Gå til innhold

HVA BETYR VÆSS???

elineanniken

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mange som sier ordet "Væss". Og jeg aner ikke hva det betyr? er det et slagord? Det kan hende det skrives på en annen måte, men det sies hvertfall "væss". HVA BETYR DET????????????? desp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hvilken sammenheng sier de det? Dersom de står og vifter med en blyant, så betyr det mest sannsynlig " kvess" eller " spiss" ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, absinthia skrev:

I hvilken sammenheng sier de det? Dersom de står og vifter med en blyant, så betyr det mest sannsynlig " kvess" eller " spiss" ;) 

Det er noen som sier "ja jeg er væss på å det der". For eksempel "ja jeg er væss på å spille hockey". forstår det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, elineanniken skrev:

Det er noen som sier "ja jeg er væss på å det der". For eksempel "ja jeg er væss på å spille hockey". forstår det ikke

Det kan enten bety at man er sikker på noe, eller at man er god til noe. 

Det kan altså bety viss ( som i sikker) eller kvass. Noen sier jo at noen er " kvass på å spille fotball" = god til å spille fotball. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, absinthia skrev:

Det kan enten bety at man er sikker på noe, eller at man er god til noe. 

Det kan altså bety viss ( som i sikker) eller kvass. Noen sier jo at noen er " kvass på å spille fotball" = god til å spille fotball. 

Enig med deg i at det nok betyr dyktig/flink her.

Kvass, som du nevner, heter jo også "hvass" i store deler av landet. I bokmålsordboken er "hvass" og "kvass" sidestilte former for det å være god i noe. Da er vi ganske tett opptil uttalen TS beskriver, spesielt i mange innlandsområder på Østlandet. At noen er "hvassere" enn andre hører man ofte om, særlig i sport.

Anonymkode: 1dfd5...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...