Gå til innhold

Hvordan gjøre romfordelingen?

Fremhevede innlegg

Gjest AryaKillie
Skrevet

Jeg er alene med 2 barn på 6 og 2 år. Vi skal bo i et hus med 2 soverom i et par år da jeg sparer til å kjøpe et større hus da. Hvordan bør jeg gjøre romfordeling? Andre som har det slik? Er det kanskje best at jeg deler rom med minste og største får sitt eget? De to kan jo også dele rom men jeg frykter det da blir mye tull og lite soving. Minste vil jo og da røre alt og plage største :p...

Aff...lite problem egentlig men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stua er ikke stor nok til at du kan sette opp en stor hylle e.l og lage en liten sovekrok til deg selv?

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det høres bra ut at du skal sove på samme rom som minsten. Han/hun bør lære seg å sove på eget rom, og ikke bli avhengig av å sove sammen med mamma. Det kan bli tull mellom dem i starten, men det er veldig normalt å dele rom med søsken, og det går seg nok til. Tuller de, får du disiplinere og gjøre det klart at det ikke er greit, på samme måte som du ville gjort om eldsten tullet alene på rommet eller til stadighet kom inn til deg om natten. 

Anonymkode: 10652...f28

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, LeahJames skrev:

Jeg er alene med 2 barn på 6 og 2 år. Vi skal bo i et hus med 2 soverom i et par år da jeg sparer til å kjøpe et større hus da. Hvordan bør jeg gjøre romfordeling? Andre som har det slik? Er det kanskje best at jeg deler rom med minste og største får sitt eget? De to kan jo også dele rom men jeg frykter det da blir mye tull og lite soving. Minste vil jo og da røre alt og plage største :p...

Er de av ulikt kjønn kan det være greit at de får egne rom når største kommer i puberteten  (11-12 år), men frem til da burde det ikke være noe problem å dele rom.

Anonymkode: 15979...8ca

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det høres bra ut at du skal sove på samme rom som minsten. Han/hun bør lære seg å sove på eget rom, og ikke bli avhengig av å sove sammen med mamma. Det kan bli tull mellom dem i starten, men det er veldig normalt å dele rom med søsken, og det går seg nok til. Tuller de, får du disiplinere og gjøre det klart at det ikke er greit, på samme måte som du ville gjort om eldsten tullet alene på rommet eller til stadighet kom inn til deg om natten. 

Anonymkode: 10652...f28

Jeg sov på samme rom som mine foreldre til jeg var 5, søsteren min sov også på samme rom, hun var et par år eldre.

Vi har da aldri hatt problemer med å sove på samme rom pga. dette, så dette høres ut som en rar begrunnelse. Jeg ser ikke helt hvorfor en 2-åring skal ha eget rom helt enda, når man mangler et soverom for å få det til.

Anonymkode: 1f7f0...ce5

Skrevet

Jeg ville latt dem dele rom til eldste nærmer seg tenårene. Da har du enten fått større leilighet, eller får dele med minsten, eller finner en lur rom-delingsløsning. Synes ikke det er nødvendig med eget rom før de får virkelig behov for privatliv. At det blir tull og bråk nå får du prøve å kontre. Vi har også hatt to på sju og to år på et rom en stund, og en periode måtte vi legge dem på forskjellig tidspunkt, ellers bøllet hun minste hele tiden. Men det gikk over, og ellers har det gått ganske greit (selv om vi har måttet være ganske bestemte).

Anonymkode: 00c3a...d6d

Gjest Magnifiq
Skrevet

Jeg hadde latt de dele rom, men samtidig vært raus med st eldste kunne låne mitt rom om hun ville vært i fred for miste, samt få ha litt ting på mitt rom.

Skrevet

Jeg hadde latt de dele rom, men satt opp en reol av noe slag for å "soneinndele" soverommet så de fikk hver sin plass.

Anonymkode: 9b738...d05

• Liker 1
Gjest AryaKillie
Skrevet

De har hatt egne rom fram til nå nylig da vi flyttet :)

Jeg tenkte også på å dele mitt rom i 2 da kunne minste fått den andre delen kanskje... De er av samme kjønn :)

Skrevet

Gi barna det største rommet, og bruk en stor hylle som romdeler. Da får de litt privatliv, samtidig som alle lekene blir værende på ett rom. Ingen barn tar skade av å dele rom i noen år, så fremt den ene ikke har ekstreme søvnproblemer. Slik er det for de fleste familier der økonomi bestemmer boligform. Helt normalt, og i de fleste tilfeller uproblematisk.

Anonymkode: b66f9...f5d

• Liker 2
Skrevet

La barna dele rom.. Minsten legger seg jo uansett før største, så det burde jo ikke være noe problem. romdeler var lurt. Du trenger "fri" du også!

Anonymkode: d62e2...904

Skrevet
1 time siden, LeahJames skrev:

Dele rom, sett opp en expedit-hylle fra IKEA i mellom sengene så det er "skjerma" mellom de to. De kan dele rom til de er rundt 10 år, når de kommer i den alderen begynner den eldste å få impulser i språk og handling som ikke nødvendigvis den yngste trenger å bli utsatt for. Det er når de er på mellomtrinnet (5-7 klasse) de begynner å banne mest, snike i garderober og begynner å oppdage litt forskjell på jenter og gutter, og tenker over det.

Anonymkode: 1c6ab...bee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...