Gå til innhold

Irettesette legen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en infeksjon som jeg gikk til legen for, og fikk medisiner. Jeg har nå googlet (ja jeg vet man ikke burde) og har funnet noe som er prikk likt det jeg har, ser og beskrives helt likt, og som ikke behandles med orale medisiner men med krem. Jeg kom også på at jeg har hatt lignende men mildere variasjon av sykdommen før, som på nett også nevnes. Skal jeg nevne dette for legen? Jeg vil ikke gi inntrykk av at jeg ikke stoler på dem, eller hypokonder,  men kanskje viss jeg nevner det det kan være hjelpsomt?

Anonymkode: f757e...730

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først tar du medisinene dine, og hjelper ikke det, så går du tilbake og sier hva du tenker.

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, lunamuna skrev:

Først tar du medisinene dine, og hjelper ikke det, så går du tilbake og sier hva du tenker.

ENIG!! :-)

Skrevet
13 minutter siden, lunamuna skrev:

Selvfølgelig ;) har time om en uke så får se hvordan det går til dess. 

TS

Skrevet

Gå til en annen lege og få en second opinion.  

Anonymkode: 742a8...961

Gjest Klaveret
Skrevet

Irettesette legen skal du vel uansett ikke ...

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en infeksjon som jeg gikk til legen for, og fikk medisiner. Jeg har nå googlet (ja jeg vet man ikke burde) og har funnet noe som er prikk likt det jeg har, ser og beskrives helt likt, og som ikke behandles med orale medisiner men med krem. Jeg kom også på at jeg har hatt lignende men mildere variasjon av sykdommen før, som på nett også nevnes. Skal jeg nevne dette for legen? Jeg vil ikke gi inntrykk av at jeg ikke stoler på dem, eller hypokonder,  men kanskje viss jeg nevner det det kan være hjelpsomt?

Samme lidelser kan behandles enten med krem, linement, salve eller med medisiner til å svelge. Hvilken behandlingsform som velges av lege, avgjøre av legen ikke av google. Legen kan ville være sikker på å få tatt knekken på det du har siden du har hatt det før og det kommer tilbake, derfor velger han medisin gjennom munnen og ikke gjennom huden. 

Går du og irettesetter legen på grunn av lesing på dr. Google så vil legen lure.... Det du kan er å spørre om hvorfor legen valgte denne behandlingsformen og ikke en annen (smøre-på-medisin.) Da vil jeg tro forklaringen blir som over. 

Anonymkode: 643e1...647

• Liker 4
Skrevet

Det er en grunn til at legen må ha så lang utdanning og turnus tid for å bli lege i stede for å få lisensen basert på Google...Herregud...

Anonymkode: 5d42b...c79

• Liker 2
Skrevet

Irettesette legen bør du hvertfall ikke gjøre, men du kan stille spørsmål rundt hans valg av behandlingsmetode.

Som en annen skriver er det uansett flere mulige behandlingsmetoder for én enkelt tilstand. Jeg ser ikke hvorfor du kan konkludere med at behandling med krem er bedre enn behandling peroralt uten å inneha den rette medisinske fagkompetansen. 

Anonymkode: 06099...c82

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt medisinene før jeg var sikker på at det var riktige medisiner. Ei venninne av meg skulle få p-piller, men fikk istedenfor piller av legen som er for kvinner i overgangsalderen, og en bivirkning av pillene er at man kan bli lettere gravid. Godt hun gjorde litt research før hun begynte å ta pillene. Legen la seg langflat når hun sa ifra. Det er bedre å spørre legen om han har skrevet ut feil, enn å la være og ta medisiner man kanskje ikke har behov for. 

Skrevet

Man velger selv hva man vil ta av medisiner, heldigvis. En bør ikke stole blindt på alle leger, mange dårlige der ute. Ble selv feildiagnostisert i fjor og "måtte" ta en medisin med masse bivirkninger i over 2 mnd. Unødvendig.

• Liker 1
Gjest incognita
Skrevet

Hvilken infeksjon er det snakk om, og hvilken medisin?

Skrevet

Så du skal irettesette legen fordi du har googlet deg fram til at h*n tar feil?

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, mini-mio skrev:

Så du skal irettesette legen fordi du har googlet deg fram til at h*n tar feil?

Yay! Null mere utgifter til lege! Jeg skulle ha visst at Google visste bedre enn det medisinske spesialist Norge!

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Yay! Null mere utgifter til lege! Jeg skulle ha visst at Google visste bedre enn det medisinske spesialist Norge!

Skriver dr. Google ut resepter og? 

Gjest Uhumskheter
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver dr. Google ut resepter og? 

nei medisinene kjøper du selv på apotekEbay

Skrevet

De fleste oppegående leger vet at de ikke kan ha like mye informasjon i hodet til enhver tid som det som ligger på Google. Det skjer nye ting på ulike medisinske områder som en lege i full jobb med å undersøke pasienter rett og slett ikke klarer å opparbeide seg kunnskap om. Mens man som pasient har all verdens tid til å google og lese om akkurat det spesifikke som feiler en akkurat da.

De legene jeg har hatt er derfor nysgjerrige på informasjon man har funnet på nett (selvfølgelig må man lete på troverdige nettsider), og tar gjerne imot innspill.

Det er imidlertid lurt å ikke være bastant, men ydmyk, spør om legen kan vurdere om det kan være noe i det du har funnet på denne nettsiden, om dette kan være relevant. De fleste legene jeg vet av har en svært høy grad av stolthet, og liker ikke en belærende tone - i likhet med de fleste andre av oss, på våre fagområder ;-)

Anonymkode: 4f7e4...f25

Skrevet
16 timer siden, incognita skrev:

Hvilken infeksjon er det snakk om, og hvilken medisin?

Du er klar over at du ikke kan gi medisinske råd på dette forumet? Derfor er det helt irrelevant hva det dreier seg om. 

Gjest incognita
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at du ikke kan gi medisinske råd på dette forumet? Derfor er det helt irrelevant hva det dreier seg om. 

Spar meg. Det er ikke i strid med reglene å opplyse om hva slags sykdommer man har, eller hvilke medisiner man tar. 

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Husk at du kan bytte fastlege opptil to ganger i året, da! :) Du behøver ikke å oppgi årsak til hvorfor du vil bytte, og det kan enkelt gjøres selv på nett. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...