Gå til innhold

Hva ville dere gjort?


Gjest Unknown

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown

Litt usikker på om jeg har plassert dette riktig, men prøver her likevel.

 

Om du kunne fått valget: Enten å bo hjemme på 60kvm med to andre, eller flytte for deg selv på 35kvm alene når du var 17 1/2, hva ville du valgt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer veldig an på situasjon og kontekst? Hvem er de du skulle bodd med, hvordan er forholdet til dem, hva koster de to alternativene, hvor befinner de ulike leilighetene seg i forhold til jobb/skole, hvilke fasiliteter fnnes i nærheten av alternativene (butikk, treningssenter e.l), har du moped/sykkel, hvordan er kollektivtrafikken osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown
Et øyeblikk siden, Brimi skrev:

Jeg hadde valgt å flytte for meg selv og det gjorde jeg også.

Spennende. Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown
1 minutt siden, Pinto2013 skrev:

Det kommer veldig an på situasjon og kontekst? Hvem er de du skulle bodd med, hvordan er forholdet til dem, hva koster de to alternativene, hvor befinner de ulike leilighetene seg i forhold til jobb/skole, hvilke fasiliteter fnnes i nærheten av alternativene (butikk, treningssenter e.l), har du moped/sykkel, hvordan er kollektivtrafikken osv. 

Å bo med to andre er jo her jeg bor fra før, med mamma og lillesøster. De befinner seg ca på samme sted i forhold til skole og jobb. Jeg ville gått med 250kr i overskudd hver måned, med budsjettet jeg har satt opp. Det er veldig sentralt (begge alternativene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Unknown skrev:

Spennende. Hvordan gikk det?

Nja, det gikk ikke så bra. Klarte ikke å betale for meg når sommeren kom (fikk ikke stipend på sommeren og kunne ikke ha jobb pga sykdom) ++ andre ting som jeg ikke husker lengre :-p Endte med at jeg flyttet hjem 4 måneder senere. Jeg var rett og slett ikke klar til å flytte for meg selv. Jeg ble kastet ut på gaten av barnevernet og jeg hadde aldri lært jeg skulle klare meg selv, men det er da mange andre 16-17 åringer som klarer seg bra på hybel :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown
5 minutter siden, Stinelin skrev:

Alene, helt klart. Flytta for meg selv som 16-åring, gikk helt fint det.

Jeg er veldig motivert for å klare det, men er redd for å bli ensom/ha hjemlengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown
Et øyeblikk siden, Stringfellow1 skrev:

 ville garantert ha flyttet for meg selv!

Heller mest mot det, egentlig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown
5 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Alene. Kollektiv er virkelig ikke noe for meg.

Er ikke et kollektiv heller, er hjemme hos mamma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli en del tøffere økonomisk enn du tror. Få i hvert fall noen med en del livserfaring til å se over budsjettet ditt. 
250,- i overskudd pr måned tillater ikke store utskeielsene, eller marginene om noe skulle skje.

Hva har du tenkt å leve av over sommeren? 

Hvor kommer pengene dine fra?

Hva er hovedgrunnen til at du vil ut?

Jeg ville anbefale deg å bite tennene sammen og bo hjemme en stund til om det ikke er noe alvorlig galt hjemme hos deg. Du er ung til å ta alt det ansvaret som det er å flytte hjemmefra. 

Og ja, jeg flyttet ut etter ungdomsskolen. Mange i samme situasjon som slet veldig. Jeg hadde ikke så stort valg, men ville definitivt ikke anbefalt det samme for ungene mine når den dagen kommer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Unknown skrev:

Er ikke et kollektiv heller, er hjemme hos mamma :)

Nei takk. Men så er jeg en del år eldre enn deg og sikkert med bedre inntekt. Kan være greit å bo hjemme og fokusere på utdanningen kontra å måtte opparbeide et potensielt unødvendig høyt studielån. Evt spare penger hvis du jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville flyttet for meg selv. Flyttet og for meg selv da jeg var 17 år, da delte først jeg og en venninne leilighet med 2 soverom. Så året etter flyttet jeg i bofelleskap med mange. Først da jeg var 19 år flyttet jeg i egen leilighet. Syntes det gikk veldig bra og bo for meg selv. Klarte fint å passe på meg selv og regninger. Lagde sunn mat iblant og.

Anonymkode: d8006...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 250 kroner var det månedlige "overskuddet" ville jeg aldri, aldri flyttet for meg selv.

Anonymkode: 58041...93d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt boende hjemme!

Du er ung, og neppe ferdig på skolen, det lønner seg absolutt å bo hjemme så lenge man går på skole.

Jeg for min del bodde hjemme til jeg var 22, hadde fått meg jobb, og en kjæreste å flytte sammen med. Hadde aldri turt å bo alene, er alt for husredd til det. Dessuten er jeg så glad i mamma og pappa, at jeg fortsatt savner å bo hjemme, nå 9 år etter....

Anonymkode: d2294...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 kvm helt for meg selv ville vært rene luksusen for meg da jeg var 17 1/2, det er ikke til om hva jeg ville valgt

Anonymkode: 8eaaf...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...