Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #1 Skrevet 11. oktober 2004 Arbeidsmarkedet er jo så dårlig nå at det lønner seg visst ikke å studere i det hele tatt, dersom man ikke skal bli ingeniør eller noe praktisk. Jeg har lyst til å ta sosionom, barnevernspedagog, journalist eller personal og ledelse, men fra alle kanter får jeg høre at det er umulig å få jobb innen dette. Hva skal man studere da? Jeg vil ikke bli lærer, og jeg har ikke karakterer til ingeniørfag/økonomi. Jeg har tatt noen fag ved universitetet, språkfag og historie, og de hjelper meg ingen verdens ting! Jeg er på nippet til å gi opp og bare få barn i stedet, så jeg kan være hjemme noen år.
Gjest Ethereal Skrevet 11. oktober 2004 #2 Skrevet 11. oktober 2004 Utdanning lønner seg! Hva som er sikrest sånn jobbmessig, er ikke lett å si. Arbeidsmarkedet forandrer seg uansett i løpet av den tiden det tar å ta en utdanning. For noen år siden var lærerutdanning veldig sikkert, men i dag sitter vi plutselig i den situasjonen at det er overskudd på lærere.
Gjest gjest1 Skrevet 11. oktober 2004 #3 Skrevet 11. oktober 2004 Arbeidsmarknaden svinger, så det lønner seg i alle fall IKKJE å velge utdanning kun utifrå kva det er bruk for akkurat idag. Finn noko du likar, og prøv å velge ei fleksibel utdanning, så du har fleire mulighetar når du skal i gang med jobbsøkinga. Lukke til! (elles vil det vel alltdi vere bruk for hjelpe-pleiarar....)
Gjest lmari Skrevet 11. oktober 2004 #4 Skrevet 11. oktober 2004 Jeg er selv journalist, og selv om det er dårlig med faste jobber, så har jeg aldri vært arbeidsledig... Har en venninne som er sosionom, hun fikk fast jobb med en gang. En annen venninne er barnevernspedagog, hun var vikar ett år og er nå fast ansatt. En annen venninne er utdannet hjelpepleier og har tatt personal og ledelse i tillegg, og hun har også fast jobb. Det finnes jobber i alle bransjer. Noen bransjer er verre enn andre, men det endrer seg raskt. Og innen du er ferdig med å studere, kan det se helt annerledes ut enn det gjør akkurat nå. ... Velg det som du har lyst til å studere og som du kunne tenke deg å jobbe med resten av livet. Det er viktigere å tenke på enn hvor du får fast jobb!
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #5 Skrevet 12. oktober 2004 Sykepleie er vel regnet for å være sikkert, i allefall dersom du er villig til å flytte på deg. Samme med kokk, i allefall for øyeblikket.
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #6 Skrevet 12. oktober 2004 Jeg ville ikke valgt sosionom i hvert fall...det er for mange sosionomer idag, og studiet er fortsatt kjempepopulært, så det blir nok ikke færre med årene heller. Personlig ville jeg valgt en utdannelse som spesifikt sier hva du kan jobbe med når du er ferdig. Ikke la deg lure av universitetenes "du kan gjøre HVA som helst!".
waco Skrevet 12. oktober 2004 #7 Skrevet 12. oktober 2004 Jeg er på nippet til å gi opp og bare få barn i stedet, så jeg kan være hjemme noen år. Dersom du får barn er det absolutt sikreste inntekt i 20-25 år fremover.....(om du får 2-3-4 unger) Dere jenter er så heldige at dere bor i et land hvor til og med deres private anliggende som f eks hvor mange unger dere har er noe som FELLESSKAPET betaler for dere. Jeg vet ikke om noen jenter som har blitt kjent hvis det ikke hadde vært for musa deres. Prinsesse alaxandria får årlig 2.5 millioner danske kroner hvis eneste betingelse er at hun ikke puler noen andre. Jødinnen M. Lewinsky skrev en bok etter å ha sugd presidenten, og hvor mange MILLIONER betalte ikke kronprins Hamzah bin al-Hussein av jordan for prinsesse Noorhamzah jomfrudom? En kvinnes verdi ligger i hennes kropp. Man kan godt fornekte det og være uenig. Waco men hvem taper mest på det til slutt?
Jupi Skrevet 15. oktober 2004 #9 Skrevet 15. oktober 2004 Det er vanskelig å si, gjest! Arbeidsmarkedet varierer veldig fra år til år. En stund var det veldig mangel på sykepleiere og nå er yrket blitt kjempepopulært, fordi det sies å gi knallgod lønn og garanti på jobb. Hva skjer når dagens studentkull er ferdige? De er blitt mange! Kanskje er det vanskelig å få jobb en stund frem i tid? Da vil interessen falle og færre velger den utdannelsen. Etter noen år igjen, blir det mangel på sykepleiere og lett å få jobb igjen. Det viktigeste er å utdanne seg innen noe du har interesse av og ta det derfra :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå