Gå til innhold

Noen som kan blodtyper og barn her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter veldig med å forstå blodtyper. Hvis en av foreldrene har blodtype B, den andre 0, hvilke blodtype er det mulig/umulig at barnet kan ha?

Anonymkode: 5b83b...e96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

0 eller B 

Anonymkode: 27943...1a7

Skrevet

Barna kan få 0 eller B og kan ikke få A eller AB :)

Skrevet
43 minutter siden, absinthia skrev:

Her har du litt info http://forskning.no/menneskekroppen/2011/10/hvorfor-har-vi-forskjellige-blodtyper

Barnet vil mest sannsynlig ha B i følge denne artikkelen. 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

0 eller B 

23 minutter siden, Teeny skrev:

Takk, snille mennesker. :)

Ett spørsmål til: Hvis den ene har A og den andre B da?

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, snille mennesker. :)

Ett spørsmål til: Hvis den ene har A og den andre B da?

AB

Skrevet
5 minutter siden, absinthia skrev:

AB

Kommer ikke det an på om foreldrene er heterozyote eller homozygote for blodtypene? Dersom de er heterozygote, dvs. AO og BO burde jo avkommet kunne få både A, B, AB og O. Mener å huske at blodtyper er dominante gener og ikke recessive

Anonymkode: a4404...0f6

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bare å ta en DNA test da hvis det er usikkert om hvem som er far eller du lurer på om kona har vært på nach:fnise:

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Commander skrev:

Er det ikke bare å ta en DNA test da hvis det er usikkert om hvem som er far eller du lurer på om kona har vært på nach:fnise:

Tipper det er en skoleoppgave ;). Disse må man uansett kunne begrunne for å få god karakter så ts. gjør seg selv en bjørnetjeneste om h*n kun gjenngir svarene h*n får her. Tar ikke så lang tid å sette opp et kryssningsskjema

Skrevet

Blodtyper er mer komplisert enn hva far og mor har. Kommer an på hva far og mor har arvet fra sin far og mor igjen osv. Det er lett å finne stoff om dette.

Anonymkode: 37fbc...d35

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper det er en skoleoppgave ;). Disse må man uansett kunne begrunne for å få god karakter så ts. gjør seg selv en bjørnetjeneste om h*n kun gjenngir svarene h*n får her. Tar ikke så lang tid å sette opp et kryssningsskjema

Nei, dette handler om meg selv og tvilen om jeg har "riktig" far. Problemet er at jeg forstår så lite av dette, og foreldrene mine er ikke i live. Derfor blir jeg glad for hjelpen til å prøve å forstå dette. :)

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blodtyper er mer komplisert enn hva far og mor har. Kommer an på hva far og mor har arvet fra sin far og mor igjen osv. Det er lett å finne stoff om dette.

Kan du utdype dette ?

Skrevet

Dette er et eget studium og ikke noe noen "kloke koner" på kg kan gi deg svar på. 

Anonymkode: 2c9b2...ba4

• Liker 1
Skrevet

Lurer du på hvem faren er tar du DNA test når barnet blir født. Det er kun dette som kan avklare hvem som er far.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et eget studium og ikke noe noen "kloke koner" på kg kan gi deg svar på. 

Anonymkode: 2c9b2...ba4

Da hadde du vel ikke grunnlag for å påsto det du skrev heller.

Jeg syns  bare det var rart at man kunne arve noe som foreldrene ikke har.

Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette handler om meg selv og tvilen om jeg har "riktig" far. Problemet er at jeg forstår så lite av dette, og foreldrene mine er ikke i live. Derfor blir jeg glad for hjelpen til å prøve å forstå dette. :)

Hvis du skriver hvilke blodtyper din mor, far og du selv har, samt om dere er rhesus + eller -, er det litt lettere å kunne vurdere. Et 100% svar får du kun ved dnaprøve og det kan du få sjekket hvis du har søsken, evnt hvis du har gjenstander med fars dna på. 

Endret av Ulven
  • Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da beklager jeg om jeg fremsto som litt krass. Når man ser på blodtyper er det viktig å se på både arveanlegget (genotypen) og fremtoningspreget (fenotypen).

For å se på dette er det viktig å vite at man arver et gen fra sin mor og et fra sin far. Noen av disse kan være recessive noe som vil si at man trenger to gener for at man skal ha den fenotypiske presentasjonen for det genet. Noen er dominante, som vil si at du kun trenger  ett.

Blodtypene A og B er eksempler på dominante gener. Dvs. At man kan ha blodtype A dersom man kun har arvet ett gen for A fra foreldrene.

i klartekst betyr dette at noen med blodtype A kan ha genotype AO eller AA, siden blodtype O er recessiv.

er foreldrepar som betår av en blod type A og en blodtype B kan derfor bestå av en rekke arveanlegg, eller genotyper om du vil. I teorien kan begge kun ha arvet ett dominant gen fra sine foreldre, slik at de har genotype AO og BO, selv om de utviser fenotypen for blodgruope A og Blodgruppe B. Avkommet deres kan derfor ha genotype AB, AO, BO eller OO. Eller da fenotypiske blodgrupper AB, A, B eller O.

Dette er et litt komplisert tema å skrive om på mobilen, men jeg håper dette klargjorde litt :).

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Foreldre      Barnet

0 og A         0 eller A

0 og B         0 eller B

0 og AB       A eller B

0 og 0          0

A og B         0, A, B eller AB

A og AB       A, B eller AB

A og A          A eller 0

B og AB       A, B eller AB

B og B          0 eller B

AB og AB      A, B eller AB

Det finnes sjeldne unntak. Blodtyper blir ikke anbefalt for å fastslå farskap, DNA-test må brukes i slike tilfeller. 

Hilsen ei som jobber med analyse av blodtyper.

Anonymkode: 672f4...898

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

0 eller B 

3 timer siden, Teeny skrev:

Feil, barnet får B. 

Anonymkode: 8bcab...a89

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, barnet får B. 

Anonymkode: 8bcab...a89

Nei. Barnet her mulighet til å få O eller B siden den ene forelderen med fenotypisk blodgruppe  B kan ha genotype BO. Her ser du krysningskjema for hhv. genotype BO og BB. 

B     O          B     B
O  BO  OO    O BO BO
O  BO  OO    O BO BO

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...