Gå til innhold

3-åring og middagsmat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en veldig kresen liten gutt i hus, som omtrent bare vil spise pasta og pølse til middag. Har vært ettergivende alt for lenge, og laget egen middag til han, men det siste halve året har han kun fått servert det vi andre spiser. Etter så lang tid vil han fortsatt ikke ha det han blir tilbydt. Han liker heldigvis grønnsaker, og spiser mye av det men ikke forskjellige typer kjøtt og fiskeretter. Vet jo det er vanlig at unger er kresne, men skulle gjerne hatt noen tips fra folk som har opplevd lignende. Anyone? 

Anonymkode: 91cf7...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine foreldre lurte broren min når de skulle ha fisk til middag. Fortalte ham at det var kjøtt. Så da spiste han. ;)

Anonymkode: 97cc2...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen fan av dette, men hva med å lage retter der man ikke kan la være å spise fisken/kjøttet? F.eks. er det vanskelig å fiske ut fiskebitene(høhø:P) i en fiskegryte eller fiskegrategn mellom sausen, grønnsakene osv., Evt. kan du prøve å la han være med å velge middag, at den må inneholde kjøtt, grønnsaker osv. så får han velge de ulike delene. Involver ham gjerne i selve tilberedningen om dere ikke alt gjør det:)

Anonymkode: 5401a...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra han spiser grønnsaker, da kan han iallefall spise det. Blir han ikke mett kan du i stede for å lage spesialmiddag tilby ett enkelt alternativ, f. eks brødskive.

Jeg syntes ikke noe om å lure å si det er noe annet enn det det er. Jeg tror også det blir dumt i lengden å lage spesialmat, men for rigid bør man ikke være når det gjelder mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er likedan..lager juice av appelsin gulrøtter og spinat så han får i seg vitaminer. Her eter guten bare kjøtt. Ikke poteter en gang...men vi har juicer og kan lage tomatsaus med feks juica grønsaker i

Anonymkode: 53a8c...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange nyttige tips her. Han lar seg nok ikke lure, hverken ved å si ting er noe annet enn det er eller feks fiskegrateng. Likså greit det, har heller ikke sansen for den type luring - selv om vi har prøvd det noen ganger. Han vil ikke smake på de forskjellige rettene en gang. Juice utgår, da han ikke rører annen juice enn eplejuice. Men som sagt spiser han jo mye grønnsaker, så passer på å alltid ha det som en del av middagen. Han ELSKER merkelig nok tørrfisk, så det spiser han en god del av i tillegg til en vitaminbjørn hver dag. Tror han får i seg det han trenger av næring sånn sett. Tror vi får prøve å involvere han mer i matlagingen, selv om jeg må innrømme det sitter litt langt inne - middagstida er ikke den tida på døgnet vi samarbeider best, når alle er slitne etter jobb og bhg, men absolutt verdt et forsøk :)

TS

Anonymkode: 91cf7...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke "kresen", han har bestemt seg for hva han vil spise og ikke. Når han ikke en gang smaker så kan du ikke skylde på at han ikke liker det. Du har gjort dere alle en stor bjørnetjeneste ved å lage spesialmat til ham og dermed belønne ham for å ikke spise vanlig mat. 

Fortsett som du gjør med å servere én middag. Ikke tilby noe annet, men gi ham godt med grønnsaker ved siden av et par biter kjøtt/fisk. Gi beskjed på forhånd om at tallerkenen skal være tom før han får påfyll av noe. Ellers lar du ham spise i fred uten å kommentere, snakk om andre ting. Ikke skryt av ham hvis han spiser. Du kan gjerne si "jeg ser det var godt med gulrot i dag!" eller "var det ikke god laks?", men ikke gi ham applaus for å spise. Dere voksne skryter selvsagt av maten til hverandre så han hører det. Det tar sikkert litt tid, men han kommer til å spise middag etter hvert. :) 

Anonymkode: 6e4f3...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barnet være med å tilberede maten? jeg er ikke fan av å lure i barna mat, men å lure inn litt annet kjøtt/fisk og grønnsaker. Ville prøvd å lage mat sammen først, så kan man etterhvert gå inn i avtaler om at barnet ikke forlater bordet før han har tygd og svelgt en stor bit. 

Anonymkode: a43b0...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Søstera mi har blitt så kresen at hun nekta å spise om det er noe hun ikke liker (og hun liker ikke annet enn pølser, helt vanlig sausløs kokt spagetti, kylling og brød) Mamma ble bekymra for henne og tok henne med til legen fordi det var så ille. Legen fortalte at ingenting er galt, men han forklarte til søstera mi hvorfor hun må spise. Nå spiser hun alt, selv ting hun ikke liker, fordi legen har sagt hun burde gjøre det. Kan noe lignende fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke "kresen", han har bestemt seg for hva han vil spise og ikke. Når han ikke en gang smaker så kan du ikke skylde på at han ikke liker det. Du har gjort dere alle en stor bjørnetjeneste ved å lage spesialmat til ham og dermed belønne ham for å ikke spise vanlig mat. 

Fortsett som du gjør med å servere én middag. Ikke tilby noe annet, men gi ham godt med grønnsaker ved siden av et par biter kjøtt/fisk. Gi beskjed på forhånd om at tallerkenen skal være tom før han får påfyll av noe. Ellers lar du ham spise i fred uten å kommentere, snakk om andre ting. Ikke skryt av ham hvis han spiser. Du kan gjerne si "jeg ser det var godt med gulrot i dag!" eller "var det ikke god laks?", men ikke gi ham applaus for å spise. Dere voksne skryter selvsagt av maten til hverandre så han hører det. Det tar sikkert litt tid, men han kommer til å spise middag etter hvert. :) 

Anonymkode: 6e4f3...905

100% enig. Slik gjør vi med vår småspiste gutt. Gjør ikke noe ut av det om han ikke spiser, da spiser han desto mer kveldsmat.

Anonymkode: 42080...afa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...