AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #1 Skrevet 15. januar 2016 Hei! Dette er ikke ment som kritikk, jeg bare ønsker å forstå. Dere som lar hunden stå ute å bjeffe i kulden. Hvorfor? Sånn jeg tenker er det verken bra for hunden eller de som bor i nærheten. ( Eksempel; Barn som sover dagtid, eller søvn etter nattevakt..) For meg er det hjerteskjærende å høre på. Anonymkode: 44190...23d 4
Tabris Skrevet 15. januar 2016 #2 Skrevet 15. januar 2016 Jeg er hundeeier, og jeg begriper det heller ikke. 16
Gjest pellepirat Skrevet 15. januar 2016 #3 Skrevet 15. januar 2016 Jeg er hundeeier selv, men er helt enig. Det gjelder egentlig uansett temperatur. Helt unødvendig.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 15. januar 2016 #4 Skrevet 15. januar 2016 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Honeyblossom Skrevet 15. januar 2016 #5 Skrevet 15. januar 2016 Skjønner ikke poenget med å i det hele tatt ta med bikkja når man skal i butikken å handle. Skal du absolutt ha med hunden når du skal på butikken så gå med noen andre som kan stå ute med hunden mens du er inne og handler. Det gjør alltid vi.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #6 Skrevet 15. januar 2016 TS her. Takk for svar! Da er det bra vi er flere som ikke forstår. Jeg vurderer å si i fra til en nabo, men vet ikke hvordan da jeg er konfliktsky. Noen gode råd? Anonymkode: 44190...23d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #7 Skrevet 15. januar 2016 Eh, tar jeg heelt feil, eller er ikke det lov lengre? å la hunden stå i bånd lenge? Anonymkode: 2ab51...5b3
Rammfrø Skrevet 15. januar 2016 #8 Skrevet 15. januar 2016 Akkurat som de som lar hunden sitte i bånd i solsteiken om sommeren når det er alt for varmt. Det finnes hunder som dør av det! 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #9 Skrevet 15. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, tar jeg heelt feil, eller er ikke det lov lengre? å la hunden stå i bånd lenge? Anonymkode: 2ab51...5b3 Gjelder dette også hjemme? Anonymkode: 44190...23d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #10 Skrevet 15. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Gjelder dette også hjemme? Anonymkode: 44190...23d Skal prøve å finne noen kilder, før jeg skriver noe mer! Anonymkode: 2ab51...5b3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #11 Skrevet 15. januar 2016 Jeg har hunden min ute i hundegård stort sett hver dag, fordi han liker det. Han er vanligvis ute ca. en time på ettermiddagen, nå når det er vinter. Det skjer at han bjeffer når det går andre hunder forbi på veien, eller når noen kommer nært hundegården. Har hittil ikke fått noen klager fra naboer. Men, jeg mener at alle må tåle litt. Jeg finner meg i bråk fra barn som hopper på trampoline, spiller fotball osv. Jeg finner meg i at naboen har vors hver fredag, og at sjåføren deres tuter når han henter de. Da får mine naboer finne seg i at hunden min bjeffer innimellom. Anonymkode: 655a8...b32 16
Tabris Skrevet 15. januar 2016 #12 Skrevet 15. januar 2016 " Oppbinding/løpestreng Hunden skal ikke holdes bundet inne. Akseptabelt unntak er kortvarig binding, som under innlæring, mating etc. Utendørs oppbinding/løpestreng er akseptabelt, men oppbinding erstatter ikke daglig mosjon, aktivisering og stimulering. Oppbinding over flere timer legger store begrensninger på hundens atferd og isolerer den fra sosialt liv. Hvor lenge hunden kan stå slik, avhenger av mange forhold; som mosjon, stimuli, vær- og temperaturforhold, tilrettelegging og dyrets egnethet. Dersom hunden har selskap av andre individer tåler den lengre fravær av menneskelig kontakt. Hunden skal ikke isoleres sosialt eller stues bort «ute av syne» på eiendommen. Line/løpestreng må være egnet. Dette betyr at den må være slik konstruert at hunden ikke kommer seg løs eller skader seg, går seg fast eller på annen måte korter inn båndet og får begrenset bevegelsesmulighet. Linen skal være lang nok til å gi bevegelsesfrihet, men ikke så lang at hunden får kraftig bråstopp når den tar løpefart. Strupe - eller kjettinghalsbånd skal ikke benyttes når hund bindes ute. Flere hunder skal ikke bindes på samme line. Tilvenning til oppbinding skal skje gradvis, og unghunder skal følges godt opp for å forhindre skade." "Liggeplass/hundehus (...) I tilfeller der hunden tilbringer flere timer daglig utendørs må den ha mulighet for å søke ly for vær og vind i tett hundehus eller lignende. Dersom huset også brukes om vinteren skal det være hevet opp fra bakken og konstruert slik at det gir hunden tilstrekkelig beskyttelse, slik at den ikke fryser. Huset skal også være konstruert slik at det er lett å holde rent. Om sommeren er det viktig at huset ikke er for varmt. Det må enten være mulig å lufte/ventilere huset, eller unngå at huset plasseres slik at det får direkte sol." http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder%20-%20hund 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #13 Skrevet 15. januar 2016 Fordi jeg er lei av den jævla dritt-bikkja mi. Den holder faen ikke no mer fred om jeg tar den inn, heller. Anonymkode: ac5c3...223
peppermyntete Skrevet 15. januar 2016 #14 Skrevet 15. januar 2016 Vi gjør det fordi vi har elghunder. Vet dere hvor mye pels de har...?
Tabris Skrevet 15. januar 2016 #15 Skrevet 15. januar 2016 1 minutt siden, peppermyntete skrev: Vi gjør det fordi vi har elghunder. Vet dere hvor mye pels de har...? Ja. Mindre enn min japanske spisshund. 8
peppermyntete Skrevet 15. januar 2016 #16 Skrevet 15. januar 2016 2 minutter siden, Tabris skrev: Ja. Mindre enn min japanske spisshund. Da kan vel den også fint stå ute i norsk klima vil jeg tro
Ruccula Skrevet 15. januar 2016 #17 Skrevet 15. januar 2016 Jeg har to hunder og ville aldri i verden bundet hundene mine uten tilsyn uansett vær! 3
Akademikeren Skrevet 15. januar 2016 #18 Skrevet 15. januar 2016 (endret) 54 minutter siden, Tabris skrev: " Oppbinding/løpestreng Hunden skal ikke holdes bundet inne. Akseptabelt unntak er kortvarig binding, som under innlæring, mating etc. Utendørs oppbinding/løpestreng er akseptabelt, men oppbinding erstatter ikke daglig mosjon, aktivisering og stimulering. Oppbinding over flere timer legger store begrensninger på hundens atferd og isolerer den fra sosialt liv. Hvor lenge hunden kan stå slik, avhenger av mange forhold; som mosjon, stimuli, vær- og temperaturforhold, tilrettelegging og dyrets egnethet. Dersom hunden har selskap av andre individer tåler den lengre fravær av menneskelig kontakt. Hunden skal ikke isoleres sosialt eller stues bort «ute av syne» på eiendommen. Line/løpestreng må være egnet. Dette betyr at den må være slik konstruert at hunden ikke kommer seg løs eller skader seg, går seg fast eller på annen måte korter inn båndet og får begrenset bevegelsesmulighet. Linen skal være lang nok til å gi bevegelsesfrihet, men ikke så lang at hunden får kraftig bråstopp når den tar løpefart. Strupe - eller kjettinghalsbånd skal ikke benyttes når hund bindes ute. Flere hunder skal ikke bindes på samme line. Tilvenning til oppbinding skal skje gradvis, og unghunder skal følges godt opp for å forhindre skade." "Liggeplass/hundehus (...) I tilfeller der hunden tilbringer flere timer daglig utendørs må den ha mulighet for å søke ly for vær og vind i tett hundehus eller lignende. Dersom huset også brukes om vinteren skal det være hevet opp fra bakken og konstruert slik at det gir hunden tilstrekkelig beskyttelse, slik at den ikke fryser. Huset skal også være konstruert slik at det er lett å holde rent. Om sommeren er det viktig at huset ikke er for varmt. Det må enten være mulig å lufte/ventilere huset, eller unngå at huset plasseres slik at det får direkte sol." http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder%20-%20hund En digresjon fra spørsmålet til TS; hvordan kan det da ha seg at så mange mener det er greit å ha hunden sin i stengt bur mens de går på jobb/sover? Det kan da ikke være noe bedre enn at den holdes bundet inne? Til spørsmålet fra TS; jeg har ALDRI latt hunden min stå ute alene og bjeffe! Endret 15. januar 2016 av Akademikeren Utheving 2
Hectine Skrevet 15. januar 2016 #19 Skrevet 15. januar 2016 10 minutter siden, peppermyntete skrev: Da kan vel den også fint stå ute i norsk klima vil jeg tro Men lar du de stå ute og bjeffe konstant? Det har faktisk ingenting med hvor mye pels de har. Jeg tror det er det som er greia her. Polarhunder og slik som liker seg ute, de har nok ikke vondt av det
Ruccula Skrevet 15. januar 2016 #20 Skrevet 15. januar 2016 15 minutter siden, peppermyntete skrev: Vi gjør det fordi vi har elghunder. Vet dere hvor mye pels de har...? Kanskje ikke få seg elghund om man ikke takler at de har pels og røyter? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå