AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #1 Skrevet 17. januar 2016 Jeg elsker disse små cherrytomatene. Men hvordan klarer dere å få de frø til plante? Må de stratifiseres? Jeg sliter med at uansett hvordan jeg får de i jorden, så blir det mugg. Det er noe herk. Anonymkode: 772aa...b75
hjertesukka Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 De trenger ikke stratifiseres, så vidt jeg vet. At det kommer mugg, kan tyde på for mye vann og lite lys. Prøv å vanne fra undersiden slik at røttene strekker seg. I fjor fikk jeg rundt 80 små planter ut av to små tomater, men jeg satte dem i solsteiken og det likte de ikke. Greidde å berge litt under halvparten. Så det er mye å passe på, men øvelse gjør mester. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #3 Skrevet 17. januar 2016 Takk for rådet! I forifjor sommer vokste tomatene mine lynraskt i solsteiken, mens vi var på ferie. Da jeg kom tilbake skjønte jeg ikke hvordan de kunne ha vokst så fort...og jeg tok nesten knekken på de med min "pleie", kremt. Det som er veldig vanskelig for meg er overgangen fra hus- til uteplante. Her går det som regel skeis. Så jeg prøver å så ute, noe som gir en utrolig kort sesong. Så mye lettere med stiklinger! Anonymkode: 772aa...b75 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #4 Skrevet 17. januar 2016 Om du vil så frø fra en tomat så må du først tørke frøene. Om du ikke gjør det vil de bare mygle. Deretter (siden en tomat gir mange frø) ville jeg tatt noen og lagt i en potte med ubrukt såjord (viktig at den er ubrukt pga potensielle mikroorganismer - jeg har brent meg på den noen ganger) og noen og lagt på et fuktig tørkepapir som puttes i en plastpose som så knyttes igjen. En viktig ting: frøene fra en tomat gir ikke nødvendigvis den samme tomatsorten. Så de frøene kan like godt få helt andre typer tomater. Deretter: De første 3-4 dagene en plante står ute må du passe på at planten ikke får sol på seg. Får den sol på seg vil bladene krølle seg og planten vil trolig dø. Planter utvikler nemlig ikke uv-beskyttelse inne, fordi der ikke er noe å beskytte seg mot. Så sett den i skyggen en halv-en uke før du setter den i solen. og: dersom du foretrekker stiklinger så er det bare å dyrke frem en plante nå på vinteren, og så klippe av en grein eller fire til våren og sette dem i vann/jord. Vips: masse tomatplanter. Husk også at om tomaten blir lang og hengslete så kan du bare grave jord oppover stilken - tomater får rot på absolutt alt av stilk som er under jorden. Anonymkode: 778d4...857 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #5 Skrevet 18. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du vil så frø fra en tomat så må du først tørke frøene. Om du ikke gjør det vil de bare mygle. Deretter (siden en tomat gir mange frø) ville jeg tatt noen og lagt i en potte med ubrukt såjord (viktig at den er ubrukt pga potensielle mikroorganismer - jeg har brent meg på den noen ganger) og noen og lagt på et fuktig tørkepapir som puttes i en plastpose som så knyttes igjen. En viktig ting: frøene fra en tomat gir ikke nødvendigvis den samme tomatsorten. Så de frøene kan like godt få helt andre typer tomater. Deretter: De første 3-4 dagene en plante står ute må du passe på at planten ikke får sol på seg. Får den sol på seg vil bladene krølle seg og planten vil trolig dø. Planter utvikler nemlig ikke uv-beskyttelse inne, fordi der ikke er noe å beskytte seg mot. Så sett den i skyggen en halv-en uke før du setter den i solen. og: dersom du foretrekker stiklinger så er det bare å dyrke frem en plante nå på vinteren, og så klippe av en grein eller fire til våren og sette dem i vann/jord. Vips: masse tomatplanter. Husk også at om tomaten blir lang og hengslete så kan du bare grave jord oppover stilken - tomater får rot på absolutt alt av stilk som er under jorden. Anonymkode: 778d4...857 Se også her: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2016/01/16/Tomaten-spirer-p%C3%A5-innsiden-12037674.ece http://www.smaalenene.no/da-unni-72-delte-tomaten-i-to-fikk-hun-seg-en-overraskelse/s/5-38-19659 Anonymkode: fb8f6...431 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #6 Skrevet 18. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se også her: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2016/01/16/Tomaten-spirer-p%C3%A5-innsiden-12037674.ece http://www.smaalenene.no/da-unni-72-delte-tomaten-i-to-fikk-hun-seg-en-overraskelse/s/5-38-19659 Anonymkode: fb8f6...431 Fra artikkelen: – Jeg hadde jo tenkt å så tomater snart, men hadde vel ikke akkurat tenkt at jeg skulle finne spirene inni en tomat fra butikken, humrer Andresen. Eksperten har forklaringen. Michel Verheul er forsker ved Bioforsk på Særheim på Jæren. Han er tomatekspert og kan forklare hva som har skjedd med tomaten. Han nevner uttrykket vivipar. Det er et navn på fenomenet der nye planter vokser frem på morplanten. Selv har han aldri sett det på en tomat, men opplyser at det ikke er helt uvanlig. – Det kan oppstå i overmodne tomater og skjer ved at den naturlige hormonbalansen forskyves, noe som igjen gir frøene mulighet til å spire, sier Verheul. Han forklarer at kalde temperaturer også kan forskyve hormonbalansen. – Det er derfor viktig ikke å oppbevare tomater i kjøleskap, minner forskeren om. Så, da kan man få til tomater med spirer inni seg, klar til bruk! Anonymkode: fb8f6...431 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #7 Skrevet 18. januar 2016 "Jeg trodde tomatfrøene måtte tørkes for at de skulle spire, men her er det full fart med vekst," http://www.glomdalen.no/nyheter/tomat-i-tomaten/s/1-57-5001574 Anonymkode: fb8f6...431 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #8 Skrevet 18. januar 2016 Spennende! Her skriver noen om å bare knuse en tomat med hendene, legge den i bedet og ha litt jord over http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?t=15126&p=49770 Anonymkode: fb8f6...431 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #9 Skrevet 18. januar 2016 Jeg tok bare en liten cherry tomat, la alle frøene på er tørkepapir og lot stå i 6 timer. Deretter la jeg de i løs jord og tok et lite lag med jord over. Kanskje du planter de for langt nede? Alle spiret etter 3 dager tror jeg. Gikk utrolig fort. Anonymkode: 44af3...be1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #10 Skrevet 18. januar 2016 Tror 99% vil spire, så du trenger ikke så veldig mange frø btw. Holder med 10. Fjern de fra det ekle våte de ligger i. Bare tørk de. Anonymkode: 44af3...be1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #11 Skrevet 18. januar 2016 Tusen takk for mange gode tips! Når begynner dere med innetomater? Og kanskje jeg skal prøve meg på dette med stiklinger. Så gøy! Anonymkode: 772aa...b75 1
Frida Skrevet 18. januar 2016 #12 Skrevet 18. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Deretter: De første 3-4 dagene en plante står ute må du passe på at planten ikke får sol på seg. Får den sol på seg vil bladene krølle seg og planten vil trolig dø. Planter utvikler nemlig ikke uv-beskyttelse inne, fordi der ikke er noe å beskytte seg mot. Så sett den i skyggen en halv-en uke før du setter den i solen. Anonymkode: 778d4...857 Takk for tipset, dette visste jeg faktisk ikke! 1
Sugerøret Skrevet 18. januar 2016 #13 Skrevet 18. januar 2016 trenger ikke tørkes nei.Men du kan ta den tomaten du liker,legge den på jord og det vil vanligvis spire. Men ikke sikkert du får samme type tomat Tomater trenger mye lys og vann m/næring
skrue Skrevet 18. januar 2016 #14 Skrevet 18. januar 2016 Noen skjærer bare en skive av tomaten der det følger med frø og legger i jorden. Merk at det ikke alltid er gitt at frø fra en tomat gir planter med samme tomater som resultat. Mange planter (ikke bare tomater) er krysninger av to spesielt utvalgte andre typer og gir bare garantert resultat i første generasjon. Såkalte F1 hybrider. Litt info: https://da.wikipedia.org/wiki/F1-hybrid Man kan alltid se det på frøposer om det er slike hybrider. Eks: http://www.nelsongarden.no/nor/nok/p/grnnsaker_120/tomat-cocktail-_91706 1
Gjest Selfie Skrevet 19. januar 2016 #15 Skrevet 19. januar 2016 Jeg fant store tomatplanter blant ugresset i balkongkassen min en sommer jeg kom hjem fra ferie. Sannsynligvis var det noen barn tidligere på sommeren som hadde gjemt unna "ekle" tomater de ikke ville spise. Min erfaring er at det er veldig enkelt å få planter fra frø og frukt, men desto vanskeligere å få planten til å trives og bli robust!
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #16 Skrevet 19. januar 2016 Dette med overraskende planter har jeg også hørt om erter, som kan brukes til ammo i barneleker. Knapt fått det til selv. :o Takk for utrolig mange gode råd her! Anonymkode: 772aa...b75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå