Gå til innhold

Legge opp gardiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt gardiner i 100 % lin, men de er så lange at de ligger utover gulvet. Hvordan legger jeg de opp, og hvor lange skal de være? Skal de akkurat berøre gulvet? Det er 240 cm høyde i stuen.

Anonymkode: 78bb8...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bestemmer hvor lange dine gardiner skal være for å være pene og passe hos deg. 

Å legge opp lin, eller å sy i lin kan være utfordrende, avhengig av vevingen. Er du sykyndig kan det være vel så pent å klippe av toppen og løfte gardinene på den måten, men dette kommer også an på hvilken type oppheng gardinene har. Håndsøm er ofte det peneste ved opplegg av gardiner. Men igjen, man bør ha sydd noen sting før man begynner på gardinsøm. Har du ingen som kan hjelpe deg? 

Anonymkode: 0bf2d...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge de opp med symaskinen, for hånd eller med vliselin. Jeg synes det er finest når gardinene er ca 1 cm over gulvet, men det er en smakssak.

Anonymkode: aef19...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er mannen min som syr med symaskin, han er ganske flink etter å ha sydd en del motorsykkeltrekk. Men han har helst sydd i skinn og skai tror jeg, og har ikke greie på gardiner. :) Om håndsøm er best må kanskje jeg gjøre det. 

Opphenget er gjennom gardinen, så vi får nok ikke løftet den. Da syr vi dem så de blir 1 cm over gulvet. Har aldri tenkt over hva folk har. 😋

 

Anonymkode: 78bb8...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde knapt tatt i en symaskin når jeg la opp gardiner første gang. Jeg rett og slett bare målte opp hvor lange jeg ønsket at de skulle være, klipte av bunnen (men sparer noen cm). Avhengig av stoff så zikkzakker jeg kanten, bretter inn en halv cm og syr, så bretter jeg den opp til der den skal være og syr. Var det forståelig nok? Vanskelig å beskrive :P

Har noen tanter og venner som er veldig opptatt av søm og håndarbeid og de har godkjent jobben iallefall :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Bare et tips før dere går i gang: Jeg vil anbefale deg å vaske gardinene først. Lin kan krympe ganske mye, så kanskje de blir passe lange etter en vask. Tror det kan være snakk om +/- 5% krymp på linstoff, så dermed vil f.eks en stofflengde på 2 meter kunne bli 10 cm kortere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SykkelJenny

Det er riktig som Margit sier. Lin vil krympe endel i vask. Jeg ville nok lagt de opp for hånd, i en lengre som er noen cm lengre enn til gulvet. Dersom du ikke vasker dem før du syr dem opp, vel å merke. 

Når man legger opp for hånd så er det mye lettere å legge dem opp mer senere. For de kommer garantert til å krype masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg hadde vasket de først, for så å legge de opp for hånd, men jeg hadde valgt å legge de opp ca 3-4 cm opp fra gulvet, dette for å unngå at hybelkaniner fester seg, og at moppen skal gå under uten å ta bort i gardinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...