolog fordi det var så utrolig vondt hos fastlegen. Grunnen til at jeg valgte 3 år og ikke 5 år (koster det samme) er at den for 3 år er fysisk mindre og ville gjøre mindre vondt å sette inn Når du snakker med lege eller helsesøster vil de spørre om du røyker, hva slags sykdommer som er i familien (med fokus på hjertesykdommer, kreft og blodpropp) og hun vil måle blodtrykket ditt. Hun vil sikkert også spørre om du har fast sexpartner. Hun bryr seg garantert ikke, men vil gi deg veiledning ut fra hva du svarer.
Angelheart2 Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Jeg har p-stav og anbefaler det. Nå er det jo selvsagt individuelt om man får bivirkninger og hvilke det i så fall er, men for min del har det vært veldig bra. Mine "bivirkninger" er at jeg så og si aldri har mensen..... Jeg har en liten blødning på max 2 dager ca en til to ganger i året. Jeg har heller ikke opplevd hverken hormonproblemer, kviser, vektoppgang eller andre slike ting, men vet det er andre som har prøvd samme p-stav som har opplevd noe av dette. Når det gjelder innsetting så gjøres dette under lokalbedøvelse. Jeg får først bedøvelse i form av slik "våtserviett" som gjør at jeg ikke kjenner bedøvelsessprøyten, så får jeg lokalbedøvelse der staven skal sitte. Selve staven settes inn i løpet av noen få sekunder og jeg kjenner da ingenting overhodet. Det samme er ved uttagelse, kjenner ingenting da heller. Staven koster ca 1100,- og sitter inne i 3 år før den må skiftes ut. Jeg har brukt p-stav i 12 år, kun avbrutt av en planlagt graviditet der jeg ble gravid på første eggløsning etter at p-staven ble tatt ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå