Gå til innhold

innleggelse hos DPS....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om noen uker skal jeg sende søknad om å legges inn frivillig på døgnåpnet hos DPS.
På grunn av sosial angst og depresjon, første innleggelsen. 

Men har noen flaue spørsmål jeg ikke tørr å spørre psykologen. 

- Jeg er avhengig av brus, klarer ikke å drikke vann. Får jeg lov til å ha brus på rommet mitt?

- Er det enkeltrom eller dobbelt rom? Hva med toalett og dusj, eget eller felles? 

- Blir jeg ransaket? Sjekker de igjennom tingene mine? Sjekker de kroppen min for sår og slikt? 

- Kommer folk uanmeldt inn på rommet mitt om natten for å sjekke om ting går bra?

Vurderer å trekke meg, på grunn av de punktene over. 
Vet jeg burde legges inn, men det skremmer meg! 

Anonymkode: 05470...5d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kjøleskap på rommet jeg fikk, enkelt-rom med privat bad. Ingen som ransaket bagasje. Kveld og morgen gikk de ansatte en runde og tittet innom rommene.

Dette fikser du  lykke til :)

Anonymkode: d1ad2...6c9

Skrevet (endret)

Du får lov å drikke brus, men hvis du skal være innlagt så får du ikke lov å gå ut de første dagene. Det er for at du ikke skal stikke av eller gjøre deg noe gslt. De vil bli litt kjent med deg først.

Når du ankommer DPS vil du få møte en kontakt person som vil gå igjennom tingene dine, for å sjekke om du har med deg ulovlige ting som feks alkohol, gjenstander du kan skade deg selv med. Er du suicidal så fjerner de snorer på klærne dine for at du ikke skal skade deg.

De sjekker ikke kroppen din for selvskaping og andre ting, men du bør være ærlig hvis du har sakset deg selv.

Om natta kommer de inn bare for å sjekke om alt er i orden. Sover du så vekker de deg ikke. De bruker maks 10 sekunder på å bare se om du sover eller ikke. Er du våken så tar de en liten prat med deg hvis du ønsker det.

Jeg har selv vært innlagt på DPS og angrer ikke ett sekund på at jeg gjorde det.

Du må ikke la dette skremme deg fra å ta i mot tilbudet, du kan når som helst skrive deg ut selv. Jeg var innlagt i 5 mnd, de siste 2 var jeg der kun på dagtid, men hadde allikevel rommet mitt der hvis jeg følte for å sove der en natt eller fler.

Jeg hadde dessuten enerom og eget bad. Veldig koselig opphold til tross for årsaken til at jeg var der.

Endret av EvaLena
Skrevet

Dette kommer veldig ann på hvorfor du er innlagt og hvor du er innlagt. Når jeg har vært innlagt frivillig på DPS åpen, så har de noen ganger gått igjennom sakene mine, andre ganger ikke. en får ha alt en vil på rommet, untatt medisiner, alkohol, rus og noe en kan skade seg på. De fleste steder har enkeltrom, men noen ganger er det 2-4 mans rom. noe jeg ikke liker selv. De fleste steder har de egne bad på rommet, men ikke på alle avdelinger. Det skal mye til for at de sjekker igjennom kroppen din, også kalt stripping. Da må de ha en god grunn, som at de er redde du gjemmer noe du ikke får ha. Men dette går under tvangsparagraf og skjer ytterst sjelden på åpen. strenge regler på dette. Når det kommer til utegang og hvor mye oppfølging en har blir bestemt på innkomstsamtalen, og hvorfor du er der. Noen har knapt noe oppfølging, mens noen har tett oppfølging i starten, så roer det seg litt.

du bør ikke være redd for å la deg legge inn på DPS på åpen post. de er snille der, du får oppfølging etter behov, og de er der for å hjelpe deg, ikke for å gjøre deg noe galt. lykke til :)

Skrevet

De er der for å hjelpe deg, ikke plage deg. Ved ankomst vil de nok gå igjennom bagasjen din. Hvis de finner noe du ikke får ha, så tror jeg du får valget mellom å la de oppbevare det for deg, eller å dra hjem en snartur for å justere bagasjen så komme rett tilbake for frivillig innleggelse.

Anonymkode: 74ef2...fa2

Skrevet

De er der for å hjelpe deg, ikke plage deg. Ved ankomst vil de nok gå igjennom bagasjen din. Hvis de finner noe du ikke får ha, så tror jeg du får valget mellom å la de oppbevare det for deg, eller å dra hjem en snartur for å justere bagasjen så komme rett tilbake for frivillig innleggelse.

Anonymkode: 74ef2...fa2

Skrevet

Der jeg var så var det enkeltrom med bad (dusj og toalett). Et felles vaskerom med vaskemaskin og bad med badekar + kjøleskap hvor man feks kunne ha brus.. Tingene ble sjekket ved ankomst og låst inn i skapet på rommet som man måtte få personalet til å låse opp noe man skulle ha. Ladere til feks mobil måtte være på vaktrommet. Personalet banket alltid på døren før de kom inn på rommet. Det var en periode da jeg var litt redd og ville ha døren åpen mot gangen, og da satt det en person utenfor hele natta. Anbefaler deg å ta med deg brus da du kanskje ikke får gå ut den første tiden. 

Anonymkode: 9b9c8...11b

Skrevet

De sjekket ikke bagasjen min, men jeg måtte skrive under på at jeg var innforstått med reglene. Reglene husker jeg ikke helt, men det var jo blant annet at alkohol ikke var lov, å være beruset var ikke lov osv. Ikke sjekket de kroppen min heller. Om jeg skulle hjem på perm spurte de blant annet om jeg hadde suicidale tanker, og det er egentlig bare rutine, så de ikke skal stå til ansvar for å ha sendt hjem en suicidal pasient. Man fikk utdelt to kontaktpersoner da man ankom stedet, disse er som regel psykiatriske sykepleiere, og skal være de du skal kontakte om man lurer på noe eller trenger å prate litt.

Alle hadde privat rom med privat bad med dusj. Nattevakten avtalte med hver enkelt pasient hvordan vi ville ha natterutinene. Vanligvis gikk de to runder, en sånn i 2-3 tiden, og igjen i  6-7 tiden. Noen ville bli vekket, noen ikke. Du kunne gi beskjed om at du kun ville ha den sjekken på morgenen. Der valgte jeg som regel, da jeg sover lett, men de fleste av nattevaktene kunne virkelig det med å åpne dørene stille så du merket de omtrent aldri. På rommet hadde jeg alltid brus og litt snop. Hadde med meg laptop så om jeg ikke ville sitte i fellesområdene, kunne jeg trekke meg tilbake og se en film eller noe der. Det var trådløst nett fra 7-23, stengt på natten. 

Det ble stilt visse krav til oss, blant annet et morgenmøte klokken 8, hvor man gikk gjennom planene for dagen, og om en skulle noe utenom den fastsatte planen måtte man melde fra da. For eksempel ble det 2 ganger i uken arrangert en handletur til nærmeste kjøpesenter/by, så om en ville være med dit måtte man si fra på morgenen. En gang i uken var det turdag, hvor vi avhengig av antall pasienter og vær enten reiste et stykke til fjellet eller gikk på noen av de fine turstiene rundt døgnenheten. En annen dag var det fysisk aktivitet med en psykomotorisk fysioterapaut i en gruppetime.

Frokost var det 8.30, lunsj 12.00, middag 15.30, kveldsmat 19.00. De så helst at en deltok på måltidene, men vi hadde tilgang til et kjøleskap og et lite kjøkken der vi kunne lage egen mat om man ikke likte det som sto på menyen. I tillegg var det gruppeterapi, og tilbud om psykolog og psykiater en gang i uka. 

Sånn jeg oppfatter det så er de veldig tolerante for at ulike pasienter har ulike behov. Så lenge du legger fram krav og behov på en sånn måte at de ikke oppfatter det som at det egentlig er noe annet du trenger burde det gå bra. Om en sier at en sover lett og sliter med å få sovne igjen om en blir vekket, så vil de ikke sjekke til deg om natten. Men om en bare sier at en vil være alene, så vil de sjekke til deg. Men hos meg så var alt de gjorde å bare åpne dra forsiktig, lytte til om jeg sov, og gå ut igjen. Hadde jeg mareritt, så vekket de meg, men der var fordi jeg hadde gitt beskjed om jeg ville ha det sånn.

Nå svarte jeg kanskje på en del mer enn det du lurte på, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve det for en stund. Fungerer det ikke for deg så kan du bare skrive deg ut. For meg  var det en utrolig positiv opplevelse. Å bare kunne slippe alt hverdagslig stress og kun fokusere på seg selv og det å bli bedre hjalp mye. 

Anonymkode: 851dc...41b

Skrevet

Da jeg var innlagt på dps fikk jeg ha så mye brus jeg ville. Det var enkeltrom med bad og dusj. Ingen sjekket bagasje. Nattevakten var de første nettene innom rommet noen ganger, etterhvert var de bare innom en gang om morgenen. Jeg fikk gå ut når jeg ville. Er du innlagt på lukket avdeling er det helt andre regler.

Skrevet

Tusen takk til siste AB! 

Hvordan gjorde du det med dyr?
Jeg har to katter. Onkel kan passe den ene, for han er innekatt (han er blind så han må være innekatt). Men han andre er utekatt. Eneste muligheten jeg har er at mamma kommer innom to ganger om dagen for å gi mat og rengjøre kattedoen. 
Søskenbarnet mitt kan komme innom også for å kose, leke og underholde katten i en halvtime om dagen, vær dag. Hun kjører forbi her når hun skal hjem fra jobb, så hun har sagt at hun kan stoppe innom i en halvtime vær dag. Hun jobber seint, derfor er det ikke nok at bare hun kommer innom.

Har spurt naboene om de kan slippe katten inn og ut. 
Jeg bor i lavblokk (4 etajser), men katten kommer seg ikke inn på egenhånd, for det er en høy murvegg rundt hele baksiden. 
Altså du låser deg inn i "blokken" da kommer du til heis og trapp og en rekke leiligheter. Så har du et stort gress-område i midten, hele blokken er som en firkantet hestesko. Denne døren er eneste veien inn til fellesområdet (gressplenen).
Jeg bor i 1. etasje, men noen må åpne ytterdøren for å slippe katten inn, slik at han kommer seg inn til leiligheten som har ei katteluke med sensor. 
Vi hadde et fellesmøte for noen uker siden hvor jeg spurte, og alle sa at de kan fint åpne ytterdøren for katten når de ser han. De tror jeg skal på en reise. 

Men føler det ikke er bra nok. Selv om at han blir nå sluppet inn, for alle vet nå hvordan han ser ut og vet at han hører til her, de vet nå at han kommer seg hjem hvis noen åpner hoveddøren for han. 
Mamma gir mat to og slikt to ganger om dagen, søskenbarnet mitt koser og leker med han en gang om dagen. 
Får så dårlig samvittighet! Har aldri vært borte fra kattene mine så lenge før. 

ts

Anonymkode: 05470...5d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...