Gå til innhold

kan man bli kvitt migrene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man bli helt frisk fra migrene? Da tenker jeg på at det bare skjer, ikke fordi man har fjernet triggere i livet og bruker medisiner. Er det noe man har i seg resten av livet eller kan man bli helt bra så man slipper å ta medisiner og tenke på triggere? 

Anonymkode: 68e6e...f0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble helt kvitt migrene da jeg satte inn hormonspiral. Den gang kjente de ikke denne "bivirkningen", nå forsøker de dette på (kvinnelige) migrenepasienter for migrenens skyld - og ikke så mye for prevensjonens skyld

Skrevet

Ifølge min lege og nevrolog så er migrene noe man har hele livet, men endel kvinner kan oppleve å bli kvitt migrenen når de kommer i overgangsalderen. Pga hormonforandringene som skjer i kroppen da. På lik linje med at migrenen kan ta en pause under svangerskap. Men det finnes sikkert de som har opplevd at migreneproblematikken opphørte uten noen logisk forklaring...

Anonymkode: 695e9...064

Skrevet

Jeg ble nesten helt kvitt migrene når jeg sluttet med nikotin, sov nok og passet på å holde stabilt blodsukker. Hadde 3-4 anfall i uka før. Nå er det kanskje 1 anfall hver 6 mnd. Definitivt til å leve med.

Anonymkode: 5c002...7de

Skrevet

Om det fantes en kur for det... Sukk. Jeg går jevnlig til fysio, som knar i noen knuter i nakken. Det hjelper en del :)

Anonymkode: d0ac4...3e7

Skrevet

Fikk sjeldnere migreneanfall når jeg startet på p-piller, ellers vet/tror jeg ikke det er mulig å kvitte seg med den.
Dersom været(høytrykk og lavtrykk) holder seg stabilt, og jeg ikke spiser mat med raffinert sukker eller mye fett er jeg fin en god stund :) 

Skrevet

Skulle gjerne likt å vite om en!

Skrevet

Tja, svingninger i hormoner og høyt blodtrykk er jo et par ledetråder som det går å undersøke og regulere

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge min lege og nevrolog så er migrene noe man har hele livet, men endel kvinner kan oppleve å bli kvitt migrenen når de kommer i overgangsalderen. Pga hormonforandringene som skjer i kroppen da. På lik linje med at migrenen kan ta en pause under svangerskap. Men det finnes sikkert de som har opplevd at migreneproblematikken opphørte uten noen logisk forklaring...

Anonymkode: 695e9...064

Hvilke hormoner? Er det ubalanse? Er det da for mye av enten:

a) østrogen?

b) testosteron? 

c) progrsteron? 

Hvordan skal man vite det? 

Anonymkode: e1a35...507

Skrevet

Jeg har i det siste spist mye mindre brødmat og kuttet ut brus nesten helt og jeg merker STOR forskjell.. 

Skrevet

Det er østrogenet som styrer syklusen. Migrene kan utløses i forbindelse med mestruasjonens start/slutt og eggløsning. Ved graviditet går vi ut av syklusen, og ved overgangsalder opphører den. Derfor er mange bedre i disse periodene.

Skrevet

I enkelte tilfeller kommer migrenen av en nerveskade, nerver i klem eller lignende.
Da går det jo an å behandle, f.eks. med osteopati. 

Skrevet

Jeg begrenses anfallene når jeg sluttet å gjøre ting som ikke gjorde meg happy, som å slutte i jobben jeg hatet og heller gjorde ting jeg ville gjøre.
Tror migrene kan komme av det å føle seg tvinget til å gjøre noe, og at negativiteten kan forårsake migrene
Sunn mat og elelrs livsstil er jo et must også! :)

Skrevet

Wow mange som ikke forstod spm mitt. Jeg mente IKKE om man kan bli kvitt migrene med hormonspiral, ved å legge om kosten osv. Fordi de tingene er jeg klar over. Jeg lurte på om migrene kan forsvinne uten at man gjør noe for det. Som om at man blir frisk fra en forkjølelse.(joda vet at de to tingene egentlig ikke kan sammenlignes)

Men takk for svar! :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Wow mange som ikke forstod spm mitt. Jeg mente IKKE om man kan bli kvitt migrene med hormonspiral, ved å legge om kosten osv. Fordi de tingene er jeg klar over. Jeg lurte på om migrene kan forsvinne uten at man gjør noe for det. Som om at man blir frisk fra en forkjølelse.(joda vet at de to tingene egentlig ikke kan sammenlignes)

Men takk for svar! :)

Jeg vil nå si at en kommer i overgangsalder uten å gjøre noe, så ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...