Gå til innhold

Sende mannen til Afganistan?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg vet sikkert ikke nok om sikkerhetsnivået i Afganistan til å uttale meg' date=' men jeg tror jeg hadde hatt svært vanskelig for å akseptert hvis min samboer ville dra dit og jeg tror at han ville hatt det på samme måte. Jeg ville ikke utsatt min samboer for dette og håper han ville tenke det samme.[/quote']

DEt er så enkelt å si at en ikke ville akseptert at mannen/samboeren dro til Afghanistan.

For oss som er i den situasjonen at vi har mannen/samboeren vår der er det noe helt annet.

Vi MÅ bare akseptere det.

Regjeringen har nemlig bestemt at Norge (forsvaret)skal bidra både der og andre steder, og noen MÅ gjøre den jobben. Min mann ville heller ikke utsette meg for alt det innebærer, men han hadde ikke mye valg!

Polyanna, enig med deg i at det er ideelt at foreldre lever relativt risikofritt. Men sånn er ikke virkeligheten.

Det er forsåvidt risiko forbundet med å kjøre bil også. Mange flere dør i trafikken hvert år enn i utenlandstjeneste.

Men har en en mann i forsvaret hører det i de fleste tilfeller med til jobben å tjenestegjøre i utlandet, og da er det ikke opp til madammen om dette skjer eller ikke. Så å sette seg på bakbena har ingen hensikt.

Pr i dag har jeg i min omgangskrets fire damer i tillegg til meg selv som har mannen sin i Afghanistan. To av disse har fått barn i år, alle har flere barn under skolealder.

Etter nyttår står mange flere for tur.

Derfor synes jeg at en uke er skitt og ingenting!

Og SexySadie, som ikke fatter ar folk drar dit ned, du er ikke mye opplyst!

Skrevet

siden dette ikke er noe han MÅ, og siden han har barn som blir sittende igjen uten far dersom noe skulle skje ham der nede (gud forby!), så ville jeg ikke vært oppmuntrende eller blid for det ihvertfall.

det er forskjell på å ikke like at barna risikerer å bli farløs, og på å grine og sutre!!

hva kommer først?

barna eller egne, risikable?, eventyrlyster?

jeg ville nok ikke forsøkt å nekte ham, men jeg ville seriøst satt meg ned å spurt masse spørsmål, både om sikkerheten og hans tanker for barna dersom noe skulle skje ham.

og det er risikabelt å kjøre bil også, ja! men man kan ikke la være å jobbe!

Man KAN derimot la være å jobbe en uke i ett land der det fremdeles(?) er fare for livet i større grad en andre land.

men jobben hans vet kanskje mer om sikkerheten og farene der nede nå?

Skrevet

og mer om det med risikoer.... :roll:

det er farlig å kjøre bil! Man tar allikevel familieturer i bil!

er det like enkelt å ta en familietur til f.eks Irak?

siden det er sammenlignbarn med å kjøre bil for ham, så må det vel være sammenlignbart å kjøre bil for hele familien også mener jeg?

Skrevet

Min eneste bror drar til Afganistan nå rett over nyttår. Han skal være borte 1/2 år. Han har en datter på 8 år.

Jeg har snakket mye med han om hvorfor han frivillig vil gjøre dette, og han sier at det er en drøm han har hatt i mange år, og som han nå har fått muligheten til å realisere. Den sjangsen vil han ikke la gå fra seg, siden han pga alder neppe kan utsette det lenger (han vil være 35 når han drar ut).

Jeg har motargumentert med han om datteren hans, og ny samboer med barn som også er veldig glad i han, for ikke å snakke om resten av oss i familien. Men han ønsker virkelig å gøre dette her, og vi har derfor alle sammen bestemt oss for å bakke han opp når det gjelder dette.

Jeg prøver å si til meg selv at det enda er godt han ikke skal til Irak, for det tror jeg ikke noen av oss ville ha klart å takle i disse dager...

Gjest Meg. i. i.
Skrevet
La han reise' date=' du gjør det bare verre med sutring og grining. Jeg hadde latt min kjære reise på ett blunk- rett og slett fordi vi er voksne mennesker og ikke kan få viljen vår hele tiden.[/quote']

Dette handler ikke om å sutre eller grine. Dette handler om et fellesskap vi har som ektepar!

Jeg kommer ikke til å nekte ham, men Aline kom med et godt poeng: Hvis han ikke ville utsatt barna sine for risikoen, bør han ikke utsette seg selv for det...!?!

Nei, jeg vet svært lite om sikkerhetsnivået der nede nå. Han vil bli voktet og passet på, men...

Er det mye kamper, opprør, aksjoner? Står man i fare som utlending der? Jeg vet ingenting? Skal selvfølgelig sette meg inn i det, men ville høre her først.

Det har vært lite om det i nyhetene. Noen som har kunnskap?

Skrevet
Det vil føles helt jævlig, men du må la ham dra.

Jeg tenker nemlig motsatt, at jeg ville absolutt ha reist selv.

Før så nekta du jo på at du ville ut å redde verden i kongens drakt.

Men slik forandrer jo alle meninger etterhvert, bare synd det tok to år før vi fikk klarhet i det.

Tusenfryd, å sende personell til Afghanstian koster vel...tja....aner ikke, et sted mellom 600 000 og 1 200 000 kroner pr person i måneden og da kan man spørre seg selv...kunne f eks de afghanerne i tora bora hatt mer nytte av pengene siden husene deres allerede er bombet og strømforsyningen allerede er kollapset?

Ikke glem at 9 av 10 humwees i afghanistan og irak er panserte.....(jfr første president duell kerry bush).

Noen vil krige for fred, andre vil ødelegge sine egne våpen for fred, to ulike måter å tenke på, den ene argumenterer med mp-5 i hånden med en pen rød lasersikte, og den andre med ord...

Waco

Skrevet
La han reise, du gjør det bare verre med sutring og grining. Jeg hadde latt min kjære reise på ett blunk- rett og slett fordi vi er voksne mennesker og ikke kan få viljen vår hele tiden.

Og når han forteller om dengang han drepte en 12 år gammel gutt fordi han kastet sten på den norske soldaten som 3 år tidligere hadde utslettet hele hans familie fra F-16 fly bombene høsten 2001.....

Barn har god hukommelse, og typen din kan komme hjem som nervevrak når det går opp for ham hvilken urett det er at de rike land slår ned på de fattige...

Waco

Skrevet
han om hvorfor han frivillig vil gjøre ...

eeeh, hvor mange kroner får han utbetalt månedelig for dette "frivellige" arbeidet?

Skrevet

Vi MÅ bare akseptere det.

!

La oss si at jeg er fra afghanistan og typen din har skutt onkelen min i gården ved siden av meg ved et telt i kandahar...eller kanskje jeg mistet det ene benet mitt i ei mine norskprodusert på kongsberg, og benet sprengt vekk i et et ødeland midt i Herat?

hva da nabodama, hadde jeg hatt rett til å gi deg en på trynet?

Waco

Skrevet

La oss si at jeg er fra afghanistan og typen din har skutt onkelen min i gården ved siden av meg ved et telt i kandahar...eller kanskje jeg mistet det ene benet mitt i ei mine norskprodusert på kongsberg, og benet sprengt vekk i et et ødeland midt i Herat?

hva da nabodama, hadde jeg hatt rett til å gi deg en på trynet?

Waco

Er du helt på bærtur?

Eller er du bare dum?

Skulle du hatt rett til å gi meg en på trynet fordi jeg må akseptere at mannen min måtte dra dit FORDI vår regjering har bestemt det???

Rett skytset der det hører hjemme!

Skrevet

Rett skytset der det hører hjemme!

Ja, og det er jo deg. Du kan jo forhindre dette, har du glemt øverlands ord, du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

Skrevet

FORDI vår regjering har bestemt det???

Det er ganske skummelt det der.... det der å ikke være ansvarlig for egne handlinger.....

SIEG HEIL! Skreik vel bestefaren din sommeren 1941 da quisling holdt sin tale på rådhusplassen.....

FORDI vår regjering bestemte jo det den sommeren 1941...

Waco

haha for noen enkle mennesker dere her... i år 2004...sukk...

Skrevet

Jeg tar nok ansvar for MINE handlinger.

Ettersom de som drar dit ned, inkludert mannen min, er voksne mennesker, må de ta ansvar for sine.

Og Kristin Krohn Devold, bl.a, må ta ansvar for sine. Hvorfor skriver du ikke et brev til henne, forresten?

Du har jo endel å si... :hoho:

Hva min bestefar har med dette å gjøre, kan jeg ikke se, men han var faktisk en av de mer kjente motstandsmennene. Bare for å dra deg litt ut av villfarelsen.

(Har forsåvidt registrert at du har en pervers glede av å komme med personangrep og usakligheter, så dette er siste ord fra meg)

Skrevet

Selvsagt er det siste ord fra deg.....du liker jo krig og jeg liker fordragelighet, selvfølgelig skjønner jeg også at det beste er å overse deg helt.

Hvorfor var bestefaren din motstandsmann?

Det høres jo ikke rasjonellt ut i og med at du ser på regjeringen som et sannhetsvitne.....det handler ikke om å ville sier nabodama....men at man MÅ...fordi det har nemlig regjeringen sagt...

Hvor stor oppslutning har denne venstre, høyre krf mindretallsregjeringen egentlig?

Jeg kan tippe at Bondepartiet og NS hadde større oppsluttning i norge i 1943, enn det DAGENS regjering har idag...

Men hvorfor skal jeg bruke tid på å forklare enkle mennesker som finner løsning i konflikt?

Waco

Hvis typen din hadde klint til en kone i hjemmet hennes ved Mazar-e Sharif under en nattlig raid, så må da faen meg typen til kona få kline til deg hjemme hos deg på en raid..... hva er det du ikke forstår med det?

Skrevet

eeeh, hvor mange kroner får han utbetalt månedelig for dette "frivellige" arbeidet?

Han får helt greit betalt for oppdraget - ikke enorme summer akkurat, men heller ikke dårlig. Samboern min tjener mer pr måned her hjemme enn det broren min vil gjøre i Afganistan, for å si det sånn. Og min bror får vel noen få tusenlapper mer pr mnd i Afganistan enn han gjør i sin sivile jobb her hjemme. Har svært liten tro på at kostnadene pr soldat der nede beløper seg til 600 000 eller mer pr måned! De pengene ser ihvertfall ikke bruttern noe til! :wink:

Skrevet
Har svært liten tro på at kostnadene pr soldat der nede beløper seg til 600 000 eller mer pr måned! De pengene ser ihvertfall ikke bruttern noe til! :wink:

Tja..med mindre han er jagerpilot så er det vel ikke helt de store pengene..... de pengene broren din ikke ser for å jakte etter mullah omar i tora bora skyldes at det er helt andre folk som tjener penger på afghanstankrigen, har du ikke sett Farhenhairt enda?

Waco

Skrevet

Waco, det er bare ett ord som dukker opp i hodet mitt når jeg leser innleggene dine, og det er FJOLS!

Måtte bare....

Skrevet
Waco, det er bare ett ord som dukker opp i hodet mitt når jeg leser innleggene dine, og det er FJOLS!

Måtte bare....

Trodde du hadde gått å lagt deg jeg... skjønner ikke hva du gjør i tråden du forstår ikke annet enn at vi må blindt adlyde regjeringen når de sier det... som små nikkedokker godtar må man jo det....ikke sant...alle andre er jo fjols....

Skrevet

Tja..med mindre han er jagerpilot så er det vel ikke helt de store pengene..... de pengene broren din ikke ser for å jakte etter mullah omar i tora bora skyldes at det er helt andre folk som tjener penger på afghanstankrigen, har du ikke sett Farhenhairt enda?

Waco

Han er ikke jagerpilot nei... :wink:

(han skal jobbe med "forpleining", så det spørs vel om han i det hele tatt får ferten av mullah omar. Det er jo lov å håpe at han ikke gjør det ihvertfall...)

Har ikke sett Fahrenheit 9/11 enda, men skal selvsagt gjøre det.

Skrevet

Har ikke sett Fahrenheit 9/11 enda, men skal selvsagt gjøre det.

Kan vi ikke heller fortsette diskusjonen når du har sett fahrenhairt, slik at vi har litt bakgrundsinfo før vi setter igang?

W

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...