Gå til innhold

Krever vi mer enn de klarer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den europeiske mann er driftig og jobber mye, noe jeg er overbevist om har ført til den velstanden hos oss verden.

Men når det kommer mennesker fra andre kulturer, med helt andre livsforhold enn det vi er vant til her i vår del av verden.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/syrisk-flygtning-i-naestved-jeg-vil-have-flere-penge/5905648

Omar er trist fordi han føler ikke at han kommer seg ut av fattigdom og barna mangler IPad. Han er også sliten av danskenes kadaverdisiplin, han blir trukket i utbetaling om han møter for sent til kurset han må gå på. Jeg er over 50 og har kommet for sent to ganger i mitt liv på jobb. Begge gangene har jeg vært svart innvendig av skam, men det gikk jo bra begge gangen. Fikk ingen trekk i lønna! Er vi så ulike at det blir vanskelig å holde samme takt? 

Personlig har jeg tro på at vi har vår rikdom på grunn av vår innsats over mange generasjoner og tenker at å ha et høyt arbeidskrav er en form for u-landshjelp til dem som kommer hit, men som skal hjem så fort det blir mulig i hjemlandet.

Anonymkode: 01884...c10

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg er enig i at noe av grunnen til at man har det relativt bra i Norge er at folk flest stort sett har stått på i jobb det de klarer, kombinert med fornuftig politikk da oljeeventyret startet (som bla. sørget for at vi fikk norske firmaer i tillegg til utenlandske i oljeindustrien. Men det er en annen diskusjon). 

Det vil selvfølgelig bli et problem dersom mange innvandrere og flyktninger som blir her ikke kan bidra. Men det er det jo dessverre mange nordmenn som ikke kan eller vil heller. Problemet, slik jeg ser det, er at det i dagens samfunn har blitt for store forskjeller på folks arbeidsinnsats. Noen er gratispassasjerer mens andre jobber 80 timers uker og sliter helsa av seg. Det må kunne være mulig å finne en mellomting, der man krever at de som kommer må finne arbeid men heller ikke et samfunn der man legger opp til et langt hardere arbeidsliv enn det man tradisjonelt har lagt opp til gjennom AML.

Når folk ikke jobber i det hele tatt eller i veldig små stillinger så blir skatteinngangen deretter (liten). Joda, man får da heller ikke samme sats på stønader dersom man skulle trenge det, men mange av tjenestene som er finansiert over skatteseddelen som skole, høyere utdanning og helsevesenet er likt for alle uansett hvor mye man skatter. Med andre ord er det noen som jobber steinhardt og bidrar mye mer for at disse tjenestene opprettholdes enn andre. Det kan selvfølgelig bli et problem dersom denne utviklingen fortsetter. 

Anonymkode: bb885...176

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har littegrann problemer med å forstå hvorfor asylsøkerne går ut med slike saker i mediene, eller lar seg intervjue om slike ting hvis aviser kontakter dem - ser de ikke at det skader omdømmet deres? 

Nei, det er ikke for mye å kreve at folk kommer tidsnok til møter, kurs eller jobb. 

Nei, det er ikke for mye å kreve at innvandrere tilpasser seg arbeidskulturen dit de kommer.

Ja, det er for mye å forvente at de som innvandrere på statsstøtte har råd til ipad og rådyre klær. Sånn er det for mange etnisk danske også. Minner meg litt om de som tigger julegaver hver jul, og kun vil ha ipads og iphones. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg lurer på hvordan det skal gå med jobber til folk framover. Selvfølgelig burde de innvandrerne som kan jobbe finne seg arbeid.. Men det går jo også i strid med det samfunnsproblemet vi hadde allerede før flyktningekrisa: Arbeidsledigheten. Og det er veldig vanskelig å få seg jobb nå om dagen.. Hvis folk skal kunne skaffe arbeid så må flere arbeidsplasser skapes. Vet at det oppfordres veldig mye på videregående skoler til at elevene kan bli gründere, det er jo et tiltak i håp om at mange av elevene vil bli inspirert til å bli gründere og da skape flere arbeidsplasser. Men det burde jo skje noe ganske raskt.. Uten arbeid å få så sier det jo seg selv at en del mennesker, nordmenn og innvandrere, blir nødt til å ty til nav. 

Anonymkode: dae89...b1d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, NumberSix skrev:

Jeg må innrømme at jeg har littegrann problemer med å forstå hvorfor asylsøkerne går ut med slike saker i mediene, eller lar seg intervjue om slike ting hvis aviser kontakter dem - ser de ikke at det skader omdømmet deres? 

Nei, det er ikke for mye å kreve at folk kommer tidsnok til møter, kurs eller jobb. 

Nei, det er ikke for mye å kreve at innvandrere tilpasser seg arbeidskulturen dit de kommer.

Ja, det er for mye å forvente at de som innvandrere på statsstøtte har råd til ipad og rådyre klær. Sånn er det for mange etnisk danske også. Minner meg litt om de som tigger julegaver hver jul, og kun vil ha ipads og iphones. 

Det er vel en kulturforskjell når det gjelder ting som intervjuer og lignende. I mange av disse kulturene er det ofte de som som er mest pågående, som har de skarpeste albuene og som har snakketøyet i orden som kommer lengst, så jeg er ikke overrasket over at noen ønsker å stille på slike intervjuer. 

Anonymkode: bb885...176

Skrevet

Kulturforskjellene er der for en grunn.

Noen sa engang at den cubanske revolusjonens varighet i Polen ville være 4 mnd. 

Haiti ble rammet av et jordskelv for ca 5 år siden. Fremdeles bor mange i provisoriske presseningbygg som trues av orkaner. Og det kan de fordi klimaet tillater at folk overlever sålenge de har en paraply til vern mot regn og litt skygge på de varmeste dagene.

I nord Europa ville vi omkommet hvis vi ikke fikk satt opp et hus til å holde kulda ute og hugget nok ved til holde varmen vinterhalvåret.  Jeg tror at tøffe klimatiske forhold har påvirket måten vi har jobbet på fra gammelt av.

Tysk inspirerte nord Italia sier tiden går (så det er bare å komme igang) det er der de meste av industrien er.. I sør Italia heter det tid kommer,  (hvorfor stresse, det kommer jo mer tid hele tiden) :) Så da kan man sitte der i skyggen på kafeen, drikke te og spille brettspill. Vi nordboere reiser jo nedover til middelhavet å misunner dem den avslappende livstilen hvor ingen maser og stresser.:tongue:

• Liker 3
Skrevet

Vi gjør på mange måter det. Det er mange som kommer som sikkert har veldig lav utdannelse. Jeg skjønner godt at mange innvandrere sliter med å lære seg språket når de ikke er vandt med å lære. I tillegg er det en helt annen kultur og levemåte. Det er urealistisk at flesteparten vil passe inn i vårt samfunn. Derfor er det bedre at vi hjelper mennesker i nød på en annen måte. I stedet for å ta inn forventningsfulle asylsøkere som ender opp på utkanten av samfunnet. 

Anonymkode: 4ca68...f9b

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...