Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har aldri prøvd å få barn før, men tenkte å begynne fra neste måned, men da blir d jo novemberbarn HVIS det skulle klaffe på første forsøk, evt desemberbarn. Samtidig er det jo dumt å "kaste vekk" to sykluser hvis det skulle være at vi har problemer med å bli gravide??

Er det negativt med novemberbarn med tanke på barnehageplass, sosial utvilling og skolegang? Kan tenke meg at de kanskje henger litt etter de første leveårene, men har et inntrykk av at det er veldig individuelt og jevner seg fort ut? Og så er det kanskje litt kjipt i 18-års aldereren, men det er jo også forbigående

Anonymkode: 61bba...582

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Langt i fra dumt, men ville ikke gjort det selv. 

November er en kjempefin tid å få barn på synes jeg, så har du hele vinteren til å slappe av inne og på trilleturer. Når sommeren kommer er babyen større og kan nyte det gode været, du har ting mer på stell og kan være mer i aktivitet i den fine tida.

Ulempen er selvfølgelig å være født sist på året, særlig for den som er sent utviklet. Har en gutt som er født i mai, glad for at det ikke er senere. Vår andre er født i september, det var perfekt for oss!

Så har du det med barnehagestart, den problemstillingen har aldri vært aktuell for oss.

Anonymkode: cdf45...758

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Vi venter til slutten av april/mai. På grunn av det du lister opp...

Anonymkode: c2dc7...e58

• Liker 1
Skrevet

For meg er ikke barn noe jeg kan eller ønsker å detaljplanlegge. Som du skriver er det ikke sikkert det kommer noe barn på lang tid, dette er jo rett og slett et av de områdene i livet vi ikke kan kontrollere. Det kan sikkert trekkes fram både fordeler og ulemper med å bli født på ulike tidspunkter av året, men jeg har blitt overrasket over hvor opptatt mange er av slike ting. Det høres nesten ut som om det er synd på folk som er født f.eks. i desember - og det blir tåpelig (og litt komisk), synes jeg. Dette med barnehageplass er jo selvfølgelig et reelt praktisk problem, men siden man uansett ikke kan "bestille" babyer tenker jeg at det er noe man må være forberedt på å få til uansett. Nå er jeg selvfølgelig preget av at det tok tid for oss å få barn, så jeg forstår selvfølgelig godt om man har lyst til å prøve å time dette og håpe på flaks, men jeg ville altså ikke tatt hensyn til det. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde det klaffet for oss på første forsøk hadde det blitt et novemberbarn. 9 måneder senere fikk jeg positiv test og venter nå et augustbarn. Man kan virkelig ikke planlegge alt. Du vet aldri hvor lang tid det faktisk vil ta. 

• Liker 6
Skrevet

Stor utfordring mht barnehageplass i Oslo, i hvert fall. Ville av den grunn aldri planlagt novemberbarn. 

Ang utvikling, så må dere nesten se på dere selv, var dere tidlig eller sent utviklet som barn? Slikt går jo i arv. 

Anonymkode: 299fb...c9b

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stor utfordring mht barnehageplass i Oslo, i hvert fall. Ville av den grunn aldri planlagt novemberbarn. 

Ang utvikling, så må dere nesten se på dere selv, var dere tidlig eller sent utviklet som barn? Slikt går jo i arv. 

Anonymkode: 299fb...c9b

Hehe, det går da slettes ikke alltid i arv.. 

Anonymkode: ca4a9...616

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skulle det ikke bli 2 opptak i året i oslo? 

Min første skulle blitt novemberbarn, men kom en mnd tidligere. Vi hadde det akkurat som deg, begynte med prøving i januar/februar, og så satt spiren med en gang. Tenkte aldri noe negativt over det. Her hvor jeg bor er det ikke noe problem med barnehageplass heller.

Det blir jo trist om alle skal være født på første halvdel av året også! Hørte en gang at det bare var prøverør og uhell født på slutten av året pga barnehagefristene.

Endret av Susa
Skrevet
36 minutter siden, Susa skrev:

Skulle det ikke bli 2 opptak i året i oslo? 

Min første skulle blitt novemberbarn, men kom en mnd tidligere. Vi hadde det akkurat som deg, begynte med prøving i januar/februar, og så satt spiren med en gang. Tenkte aldri noe negativt over det. Her hvor jeg bor er det ikke noe problem med barnehageplass heller.

Det blir jo trist om alle skal være født på første halvdel av året også! Hørte en gang at det bare var prøverør og uhell født på slutten av året pga barnehagefristene.

For min del (har postet litt lengre oppe, beklager AB) handler det ikke bare om barnehageopptak. Men det at barnet alltid vil være yngst og minst. Jeg vil gjerne at mitt barn skal være eldst mulig og mest mulig moden før skolestart. Ikke at vi sikter oss inn på det men det er neppe en tilfeldighet at mange suksefulle idrettsutdøvere er født de første månedene i året. Det ER en fordel.

• Liker 1
Skrevet

I tillegg til alt som er nevnt over; Vi fikk vinterbarn, og i og med at man ikke bør være ute med baby når det er under 8-10 minusgrader ble jeg sittende mye inne, noe som var temmelig kjedelig. Det var også kjedelig å være gravid på sommeren, da reiser til eksotiske steder utgikk, og jeg ikke hadde mulighet til å gjøre stort pga. bekkenløsning og andre plager. Neste gang vil jeg forsøke å time det slik at jeg ikke er tydelig gravid på sommeren, og baby blir født på våren. 

Anonymkode: 68cb6...d12

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del (har postet litt lengre oppe, beklager AB) handler det ikke bare om barnehageopptak. Men det at barnet alltid vil være yngst og minst. Jeg vil gjerne at mitt barn skal være eldst mulig og mest mulig moden før skolestart. Ikke at vi sikter oss inn på det men det er neppe en tilfeldighet at mange suksefulle idrettsutdøvere er født de første månedene i året. Det ER en fordel.

Grunnen til at idrettsutøverne ofte er født tidlig, er at de skiller seg ut i sin aldersklasse (fordi de har kommet lengre i utviklingen), og dermed er de som det satses på. Verdensmester i sjakk, Magnus Carlsen, er for øvrig født i slutten av november,

Jeg er lærer på vgs., og jeg ser at fødselsdatoen til eleven har lite å gjøre med skolefaglige prestasjoner (på det nivået jeg er). De flinkeste elevene er født både i februar, juli og desember. Ballasten de har med seg hjemmefra, gode arbeidsrutiner og gode gener har mye mer å si (med andre ord: arv og miljø).

Sånn ellers tenker jeg at det er dumt å satse på prøving etter når barnet blir født, i alle fall når man ikke vet om det vil gå godt eller bli vanskelig. 

Anonymkode: 3680d...dbe

• Liker 4
Skrevet

Dessverre er det vanskelig å planlegge graviditet, men hvis vi kunne planlagt hadde vi klart prøvd å time det med barnehageopptaket. Tok ca 8 pp for oss før det klaffet, og nå får vi barn i mai. Eneste grunnen for oss til å unngå november er barnehageopptaket. 

Skrevet

En stor fordel med å få barn på høsten er at du slipper å være langt uti svangerskapet på vinteren. Jeg har bekkenløsning, og tro meg, du vil ikke ha isete føre og snø når bekkenet trygler og ber om fast underlag!

Vi får barn i mai, og jeg har informert mannen om at dette er vår siste vårbaby! Mye mer behagelig å være tung og stor på barmark spør du meg. Reiser til eksotiske steder står uansett ikke øverst på prioriteringslista vår i svangerskapet.

Men det absolutt største fordelen med senhøstbarn er at du kan spise rakfisk i jula!! :laugh:

Anonymkode: cdf45...758

Skrevet

Jeg brukte 6 måneder på å bli gravid, for så å miste. Ting blir ikkje alltid som man håper. Så hadde bare startet nå var jeg deg! 

Anonymkode: a16a1...66c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at idrettsutøverne ofte er født tidlig, er at de skiller seg ut i sin aldersklasse (fordi de har kommet lengre i utviklingen), og dermed er de som det satses på. Verdensmester i sjakk, Magnus Carlsen, er for øvrig født i slutten av november,

Jeg er lærer på vgs., og jeg ser at fødselsdatoen til eleven har lite å gjøre med skolefaglige prestasjoner (på det nivået jeg er). De flinkeste elevene er født både i februar, juli og desember. Ballasten de har med seg hjemmefra, gode arbeidsrutiner og gode gener har mye mer å si (med andre ord: arv og miljø).

Sånn ellers tenker jeg at det er dumt å satse på prøving etter når barnet blir født, i alle fall når man ikke vet om det vil gå godt eller bli vanskelig. 

Anonymkode: 3680d...dbe

tross dine erfaringer, stemmer ikke dette http://www.nrk.no/trondelag/tidligfodte-presterer-best-i-skolen-1.12599932

Selvsagt spiller mange andre til onn, og ballasten de får med seg hjemmefra er viktigst, men det ER altså en varig fordel å være "eldst i klassen"

• Liker 1
Skrevet

Det eneste kjipe jeg har oppdaget med å være desemberbarn selv er de store årsdagene som 18 og 20. Sosial og intellektuell utvikling er individuelt. Og det med barnehageplass får dere vurdere, alt etter hvor dere bor.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tross dine erfaringer, stemmer ikke dette http://www.nrk.no/trondelag/tidligfodte-presterer-best-i-skolen-1.12599932

Selvsagt spiller mange andre til onn, og ballasten de får med seg hjemmefra er viktigst, men det ER altså en varig fordel å være "eldst i klassen"

Nå snakker artikkelen om 4., 7. og 8. trinnsresultater, mens den du siterer snakker om videregående. Mye skjer med modenhet på de årene mellom der.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Frøken Smilla skrev:

Nå snakker artikkelen om 4., 7. og 8. trinnsresultater, mens den du siterer snakker om videregående. Mye skjer med modenhet på de årene mellom der.

Det er ingenting som tyder på at det jevner seg ut.det står også at:  De blir oftere diagnostisert med lærevansker som fører til at de dropper ut av skolen. Jeg sier selvsagt ikke at når man er født er den viktigste faktoren, men det ER en faktor.

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har aldri prøvd å få barn før, men tenkte å begynne fra neste måned, men da blir d jo novemberbarn HVIS det skulle klaffe på første forsøk, evt desemberbarn. Samtidig er det jo dumt å "kaste vekk" to sykluser hvis det skulle være at vi har problemer med å bli gravide??

Er det negativt med novemberbarn med tanke på barnehageplass, sosial utvilling og skolegang? Kan tenke meg at de kanskje henger litt etter de første leveårene, men har et inntrykk av at det er veldig individuelt og jevner seg fort ut? Og så er det kanskje litt kjipt i 18-års aldereren, men det er jo også forbigående

Anonymkode: 61bba...582

Ingenting negativt annet enn at du får babytiden om vinteren, og det gjelder jo om du får september, oktober, november, desember, januar, februar eller marsbaby ;)

Nå er det jo snakk om nye regler om at hvis barnet er født innen 1/11/16 så har du rett på bhgplass 2017. Når det er sagt synes jeg det er for tidlig å sende en 9-10 mnd gammel baby i barnehagen. 

Ingen av de jeg kjenner som er født sent på året har virket yngre enn andre i klassen. 

Når det er sagt, har jeg novemberbaby selv nå og det er dritkjipt å bli stengt inne pga kulden ;) de skal ikke ut når det er veldig kaldt, og de 3 siste ukene har det vært iiiskaldt. Men ellers er det supert å gå høygravid om høsten, slipper å svette ihjel i 30 grader som en strandet hval. Og det er mindre press på fødestuene enn om sommeren, så er rolig :) 

Anonymkode: cb670...e08

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Riskrem skrev:

Dessverre er det vanskelig å planlegge graviditet, men hvis vi kunne planlagt hadde vi klart prøvd å time det med barnehageopptaket. Tok ca 8 pp for oss før det klaffet, og nå får vi barn i mai. Eneste grunnen for oss til å unngå november er barnehageopptaket. 

Det er jo uansett ikke riktig, for barnet, å bli sendt i bhg som 9 mnd gammel. 

Anonymkode: cb670...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...