Gå til innhold

Bøying av verb


LukaFrost

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig at folk skriver "knukket" istedenfor knekt/knekket. Et eksempel: "Hvis han hadde knukket lesekoden..."

Jeg har også sett folk skrive "fortsettet" isteden for fortsatte.

Er det noen som virkelig sier knukket, eller kommer det bare av usikkerhet og manglende evner til å skrive riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Jeg tipper det kommer av at man blander sammen med å brekke, som både har liknende betydning og ser ganske likt ut i infinitiv. Det er lett å tenke at knekke og brekke skal bøyes likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer av manglende kjennskap til språket, en typisk feil som barn gjør når de gjør bruk av feil bøyingsmønster.
Og det er egentlig ikke så rart det blir feil, for hvor skulle de lære det? Ingen får lov til å rette på talespråket til voksne, det er ikke god tone.Til og med de fleste foreldre har sluttet med å lære sine barn språk, og blant kameratene og de voksne på skole/barnehage surrer det av ulike dialekter. Mange leser lite også, i hvert fall på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min dialekt sier vi "knokke", som "Han har knokke håndleddet". Vi skriver derimot det korrekte ordet. 

Anonymkode: daaef...bf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.1.2016 at 13.01, AnonymBruker skrev:

I min dialekt sier vi "knokke", som "Han har knokke håndleddet". Vi skriver derimot det korrekte ordet. 

Anonymkode: daaef...bf7

Ja, i min sørlandsdialekt kan vi også si knokke. Både knokke og knekt brukes, "E har knokke armen" eller "E har knekt armen".

Vi har også liknende bøyninger i andre ord:
- Å sidde, sidder, sadd, har sodde, "E har sodde i den stolen"
- Å ligge, ligger, lagt, har logge, "Han har logge i senga i heile dag"
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perelandra skrev:

- Å ligge, ligger, lagt, har logge, "Han har logge i senga i heile dag"

Sikker på fortidsforma? "I heile går lagt han i senga"? Ikke lå eller låg, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å trenge er også vanskelig å bøye, ser det ut til. Jeg ser at mange skriver trang når de mener trengte. Er overgangen fra muntlig til skriftlig så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahaha! Knukket :-) Jeg dævver :-) 

 

Anonymkode: 59dab...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....høres ut som om det er mye rart ute å går nå i språket vårt. Blir oppgitt over sånne ting. Men "knukke" var snodig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier nok gjerne knukket, så jeg er ikke sikker på om jeg ville tenkt over det når jeg leser. Ville riktignok skrevet knekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.1.2016 at 13.28, Vox_populi skrev:

Sikker på fortidsforma? "I heile går lagt han i senga"? Ikke lå eller låg, altså?

Her ble det visst litt feil ja... Du har helt rett. Det skal være ligge, ligger, lå, har logge. Jeg har vært syk noen dager, men det er ingen unnskyldning for å skrive feil. "Sjøl om e har vært syg, og logge i senga, så må e konne klare å skrive rektig!"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme med å tilbringe - har tilbragt. Mange skriver både tilbringt og tilbrunget. 

Hadde folk bare giddet å tenke seg litt om, så ville flere klart å skrive det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...