Gå til innhold

Hvor var du da Kong Olav døde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er det 25 år siden Kong Olav døde, og Harald tok over. Hvor var du den dagen dette skjedde, husker du?

Selv hadde jeg akkurat flyttet til en ny by og begynt å studere, jeg husker vi fikk fri fra studiene dagen etter, "ha en god dag" sa rektor på skolen - og vi var nokså triste pga situasjonen.

Anonymkode: 7059a...d84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk i 5.klasse på barneskolen, og husker "frøken" kom inn for å fortelle oss dette. Det ble straks kollektiv sorg i klasserommet, når jeg ser tilbake på det føles det litt rart. Men jeg husker fortsatt følelsen av å ha mistet "noen".

Skrevet

Det husker jeg. Jeg sto på badet for å gjøre meg klar til å gå på skolen da jeg hørte det på radioen. Jeg husker jeg ble veldig trist.

Skrevet

Eksisterte ikke

Anonymkode: e8578...b11

• Liker 3
Skrevet

Husker ikke, var 4 år da han døde. 

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Badebuksa
Skrevet

Skal vi se, må bare bla gjennom den detaljerte boken der jeg skriver ned hva jeg gjør hver dag til ethvert klokkeslett, hele livet..

Ja, se der. Jeg krabbet rundt på gulvet hjemme. 

Skrevet

Da fantes jeg ikke enda. 

Anonymkode: 0cb75...a52

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)

Jeg var 7 år og noen måneder så jeg var hjemme.

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet

Gikk på ungdomsskolen. Hele skolen ble samlet i vestibylen, og vi fikk fri resten av dagen. 

Anonymkode: 52ee7...51b

Skrevet

Jeg gikk på videregående, og fikk det med meg på kveldsnyhetene på TV før jeg skulle legge meg. M.a.o. satt jeg i stua hos mine foreldre. 

Synes forresten ikke det er noe rart at folk husker hvor de var, så sant de var gamle nok til å huske, i motsetning til hva @Badebuksa later til å mene. Det er enkelte ting i livet man rett og slett husker bedre enn andre. Jeg mener f.eks også å huske hvor jeg var da Oddvar Brå brakk staven :) 

Anonymkode: b7a81...eb4

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på videregående, og fikk det med meg på kveldsnyhetene på TV før jeg skulle legge meg. M.a.o. satt jeg i stua hos mine foreldre. 

Anonymkode: b7a81...eb4

Helt likt meg. Skulle ha engelskprøve neste dag og pappa testet meg i engelsken rett før sengetid. Kveldsnytt sto på i bakgrunnen og jeg husker det først ble sagt at kongen var veldig syk. Mot slutten av sendingen fikk vi beskjed om at han var død. Det ble derfor ingen prøve neste dag siden alle fikk fri fra skolen. Husker også at engelsklæreren min var rasende, han mente en engelskprøve var viktigere enn å gi oss fri fra skolen en hel dag.

Anonymkode: 43747...023

Skrevet

Jeg satt på  hybelen min i Oslo og så på KveldsnyttNrK. Jeg husker at Per Ståle Lønning var nyhetsoppleser den kvelden og at han sa at Kong Olav var død. Jeg husker han sa "Kongen er død. Leve Kongen!" :icon_frown:

Skrevet
1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg var 6 år og noen måneder så jeg var hjemme.

Er ikke du født i 1983? Hvordan kunne du være 6 i 1991 da :klo: Mener ikke å pirke men dette virket rart :P 

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke du født i 1983? Hvordan kunne du være 6 i 1991 da :klo: Mener ikke å pirke men dette virket rart :P 

Ja jeg var 7 år ikke 6. Må ha trykket 6  i steden for 7. Ja jeg var 7 år når Olav døde.

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg ble født ☺️

Anonymkode: fee85...f1c

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble født ☺️

Anonymkode: fee85...f1c

Født samme dag som han døde? 

Skrevet

Var 4 år, hadde omgangssyken ble passet på av en barnevakt, og jeg husker vi satt i sofaen og jeg hadde pledd rundt meg, og vi spiste pannekaker mens hun så på nyhetene. Skjønte ikke hva greia var, men husker det allikevel.

Anonymkode: 8ac1b...b52

Skrevet

Jeg var på jobb, og leste nyheten på tekst-tv (datidens fattige versjon av internett). Så ble det å skru rett over på ekstrasendingen på NRK. Skjønner ikke at folk må poengtere at de ikke var født, og derfor ikke kan svare. Så på familiene på slottsplassen i dag og kom på at nå er det faktisk ikke bare barna, men i noen tilfelle også foreldre som ikke er gamle nok til å huske. Du verden som tiden flyr.

Anonymkode: 0fcdd...ebc

Skrevet

Jeg husker ikke når jeg fikk beskjed om det. Var 7 år og gikk i 1.klasse. Men jeg husker at vi tegnet til ære for Kong Olav, og hang opp kunsten i kasserommet. Også husker jeg at jeg så på TV det store blomsterhavet utenfor slottet. 

Anonymkode: 275b8...39f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...