Gå til innhold

Bør jeg gå til psykolog?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har angst for å betale regninger og handle og sjekke hvor mye penger jeg har på konto. Det høres utrolig dumt ut, for det er vel noe de fleste synes er ikke så gøy å gjøre, men for meg er det så ubehagelig at jeg får skikkelig vondt og begynner å skjelve osv når jeg skal betale regninger eller har brukt litt penger (selv om jeg aldri bruker mer enn det jeg har råd til). Sånn som nå har jeg mye penger til overs, og vet jeg kommer til å ha det veldig fint det neste halve året økonomisk fordi jeg får jobbet såpass mye ved siden av studier (tjener mellom 5 og 15.000 i mnd ved siden av lån og stipend), men f.eks nå tenkte jeg at jeg kan kjøpe meg en kroppsskrubb (trenger dette), fuktighetskrem og noe garn, og jeg HATER at det går ut penger fra kontoen min. 

Det er nok knyttet til at jeg har vokst opp med dårlig råd der mine foreldres økonomiske bekymringer ble overført litt på oss barna og jeg vokste opp med å bekymre meg hele tiden for penger. 

Jeg betaler dog alltid mine regninger og får nesten panikkanfall om jeg får purring hvis jeg glemmer en regning. Husleien blir ofte betalt i midten av hver måned i stedet for i slutten av måneden da jeg har et stort behov for å ha kontroll på hva jeg kan bruke på mat og andre ting. Huseieren er naturligvis storfornøyd med det, men det er litt slitsomt for meg. Jeg går inn på kontoen min ca hver eneste dag for å sjekke hva jeg har, selv om jeg ikke bruker mye penger.

Anonymkode: d43af...04d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykolog, økonomisk rådgiver eller coach ville sikkert vært fint for å jobbe med denne angsten. Det høres jo ut som du har nesten for mye kontroll med økonomien, i motsetning til en del andre som aldri åpner regninger eller sjekker kontoen. På en måte er det bedre å ha kontroll, men du burde jo lære å ha det uten den konstante angsten for å miste den kontrollen. Det må jo være utrolig slitsomt. 

Anonymkode: 10629...c4a

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykolog, økonomisk rådgiver eller coach ville sikkert vært fint for å jobbe med denne angsten. Det høres jo ut som du har nesten for mye kontroll med økonomien, i motsetning til en del andre som aldri åpner regninger eller sjekker kontoen. På en måte er det bedre å ha kontroll, men du burde jo lære å ha det uten den konstante angsten for å miste den kontrollen. Det må jo være utrolig slitsomt. 

Hvor kan man få tak i en coach? :) 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kan man få tak i en coach? :) 

Det er jeg ikke sikker på, for jeg har aldri oppsøkt coach selv (kun psykolog). Men om du søker på nettet, så kan du nok finne noen. Psykolog er kanskje like greit, siden det er angst som er hovedproblemet. Coach brukes kanskje mest i forretningslivet. Men tror absolutt en slik angst kan jobbes med, siden det er ganske konkrete ting du er redd for. 

Skrevet

Dette kan du helt sikkert få hjelp med! :) hør med fastlegen din først om det er mulig å få henvisning til psykolog. Hvis du ikke får det (dersom det er for stor pågang og de med tunge psykiske lidelser må prioriteres) så kan du oppsøke noen privat. Angst kan behandles! <3

Anonymkode: 71e31...61e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan du helt sikkert få hjelp med! :) hør med fastlegen din først om det er mulig å få henvisning til psykolog. Hvis du ikke får det (dersom det er for stor pågang og de med tunge psykiske lidelser må prioriteres) så kan du oppsøke noen privat. Angst kan behandles! <3

Anonymkode: 71e31...61e

Jeg tviler på at TS blir prioritert når det gjelder psykolog-hjelp. Selv har jeg vært gjennom noen traumatiske opplevelser de to siste årene. Til tross for langvarig sykemelding pga depresjon og angst så sa fastlegen min at det er 1 års ventetid på psykolog. 

Anonymkode: 8d1cd...217

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at TS blir prioritert når det gjelder psykolog-hjelp. Selv har jeg vært gjennom noen traumatiske opplevelser de to siste årene. Til tross for langvarig sykemelding pga depresjon og angst så sa fastlegen min at det er 1 års ventetid på psykolog. 

Anonymkode: 8d1cd...217

Det kommer litt an på hvor i landet man bor. Man kan printe ut en liste på offentlige psykologer og psykiatere med refusjonsrett fra for eks Helse Sør-øst og skrive til noen på den listen. Den ligger på nettet. 

Skrevet

Nei aldri. Hilsen en som fikk ødelagt livet av psykologer kommer ikke til å nærmere i detaljer.

Anonymkode: 78a5c...c84

Gjest cheshirecat
Skrevet

Gleder meg til å se deg på "Luksusfellen".. Lykke til. 

Gjest chisandra
Skrevet

Ts, dette er et veldig konkret problem som du vet det sannsynlige opphavet til. Tror nok at en psykolog kan hjelpe deg - hvis du finner en som er god på eksponeringsterapi. 

Lykke til, det må være slitsomt å ha det slik. Penger, regninger og innkjøp er en del av hverdagslivet vårt, så jeg kan tenke meg at det er veldig hemmende for deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...