Gå til innhold

Kan hundeeiere svare meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet
13 minutter siden, peppermyntete skrev:

Da kan vel den også fint stå ute i norsk klima vil jeg tro :)

Det kan den sikkert, rent pelsmessig. Men hunder er sosiale dyr, og vil derfor som oftest foretrekke å være med familien. Og jeg har jo hund for selskap, jeg foretrekker også at den er inne med meg. Jeg vet at noen hunder trives godt ute, men spørsmålet er jo hvorvidt de faktisk har et valg. Det er forskjell på en hund som kan gå ut og inn som den vil og en hund som er vant med at den skal stå ute i bånd eller luftegård hver dag og godtar det av vane.

@Akademikeren - Ja, hvis du leser lenken, så står det spesifikt om bur også. De fleste standardbur jeg vet om er for små i henhold til reglementet, selv de største burene for de minste hundene. Men det bør kanskje tas i en egen tråd, burdebatt tar ofte litt overhånd. ;)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hunden min ute i hundegård stort sett hver dag, fordi han liker det. Han er vanligvis ute ca. en time på ettermiddagen, nå når det er vinter.  Det skjer at han bjeffer når det går andre hunder forbi på veien, eller når noen kommer nært hundegården. Har hittil ikke fått noen klager fra naboer. Men, jeg mener at alle må tåle litt. Jeg finner meg i bråk fra barn som hopper på trampoline, spiller fotball osv. Jeg finner meg i at naboen har vors hver fredag, og at sjåføren deres tuter når han henter de. Da får mine naboer finne seg i at hunden min bjeffer innimellom. 

Anonymkode: 655a8...b32

Innimellom er ok. Hver gang noen går forbi er ikke ok. Hva mente du?

Gjest Badebuksa
Skrevet
22 minutter siden, peppermyntete skrev:

Vi gjør det fordi vi har elghunder. Vet dere hvor mye pels de har...?

Mener du at pelsen til hunden gjør det OK at den bjeffer på folk ute? 

Skrevet
2 timer siden, Hectine skrev:

Men lar du de stå ute og bjeffe konstant? Det har faktisk ingenting med hvor mye pels de har. Jeg tror det er det som er greia her. Polarhunder og slik som liker seg ute, de har nok ikke vondt av det :P

Nei, de bjeffer selvfølgelig ikke. Bare hvis det skjer noe på gårdsplassen. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Badebuksa skrev:

Mener du at pelsen til hunden gjør det OK at den bjeffer på folk ute? 

Nei, jeg mener det betyr at den tåler å stå ute. Våre hunder bjeffer ikke hele døgnet bare fordi de er ute.

Endret av peppermyntete
Skrevet
3 timer siden, Snublefella skrev:

Kanskje ikke få seg elghund om man ikke takler at de har pels og røyter?

Hvor har jeg sagt at jeg ikke takler det? Elghunder trives utmerket utendørs! De har selvfølgelig hus å gå inn i og får masse kos og turer selv om de er ute.

Gjest Badebuksa
Skrevet
55 minutter siden, peppermyntete skrev:

Nei, jeg mener det betyr at den tåler å stå ute. Våre hunder bjeffer ikke hele døgnet bare fordi de er ute.

Det fremstod slik, men godt at de ikke bjeffer. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Dette er ikke ment som kritikk, jeg bare ønsker å forstå.

Dere som lar hunden stå ute å bjeffe i kulden. Hvorfor? Sånn jeg tenker er det verken bra for hunden eller de som bor i nærheten. ( Eksempel; Barn som sover dagtid, eller søvn etter nattevakt..)

For meg er det hjerteskjærende å høre på. 

Anonymkode: 44190...23d

Elendig argument, synes jeg. Det er ingen som holder de bråkete ungene sine inne av hensyn til folk som sover etter nattevakt heller.

Men jeg synes ikke noe om å stenge hundene ute i all slags vær når det er tydelig at hundene mistrives. Hunden her står aldri alene ute om vinteren, ikke fordi han bjeffer, men fordi det er kaldt. Dessuten er han et fullverdig familiemedlem som liker best å være i nærheten av flokken sin til en hver tid.

Det står hunder ute og bjeffer i nabolaget her også, dette er da polarhunder som bor ute. Disse mistrives inne, så da er det klart at de må få stå ute. De bjeffer dog ikke konstant, og de plager meg ikke mere ( tvert i mot ) enn lyden av bilene som kjører forbi, naboen sine unger som skriker verre enn ei skadeskutt katt, eller den andre naboen som durer rundt på snøskuter/firhjuling.

For noen virker det dessverre som en ''quick-fix'' å plassere hunden/e ute i løpestreng/bånd/luftegård, de synes dette er mye enklere enn å gå tur f.eks. Og det er ikke noe rart at disse hundene blir stående å bjeffe. Disse burde selvfølgelig revurdere hundeholdet sitt, evnt finne noen som kan gå tur med hunden/e for seg.

Anonymkode: dfc87...7d3

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Dere som lar hunden stå ute å bjeffe i kulden. Hvorfor? Sånn jeg tenker er det verken bra for hunden eller de som bor i nærheten. ( Eksempel; Barn som sover dagtid, eller søvn etter nattevakt..)

Kan bare svare for meg selv her. hunden min bjeffer ikke til vanlig når han er ute. men når pus kommer å skal leke så bjeffer han mens han løper rundt å leker med pus. Samme hvis det kommer noen på besøk, og han bjeffer ved døra når han vil inn etter å ha vært ute. Men han går fritt å gjør egentelig som han vil, nærmeste nabo bor såpass langt unna at de verken ser eller hører han da... 

Skrevet
4 timer siden, Badebuksa skrev:

Innimellom er ok. Hver gang noen går forbi er ikke ok. Hva mente du?

Mine hunder er ofte løse i hagen om sommeren og de bjeffer hver eneste gang det går en hund forbi,  eller noen på skateboard, eller sykkelist. Blir en del bjeffing ;)

Skrevet
6 timer siden, Honeyblossom skrev:

Skjønner ikke poenget med å i det hele tatt ta med bikkja når man skal i butikken å handle. Skal du absolutt ha med hunden når du skal på butikken så gå med noen andre som kan stå ute med hunden mens du er inne og handler. Det gjør alltid vi.

Jeg bor alene, og har en hund som stresser veldig når alene. Er med over alt. Derfor blir han med på butikken ved småhandling, står ute/ inne alt ettersom. Oppfører seg, kun opptatt av å vente på meg. Skal jeg spørre mine to naboer på henholdsvis 72 og 86 om de kan passe han i mens? Nei - det får du jaggu tåle. 

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet
26 minutter siden, Snublefella skrev:

Mine hunder er ofte løse i hagen om sommeren og de bjeffer hver eneste gang det går en hund forbi,  eller noen på skateboard, eller sykkelist. Blir en del bjeffing ;)

Og du synes det er helt ok, liksom? Har sånne hundeeiere langt oppi halsen. Tenk om den skremmer barn eller gir en gamling hjerteinfarkt? Makan.

Gjest Honeyblossom
Skrevet
9 minutter siden, Monky6 skrev:

Jeg bor alene, og har en hund som stresser veldig når alene. Er med over alt. Derfor blir han med på butikken ved småhandling, står ute/ inne alt ettersom. Oppfører seg, kun opptatt av å vente på meg. Skal jeg spørre mine to naboer på henholdsvis 72 og 86 om de kan passe han i mens? Nei - det får du jaggu tåle. 

Klart jeg tåler å se en hund stå utenfor en butikk, men det betyr jo ikke at jeg ikke kan syntes synd på den. Selv om hunden din oppfører seg og venter pent til du er ferdig har du ingen garanti for at ikke noe skal skje. Har du prøvd å hjelpe hunden din med å ikke stresse når den er alene? Det må jo være veldig slitsomt for deg, og ikke minst hunden.

Skrevet
16 minutter siden, Honeyblossom skrev:

Klart jeg tåler å se en hund stå utenfor en butikk, men det betyr jo ikke at jeg ikke kan syntes synd på den. Selv om hunden din oppfører seg og venter pent til du er ferdig har du ingen garanti for at ikke noe skal skje. Har du prøvd å hjelpe hunden din med å ikke stresse når den er alene? Det må jo være veldig slitsomt for deg, og ikke minst hunden.

Ja, slitsomt for alle, men vi øver og hjemme alene går stadig bedre. Ingen garanti for noe i verden, dessverre, og særlig ikke med dyr involvert. Mer redd for at barn skal terge hund -> bli skadet, enn noe annet. Men han er flink til å vente pent på mor, hvor enn han blir plassert. En gang stod to 8 åringer bøyd over han og da hadde han blitt så nervøs at han sprayet veggen bak med bajs. Usikker på forspillet, men de gikk fort da jeg kom.

image.jpg

Gjest Honeyblossom
Skrevet
23 minutter siden, Monky6 skrev:

Ja, slitsomt for alle, men vi øver og hjemme alene går stadig bedre. Ingen garanti for noe i verden, dessverre, og særlig ikke med dyr involvert. Mer redd for at barn skal terge hund -> bli skadet, enn noe annet. Men han er flink til å vente pent på mor, hvor enn han blir plassert. En gang stod to 8 åringer bøyd over han og da hadde han blitt så nervøs at han sprayet veggen bak med bajs. Usikker på forspillet, men de gikk fort da jeg kom.

image.jpg

Ja, det var hovedsakelig barn jeg også tenkte på når jeg sa at man ikke har noen garanti for at ingenting skal gå galt. Ønsker uansett deg og hunden lykke til videre :) Bra at dere øver og at det går fremover!

Gjest Franke Ann
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Hei!

Overhodet ikke tatt som kritikk, og utrolig hyggelig at du ønsker å forstå oss hundeeiere.

Jeg har ikke noen fullgod forklaring på hvorfor jeg gjør det, men tror det har noe å gjøre med at jeg rett og slett bare liker å plage dyr og andre mennesker? Ja, jeg tror det er det som er grunnen, når jeg kjenner etter. Hold an, og la meg bare gå ut og gi hunden et skikkelig rapp med spanskrøret....

....riktig, det føltes godt. Håper du ble litt klokere nå!

Skrevet
56 minutter siden, Badebuksa skrev:

Og du synes det er helt ok, liksom? Har sånne hundeeiere langt oppi halsen. Tenk om den skremmer barn eller gir en gamling hjerteinfarkt? Makan.

Det synes jeg er heeeelt ok! 

Det er min tomt, min hage, innenfor mitt gjerde!. Hvis en unge blir redd for å gå utenfor er ikke det mitt problem :). Du skjønner, det er ikke sånn at hundeeiere skal ta hensyn til gud å hvermann. 

Mine hunder plager ikke naboene, jeg hsr et godt forhold til naboene. Men det er mange turgåere som går forbi huset mitt, og hundene kan bjeffe på dem uten at jeg bryr meg. Skremmer siklert vannet av noen unger til tider ;D

Jeg har lest litt av dine meninger her inne badebuksa og jeg kan forsikre deg om at jeg også har deg laaangt oppi halsen! 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Snublefella skrev:

Det synes jeg er heeeelt ok! 

Det er min tomt, min hage, innenfor mitt gjerde!. Hvis en unge blir redd for å gå utenfor er ikke det mitt problem :). Du skjønner, det er ikke sånn at hundeeiere skal ta hensyn til gud å hvermann. 

Mine hunder plager ikke naboene, jeg hsr et godt forhold til naboene. Men det er mange turgåere som går forbi huset mitt, og hundene kan bjeffe på dem uten at jeg bryr meg. Skremmer siklert vannet av noen unger til tider ;D

Jeg har lest litt av dine meninger her inne badebuksa og jeg kan forsikre deg om at jeg også har deg laaangt oppi halsen! 

å er du heldig så får du den bonusen at barn kanskje går litt større respekt for hunder! Jeg virkelig hater det når barn kommer å skal klappe å dulte å ta på bikkja uten å spørre meg. Ja, for selv om den ikke er stor så biter den hardt når den blir provosert. 

Anonymkode: 1591a...c84

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

å er du heldig så får du den bonusen at barn kanskje går litt større respekt for hunder! Jeg virkelig hater det når barn kommer å skal klappe å dulte å ta på bikkja uten å spørre meg. Ja, for selv om den ikke er stor så biter den hardt når den blir provosert. 

Anonymkode: 1591a...c84

Jeg har alltid full kontroll på hvor hundene befinner seg når hundene er ute så ingen barn tuller med dem uten at jeg får det med meg :) 

Gjerdet er så høyt at de ikke rekker ned til dem uansett. 

Vi har noen nabo barn som konstant vil klappe hundene, men de får kun lov når jeg er der og passer på :).  

Skrevet

Takk til de aller fleste for konstruktive svar! 😊 Til deg som ville krangle så var det ikke det jeg var ute etter. Takk for meg!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...