Gå til innhold

Hundeadopsjon fra Spania

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som tittelen da sier, jeg skal adoptere en valp fra Spania. Den får alle vaksinene sine som trengs før den kommer, og alt det nødvendige som trengs å gjøres er klart før hun kommer. Er det noen andre som har erfaringer med når hunden kommer til Norge? Får jeg den med en gang eller hvordan er prosessen?

Endret av imari
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har erfaring med hunder derfra som ikke har hatt det bra, og som ikke blir bedre. Hunder som ikke takler å være rundt mennesker eller andre dyr. 

En i familien adopterte en hund fra Spania og fikk utgifter hos veterinæren på 20 000 til sammen de første fem månedene. 

Dersom jeg var deg ville jeg tenkt meg nøye om før jeg fikk en hund derfra.

Anonymkode: c6743...4f0

• Liker 6
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har erfaring med hunder derfra som ikke har hatt det bra, og som ikke blir bedre. Hunder som ikke takler å være rundt mennesker eller andre dyr. 

En i familien adopterte en hund fra Spania og fikk utgifter hos veterinæren på 20 000 til sammen de første fem månedene. 

Dersom jeg var deg ville jeg tenkt meg nøye om før jeg fikk en hund derfra.

Hvorfor så høye utgifter hos veterinæren?

Skrevet

Fordi hunden var syk, og fremdeles har sykdom som krever behandling og medisiner. Da blir det fort veldig dyrt. 

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig så syns jeg denne hundeadopsjonen som du planlegger vitner om lite forståelse om dyrehelse. 

Norge er et land med lite sykdommer.. Ved å ta slike hunder med seg til Norge gjør at vi kan miste vår gode dyrehelse.. Så ved å gjøre livet til en hund bedre kan du gjøre tusenvis av hunder syke.. 

Enda verre er det at du setter menneskets helse i fare..

Dessuten : du kan ikke få inn en ung valp i Norge lovlig- så du får mest sannsynlig en langt bedre hund om du kjøper deg en norsk..

Anonymkode: abde3...a06

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig så syns jeg denne hundeadopsjonen som du planlegger vitner om lite forståelse om dyrehelse. 

Norge er et land med lite sykdommer.. Ved å ta slike hunder med seg til Norge gjør at vi kan miste vår gode dyrehelse.. Så ved å gjøre livet til en hund bedre kan du gjøre tusenvis av hunder syke.. 

Enda verre er det at du setter menneskets helse i fare..

Dessuten : du kan ikke få inn en ung valp i Norge lovlig- så du får mest sannsynlig en langt bedre hund om du kjøper deg en norsk..

Vel, jeg spurte aldri etter noen av deres mening eller hva du tenker om det. Hunden er heller ikke syk, da venninnen min i Spania er hun som har hunden. Det er helt latterlig at du uttaler deg om ting du har null komma niks peiling på. Vær så snill ikke svar om du ikke har planer om å svare på det jeg SPØR om. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Både du og hundene tjener mer på at du støtter grupper som tar vare på hunder DER DE ER. Å ta inn hunder til Norge som ved opptil flere tilfeller har vist seg å ikke være friske eller sosialt/mentalt forsvarlig å "adoptere" bort, til tross for at de har fått grønt kort fra de som pusher disse hundene på naive folk i i-land. Blant annet har det vært dokumentarer både på tv og nett som viser at de bevisst forfalsker pass og vaksinasjonskort, overavler disse "gatehundene" i årevis for å få flere valper og hunder som folk kan "redde" og de bak tjener penger. 

Ved å hente en hund fra Spania gjør du faktisk forholdene verre. Du skaper et marked for kyniske dyrehandlere som utnytter både mennesker og dyr. 

Det finnes mengder av valper og hunder som trenger et nytt hjem her i Norge. På finn.no er det flere hunder som selges for et par tusen eller til og med gis bort til det rette hjemmet. Her har du i tillegg en ganske sterk garanti på at hunden ikke har sykdommer som er farlige for den Norske naturen, miljøet eller vi mennesker som bor her. 

Endret av Linituss
  • Liker 8
Skrevet

Les Mattilsynets sider, du. De skriver selv at de oppfordrer sterkt å la mennesker adoptere hunder fra etc Spania på grunn av at dette truer dyre- og menneskehelsen i Norge! Det er ekstremt egoistisk valg å ta. De tar med seg dritt som ikke blir oppdaget, som ellers aldri ville kommet hit. Støtt dem på andre måter som via pengeløp, fjernadopsjon av en bestemt hund du kan følge, eller jobb frivillig der. Det er kjempemanhe hunder som til enhver tid behøver nytt hjem i Norge, og for hver ny hund som blir tatt inn til landet må jo en norsk dø også, tenk over det.

Anonymkode: 8bc8e...84e

• Liker 7
Skrevet

Det er vel mer enn nok norske hunder som har stort behov for hjelp ?

Anonymkode: 2e1fa...4ab

• Liker 7
Skrevet

Enig med de over, det er tull å "adoptere" hunder pga den store smittefaren du utsetter våre hunder (og mennesker) for. Det er bedre å hjelpe hundene der de er, enn å dra de til norge. Det er også veldig stressende og en stor påkjenning for hundene med den lange reisen og (mulige) karantenen som den må gjennom..mange tenker ikke på det. 

Det er mange hunder i norge som trenger nye hjem! I mine øyne er det mye bedre å hjelpe en av disse.. men om du er helt oppsatt på å få en fra spania så må du snakke med mattilsynet. Stusser litt på hvor mye du egentlig har satt deg inn i dette, det er jo første bud å sjekke lover og fremgangsmåter o.l. om man i det hele tatt tenker på å importere et dyr.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mer enn nok norske hunder som har stort behov for hjelp ?

Anonymkode: 2e1fa...4ab

Ikke så mange norske hunder som går på gata, blir forgiftet, fryser, ofte blir utsatt for vold, får skabb og andre sykdommer... Alt med måte, ville ikke gått inn for å adoptere en hund fra "shelters", men hadde jeg kommet over en hund i utlandet som ikke hadde det bra (satt ut for å dø, etc) så hadde jeg ikke nølt med å reddet den der nede, eller  tatt den med, så lenge den satt i karantene og kunne bevises helt frisk før den kom til landet.

Anonymkode: 59c87...5a2

• Liker 2
Skrevet

Problemet er at de ikke kan "bevises friske" før de kommer til landet fordi det finnes både sykdommer og parasitter som er vanskelige, for ikke å si umulige, å oppdage ved vanlig undersøkelse før hunden viser tegn til sykdom. Mattilsynet og de fleste veterinærer går ikke ut og advarer sterkt mot slik import av hunder for moro skyld!

• Liker 6
Skrevet

Herregud så gnålete folk skulle være her da. Tror hu har skjønt poenget deres nå altså! Men hun har jo sagt at det er ei venninne av henne som har hunden og at hun dermed vet at hunden er fri for sykdommer. Da skjønner jeg ikke hva det er å gnåle mer om.. bedre å komme med råd som hun ber om. 

Jeg har aldri adoptert en hund, men kan tenke meg at den trenger tålmodighet, varsomhet, omtanke og kjærlighet :) jeg ville nok gått forsiktig fram og unngå å for eksempel ha mange på besøk eller ta den med på folksomme steder. Er nok viktig å ikke presse den for mye på ting den er usikker på. 

Kjempeflott at du vil motta et dyr som ikke har hatt det så bra, alle dyr fortjener et godt hjem :) 

Anonymkode: 5bf75...671

• Liker 3
Skrevet

Ja for venninna er ekspert og vet med 100% sikkerhet at bikkja er frisk og ikke bærer på parasitter? Naiviteen lenge leve.

Anonymkode: 49af5...a70

• Liker 9
Skrevet
59 minutter siden, imari skrev:

Vel, jeg spurte aldri etter noen av deres mening eller hva du tenker om det. Hunden er heller ikke syk, da venninnen min i Spania er hun som har hunden. Det er helt latterlig at du uttaler deg om ting du har null komma niks peiling på. Vær så snill ikke svar om du ikke har planer om å svare på det jeg SPØR om. 

Tenkte det var greit å opplyse deg om hvilken fare du utsetter Norge for ..

men det du spør om:

dersom du reiser med hunden selv må den Chippet  ograbies vaksinert ved tidligst 12 ukers alder . Så må det gå ytterligere 3 uker.. Så må den ormebehandles m parsiqantel 120- 24 t før den kommer til Norge . Hunden skal ha pass. 

Som du ser er valper i en veldig ugunstig alder ..

reiser du ikke selv m valpen må du være godkjent importør..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så gnålete folk skulle være her da. Tror hu har skjønt poenget deres nå altså! Men hun har jo sagt at det er ei venninne av henne som har hunden og at hun dermed vet at hunden er fri for sykdommer. Da skjønner jeg ikke hva det er å gnåle mer om.. bedre å komme med råd som hun ber om. 

Jeg har aldri adoptert en hund, men kan tenke meg at den trenger tålmodighet, varsomhet, omtanke og kjærlighet :) jeg ville nok gått forsiktig fram og unngå å for eksempel ha mange på besøk eller ta den med på folksomme steder. Er nok viktig å ikke presse den for mye på ting den er usikker på. 

Kjempeflott at du vil motta et dyr som ikke har hatt det så bra, alle dyr fortjener et godt hjem :) 

Anonymkode: 5bf75...671

Gnålete? Det kommer jo nokså tydelig fram av TS sin respons til de to første svarene at hun ikke forstår alvoret.

Det er en venninne som har hunden, ja, men er den hennes, kjøpt fra et seriøst oppdrett og vaksinert etter gjeldene krav, eller er det en hjemløs hund som venninnen der nede har tatt seg av? Ikke at det spiller så stor rolle, for en hund som har levd der nede vil kunne ta med seg parasitter vi ikke ønsker hit, gatehund eller ei, Uansett er det galskap å bruke tusenvis av kroner på å frakte en potensielt smittebærende hund til, med den risikoen det innebærer for framtidig helse hos dyr og mennesker her, når pengene kan komme mye bedre til nytte ved å hjelpe enda flere hunder der nede. Bor man i Norge, og har lyst til å gi en hund et nytt hjem fordi den trenger det, så tar man til seg en omplasseringshund her hjemme, så enkelt er det. Jeg er nesten 100% sikker på at dét også vil få en til å kjenne seg som et godt menneske, hvis det er dét som er behovet.

Anonymkode: 08d23...b20

• Liker 10
Skrevet

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gnålete? Det kommer jo nokså tydelig fram av TS sin respons til de to første svarene at hun ikke forstår alvoret.

Det er en venninne som har hunden, ja, men er den hennes, kjøpt fra et seriøst oppdrett og vaksinert etter gjeldene krav, eller er det en hjemløs hund som venninnen der nede har tatt seg av? Ikke at det spiller så stor rolle, for en hund som har levd der nede vil kunne ta med seg parasitter vi ikke ønsker hit, gatehund eller ei, Uansett er det galskap å bruke tusenvis av kroner på å frakte en potensielt smittebærende hund til, med den risikoen det innebærer for framtidig helse hos dyr og mennesker her, når pengene kan komme mye bedre til nytte ved å hjelpe enda flere hunder der nede. Bor man i Norge, og har lyst til å gi en hund et nytt hjem fordi den trenger det, så tar man til seg en omplasseringshund her hjemme, så enkelt er det. Jeg er nesten 100% sikker på at dét også vil få en til å kjenne seg som et godt menneske, hvis det er dét som er behovet.

Anonymkode: 08d23...b20

WORD!!!☝

Skrevet
15 timer siden, imari skrev:

Hvilken kompetanse har venninnen din til avgjøre dette? Hva har hunden blitt testet for? Er hun oppdretter, så hun har hatt den fra den var liten?

Anonymkode: 47361...2b2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...