Gå til innhold

Alkohol og slanking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som slanker dere: avstår dere fra alkohol? Jeg har som sikkert mange andre begynt 2016 med en plan om å gå ned 8 kg til sommeren. Anser ca 1,5 kg i mnd som overkommelig. Veier 70 og vil ned til 62. (166 cm)

Har laget en måltid- og trengingsplan some er grei å følge. Hadde planlagt å avstå helt fra alkohol, og trodde ikke det skulle være noe problem, men merket da jeg var i 30-årsdag denne helgen at jeg hadde veldig lyst på et glass vin. Nå lurer jeg om jeg skal endre planen min sånn at jeg kan tillate meg noen glass i mnd, eller være streng med meg selv og avstå helt?

Hva gjør dere andre som er på slankern? Drikke litt eller ingenting?

Anonymkode: 77564...658

Skrevet

Jeg drikker vin i helgene selvom jeg slanker meg. Har gått ned 16,5 kg denne høsten selvom jeg har drukket mye vin. Men jeg tar det inn igjen på maten slik at min totale kalorimengde ikke overskrides. 

Anonymkode: d94d0...bb9

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker vin i helgene selvom jeg slanker meg. Har gått ned 16,5 kg denne høsten selvom jeg har drukket mye vin. Men jeg tar det inn igjen på maten slik at min totale kalorimengde ikke overskrides. 

Wow, gratulerer med imponerende vektnedgang. Inspirerende.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Wow, gratulerer med imponerende vektnedgang. Inspirerende.

Takk, er kjempefornøyd selv  :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk ned 7 kg i høst, og drakk som vanlig hvis jeg var på fest (som jo ikke var så ofte) , og ellers et par glass vin fredag og lørdag. 

Det er helheten som teller, så om du har plass til alkohol i ditt kosthold må du vurdere selv. Hvis du bare skal ta noen få glass er det ikke problem i ny og ne, men som sagt, du må se på helheten. :) 

Skrevet

Jeg drikker vin fredag og lørdag, men da er det i steden for goderi. Jeg unner meg da ikke noen andre utskeielser. Hvis du registrerer matinntaket ditt i f. eks. lifesum appen så ser man lett om man "har plass til" å unne seg noen enheter alkohol.

Anonymkode: 0939a...059

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder på med en livsstilsendring og da kan jeg ikke gjøre noe nå som kun er midlertidig. Å være sosial er viktig for livskvaliteten og jeg kommer ikke til å kutte det ut. Merker at så lenge jeg er flink de fleste dagene i uka og trener tre -fire ganger, så har jeg ganske mye å gå på. Går ikke ned så fort, men det har blitt 10 kg siden begynnelsen av oktober inkl julekosen.

Anonymkode: 9fd55...e1b

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som slanker dere: avstår dere fra alkohol? Jeg har som sikkert mange andre begynt 2016 med en plan om å gå ned 8 kg til sommeren. Anser ca 1,5 kg i mnd som overkommelig. Veier 70 og vil ned til 62. (166 cm)

Har laget en måltid- og trengingsplan some er grei å følge. Hadde planlagt å avstå helt fra alkohol, og trodde ikke det skulle være noe problem, men merket da jeg var i 30-årsdag denne helgen at jeg hadde veldig lyst på et glass vin. Nå lurer jeg om jeg skal endre planen min sånn at jeg kan tillate meg noen glass i mnd, eller være streng med meg selv og avstå helt?

Hva gjør dere andre som er på slankern? Drikke litt eller ingenting?

Du trenger vel ikke å avstå fra alkohol. Men du må ta hensyn til at det er ganske næringsrikt, og kalkulere det inn i kostplanen din. Hvis du har en kostplan, da. 

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Eg har gått ned 20 kilo denne hausten og har aldri hatt ein meir "alkoholhaust" før. 

Skrevet

Nei, jeg drikker vin i sosiale settinger som før. Men så spiser jeg ikke godteri da, så vin blir på en måte min "utskeielse" istedet for alt annet. Uansett, fra eller til, så blir det tatt med i regnskapet og telles og føres som alle andre kalorier. 

Skrevet

Jeg gikk ned ti kg i høst. Drakk et par glass vin kanskje to ganger i mnd, spiste ute en-to ganger i mnd, spiste is (Dugg) og popkorn enda oftere + spiste en del godis på kino. Null problem det bare utskeielser er unntakene og ikke dagligdags :)

Skrevet

Slanker meg ikke, men passer på vekten. Drikker vin, men i moderate mengder.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ned i vekt må du regne på kaloriene på samme måte som med all annen mat. I utgangspunktet spiller det ingen rolle om kaloriene kommer fra kyllingfilet, sjokolade eller alkohol. Tar du hensyn til kalorimengden er det ingenting i veien med et glass eller to. 

Anonymkode: f2d4c...d38

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gikk ned rundt 60kg på halvannet år. Var sosial som før og drakk på fest. Akkurat samme mengdene som før (ikke anbefalt etter 60kg nedgang, men det er av andre grunner 😂). Jeg drikker somregel øl på fest, men det er fordi det er godt. Dette ca 2 ganger i mnd (noen ganger mer, noen ganger mindre) iløpet av hele perioden jeg gikk ned.

Jeg gjorde da en livsstilsendring, og selvom jeg nå har stabilisert det og ikke teller kalorier har jeg ikke gått opp i vekt. Drikker fortsatt alkohol, spiser junk og sjokolade, men spiser stort sett sunt ellers. Det er nå 2,5 år siden jeg stabiliserte det.

edit: jeg telte aldri kaloriene fra alkohol eller andre "utskeielser", dette kom i tillegg til måltidene. Synes det blir hysterisk og spise mindre for å drikke, og mener at det er fult mulig å nå målene sine uten å telle alt. Det er heller ikke et liv jeg vil leve, og siden jeg endret livsstil levde jeg sånn jeg vil leve alltid (med litt mindre kalorier til hverdags enn hva jeg spiser nå).

Endret av Inwe
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har rom for spesielle "sosiale happenings".

Akkurat de dagene, så lar jeg kosthold være kosthold, og så drikker jeg vin, spiser god mat, og kanskje til og med litt godteri/potetgull dersom det "følger med".

Jeg spiser nok ikke like ubegrenset som før jeg la om kostholdet. Men jeg teller heller ikke kaloriene på slike dager.

Jeg har lagt om kostholdet mitt, og det betyr at jeg må kunne leve tilnærmet som jeg gjør nå, for alltid. (Men på litt mer kalorier totalt når jeg skal vedlikeholde da...)

Min vektnedgang har gått helt greit på tross av dette, da det er hverdagskostholdet som teller mest. Og så lenge jeg følger mine normale planer på det, så går jeg sakte, men sikkert, ned i vekt.

For min del har jeg på ett år gått ned 15kg, og tenker at det er passe fort, egentlig.

Fordelen er jo at jeg ikke opplever det som at jeg har "gått glipp av noe" på veien. Dette er forenelig med hvordan jeg ønsker å leve livet mitt.

• Liker 1
Skrevet

Tørr hvitvin har færre kalorier enn fruktig hvitvin.

Anonymkode: 8072b...0fd

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som slanker dere: avstår dere fra alkohol? 

Nei.

Jeg gikk ned en del i høst og jeg drakk vin. Men som alle andre drakk jeg vin i stedet for godteri, ikke i tillegg. 

Det er ikke verre enn at du beregner kaloriene inn. 

Anonymkode: 983f1...090

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye kalorier inneholder egentlig et glass rødvin?

Skrevet
2 timer siden, Harlekin skrev:

Hvor mye kalorier inneholder egentlig et glass rødvin?

Ca 100. Mtp på hvor lang tid man bruker på å konsumere det i forhold til 100 kalorier i sjokolade syns jeg selv rødvin er en mye bedre prioritering... :ler: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...