Gå til innhold

LIten operasjon - narkose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er innkalt til å få fjernet et ganglion (kul på håndleddet) denne uka, altså et ganske lite inngrep på dagkirurgisk.

Nå har det seg sånn at jeg har sykehusskrekk og dessuten sliter med angst, noe jeg fortalte de da de ringte. Men jeg har rett og slett ikke fått vite noen ting om hvordan det skal foregå. De kunne ikke engang fortelle meg om jeg kom til å bli lagt i narkose - noe jeg er ganske redd for!

Har purret sykehuset for informasjon 2 ganger men fremdeles ikke hørt noe.

Vet jo ikke engang om jeg må forberede arbeidsgiver på å bli sykemeldt, eller om jeg bør ha med meg noen dit som kan kjøre meg hjem, i tilfelle det blir narkose...

Er det noen her som har vært gjennom tilsvarende og kan dele erfaringer, og kanskje berolige meg litt? :-p

Anonymkode: 4f383...c49

Videoannonse
Annonse
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Hva står det i informasjonsskrivet?

Skrevet (endret)

Har bare fått et generelt skriv som går til alle, om helsekort, faste før inngrep, medisinbruk, etc. Men ingen info utover det...

Endret av Brownies82
Skrevet

Sorry, ikke meninga å legge denne ut som anomym! :-)

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Små inngrep blir som regel utført med lokalbedøvelse.

Skrevet

Jeg ble bedt å tlf om å møte fastende, men de kunne som sagt ikke si noe som helst om det ble lokal eller narkose.

Jeg trodde også småinngrep ble gjort med lokalbedøvelse...

• Liker 1
Skrevet

Fikk fjernet et ganglion i fjor. Det ble gjort i lokalbedøvelse, men de pleier vanligvis også å gi litt beroligende da det kan oppleves ubehagelig når de setter på mansjetten som skal stoppe blodtilførselen. Jeg fikk dog gjort operasjonen uten beroligende siden jeg skulle kjøre hjem etterpå. Akkurat det ble tillatt under sterk tvil. ;-) 

Du bør ha med deg noen som kan kjøre deg hjem etterpå og jeg vil tro du får noen dagers sykemelding.

Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Takk for det:-)

Får krysse fingrene og håpe på det beste....

• Liker 1
Skrevet

Har selv fjernet en ganglion på hånden.

Fikk ikke narkose, men nerveblokade. Dvs de gikk inn i armhulen og satte bedøvelsen. 

Var passe nervøs, men fikk en heftig coctail i forkant, så jeg seilet igjennom hele operasjonen. Og snakket masse tøv med anestesisykepleieren......litt ruset ja :P

Det med å stille fastende før inngrep selv om det ikke innebærer narkose er pga de tar alltid høyde for at noe kan gå galt sånn at man risikerer å legge deg i narkose. Better safe than sorry! 

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke få noen informasjon før du kommer dit, og de vet hva og hvordan de klarer å løse narkose eller lokalbedøvelsesspørsmålet. Ved operasjoner i håndledd er det enkleste å bedøve fra/ved armhulen. Får de ikke dette til og måten problemet de skal fjerne ligger slik til at annen lokalbedøvelse ikke er mulig, så blir det full narkose, men i en light variant. 

Få noen til å hente deg, eller belag deg på drosje hjem. Arbeidsgiver får få beskjed om at du ikke vet mer enn du vet.  Lykke til. 

Anonymkode: 4a9d4...fb7

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Da skjønner jeg litt mer.

Dere som har vært med på det før, var dere veldig redusert etterpå? Gikk det lang tid før dere kunne trene, gå tur, etc?

Skrevet

Gikk veldig greit her etterpå iallefall. Bedrev ikke hardtrening i starten, men å gå tur gikk helt fint :) Litt vondt første dagene, men ikke verre enn at det funket med smertestillende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...