Gjest undreren1 Skrevet 11. oktober 2004 #1 Skrevet 11. oktober 2004 Etter mye jobbing dette året så har jeg jobbet meg opp masse avspasering. Hvor langt kan bedriften gå tilbake i tid for å se på for mye opptjent avspasering jeg må ta? Dette er i industrien bare så det er sagt. Har hatt ferie for en stund siden , og nå er det litt lite å ta seg til på jobben, kan bedriften bare sende folk hjem og kalle det avspasering så lenge det er dei som har hatt ønske om at vi skulle jobbe tidliger i år når vi egentlig var på avspasering??
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #2 Skrevet 11. oktober 2004 Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Du bør uansett forhøre deg med fagforening eller personalansvarlig for å få klarlagt forholdene ved din bedrift da det kan være forskjellig. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at bedriften skal sende hjem forlk på avspasering. Avspasering er, slik jeg er vant til det, fri man får for overtid som ikke tas ut i lønn. I staten har vi såkalt plusstid (overtid som tas ut i avspasering, ikke lønn) og overtid (tas ut i lønn). Avspasering skal tas innen en viss tid (vet ikke helt hvor lang tid) og avtales med sjef. Problemet er ikke at noen blir sendt hjem for å ta avspasering, problemet er at folk mister avspaseringen fordi det ikke er tid til å ta den ut. jeg vet om noen som har fått betalt i stedet.
Gjest lilletroll Skrevet 12. oktober 2004 #3 Skrevet 12. oktober 2004 Bedriften kan IKKE bestemme når du skal ta ut dine avspaseringstimer. Sånn er det med den saken.
Ugla Skrevet 15. oktober 2004 #4 Skrevet 15. oktober 2004 Bedriften kan IKKE bestemme når du skal ta ut dine avspaseringstimer. Sånn er det med den saken. Der er jeg ikke helt enig, men det er mye som spiller inn... Hva du avspaserer for, hvordan det avlønnes, hva avtale/praksis i bedriften er m.m. Dersom du t.d. jobber turnus, er det ganske vanlig (og egentlig det mest riktige) at dager/vakter som skal avspaseres blir satt opp på turnusen (og bestemmes) av vaktleder! Og jo, det skal avtales med ledelse/bedrift! Du kan ikke bare si at "neste uke avspaserer jeg...". Dersom det ikke går, kan ledelse nekte deg. Det er leder som har "det siste ordet"! Sånn er det med ferie også.
Gjest lilletroll Skrevet 15. oktober 2004 #5 Skrevet 15. oktober 2004 Dersom det ikke går, kan ledelse nekte deg. Dèt er klart! Det må passe for bedriften også!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå