AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #1 Skrevet 13. januar 2016 hvor lenge gjør deres 10 åringer lekser? (5.klasse) Min sitter 45-60 minutter etter skolen også etter at lillesøster er lagt holder vi på 1-2 timer igjen. Vi er fortvilet begge to, han er så sliten og føler at leksene er helt bortkastet for han er så umotivert. Foreldrene i klassen er enige om at det er alt for mye lekser. Noen forteller de har mer lekser enn søsken på ungdomsskolen. Anonymkode: 8f0bc...439
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #3 Skrevet 13. januar 2016 1 minutt siden, Faria skrev: Det er sånne ting dere må ta opp med lærer Vi har tatt det opp, flere har sagt i fra på foreldresamtaler. Men det er fremdeles like mye lekser. Anonymkode: 8f0bc...439
Gjest morhjertegod Skrevet 13. januar 2016 #4 Skrevet 13. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvor lenge gjør deres 10 åringer lekser? (5.klasse) Min sitter 45-60 minutter etter skolen også etter at lillesøster er lagt holder vi på 1-2 timer igjen. Vi er fortvilet begge to, han er så sliten og føler at leksene er helt bortkastet for han er så umotivert. Foreldrene i klassen er enige om at det er alt for mye lekser. Noen forteller de har mer lekser enn søsken på ungdomsskolen. Anonymkode: 8f0bc...439 Dette var jo unormalt mye, mine har aldri hatt så mye lekser på barneskolen. Er det mengden på lekser, eller er det vanskelig?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #5 Skrevet 13. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har tatt det opp, flere har sagt i fra på foreldresamtaler. Men det er fremdeles like mye lekser. Anonymkode: 8f0bc...439 Du må ringe læreren, be om et møte, og sette en tidsbegrensning. Velg det faget barnet sliter mest med feks. Samt en moro-lekse. Jeg som mor har flere ganger skrevet i meldingsboka at "Denne uken hoppet vi over den og den leksen, da de andre tok for lang tid". Dere som foreldre må være tydelige! Og evt gå videre til rektor eller fau om læreren ikke lytter til dere. For min del er grensa max to timer lekser i uka. Er det mer enn det så er det uaktuelt at barnet mitt gjør seg ferdig. Aldri har jeg opplevd annet enn at lærerne er helt enige heller. Mange i klassen har forskjellige lekser også, etter nivåer. Et barn, 5.klasse. Anonymkode: 446c4...8e0
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #6 Skrevet 13. januar 2016 Et øyeblikk siden, morhjertegod skrev: Dette var jo unormalt mye, mine har aldri hatt så mye lekser på barneskolen. Er det mengden på lekser, eller er det vanskelig? Det er mengden lekser. Av og til er det vanskelig å jeg må si jeg hjelper han mye da. Rett og slett for at jeg er alene og har så mye annet jeg skulle ha gjort unna på kveldene. Heldigvis er han nokså skoleflink, men det er konforme i klassen som virkelig sliter med leksene de får. Når elvene har klaget på mye lekser blir de møtt med lite forståelse. Jeg har nå sendt en litt frustrert Mail til læreren. Men vet i grunn ikke hvor lenge andre 5.klassinger jobber med lekser Anonymkode: 8f0bc...439
Gjest morhjertegod Skrevet 13. januar 2016 #7 Skrevet 13. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er mengden lekser. Av og til er det vanskelig å jeg må si jeg hjelper han mye da. Rett og slett for at jeg er alene og har så mye annet jeg skulle ha gjort unna på kveldene. Heldigvis er han nokså skoleflink, men det er konforme i klassen som virkelig sliter med leksene de får. Når elvene har klaget på mye lekser blir de møtt med lite forståelse. Jeg har nå sendt en litt frustrert Mail til læreren. Men vet i grunn ikke hvor lenge andre 5.klassinger jobber med lekser Anonymkode: 8f0bc...439 Da en prat med foreldrene i klasse, gjennom klasse kontakten kanskje. Om dere er flere, så er det lettere å bli hørt, masse lykke til.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #8 Skrevet 13. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må ringe læreren, be om et møte, og sette en tidsbegrensning. Velg det faget barnet sliter mest med feks. Samt en moro-lekse. Jeg som mor har flere ganger skrevet i meldingsboka at "Denne uken hoppet vi over den og den leksen, da de andre tok for lang tid". Dere som foreldre må være tydelige! Og evt gå videre til rektor eller fau om læreren ikke lytter til dere. For min del er grensa max to timer lekser i uka. Er det mer enn det så er det uaktuelt at barnet mitt gjør seg ferdig. Aldri har jeg opplevd annet enn at lærerne er helt enige heller. Mange i klassen har forskjellige lekser også, etter nivåer. Et barn, 5.klasse. Anonymkode: 446c4...8e0 Takk det var godt å høre. 2 timer i uka, det er det han bruker hver dag. Jeg har sendt Mail til læreren. Tenker også at jeg vil gjøre som deg å skrive i meldingsboka om han ikke rekker alt når det er treninger. Da har vi sittet oppe til nærmere 2130 før vi blir ferdige. Anonymkode: 8f0bc...439
Invicta Skrevet 13. januar 2016 #9 Skrevet 13. januar 2016 Du må sette foten ned. Si til læreren at det er maks en time lekser for dag (eller hva du tenker holder), og spør hva du skal prioritere. ALDRI om jeg hadde giddet at min tiåring skulle sitte i timesvis med lekser hver dag. Lekser skal tilpasses individuelt, og gidder ikke læreren høre på det hadde jeg droppet hele skiten. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #10 Skrevet 13. januar 2016 1 minutt siden, Invicta skrev: Du må sette foten ned. Si til læreren at det er maks en time lekser for dag (eller hva du tenker holder), og spør hva du skal prioritere. ALDRI om jeg hadde giddet at min tiåring skulle sitte i timesvis med lekser hver dag. Lekser skal tilpasses individuelt, og gidder ikke læreren høre på det hadde jeg droppet hele skiten. Nå er begeret fult for min del. Så jeg må finne på noe. Vil bare ikke at det skal gå utover min sønn. De har "dags" lekser som de skal gjøre til neste dag + ukes lekser som slal være ferdig til fredag. Anonymkode: 8f0bc...439
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #11 Skrevet 13. januar 2016 Ikke unormalt. Min på 11 kunne sitte i flere til er på kvelden han også. Kom helt an på dagsformen. Han er veldig flink faglig, men liker ikke skrivingen, så ting tok tid. Husker selv at jeg satt mange timer på hans alder. Er bo et hysteri at foreldre tror barna skal slippe unna lekser. Heller vær med på å bygge opp en god leseteknikk og med gode pauser. Det er også lurt å fordele oppgavene gjennom hele uken. Anonymkode: f1ecf...ae9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #12 Skrevet 13. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke unormalt. Min på 11 kunne sitte i flere til er på kvelden han også. Kom helt an på dagsformen. Han er veldig flink faglig, men liker ikke skrivingen, så ting tok tid. Husker selv at jeg satt mange timer på hans alder. Er bo et hysteri at foreldre tror barna skal slippe unna lekser. Heller vær med på å bygge opp en god leseteknikk og med gode pauser. Det er også lurt å fordele oppgavene gjennom hele uken. Anonymkode: f1ecf...ae9 Jeg mener ikke at han skal slippe unna lekser!!!! Å tro meg vi har pauser mellom øktene. Å jeg bruker min lille tid på leksene hans, alt annet må vente. Men å sitte 2-3 timer hver dag????? Etter 6 timer på skolene og 1.5 time (tur retur) skolevei. Jeg synes det er alt for mye for en 10 åring. Jeg synes også tid med venner å få være ute å leke er viktig, men det lar seg skjeldent gjøre i hverdagen. Hvordan gjør ditt barn det? Lekser med en gang etter skolen? Venner ? Idrett? Anonymkode: 8f0bc...439 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #13 Skrevet 13. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk det var godt å høre. 2 timer i uka, det er det han bruker hver dag. Jeg har sendt Mail til læreren. Tenker også at jeg vil gjøre som deg å skrive i meldingsboka om han ikke rekker alt når det er treninger. Da har vi sittet oppe til nærmere 2130 før vi blir ferdige. Anonymkode: 8f0bc...439 Husk at det er faktisk ditt ansvar og sørge for at barnet ditt ikke blir skolelei nå pga for mye lekser. Ring rektor om lærer ikke moderer leksene. Du kan jo også spørre hvordan undervisningen er lagt opp når så mye av læreplanen må fullføres som lekser. Det meste vi har sittet var en time daglig 4 ettermiddager i uka første halvåret etter vi byttet skole. Dette for å ta igjen de andre i matte. Spør ikke læreren hva dere mener om mengden lekser under foreldresamtaler etc? Jeg synes det høres helt vanvittig ut at de skal ha så mye. Når du ikke gjennom så be foreldrekontaktene om å snakke med alle foreldrene og sende samlet krav om gjennomgang av leksemengden. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke unormalt. Min på 11 kunne sitte i flere til er på kvelden han også. Kom helt an på dagsformen. Han er veldig flink faglig, men liker ikke skrivingen, så ting tok tid. Husker selv at jeg satt mange timer på hans alder. Er bo et hysteri at foreldre tror barna skal slippe unna lekser. Heller vær med på å bygge opp en god leseteknikk og med gode pauser. Det er også lurt å fordele oppgavene gjennom hele uken. Anonymkode: f1ecf...ae9 Barna skal ikke sitte i flere timer med lekser. Hverken på barneskolen eller ungdomsskolen. På VGS og videre utdanning etter det så er det forventet å legge ned mer tid. Men spesielt på barneskolen skal lekser kun være repitisjon av det de har lært på skolen. Det er SVÆRT viktig å lære ungene gode lekserutiner, og det innebærer å holde det på et nivå slik at det fortsatt er lystbetont. Ellers ender man med skoleleie unger. Å tillate at en 5./6.klassing sitter i flere timer daglig med lekser uten å gjøre noe med det er ikke å være gode foreldre. Å ha et godt samarbeid med lærer er viktig, og gjør deg til en god mor. Lærerne vår klasse har har informert om at max-tid er 2-3 timer i uka med lekser. Hvis ungene sliter og bruker lenger tid enn dette skal foreldrene ta kontakt sånn at barnet kan få redusert leksemengden, da den er for stor. Det er ganske små barn vi snakker om her. Anonymkode: 446c4...8e0
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #14 Skrevet 13. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener ikke at han skal slippe unna lekser!!!! Å tro meg vi har pauser mellom øktene. Å jeg bruker min lille tid på leksene hans, alt annet må vente. Men å sitte 2-3 timer hver dag????? Etter 6 timer på skolene og 1.5 time (tur retur) skolevei. Jeg synes det er alt for mye for en 10 åring. Jeg synes også tid med venner å få være ute å leke er viktig, men det lar seg skjeldent gjøre i hverdagen. Hvordan gjør ditt barn det? Lekser med en gang etter skolen? Venner ? Idrett? Anonymkode: 8f0bc...439 Ikke bry deg om det denne skrev. Ingen oppegående foreldre mener det er riktig at barna skal sitte hele ettermiddagen med lekser, og i flere timer hver dag. Kjenn på magefølelsen, og ta det opp igjen. Skriv i meldingsboka hver eneste dag det overgår feks. en halvtime eller en time. Bruk meldingsboka som logg. Feks. "Idag har Jens sittet i en time med matte, resten av leksene har jeg bestemt at han slipper idag pga for stor mengde. Gi beskjed om hvilke lekser vi skal prioritere/Vi prioriterte matte da det er det han sliter mest med." Og ja, barn skal leke, ha fritidsaktiviteter, rydde rommet og oppleve å kjede seg. Det er også manglende konsentrasjon etter først mange timer på skolen, og så mange timer hjemme. Det eneste som skjer da er at det blir mer frustrasjon, og et negativt syn på skolearbeid. Anonymkode: 446c4...8e0 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #15 Skrevet 13. januar 2016 Dette hadde ikke jeg akseptert! Anonymkode: 93cc4...3ca
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #16 Skrevet 13. januar 2016 30 minutter, maks. 45 minutter, per dag er passende. Det gjelder da effektiv jobbing. Sett gjerne på en alarmklokke. Hvis barnet ofte ikke er ferdig innen denne tiden, må lærer tilpasse leksemengden deretter. Ingen barn skal sitte timesvis med lekser på kvelden, de skal ha tid til lek og avslapping. Får dere ingen velvilje fra lærer, må rektor kobles inn. Hilsen lærer. Anonymkode: 2b5e9...57d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå