adiva Skrevet 11. oktober 2004 #1 Skrevet 11. oktober 2004 Har et stort problem med spørsmålet "Hva er dine tre positive sider og dine tre negative sider?" og lignende spørsmål. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal svare på slike spørsmål. Arbeidsgiveren vil jo at man skal si noe negativt som man kan snu om til positivt, eller noe slikt har jeg fått inntrykk av, men negative sider er jo negative sider spør du meg....... Så noen som kan hjelpe meg litt med dette? Og evt gi meg tips på hvordan man kan gi best inntrykk? er jo så sinnsykt vanskelig å få seg heltidsjobb om dagen at jeg blir helt sprø...
Gjest gjest1 Skrevet 11. oktober 2004 #2 Skrevet 11. oktober 2004 egentlig er det litt pussig, for jeg har vært på tre seriøse (i motsetn. til studentjobber) jobbintervjuer og har ALDRI opplevd å bli spurt om mine positive og negative sider. Derimot blir jeg alltid spurt om å fortelle om meg selv....det er mye verre:) Uansett er det best å holde seg unna klisjeene om at alle negative sider egentlige er positive... Vær ærlig, men ikke bus ut med den verste siden din
Arkana Skrevet 11. oktober 2004 #3 Skrevet 11. oktober 2004 Det er ikke alle som spør om dette, men du bør forvente det. Min erfaring er vel at omtrent 75% spør om dette. Det er nok verst for de fleste å trekke fram negative sider, men det sier litt om hvor realistisk selvbilde du har, alle har sine feil. Ikke si det som alle sier, vær ærlig. Mange sier at man bør snu det negative til noe positivt, men mitt tips er å ikke tenke for mye på dette, det virker for meg litt desperat (jeg vil ikke innrømme noe negativt om meg selv, men når jeg først gjør det skal det sannelig være positivt også).
MiniMjau Skrevet 11. oktober 2004 #4 Skrevet 11. oktober 2004 Nei, jeg har vel heller aldri blitt spurt sånn direkte. Men det er jo viktig å vite hva som er dine styrker i forhold til den jobben du søker? Det står jo som oftest i annonsen hvilke egenskaper de er ute etter, så du må finne dine styrker rundt disse egenskapene. Svakheter skal du selfølgelig nevne, men ikke bus ut med disse først og si "uff og uff og nei og nei". VRI svakhetene til noe positivt. F.eks at du er rastløs og utolmodig kan bety at du er effektiv og beslutningsdyktig i jobben. At du er ei skravlebøtte, kan vries til at du er flink til å ta ordet, engasjert, sosial osv. :-) Hvis det er ekstrajobb på Shell, så er det viktig at du er fleksibel(sikkert...) at du kan ta vakter på kort varsel og at du kanskje bor i nærheten.
Gjest Gjesta Skrevet 11. oktober 2004 #5 Skrevet 11. oktober 2004 Jeg er helt enig med deg at det er vanskelig å skulle si positive og negative sider ved seg selv - og jeg føler at det blir så "konstruert" og lite naturlig, på en måte. Lurer på om det egentlig har noe for seg jeg, å stille sånne spørsmål. Jeg tror ikke akkurat det er disse sidene man nevner som avgjør om man får en jobb eller ikke. K
Gjest Arve Skrevet 11. oktober 2004 #6 Skrevet 11. oktober 2004 Jeg var tidligere i år på 2 intervjuer på ganske kort tid. Jeg har snakket med personer som som var på de samme intervjuene av de samme folka. Begge jeg snakket med fikk akkurat det spm. på begge plasser. Jeg fikk ikke. Min teori er at jeg snakker mye på intervju og snakker utfyllende. Da bryr de seg ikke med å spørre slike standar spm. Et tips: gjør hjemmeleksa di om bedriften du skal på intervju til. Et spm som ofte komme er "hva vet du om om xxxxxxx" Kan du svare utfyllende med årstall, antall ansatte, konkret om hva de driver med og evt. målgruppen osv.. osv.. vil gi et veldig positivt inntrykk og de skjønner jo selvsagt at du har gjort hjemmeleksa di. Jeg var på et intervju der jeg fikk dette spørsmålet og kunne mer fakta om selskapet enn intervjueren kunne, etter mitt 2 minutt lange resymè om firma på dette spm lente de seg forbløffet tilbake og uttrykte "jøss, slettes ikke verst" (PS: jeg og 3 andre gikk videre til 2. gangsintervju av 170 stk, jeg hadde 0 relevant utdannelse/erfaring). Spør også mye spørsmål om de, hvordan ting fungerer. Viktig å virke invrig på at du vil jobbe akkurat hos dem, ikke at du er desperat etter å få deg jobb i det hele. Spør hva de kan tilby deg osv.. Slikt vil virke positivt. Ang. spørsmålet ditt. Et forslag: 3 positive: Er veldig ansvarsbevisst og jobber som det skulle vært mitt eget selskap, jeg ser på jobben min som min egen butikk, som taper penger når ingen står ved kassa. Setter punktlighet og ærlighet veldig høy, syns det er viktig at mine kollegaer skal stole 110% på meg og alltid vite at jeg gjør det jeg skal og er der når jeg skal. Er en veldig positiv, utadvendt og sosial person som kommer godt overens med alle og gleder meg til å bli kjent med mine nye kollegaer og starten på mange nye gode vennskap. 3 negative: kan ofte være litt sta har en tendens til å være om mulig litt for utadvendt og direkte, noe som kan bli litt for mye for enkelte personligheter overvurderer av og til min egen tid og kan til tider ha litt for mange baller i luften samtidig Det var det beste jeg kom på i farten, lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #7 Skrevet 11. oktober 2004 En venninne av meg sa om sine neagtive sider at hun var altfor glad i godterier og sjokolade. (Hun fikk jobben...) Ellers har jeg hørt folk si ting som: - kan være pirkete (underforstått er nøyaktig og ordentlig) - kan være for samvittighetsfull - kan være for snill - kan være veldig sta (har inntrykk av at dette er noe mange sier..) Har også en venninne som sa det som det var, at hun kunne være ganske distré. (Hun fikk også jobben) Se an jobben litt, og si noe du kan stå for. (Ikke si at du er pirkete og nøyaktig om du ikke er det for eksempel... ) Lykke til!
adiva Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter #8 Skrevet 14. oktober 2004 Takk for svar! Har fått meg en jobb nå da, enn så lenge, men det kan komme godt med i senere intervjuer..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå