Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så sjalu på alle som sovner raskt etter at de har funnet sengen. Min samboer sovner f.eks alltid innen fem-10 minutter. Jeg bruker sjelden kortere tid er 30-60 min. Av og til to-tre timer, noe som er veldig frustrerende. Har spurt samboer hva hemmeligheten er og han sier han ikke tenker på noen ting og da sovner han. 

Men for meg er det umulig å ikke tenke på noen ting. Jeg tenker på alt. Alt fra hvordan han puster (noe som irriterer meg veldig), knirking i vegger, naboer som lager lyd, en bil som passerer, livets små og store bekymringer, hva som har skjedd den dagen, dumme ting jeg har sagt - ja egentlig tenker jeg på rett og slett alt. 

Funker i blant med podcast for da fokuserer jeg på hva de sier på podcasten og plutselig så sover jeg. Dette fungerer ikke hver gang selvsagt, men i blant. 

Noen som sliter med det samme og har noen tips?

(Husker jeg gikk til lege med dette for mange, mange år siden og fikk da noen piller som skulle gjøre meg trett. Altså ikke innsovningspiller, men piller som inneholdt det naturlige søvnhormonet. Det endte meg at jeg lå i sengen min ekstremt trett og forbannet for at jeg ikke fikk til å sovne) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres kjent ut ja... Jeg bruker lydbok, det hjelper en del. Siste året har vært ganske bra, ofte jeg sover innen en halv tilme.

Skrevet
41 minutter siden, Alvea skrev:

Jeg er så sjalu på alle som sovner raskt etter at de har funnet sengen. Min samboer sovner f.eks alltid innen fem-10 minutter. Jeg bruker sjelden kortere tid er 30-60 min. Av og til to-tre timer, noe som er veldig frustrerende. Har spurt samboer hva hemmeligheten er og han sier han ikke tenker på noen ting og da sovner han. 

Men for meg er det umulig å ikke tenke på noen ting. Jeg tenker på alt. Alt fra hvordan han puster (noe som irriterer meg veldig), knirking i vegger, naboer som lager lyd, en bil som passerer, livets små og store bekymringer, hva som har skjedd den dagen, dumme ting jeg har sagt - ja egentlig tenker jeg på rett og slett alt. 

Funker i blant med podcast for da fokuserer jeg på hva de sier på podcasten og plutselig så sover jeg. Dette fungerer ikke hver gang selvsagt, men i blant. 

Noen som sliter med det samme og har noen tips?

(Husker jeg gikk til lege med dette for mange, mange år siden og fikk da noen piller som skulle gjøre meg trett. Altså ikke innsovningspiller, men piller som inneholdt det naturlige søvnhormonet. Det endte meg at jeg lå i sengen min ekstremt trett og forbannet for at jeg ikke fikk til å sovne) 

Sliter med akkurat det samme som deg. Kan legge meg 22.30 og kl. 03.00 har jeg fortsatt ikke hatt blund på øynene.

Ligger å irriterer meg grønn for at jeg ikke får sove, og da blir det ikke bedre. Tenker å funderer på alt mellom himmel og jord.

Har vært hos legen å fått sovemedisin. Har ikke turt å ta de enda, men snart må jeg. Dette går på helsa løs. Når jeg i tillegg har naboer som elsker å spille høy musikk til tidlig morgen i helgene, blir livet bare helt komplett!

Ikke lett, men vi må ikke gi opp :-)

Anonymkode: ca426...bc1

Skrevet

Har det samme problemet. Kan være så trøtt at det brenner i øynene, men ligger bare å snur meg fram og tilbake, smådupper et par minutter før jeg våkner igjen og blir liggende våken i en halv times tid før det hele begynner om igjen.

Å ha på radio eller musikk hjelper, men må ha volumet akkurat så høyt at jeg hører alt, men akkurat så lavt at jeg ikke får med meg noe av det de sier, ellers blir jeg bare liggende å følge med på samtalen som igjen gjør at jeg holder meg våken.

Anonymkode: 6f1b6...a03

Skrevet

Har du prøvd å høre på ASMR videoer på youtube? Det er utrolig avslappende, og funker for meg.

Anonymkode: 9ab94...7c8

Skrevet

Har prøvd noen avslappningsvideoer og jeg blir døsig av det, men så fort det kommer en liten lyd (knirk, samboer som snur seg, lager lyd, noe ute) så våkner jeg til igjen. 

Sovemedisin tror jeg ikke er noe for meg. Det er jo ment å bli brukt i en liten periode for å få rutiner, men det er jo selve innsovningen som er problemet mitt. Jeg må rett å slett lære meg hvordan jeg faller lettest i søvn og da føler jeg sovemedisin bare utsetter problemet. 

Har til og med prøvd å telle sauer.... desperat ;p 

Skrevet

På Spotity og iTunes/music på iPhone har de spillelister med sovemusikk. Det hjelper ikke alltid på meg, men ofte får det meg bort fra alle tankene. Jeg har på lavt/medium volum så det ikke blir forstyrrende. :) 

Skrevet

Nå har ikke jeg problemer med å sovne, men jeg vil likevel anbefale appen Headspace. Det er en meditasjonsapp, som har en gratis ti dagers intro til meditasjon + at betalende medlemmer har tilgang til ulike tema, bl.a. søvn. Man kan altså prøve introen før man avgjør om man vil bruke penger på den eller ikke. Jeg er snart ferdig med de ti dagene, og har allerede bestemt meg for å kjøpe. 

Jeg ser for meg at daglig meditasjon kanskje kan hjelpe deg å slappe av, og at du lærer teknikker for hvordan du "kobler ut", slik at du slipper å bli forstyrret av den minste ting når du skal sove :)

• Liker 1
Skrevet

Følgende hjelper blant annet:

Trening.

Forskjellige typer mat som egg, banan osv

Anonymkode: c6800...784

Skrevet

4-7-8 teknikken eller hva den heter (om det ikke er 4-5-8 )

Hvor du puster inn mens du teller til 4, holder pusten mens du teller til 7, puster ut mens du teller til 8 og gjentar.
Sies at man sovner på under ett minutt av den, og jeg har sovnet ganske raskt når jeg har gjort det om jeg virkelig konsentrerer meg om teknikken.
Cluet er at når man teller så får man ikke latt tankene vandre, da er det kun tellingen man konsentrerer seg om, siden det å telle etter pusten sin blir "nok multitasking" for hjernen og selve pustingen (spesielt utpust til lungene tømmes HELT) gjør at musklene i kroppen slapper mer av. 

Anonymkode: 97d58...750

Skrevet

Jeg er stort sett avhengig av å lese og da leser jeg til jeg sovner ofte. Jeg har erfart at det er dumt å trene altfor nært sengetid, da blir jeg bare veldig oppspilt.  Er det ingen som leser bøker lengre?

Skrevet
1 time siden, visp skrev:

Jeg er stort sett avhengig av å lese og da leser jeg til jeg sovner ofte. Jeg har erfart at det er dumt å trene altfor nært sengetid, da blir jeg bare veldig oppspilt.  Er det ingen som leser bøker lengre?

Jo i grunnen, bare aldri på sengen. Men skal forsøke igjen, akkuratt fått tak i ei ny bok også nå :) Problemet med dette forsøket tidligere var at jeg ble søvnig av å lese bok, men så raskt boken var lagt ned og lyset slukket så var det umulig å sovne inn. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

4-7-8 teknikken eller hva den heter (om det ikke er 4-5-8 )

Hvor du puster inn mens du teller til 4, holder pusten mens du teller til 7, puster ut mens du teller til 8 og gjentar.
Sies at man sovner på under ett minutt av den, og jeg har sovnet ganske raskt når jeg har gjort det om jeg virkelig konsentrerer meg om teknikken.
Cluet er at når man teller så får man ikke latt tankene vandre, da er det kun tellingen man konsentrerer seg om, siden det å telle etter pusten sin blir "nok multitasking" for hjernen og selve pustingen (spesielt utpust til lungene tømmes HELT) gjør at musklene i kroppen slapper mer av. 

Anonymkode: 97d58...750

Denne hørtes interessant ut! 

Forsto jeg det riktig om det er:

Innpust i 4 sekunder

Hold pusten i 7 sekunder

Utpust i 8 sekunder 

Og så gjentar jeg hele prossessen?

(Når jeg begynte å skrive dette innlegget tenkte jeg egentlig av det var sånn pyramide. At man først tar 4-7-8(innpust, hold pust, utpust) og neste 5-8-9 osv osv :PMen mens jeg skrev så gikk det opp et lyst at det kanskje ikke var sånn pyramide du mente) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...