AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #1 Skrevet 15. januar 2016 Noen som har erfaring med at bidragspliktig ikke skal betale noe i bidrag? Trodde ikke det gikk an. Men jeg går litt opp i lønn og barnefar sier han tjener et beløp som gjør at det blir null i bidragsveileder. Han har barnet 4 døgn i mnd. Netto utbetalt har jeg mindre enn han. Kan jeg be han bidra med å sette inn litt på barnets konto? Barnet har kort som brukes. Synes det er merkelig at bidragspliktig ikke skal bidra med noe som helst. Anonymkode: 1689f...a72
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #2 Skrevet 15. januar 2016 Her tror jeg det må være feil. La NAV regne ut bidraget, ikke far. Anonymkode: cc6b4...3a5 9
dollkiss Skrevet 15. januar 2016 #3 Skrevet 15. januar 2016 Ja. Jeg fikk nav til å regne ut for meg, bf skal ikke betale en krone.. Han har mindre enn normalt samvær, men ikke fast jobb.. Jeg tjener helt ok.. Om du tjener mindre enn han er det klart han skal betale bidrag. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #4 Skrevet 15. januar 2016 Trodde de skulle betale uansett? Min far har alltid tjent dårligere enn min mor og ikke noe samværsavtale, men han måtte betale, dvs han fikk gjeld på det og mamma fikk forskudd Anonymkode: 2d3c2...49e 1
dollkiss Skrevet 15. januar 2016 #5 Skrevet 15. januar 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde de skulle betale uansett? Min far har alltid tjent dårligere enn min mor og ikke noe samværsavtale, men han måtte betale, dvs han fikk gjeld på det og mamma fikk forskudd Anonymkode: 2d3c2...49e Det kommer jo helt an på hvor mye mor tjener. Jeg tjener for mye for å få bidragsforskudd. I følge nav koster barnet mitt ca 7800kr i mnd, noe som er nesten det samme som han har utbetalt. Så jeg skjønner at han ikke skal betale. siden jeg tjener ok får jeg heller ikke noe av nav..
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #6 Skrevet 16. januar 2016 Det går altså an. Hva koster det meg å få NAV til å regne bidraget? Jeg har flere gang oppdaget at han gir meg en lavere bruttoinntekt enn det som kommer fram på skattelisten. Men har valgt å ikke si noe for "husfredens" skyld. TS Anonymkode: 1689f...a72
Ruccula Skrevet 16. januar 2016 #7 Skrevet 16. januar 2016 Hva er det med menn som kjemper for å slippe å bidra til sitt eget barn? Eier de ikke stolthet? Trives de med å være veike, balleløse skapninger som ikke tar ansvar? Hva er begrunnelsen til disse mennene som gjør alt de kan for betale minst mulig for barna sine? 13
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #8 Skrevet 16. januar 2016 Jeg betaler bidraget med glede selv om jeg ikke har kontakt med barnet. Men når det er sagt så kom konvolutter etc i retur med bursdagskort og penger..... Fikk visst ikke ha kontakt med ungen til tross for at jeg er en helt normal kar som har stiftet ny fam. Anonymkode: 2d162...29d 4
dollkiss Skrevet 16. januar 2016 #9 Skrevet 16. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går altså an. Hva koster det meg å få NAV til å regne bidraget? Jeg har flere gang oppdaget at han gir meg en lavere bruttoinntekt enn det som kommer fram på skattelisten. Men har valgt å ikke si noe for "husfredens" skyld. TS Anonymkode: 1689f...a72 Det koster dere 800kr hver (om ikke satsen gikk opp i 2016) dere får begge en faktura når søknaden er behandlet. Men, de pengene vil du jo *få igjen* når han må begynne å betale. Om søknaden bruker 3mnd på å behandles må han betale fra du sendte den inn (du kan søke om å få bidrag for lang tid tilbake, men liten sannsynlighet for å få det godkjent) Alt man tjener teller i forhold til bidrag, også overtid, UB, feriepenger, bonus etc.. Drit i husfreden, han skal hjelpe til med å betale for sitt eget barn.. 3
aquiz Skrevet 16. januar 2016 #10 Skrevet 16. januar 2016 7 timer siden, Snublefella skrev: Hva er det med menn som kjemper for å slippe å bidra til sitt eget barn? Eier de ikke stolthet? Trives de med å være veike, balleløse skapninger som ikke tar ansvar? Hva er begrunnelsen til disse mennene som gjør alt de kan for betale minst mulig for barna sine? Begrunnelsen kan være at nav kalkulerer feil og pappaen ikke har råd til å forsørge barna han faktisk har på besøk? Mor1 måtte forsørge eksen sin selv om hun ikke hadde råd. Alt pga advokatutgifter i forbindelse med dødsfall og fordi mor2 krevde barnebidrag. Hva skulle mor1 gjort? Sagt at barna hennes skulle sulte når de var hos pappaen sin?
Ruccula Skrevet 16. januar 2016 #11 Skrevet 16. januar 2016 15 minutter siden, aquiz skrev: Begrunnelsen kan være at nav kalkulerer feil og pappaen ikke har råd til å forsørge barna han faktisk har på besøk? Mor1 måtte forsørge eksen sin selv om hun ikke hadde råd. Alt pga advokatutgifter i forbindelse med dødsfall og fordi mor2 krevde barnebidrag. Hva skulle mor1 gjort? Sagt at barna hennes skulle sulte når de var hos pappaen sin? Hææ? 4
aquiz Skrevet 16. januar 2016 #12 Skrevet 16. januar 2016 14 minutter siden, Snublefella skrev: Hææ? kanskje litt dumt skrevet, ser den og tar den på min kappe. Innimellom gir NAV full beng i reelle utgifter fordi som de så fint sier "du har vel en jobb?!". Selv om bidraget da ikke er stort vil da far slite med å forsørge eksisterende barn. Det synes jeg er synd. Mor1 og far har ett barn sammen, de bor ikke sammen. Moren til far dør og for å gjøre opp dødsbo må advokat innblandes. Far får barn med en ny han ikke bor sammen med. Han får krav om bidrag på bakgrunn av inntekt, han sender inn klage fordi gjelda hans i utgangspunktet er høyere enn hva han kan betjene pga advokatutgifter (forbrukerlån). Far må låne penger av mor1 for å betale bidrag til mor2. Mor1 føler at hun ikke har noe valg fordi hun ikke kan la barnet sulte hos pappa. Både mor1 og pappa lever på havregryn annen hver uke.
dollkiss Skrevet 16. januar 2016 #13 Skrevet 16. januar 2016 1 time siden, aquiz skrev: kanskje litt dumt skrevet, ser den og tar den på min kappe. Innimellom gir NAV full beng i reelle utgifter fordi som de så fint sier "du har vel en jobb?!". Selv om bidraget da ikke er stort vil da far slite med å forsørge eksisterende barn. Det synes jeg er synd. Mor1 og far har ett barn sammen, de bor ikke sammen. Moren til far dør og for å gjøre opp dødsbo må advokat innblandes. Far får barn med en ny han ikke bor sammen med. Han får krav om bidrag på bakgrunn av inntekt, han sender inn klage fordi gjelda hans i utgangspunktet er høyere enn hva han kan betjene pga advokatutgifter (forbrukerlån). Far må låne penger av mor1 for å betale bidrag til mor2. Mor1 føler at hun ikke har noe valg fordi hun ikke kan la barnet sulte hos pappa. Både mor1 og pappa lever på havregryn annen hver uke. Er dette en fiktiv situasjon? Tror jeg hadde skaffet meg en ekstra jobb før jeg lånte penger av en jeg egentlig skulle gitt penger. Som samværsforelder har man jo mest sannsynlig noen kvelder uten barn som man kan bruke bak kassa på Esso eller noe.. Å ja. Jeg vet bidraget øker med inntekt, men for å betale en advokat regning som mest sannsynlig ikke er på flere 100 tusen så funker det nok.. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #14 Skrevet 17. januar 2016 5 timer siden, dollkiss skrev: Det koster dere 800kr hver (om ikke satsen gikk opp i 2016) dere får begge en faktura når søknaden er behandlet. Men, de pengene vil du jo *få igjen* når han må begynne å betale. Om søknaden bruker 3mnd på å behandles må han betale fra du sendte den inn (du kan søke om å få bidrag for lang tid tilbake, men liten sannsynlighet for å få det godkjent) Alt man tjener teller i forhold til bidrag, også overtid, UB, feriepenger, bonus etc.. Drit i husfreden, han skal hjelpe til med å betale for sitt eget barn.. Engangsbeløp eller månedelig?? Anonymkode: 1689f...a72
strawberryjaw Skrevet 17. januar 2016 #15 Skrevet 17. januar 2016 Uansett kan du jo søke om bidragsforskudd fra nav? det er på 1490kr i mnd. Man får det om den andre forelderen ikke kan betale, eller om h*n betaler mindre enn forskuddet. Eller om de unngår å betale.
dollkiss Skrevet 17. januar 2016 #16 Skrevet 17. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Engangsbeløp eller månedelig?? Anonymkode: 1689f...a72 Engangsbeløp. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #17 Skrevet 17. januar 2016 20 timer siden, Snublefella skrev: Hva er det med menn som kjemper for å slippe å bidra til sitt eget barn? Eier de ikke stolthet? Trives de med å være veike, balleløse skapninger som ikke tar ansvar? Hva er begrunnelsen til disse mennene som gjør alt de kan for betale minst mulig for barna sine? Er det ok om man sier det samme med de alenemødrene som forsørger både seg selv og barnet med støtten fra staten og mottar 5/6 av det det koster å ha barn fra far? tror det er langt flere mødre enn fedre som ikke betale en egentjent krone på å forsørge barnet. Hadde jeg vært mann med barn med en eks ville jeg nok heller ikke likt å måtte gi eksen flerfoldige tusen uten noen garanti for at pengene i sin helhet gikk til barnet.. Ved å minimalisere utgiftene til mor kan far kanskje ha rå til et ok hjem, gave til jul/ fødselsdag og en grei ferie.. Anonymkode: c1c2d...cf1 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #18 Skrevet 17. januar 2016 Den 15. januar 2016 at 19.43, AnonymBruker skrev: Noen som har erfaring med at bidragspliktig ikke skal betale noe i bidrag? Trodde ikke det gikk an. Men jeg går litt opp i lønn og barnefar sier han tjener et beløp som gjør at det blir null i bidragsveileder. Han har barnet 4 døgn i mnd. Netto utbetalt har jeg mindre enn han. Kan jeg be han bidra med å sette inn litt på barnets konto? Barnet har kort som brukes. Synes det er merkelig at bidragspliktig ikke skal bidra med noe som helst. Anonymkode: 1689f...a72 Du kan jo sjekke bidragsveilederen selv, eventuelt ta det via NAV .. Er brutto inntekt som legges til grunn- så hva du har utbet. netto betyr lite.. Stemmer det at far skal betale null, så blir det feil å be far sette inn penger til barnet-det må du gjøre.. Tross alt mottar du både barnetrygd og skattereduksjon.. dette er det du -og ikke far som mottar nettopp fordi du er økonomisk ansvarlig for barnet utover evnt barnebidrag.. Anonymkode: c1c2d...cf1 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #19 Skrevet 17. januar 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo sjekke bidragsveilederen selv, eventuelt ta det via NAV .. Er brutto inntekt som legges til grunn- så hva du har utbet. netto betyr lite.. Stemmer det at far skal betale null, så blir det feil å be far sette inn penger til barnet-det må du gjøre.. Tross alt mottar du både barnetrygd og skattereduksjon.. dette er det du -og ikke far som mottar nettopp fordi du er økonomisk ansvarlig for barnet utover evnt barnebidrag.. Anonymkode: c1c2d...cf1 Har sjekket selv og det blir 0,- Synes bare det er merkelig at far ikke skal bidra i det hele tatt. Men du har helt rett. Jeg vil at dette skal være riktig, har aldri vært vanskelig og har alltid fulgt bidragsveilederen basert på hva han har svart muntlig at han har i inntekt. Selv om dette tidligere ALDRI har vært samsvar når jeg har sjekket skattelistene, har vært flere hundre tusen i avvik, men har ikke sagt noe. Jeg mente ikke at han skulle være den eneste som bidro med å sette inn på kontoen til barnet. Jeg gjør det månedelig uansett. Lurte mer på om det blir frekt å si/skrive at han gjerne kan bidra dersom han ønsker/kan. Han er student nå og jeg ønsker selvfølgelig at han skal ha økonomi til å ha et fint samvær med barnet. Jeg tror jeg vil overlate dette til nav heretter, de prøver vel bidraget opp mot inntektene våre hele tiden og da blir det i alle fall riktig. Takk for svar. Anonymkode: 1689f...a72 1
lager83 Skrevet 17. januar 2016 #20 Skrevet 17. januar 2016 Hvis han er student nå så er det vel ikke så rart at han ikke skal betale noe? Da tjener han sannsynligvis under 250k som er bidragsgrensen. Hadde du vært student og han i arbeid ville bidraget gått opp. At han ikke bidrar i det hele tatt som du sier er misvisende. Da kan jeg spørre deg hvor mange tusen har ikke du motatt over den gjenge nordmanns skatteseddel? Dobbel barnetrygd? Overgangsstønad muligens? Skattelette? Penger til tilsyn?. Det ersnakk om helt sinnsyke summer hvert år som går over skatteseddelen til "alene"mødre/fedre. I tillegg til at de fleste mottar ferdigskattet bidrag. Så prøv heller og samarbeid med eksen din, bidrag får du fra staten og også han når han kommer i arbeid. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå