AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #1 Skrevet 16. januar 2016 Ja, så satt jeg her da. Føler jeg har prøvd alt for å gå ned i vekt, noe jeg sannsynligvis ikke har, men jeg er på randen til å gi opp. Føler at livet mitt suger pga vekta rett og slett. Har en jobb jeg liker, fine venner, trivelig familie og sliter ikke psykisk. Jeg har bare vært for glad i mat i et par år.. Har prøvd alskens dietter og kurs, blant annet Grete Roede. Har vært hos ernæringsfysiolog, har hatt tett oppfølging av lege, har brukt PT i over 6 mnd. Gud vet hva jeg ikke har prøvd! Ja, jeg har gått ned, men vekta har stoppet helt opp og stått på stedet hvil i over et år. Jeg blir så lei.. Min toppvekt var 150 kg. Nå veier jeg 115 kg. Jeg er 185 cm høy, men alle aktiviteter er fortsatt veldig tunge å utføre. Har også en fysisk krevende jobb, og jeg vil så gjerne at den skal bli lettere. Vekta har som sagt ikke rikket seg på over et år, selv om jeg spiser 100% etter planene jeg har fått og trener 4-5 ganger i uka(2 med PT). Nå sitter jeg her å leser om slankeoperasjoner. Har jo selvsagt vurdert dette før også, men aldri tatt det opp med lege o.l. Har ingen tilleggsykdommer, thank God! Har DU erfaring med en slik type operasjon? Målvekten min er 75-80 kg. Anonymkode: 3aa25...ebb
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 Hvis du går for operasjon, vil jeg anbefale deg Gastric Sleve, selv om alle som har tatt Gastric ByPass er uenige med meg i det. Sleeve er mindre forbundet med komplikasjoner og du har et normalt næringsopptak. Ved Sleeve "tukler" du ikke med tarmene. Hilsen en Sleeve-operert Anonymkode: 925f4...af4 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #3 Skrevet 17. januar 2016 Jeg vil så absolutt anbefale en slankeoperason! Det er gjør livet og forholdet til mat såå mye enklere!. Ble GBP operert for 8 år siden, og gikk ned fra 148 til 78 kg, og hadde ingen komplikasjoner. Jeg har også jobbet på en overvektsklinikk, og sett få koplikasjoner, og de som har vært uheldige, har alikvel ikke vært denne foruten! Personlig anbefaler jeg GBP, nettop fordi de kobler om tarmen, er langtidseffekten bedre. Anonymkode: c343d...0ad
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #4 Skrevet 17. januar 2016 80% av GBP opererte legger på seg alt ++ igjen, så langtidseffekten er ikke god. Jeg ble dødssyk etter min operasjon. Hadde aldri gjort det om jeg hadde vist hvor elendig livskvalitet jeg skulle få etterpå. Om du må operere, ta heller en sleeve. Anonymkode: 5fdb8...714 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #5 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tok gbp for åtte år siden, gikk fra 120 kg til 72-75. Null komplikasjoner og fikk sakte, men sikkert endelig et noenlunde normalt forhold til mat. Har fått to friske barn etter helt normale svangerskap etterpå. Jeg har også oppdaget at det er så mye lettere å gå ned i vekt nå, både pga motivasjon, mindre behov for mat og at det er så mye lettere å bevege på seg. Etter en lang sykdomsperiode hadde jeg gått opp til rundt 80 kg, men det tok meg da bare et par måneder med enkle grep å gå ned 7 kg. Jeg lever helt normalt i dag Men dette er meg. Det er et stort inngrep og mange forskjellige erfaringer. Noen går det helt fint med, som meg, andre får store eller mindre komplikasjoner. Anbefaler forumet vektoperasjon.no. Anonymkode: 521d4...408
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #6 Skrevet 17. januar 2016 Mitt største problem er brus og dårlig mat. Altså raske karbohydrater og fett. Spiser ett stort måltid, resten går i sjokolade og potetgull. kunne en slik operasjon funket hos meg? Spiser mindre godteri når jeg spiser frukt eller noe annet fort og enkelt. Det er mest.. slitsomt. Slitsomt å lage mat, slitsomt å spise. Derfor går det i godteri, for det krever ikke noe matlaging. Anonymkode: e236c...16d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #7 Skrevet 18. januar 2016 Jeg tok Gastric Sleeve for ca 6 mnd siden, jeg er kjempe fornøyd. Jeg var som deg, spiste dårlig mat. Raske karbohydrater, brus, godteri og skjokolade. Etter operasjonen er det litt vanskelig den første mnd men så blir ting bedre. Jeg spiser fortsatt skjokolade og slikt, men i veldig små mengder. Brus drikker jeg ikke, og mat er det kun proteiner det går på. Jeg ville ha anbefalt en Gastric Sleeve, det er hardt på starten men det blir bedre. Jeg veide 94 kg når jeg tok operasjonen og veier i dag 64 kg. Anonymkode: 43ff3...a31
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #8 Skrevet 18. januar 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok Gastric Sleeve for ca 6 mnd siden, jeg er kjempe fornøyd. Jeg var som deg, spiste dårlig mat. Raske karbohydrater, brus, godteri og skjokolade. Etter operasjonen er det litt vanskelig den første mnd men så blir ting bedre. Jeg spiser fortsatt skjokolade og slikt, men i veldig små mengder. Brus drikker jeg ikke, og mat er det kun proteiner det går på. Jeg ville ha anbefalt en Gastric Sleeve, det er hardt på starten men det blir bedre. Jeg veide 94 kg når jeg tok operasjonen og veier i dag 64 kg. Anonymkode: 43ff3...a31 Mitt største problem er ork. Jeg orker ikke å stå å lage mat, kutte opp frukt, for jeg blir sjeldent sulten. Kan fint gå 3 døgn uten mat, kun brus. Når jeg først spiser mat så spiser jeg store porsjoner, for jeg vet at neste dag orker jeg ikke å stå å lage mat. Spiser godteri og sjokolade fordi jeg må ha noe i magen. Det er fort og enkelt, uten å må stå på kjøkkenet i en time + rydd/vask opp. Tenker en slik operasjon hadde gitt meg en spark bak. Tvunget meg til å spise fordi jeg faktisk blir sulten. Dersom jeg hadde fått mat servert 3 ganger om dagen, da hadde jeg spist det. Men nå har ikke penger til en privat kokk, så da er det mye enklere å ta ett par flak potetgull og litt sjokolade utover dagen. På ei uke nå, Fra forrige Mandag til i dag har jeg spist dette;. 1 pose potetgull spredd utover uken. 1 halv pose french fries snacks (kims potetgull). 2 melkerull spredd utover uken. 1 halv måltid (ga opp matlagingen og spiste yoghurt i stedet) 1 måltid (en ostelangang med ost og skinke og en yoghurt). 1 halv måltid; En halv pære og noen druer. Planen var å lage meg middag i dag, lasagne med salat og hvitløksbaguetter. Men den planen har jeg hatt i ei uke nå, så det blir nok yoghurt i dag også. Men skal prøve å få ræva opp fra sofaen og lage meg mat for en gang skyld. Men det er så ork! Jeg er ikke sulten. I dag spiste jeg noen druer og en halv pære ca. Var ikke sulten da jeg spiste det, ikke sulten nå heller. Men forstår jo at jeg kan ikke overleve på brus! Det å være sulten er god nok grunn til å spise. Mitt største problem er at jeg ikke føler sult på samme måte som de fleste. Så klart, ikke alle uker er det samme. Ei uke kan jeg være super flink, spise normal middag (fet, karbohydrater, raskt og enkelt) men mat vær dag. En annen uke er alt et ork og jeg er ikke sulten, som de siste 7 dagene. Det pluss brus er grunnen til min overvekt. Ja jeg er konstant sliten, trøtt og hodepine. Jeg vet det er kostholdet sitt skyld. Har slitt med dette i snart 20 år. Har hatt perioder hvor sult er på topp, spiser en gang om dagen fordi jeg er sulten. Men i andre perioder føler jeg ikke sult før det har gått minst 3-4 dager. Ingen rumling, føler meg rett og slett ikke sulten. Har ikke turt å tatt opp operasjon med legen. For jeg vet hvor problemet ligger, legen vet hvor problemet ligger. Jeg har fått beskjed om å spise 3 ganger om dagen, men det er ikke så enkelt som folk skal ha det til. Blir kvalm og stappmett etter 1 pose potetgull, mens andre kan spise det + 3 fulle måltider i løpet av 24 timer og enda ha plass til sjokolade! Føler jeg ikke kan være en kandidat for en slik operasjon. For hva om jeg fortsatt ikke føler sult, hva om jeg sulter ihjel! Anonymkode: e236c...16d 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #9 Skrevet 18. januar 2016 Jeg skal inn til vurdering på sykehus for overvekt. I papiret stod det vurdering kirurgisk eller mer tradisjonelle behandling. Jeg håper egentlig at de anbefaler kirurgi. Jeg har slitt med vekt I mange år og når jeg prøver å slanke meg ender jeg opp deprimert og med ekstra kilo. Jeg har da psykiske problemer, angst og depresjon og overspising. Men tror en operasjon kunne gjort livet lettere. At jeg vet hva jeg må spise og at jeg blir mett. Har lest at mange mister den trangen til overspising? Jeg har også reflux, og lest at det skal være bra å operere da. Men gud så skummelt! Å ikke være normal I magen og redd for mye løs hud.. Er 156 cm og veier 103kg. Må vell ned til 50-60 kg for å være normal I vekt. Anonymkode: a1028...37c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #10 Skrevet 19. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt største problem er ork. Jeg orker ikke å stå å lage mat, kutte opp frukt, for jeg blir sjeldent sulten. Kan fint gå 3 døgn uten mat, kun brus. Når jeg først spiser mat så spiser jeg store porsjoner, for jeg vet at neste dag orker jeg ikke å stå å lage mat. Spiser godteri og sjokolade fordi jeg må ha noe i magen. Det er fort og enkelt, uten å må stå på kjøkkenet i en time + rydd/vask opp. Tenker en slik operasjon hadde gitt meg en spark bak. Tvunget meg til å spise fordi jeg faktisk blir sulten. Dersom jeg hadde fått mat servert 3 ganger om dagen, da hadde jeg spist det. Men nå har ikke penger til en privat kokk, så da er det mye enklere å ta ett par flak potetgull og litt sjokolade utover dagen. På ei uke nå, Fra forrige Mandag til i dag har jeg spist dette;. 1 pose potetgull spredd utover uken. 1 halv pose french fries snacks (kims potetgull). 2 melkerull spredd utover uken. 1 halv måltid (ga opp matlagingen og spiste yoghurt i stedet) 1 måltid (en ostelangang med ost og skinke og en yoghurt). 1 halv måltid; En halv pære og noen druer. Planen var å lage meg middag i dag, lasagne med salat og hvitløksbaguetter. Men den planen har jeg hatt i ei uke nå, så det blir nok yoghurt i dag også. Men skal prøve å få ræva opp fra sofaen og lage meg mat for en gang skyld. Men det er så ork! Jeg er ikke sulten. I dag spiste jeg noen druer og en halv pære ca. Var ikke sulten da jeg spiste det, ikke sulten nå heller. Men forstår jo at jeg kan ikke overleve på brus! Det å være sulten er god nok grunn til å spise. Mitt største problem er at jeg ikke føler sult på samme måte som de fleste. Så klart, ikke alle uker er det samme. Ei uke kan jeg være super flink, spise normal middag (fet, karbohydrater, raskt og enkelt) men mat vær dag. En annen uke er alt et ork og jeg er ikke sulten, som de siste 7 dagene. Det pluss brus er grunnen til min overvekt. Ja jeg er konstant sliten, trøtt og hodepine. Jeg vet det er kostholdet sitt skyld. Har slitt med dette i snart 20 år. Har hatt perioder hvor sult er på topp, spiser en gang om dagen fordi jeg er sulten. Men i andre perioder føler jeg ikke sult før det har gått minst 3-4 dager. Ingen rumling, føler meg rett og slett ikke sulten. Har ikke turt å tatt opp operasjon med legen. For jeg vet hvor problemet ligger, legen vet hvor problemet ligger. Jeg har fått beskjed om å spise 3 ganger om dagen, men det er ikke så enkelt som folk skal ha det til. Blir kvalm og stappmett etter 1 pose potetgull, mens andre kan spise det + 3 fulle måltider i løpet av 24 timer og enda ha plass til sjokolade! Føler jeg ikke kan være en kandidat for en slik operasjon. For hva om jeg fortsatt ikke føler sult, hva om jeg sulter ihjel! Anonymkode: e236c...16d Er det du som er Ts? Altså det du gjør nå er jo veldig dårlig, jeg var som deg før. Grunnen til at jeg tok operasjonen var fordi jeg blir tvunget til å spise sunt. Det var mitt eneste håp, og jeg angrer ikke 1 sekund. Når du er operert er det faktisk lettere, jeg spiser daglig yogurt som et måltid, og proteiner. Hvis du er så lat som du sier, så er det faktisk andre type mat som er lettvint. Jeg pleier å enten ta en laksefilet i ovnen, eller kjøpe ferdig stekt på Meny, eller kjøpe kyllingvinger. Eller knekkebrød med makrell. (De små makrell porsjonene) altså det er lett, og du trenger ikke å lage så mye mat, det tar max 15 min med all mat. :-) Eks. Bruk de engangsfoliene, putt laksen og litt olje. Putt i ovnen etter noen minutter er den ferdig. Og når du har tatt en slik operasjon så holder den filen for 2-3 måltid. :-) ting blir mye lettere. Kan jeg spørre hva din vekt og høyde er? Tenkte du å betale for operasjonen selv? jeg kan gjerne fortelle deg mer og hjelpe deg hvis du lurer på noe. :-) Anonymkode: 43ff3...a31
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #11 Skrevet 19. januar 2016 Jeg er ikke TS, men kan jeg spørre litt? Lurer på om du slett med overspising før? Og hvordan er det nå hvis du føler trang for å overspise? Jeg overspiser som trøst, takle stress, kos og slikt. Og gjort det siden jeg var lita. Hvordan er det med løshud? Har du vondt I magen? Slik merker du forskjell når du sitter og går å slikt? Anonymkode: a1028...37c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #12 Skrevet 19. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS, men kan jeg spørre litt? Lurer på om du slett med overspising før? Og hvordan er det nå hvis du føler trang for å overspise? Jeg overspiser som trøst, takle stress, kos og slikt. Og gjort det siden jeg var lita. Hvordan er det med løshud? Har du vondt I magen? Slik merker du forskjell når du sitter og går å slikt? Anonymkode: a1028...37c Ja, alltid hyggelig å hjelpe andre. jeg slet med overspising før, jeg føler noen ganger trang til å spise. Jeg blir litt uvel i magen hvis jeg spiser mer enn jeg skal, altså du er stappmett og du klarer faktisk ikke å overspise fordi du er skikkelig mett. Så overspiser jeg må jeg faktisk bare legge meg ned å slappe av. Jeg alltid overspist selv, og det var jo også største grunnen til at jeg ble sånn jeg ble, og tok derfor operasjonen for å ikke kunne overspise. jeg har heldigvis ikke fått løs hud, bare brystene mine som ser ut som rosiner. :-P men se ser fine ut med bh så jeg overlever. Hehe Siste spørsmålet forstod jeg ikke. ? Jeg har aldri noen smerter i magen, bortsett fra hvis jeg fortsetter å spise etter jeg er mett, eller spiser for mye fett, sukker. Da blir jeg veldig kvalm, og kan få diaré. :-) si i ifra hvis du lurer på noe mer?! :-) Anonymkode: 43ff3...a31
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #13 Skrevet 20. januar 2016 Hvor lang tid tok det før du fikk operasjon? Jeg blir mest sansynlig å få det godkjent å dekt gjennom staten. Men er 25 år. Og hvis jeg må vente 1-4 år for operasjon for så å vente to år etter operasjonen til å bli gravid. Da ender jeg sikkert opp uten barn Kan man få støtte til å operere hos privat klinikk? Anonymkode: a1028...37c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #14 Skrevet 22. januar 2016 Den Wednesday, January 20, 2016 at 11.15, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tok det før du fikk operasjon? Jeg blir mest sansynlig å få det godkjent å dekt gjennom staten. Men er 25 år. Og hvis jeg må vente 1-4 år for operasjon for så å vente to år etter operasjonen til å bli gravid. Da ender jeg sikkert opp uten barn Kan man få støtte til å operere hos privat klinikk? Anonymkode: a1028...37c Ingen som vet? Anonymkode: a1028...37c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #15 Skrevet 22. januar 2016 Den 17.1.2016 at 22.22, AnonymBruker skrev: Mitt største problem er brus og dårlig mat. Altså raske karbohydrater og fett. Spiser ett stort måltid, resten går i sjokolade og potetgull. kunne en slik operasjon funket hos meg? Spiser mindre godteri når jeg spiser frukt eller noe annet fort og enkelt. Det er mest.. slitsomt. Slitsomt å lage mat, slitsomt å spise. Derfor går det i godteri, for det krever ikke noe matlaging. Anonymkode: e236c...16d Nei, en slik operasjon vil ikke ha noen varig effekt hvis du fortsetter å drikke brus og spise junkfood. Anonymkode: 2a627...97f 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #16 Skrevet 22. januar 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, en slik operasjon vil ikke ha noen varig effekt hvis du fortsetter å drikke brus og spise junkfood. Anonymkode: 2a627...97f Sunt er det nok ikke. Kommer til å slite med vitamin-mangel og slikt. Men med en slik operasjon så klarer jeg ikke å spise så mye.. så i teorien skal det funke. Ikke bra for kroppen og ikke sunt. Anonymkode: e236c...16d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #17 Skrevet 23. januar 2016 Siden du ikke lengre går ned i vekt, betyr det at du har et daglig kaloriinntak som ligger over kalorier du forbrenner i løpet av en dag. Før du har tatt en slik operasjon; har du prøvd å øke aktivitetsnivået noe (utenom treningen), og ikke minst kutte ned i mengde mat du spiser? Det er selve nøkkelen til å gå ned i vekt; det eneste du må gjøre er å minke matinntaket. det en slik operasjon gjør er jo å krympe magesekken din. Men hvorfor ikke "krympe" den selv, da? Vet du hvilke utfordringer og konsekvenser en slik operasjon medfører, for resten av livet? Det er utrolig mye du må ta hensyn til når det kommer til mat og ulike kosttilskudd du må få i deg, og det gjelder for resten av livet. Hva med å spise en matmengde som er mindre enn den du har idag, øke aktivitetsnivåe, så går du ned i vekt. Magesekken vil trekke seg sammen på samme måte som ved en slik operasjon, den eneste ulempen er at du må gå sulten i et par uker før magesekken din har krympet. Hvorfor krympe magesekken kirurgisk, og bli avhengig av diverse kosttilskudd resten av livet, når du kan krympe magesekken din selv, bare med litt innsats i løpet av et par måneder? Anonymkode: 671ec...241
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #18 Skrevet 23. januar 2016 Den 17. januar 2016 at 21.49, AnonymBruker skrev: 80% av GBP opererte legger på seg alt ++ igjen, så langtidseffekten er ikke god. Jeg ble dødssyk etter min operasjon. Hadde aldri gjort det om jeg hadde vist hvor elendig livskvalitet jeg skulle få etterpå. Om du må operere, ta heller en sleeve. Anonymkode: 5fdb8...714 Har du kilde på at 80 % legger på seg igjen? Anonymkode: af759...eb5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå