MiniMig Skrevet 14. januar 2016 #1 Skrevet 14. januar 2016 Jeg skal til min første time med psykomotorisk fysioterapi pga. vanskelig forhold til kropp etter seksuelle overgrep som barn og ungdom. Jeg har PTSD og dissosiasjon som diagnose. Jeg kjenner jeg er litt nervøs for hva jeg går inn i, men vil gjerne få et bedre forhold til kroppen min og meg selv. Jeg har lest mye om psykomotorisk fysioterapi, bl.a. på NHI.no og artikkelen "Utviklingen av norsk psykomotorisk fysioterapi". Der står det mye om teorien. Hvis du har gått til psykomotorisk fysioterapi, kan du si litt om: - Hvordan var det? - Hva gjorde dere? - Hadde du nytte av terapien? Ev. hvorfor ikke? Takknemlig for deg som deler dine erfaringer
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #2 Skrevet 14. januar 2016 Dette lurer jeg også på... Har samme opplevelser som deg og er ufør pga psykiske problemer pga det. Anonymkode: e956a...747
Cambria Skrevet 14. januar 2016 #3 Skrevet 14. januar 2016 Jeg har hele livet mitt slitt med vond nakke og rygg. Fra andreklasse gikk jeg til fysioterapi i flere perioder. Når jeg begynte på videregående anbefalte legen til slutt psykomotorisk fysioterapi (hadde byttet lege), da hun mente dette kanskje kunne hjelpe en gang for alle. Jeg er idag kjempeglad jeg dro på dette. Etter to år var jeg mye bedre enn noen gang tidligere i nakke og rygg. Første timen gikk på å snakke om meg og hvordan jeg hadde det. Det ble aldri like intenst som å gå til en psykolog, siden praten kom mye mer naturlig. Etter første time hadde hun fått kartlagt litt av mine psykiske så vel som fysiske plager. Det gjorde at vi satt igang med arbeidet neste time. Jeg arbeidet med å roe ned kroppen så jeg slappet av. Brukte forskjellige teknikker for å slappe av i føtter og rygg. Arbeidet med gangen min, da den var en smule feil. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle begynne å meditere. Jeg syntes dette var spesielt og trodde aldri jeg skulle få det til. Da jeg var ferdig mediterte jeg ti minutter hver time. Meditasjonen fikk frem tydelig hvor jeg hadde vondt, og det arbeidet vi da med etterpå. Jeg fikk massasje (fullt påkledd) hver time der fokuset var at jeg skulle slappe av. Jeg lærte enkle øvelser også som jeg kunne ta. jeg hadde sykt vondt i starten. Fikk beskjed om at dette var fordi kroppen ble mindre anspent, noe den ikke var vandt med, og dermed protesterte. Avslapning etter timene er svært viktig, spesielt de første månedene. Jeg er veldig fornøyd med behandlingen. Jeg lære masse som jeg bruker idag om når jeg får vondt, og kan si at jeg aldri har hatt så lite vondt i nakke og rygg som jeg har nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå