Gå til innhold

Tom ølboks i skoleprosjekt


Kara W

Anbefalte innlegg

Vår 2. klassing skal ha et prosjekt på skolen neste uke hvor de blant annet skal bygge et romskip.  Det ble oppfordret å ta med seg materialer til dette.  Sønnen vår kom hjem og sa han trengte en Pringles boks, tørkerull eller liknende.  Det nærmeste vi fant var en tom ølboks.  Nå synes jeg gjenbruk er en fin ting, og har ikke noe imot at han lager noe av ølboksen (godt vasket, selvfølgelig), men lurte på om det blir veldig feil å sende med denne på skolen?  Jeg prøver å ikke være hysterisk når det kommer til slike ting, og det er jo i utgangspunktet ikke noe forskjell på en tom ølboks og en tom brusboks, men samtidig så skal jo skolen være helt alkoholfri, og jeg er redd for at noen skal reagere negativt.

Kan ikke noen av de kloke hodene på KG fortelle meg hva jeg skal gjøre!  Alt man skal bekymre seg over som mor, altså :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sendt med ham den ølboksen. Er du i tvil spør du kjapt læreren :-)

Anonymkode: fe0ab...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg hadde nok vært for feig til å sende en tom ølboks med en andreklassing ja... Selv om det nok finnes i de fleste hjem, kan inntrykket fort bli at dette var det ENESTE vi hadde hjemme som kunne brukes!:laugh:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg hadde sett humoren i det dersom noen andre hadde kommet med det (såfremt det ikke var mistanke om rusproblemer i det aktuelle hjemmet selvf, men det virker ikke sånn her da), men jeg hadde kanskje ikke sendt det med barnet mitt selv...hadde vel vært redd for resksjonene. Kan du sende en litt uformel, små-humoristisk Mail til lærer og spørre? Var forresten nylig i en barnebursdag hvor barna skulle leke flasketuten peker på, og hvor foreldrene bare fant ei vinflaske å bruke 😄😄😄.

Anonymkode: fddbf...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

 jeg ser egentlig ikke problemet.

 så lenge man ikke sitter i klasserommet og drikker alkohol.....

 :ol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde med meg noe lignende da jeg gikk på barneskolen. Jeg tok jo bare med meg noe passende hjemmefra som vi skulle ha med, men læreren var ikke like begeistret og jeg fikk ikke bruke den. :fnise:

Nå var dette på åttitallet, så det kan hende det har forandret seg siden den gang. 

Anonymkode: c263e...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nå var dette på åttitallet, så det kan hende det har forandret seg siden den gang. 

Anonymkode: c263e...ebf

Det finnes dessverre fortsatt plenty av hysteriske lærere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
1 time siden, Kara W skrev:

Vår 2. klassing skal ha et prosjekt på skolen neste uke hvor de blant annet skal bygge et romskip.  Det ble oppfordret å ta med seg materialer til dette.  Sønnen vår kom hjem og sa han trengte en Pringles boks, tørkerull eller liknende.  Det nærmeste vi fant var en tom ølboks.  Nå synes jeg gjenbruk er en fin ting, og har ikke noe imot at han lager noe av ølboksen (godt vasket, selvfølgelig), men lurte på om det blir veldig feil å sende med denne på skolen?  Jeg prøver å ikke være hysterisk når det kommer til slike ting, og det er jo i utgangspunktet ikke noe forskjell på en tom ølboks og en tom brusboks, men samtidig så skal jo skolen være helt alkoholfri, og jeg er redd for at noen skal reagere negativt.

Kan ikke noen av de kloke hodene på KG fortelle meg hva jeg skal gjøre!  Alt man skal bekymre seg over som mor, altså :ler:

Ville ikke sendt med ølboks til en i 2.klasse. Dere har jo flere dager på dere,så skulle vel gå an å kjøpe en brusboks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blomsterert skrev:

Ville ikke sendt med ølboks til en i 2.klasse. Dere har jo flere dager på dere,så skulle vel gå an å kjøpe en brusboks? 

Hvorfor ikke? Den er jo tom. Tror du andreklassinger tar skade av å se en tom ølboks? 

Anonymkode: c2df1...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1
9 minutter siden, PickUpArtist skrev:

Det finnes dessverre fortsatt plenty av hysteriske lærere

 og enda mer hysteriske foreldre.

 :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt si at det er verre å kjøpe en ny, hvis man ser på forbruk. Men det viktigste er nok hva skolen synes om det. 

Anonymkode: c263e...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Den er jo tom. Tror du andreklassinger tar skade av å se en tom ølboks? 

Anonymkode: c2df1...19e

Regnet med at jeg ble oppfattet som "prippen"nå. Men det er et produkt med aldersgrense,og ikke akkurat helsefrembringende. Hva om de tok med en tom sigaretteske? Det er heller ikke forbudt. Og litt rart at en ikke kan få sendt med annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kara W skrev:

Vår 2. klassing skal ha et prosjekt på skolen neste uke hvor de blant annet skal bygge et romskip.  Det ble oppfordret å ta med seg materialer til dette.  Sønnen vår kom hjem og sa han trengte en Pringles boks, tørkerull eller liknende.  Det nærmeste vi fant var en tom ølboks.  Nå synes jeg gjenbruk er en fin ting, og har ikke noe imot at han lager noe av ølboksen (godt vasket, selvfølgelig), men lurte på om det blir veldig feil å sende med denne på skolen?  Jeg prøver å ikke være hysterisk når det kommer til slike ting, og det er jo i utgangspunktet ikke noe forskjell på en tom ølboks og en tom brusboks, men samtidig så skal jo skolen være helt alkoholfri, og jeg er redd for at noen skal reagere negativt.

Kan ikke noen av de kloke hodene på KG fortelle meg hva jeg skal gjøre!  Alt man skal bekymre seg over som mor, altså :ler:

Går det an å spørre hva den skal brukes til? Ikke dorullnisse regner jeg med?

7 minutter siden, Blomsterert skrev:

Ville ikke sendt med ølboks til en i 2.klasse. Dere har jo flere dager på dere,så skulle vel gå an å kjøpe en brusboks? 

Joda, sikkert lurt å øke forbruket helt unødvendig.

Hadde jeg hatt en sønn, hadde jeg muligens blitt fristet til å sende med en tom ølboks, selv om jeg hadde andre egnede ting. Om ikke annet, kunne det blitt en interessant diskusjon med lærer. En tom ølboks er en tom kontainer (for det meste i aluminium). That's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tanken og ville nok nølt litt selv, men som lærer har jeg bl.a. laget søppelkunst med elevene mine og da hadde vi med både ølbokser, snusbokser og en tom sigarettpakke. Det var jo en del av søppelet vi plukket og hørte naturlig med i kunsten. Tror neppe elevene ble veldig inspirert til å begynne med snus, røyk og alkohol av å lage søppelkunst. Tror heller ikke barn tar skade av en tom ølboks, med mindre de voksne gjor veldig stort nummer ut av det og dermed gjør det mer tabu og spennende. Det er faktisk mulig å snakke med elevene sine og de er mer reflekterte enn man skulle tro.

Anonymkode: b466f...153

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blomsterert
14 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Går det an å spørre hva den skal brukes til? Ikke dorullnisse regner jeg med?

Joda, sikkert lurt å øke forbruket helt unødvendig.

Hadde jeg hatt en sønn, hadde jeg muligens blitt fristet til å sende med en tom ølboks, selv om jeg hadde andre egnede ting. Om ikke annet, kunne det blitt en interessant diskusjon med lærer. En tom ølboks er en tom kontainer (for det meste i aluminium). That's it.

Hvorfor ville du blitt fristet til det,og hvorfor hatt en "interessant"diskusjon med lærer? Det virker bare som om du er i opposisjon. Men er det et mål,så ok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner tanken og ville nok nølt litt selv, men som lærer har jeg bl.a. laget søppelkunst med elevene mine og da hadde vi med både ølbokser, snusbokser og en tom sigarettpakke. Det var jo en del av søppelet vi plukket og hørte naturlig med i kunsten. Tror neppe elevene ble veldig inspirert til å begynne med snus, røyk og alkohol av å lage søppelkunst. Tror heller ikke barn tar skade av en tom ølboks, med mindre de voksne gjor veldig stort nummer ut av det og dermed gjør det mer tabu og spennende. Det er faktisk mulig å snakke med elevene sine og de er mer reflekterte enn man skulle tro.

Anonymkode: b466f...153

Var disse elevene i 2,klasse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Blomsterert skrev:

Regnet med at jeg ble oppfattet som "prippen"nå. Men det er et produkt med aldersgrense,og ikke akkurat helsefrembringende. Hva om de tok med en tom sigaretteske? Det er heller ikke forbudt. Og litt rart at en ikke kan få sendt med annet. 

Jeg tror det er viktig å skape et mer aksepterende forhold til slike produkter allerede som liten i stedet for å bli pakket inn i puter. Dette gjør man i høyest grad med informasjonsformidling og normalisering. Det er viktig å tydeliggjøre at det dreier seg om en voksendrikk, men å være så hysterisk tror jeg ikke er særlig hensiktsmessig. Faktisk tror jeg det vil sende mange av de i helt motsatt retning når de når ungdomsårene. Husk at det er gjerne forbudte ting som er spennende i denne perioden, og å utforske og tøye grensene er ikke unormalt. 

De eneste som vil reagere på en tom ølboks er faktisk de voksne. Andreklassinger vil nok ikke tenke seg gjennom to sekunder før de voksne uttrykker at det er galt. 

Jeg mener for øvrig det samme om tomme sigarettesker. Disse finnes det for øvrig mye av på forsøplede områder, og flere barn plukker opp og inspiserer. 

Brus eller pringles er for øvrig ikke helsebringende det heller. 

 

Anonymkode: c2df1...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blomsterert skrev:

Hvorfor ville du blitt fristet til det,og hvorfor hatt en "interessant"diskusjon med lærer? Det virker bare som om du er i opposisjon. Men er det et mål,så ok..

Nja... kanskje litt? Men jeg slår meg sjelden til ro med at "slik bare gjør vi det her", uten en god forklaring på hvorfor. Det er det jeg mener med en interessant diskusjon med lærer.

Uansett en hypotetisk situasjon for min del, da jeg ikke har barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...