Gå til innhold

Svigerfar vil ha nøkkel til huset vårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigerfar er enkemann og har nettopp blitt pensjonist. Han har altså ubegrenset med fritid, og bruker mye av tiden på biltur eller tur på motorsykkel rundt omkring. 

Vi bor 3-4 timer unna ham, men det skjer ofte at han kjører denne veien. I den forbindelse vil han ha nøkkel til huset vårt, så han "kan gå innom ved behov". Med det mener han å gå på do, ta en pause, slå på TV uten å slå den av når han går (det tenker han ikke på), lage seg mat uten å rydde etter seg (så kommer vi hjem til pålegg som har ligget på benken i flere timer) osv. Han etterlater altså ikke huset i samme stand som da han kom. 

I tillegg er det ikke alltid han har dratt til vi kommer hjem fra jobb. Vi kommer gjerne hjem, og der sitter han i sofaen og sier "jeg kjørte forbi, og tenkte jeg like gjerne kunne hilse på og bli til middag". 

For all del, det er koselig med besøk. Men, jeg vil gjerne vite om det på forhånd! Det er ikke alltid det passer med gjester, det er ikke alltid vi har nok middag til en sulten mann ekstra, og noen ganger er vi trøtte etter jobb/barnehage og vil slappe av i fred uten å måtte tenke på å varte opp besøket (for det forventer han. Han setter ikke på en kanne kaffe selv en gang). 

Han hadde nøkkel der vi bodde tidligere, det er derfor jeg vet alt for godt hvordan det er når han har en, og jeg har sagt til min mann at jeg ikke ønsker det slik lenger. Min mann og jeg deler imidlertid ikke samme oppfatning om hvor mye bry det er. Svinn av pålegg, og at noen av oss må spise oss mette på brødskiver fordi det ikke er nok middag, og at svigerfar kommer og går som han vil syns ikke han er så farlig. 

Min mann har kun reagert på at TVen ikke blir slått av igjen, at svigerfar ikke vil dra selv om vi sier at det passer dårlig (f.eks dersom ungene er syke, eller vi venter annet besøk). 

Det er snakk om 2-3 ganger i uka, og han gir aldri beskjed før han er her. 

Er jeg urimelig? Hvor mye av at svigerfar kommer og går ville du syns er "greit" før det blir for mye? 

Anonymkode: 7753a...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

huff, leser tydelig her at han er ensom

Anonymkode: 4404c...1f7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

huff, leser tydelig her at han er ensom

Anonymkode: 4404c...1f7

Ja, det er han nok. Enkemann, ett par av hans beste kamerater er døde i løper av de siste årene. Han har 3 barn utenom min mann, men alle bor lenger unna enn oss. Jeg har all forståelse for at han kan være ensom. Jeg syns likevel det kan bli for mye. I alle fall når han ikke gir beskjed (så jeg kan kjøpe ekstra mat), og ikke rydder etter seg. 

TS

Anonymkode: 7753a...88b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er han nok. Enkemann, ett par av hans beste kamerater er døde i løper av de siste årene. Han har 3 barn utenom min mann, men alle bor lenger unna enn oss. Jeg har all forståelse for at han kan være ensom. Jeg syns likevel det kan bli for mye. I alle fall når han ikke gir beskjed (så jeg kan kjøpe ekstra mat), og ikke rydder etter seg. 

TS

Anonymkode: 7753a...88b

Han må da respektere at det er deres private hjem.Hadde ikke gitt nøkkelen til noen andre. Kanskje dere heller kan be ham oftere på middag,en lørdag kveld iblant og annet,bare så han vet dere vil treffe ham.

Å ta seg sånn til rette i deres hus virker rart syns jeg,og spesielt med tanke på hvordan han etterlater det. Han er en voksen mann og oppfører seg jo mer som en tenåring som har nylig flyttet hjemmefra :-) nei,behold nøkkelen. Han er jo likevel velkommen.Når det passer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål sikkert, men her comes: har dere direkte tatt det opp med han at han må si i fra på forhånd?  At han må huske på tven og å rydde etter seg? Jeg hadde blitt frustrert om jeg var I den situasjonen og hadde ikke gitt han nøkkel, evt byttet lås om han ikke ville endre på vanene. Koster ikke mye å sende en mld å høre om det passer, eller å hjelpe til med noe I hjemmet. Passer han i det minste på barnebarna mens du og din mann lager middag?

Anonymkode: 08be8...5c3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dumt spørsmål sikkert, men her comes: har dere direkte tatt det opp med han at han må si i fra på forhånd?  At han må huske på tven og å rydde etter seg? Jeg hadde blitt frustrert om jeg var I den situasjonen og hadde ikke gitt han nøkkel, evt byttet lås om han ikke ville endre på vanene. Koster ikke mye å sende en mld å høre om det passer, eller å hjelpe til med noe I hjemmet. Passer han i det minste på barnebarna mens du og din mann lager middag?

Anonymkode: 08be8...5c3

Vi har minnet ham på det mange ganger, men han syns ikke det er så nøye virker det som. Han avviser blankt å skulle "måtte gi beskjed" før han kommer. Aller helst skulle han nok hatt det slik han hadde det med sine egne foreldre, de bodde rett ved siden av og alle kom og gikk som de ville hele tiden. 

Han er god med ungene, og kan (heldigvis) gjerne underholde dem mens vi lager mat.  

TS

Anonymkode: 7753a...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg hadde dette vært en sånn "over mitt lik!" sak. 

Selv om det ikke plager mannen din at faren hans kommer to-tre ganger i uken, ødelegger pålegget, rakker til huset uten å rydde, og oppfører seg som en tenåringsgutt i værste "driter-vel-jeg-i" perioden, så plager det deg.

Og det som plager deg skal det tas hensyn til. 

Jeg ville vel bare sagt at: "Her settes foten ned. Det har vi prøvd tidligere, og den situasjonen vil jeg ikke ha tilbake. 
Det vil føre til en stor økt belastning på meg i forhold til rydding, vasking, planlegging etc. For ikke å snakke om utilstrekkelige middager, at mannen forventer oppvartning når vi må lande alt rundt husarbeid og unger, og en ekstra ting i vår relasjon som lett kan skape diskusjoner som ikke er positive for oss. Selv om du ikke ser problemet, så er problemet der for meg, og det er meg du bor med." 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Juniper skrev:

For meg hadde dette vært en sånn "over mitt lik!" sak. 

Selv om det ikke plager mannen din at faren hans kommer to-tre ganger i uken, ødelegger pålegget, rakker til huset uten å rydde, og oppfører seg som en tenåringsgutt i værste "driter-vel-jeg-i" perioden, så plager det deg.

Og det som plager deg skal det tas hensyn til. 

Jeg ville vel bare sagt at: "Her settes foten ned. Det har vi prøvd tidligere, og den situasjonen vil jeg ikke ha tilbake. 
Det vil føre til en stor økt belastning på meg i forhold til rydding, vasking, planlegging etc. For ikke å snakke om utilstrekkelige middager, at mannen forventer oppvartning når vi må lande alt rundt husarbeid og unger, og en ekstra ting i vår relasjon som lett kan skape diskusjoner som ikke er positive for oss. Selv om du ikke ser problemet, så er problemet der for meg, og det er meg du bor med." 

Tusen takk for dette svaret, det er litt deilig å se noen sette så bra ord på det jeg prøver å formidle. Jeg skal prøve å si akkurat dette. 

TS

Anonymkode: 7753a...88b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Juniper skrev:

For meg hadde dette vært en sånn "over mitt lik!" sak. 

Selv om det ikke plager mannen din at faren hans kommer to-tre ganger i uken, ødelegger pålegget, rakker til huset uten å rydde, og oppfører seg som en tenåringsgutt i værste "driter-vel-jeg-i" perioden, så plager det deg.

Og det som plager deg skal det tas hensyn til. 

Jeg ville vel bare sagt at: "Her settes foten ned. Det har vi prøvd tidligere, og den situasjonen vil jeg ikke ha tilbake. 
Det vil føre til en stor økt belastning på meg i forhold til rydding, vasking, planlegging etc. For ikke å snakke om utilstrekkelige middager, at mannen forventer oppvartning når vi må lande alt rundt husarbeid og unger, og en ekstra ting i vår relasjon som lett kan skape diskusjoner som ikke er positive for oss. Selv om du ikke ser problemet, så er problemet der for meg, og det er meg du bor med." 

"Over ditt lik" ,at åpenbart ensom enkemann som er din svigerfar kommer over og ikke rydder tiltrekkelig etter seg? Come on! Ikke fortell at livet ditt er så kjedelig, striglet at dette vil få deg til å klikke?? Uempatisk de lux.  Skam deg.

Anonymkode: d9aa0...d7c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig lei meg på din svigerfars vegne. Forstår til dels frustrasjonen din, men tenk så ensom han helt sikkert føler seg.

Kan dere ikke tenke ut noe som får han til å føle seg nyttig og elsket. F.eks at han henter barna på skole/barnehage hver tirsdag og fredag og at de kanskje kan dra i svømmehallen på tirsdagene og kino på fredagen. Evt at han henter barna og at de i sammen har ansvaret for å lage middag til dere kommer hjem, eller noe helt annet som passer deres familiesituasjon.

Da vil han føle seg litt nyttig, han vil ha noe å engasjere seg i og dere vil ha litt bedre kontroll på når han kommer. Han vil jo bare være sammen med familien sin. Ikke anse han som en byrde, men som en ressurs. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over mitt lik var også min reaksjon. Det hadde vært så uaktuelt at jeg knapt kan si det med ord. Selv om han hadde ryddet etter seg og slått av tv'en. Jeg hater uanmeldte gjester, selv når jeg er hjemme, og det at noen skal gå rundt hjemme hos meg uten at noen av oss andre er der får jeg spader av å tenke på. 

Om han er ensom, kan dere heller invitere ham oftere. Makan, man har da rett på å ha sitt eget hjem i fred! Utrolig frekt av svigerfar å i det hele tatt spørre, synes nå jeg. 

Anonymkode: 85fc4...d01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Over ditt lik" ,at åpenbart ensom enkemann som er din svigerfar kommer over og ikke rydder tiltrekkelig etter seg? Come on! Ikke fortell at livet ditt er så kjedelig, striglet at dette vil få deg til å klikke?? Uempatisk de lux.  Skam deg.

Anonymkode: d9aa0...d7c

Nei, vet du. Livet mitt er ikke striglet og jeg mangler ikke empati. 

Men relasjoner må gå begge veier, og det må faktisk svigerfar også ta inn over seg. 
At han vil komme dumpende inn 2-3 ganger i uka og bruke huset som rasteplass har ingenting med å være ensom å gjøre, da hadde han kommet mens familien var hjemme. 
Han nekter å melde fra før han kommer, og det gjør at TS aldri vet om hun kan finne han i stua når hun kommer hjem. 
Hennes planer blir det ikke tatt hensyn til.
Svigerfar forventer også oppvartning, i tillegg til at han søler til og ikke rydder etter seg. 

Husk at TS sitter på fasiten, hun har prøvd dette før og kjent på kroppen at det ikke fungerer for henne. 

Hvis svigerfar hadde sagt i fra før han kom, ryddet etter seg, og tatt et tak med husarbeidet (eller i det minste satt på kaffen sjøl) så hadde kanskje saken vært en annen. Men det er den ikke. Og de har tatt opp disse problemstillingene med han, og han ønsker ikke å endre det han gjør, med henvisning til forholdet han hadde til egne foreldre. 

Så når han står stivt på sitt, og hensyn skal tas bare til svigerfar, så må jeg si at jeg veldig godt forstår at TS ikke synes det er greit. 

Man vil kunne ha hjemme sitt som et sted hvor skuldrene senkes, et fristed. Å bli invadert når som helst uten forvarsel er ikke veldig OK. Selv om det er svigerfar, og selv om han er enkemann. For selv svigerforeldre som har mistet partneren sin bør ikke ha mistet alt gangsynet samtidig, og de bør kunne ta inn over seg at den unge familien kan være i en annen situasjon enn han var da han var i samme fase av livet. 

Det TS bør gjøre, er å invitere svigerfar ofte på besøk, til avtalt tid. Sysselsette han med ungene og ha kvalitetstid med han. Og det føles mye mer fristende om hjemmet ens ikke blir brukt som rasteplass av han som ikke rydder etter seg osv. 

En siste ting. Den gang han hadde nøkkel til den forrige leiligheten så var TS ikke fornøyd. Mannen var heller ikke begeistret da faren ikke slo av TV'en og nektet å gå om de hadde andre planer (selv om TS sin mann ikke kommenterte tilsøling etc). Hvis jeg skal gjette litt her, så førte det lett til småkrangling og uenighet. En småbarnsfamilie bør unngå alt som gir økt krangling mellom foreldrenen. Det er vanskelig nok som det er å holde sammen. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Veslefrikk skrev:

Jeg blir veldig lei meg på din svigerfars vegne. Forstår til dels frustrasjonen din, men tenk så ensom han helt sikkert føler seg.

Kan dere ikke tenke ut noe som får han til å føle seg nyttig og elsket. F.eks at han henter barna på skole/barnehage hver tirsdag og fredag og at de kanskje kan dra i svømmehallen på tirsdagene og kino på fredagen. Evt at han henter barna og at de i sammen har ansvaret for å lage middag til dere kommer hjem, eller noe helt annet som passer deres familiesituasjon.

Da vil han føle seg litt nyttig, han vil ha noe å engasjere seg i og dere vil ha litt bedre kontroll på når han kommer. Han vil jo bare være sammen med familien sin. Ikke anse han som en byrde, men som en ressurs. 

Jeg skjønner tankegangen, men svigerfar ønsker i minst mulig grad å planlegge i forveien. Han vil se an fra dag til dag hva han ønsker å bruke dagen på. Fint vær kan føre til motorsykkeltur og at han poppet innom. Stygt vær kan føre til biltur et annet sted, eller at han blir hjemme. Han vil ha friheten til å slippe å planlegge, og bare komme og gå som han vil. 

Det du skriver hadde vært en drøm. For min del kunne han gjerne hentet noen dager i barnehagen, og dratt i svømmehallen hver tirsdag. Men så langt frem i tid planlegger han ikke, og han ønsker heller ikke å forplikte seg til faste dager i tilfelle det dukker opp noe annet moro han vil gjøre. Han sier at han er blitt "så gammel" at med unntak av bursdagsfeiringer og jul og når vi inviterer til middag f.eks så vil han "ta hver dag som den kommer, og se hva dagen vil bringe". 

TS

Anonymkode: 7753a...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner tankegangen, men svigerfar ønsker i minst mulig grad å planlegge i forveien. Han vil se an fra dag til dag hva han ønsker å bruke dagen på. Fint vær kan føre til motorsykkeltur og at han poppet innom. Stygt vær kan føre til biltur et annet sted, eller at han blir hjemme. Han vil ha friheten til å slippe å planlegge, og bare komme og gå som han vil. 

Det du skriver hadde vært en drøm. For min del kunne han gjerne hentet noen dager i barnehagen, og dratt i svømmehallen hver tirsdag. Men så langt frem i tid planlegger han ikke, og han ønsker heller ikke å forplikte seg til faste dager i tilfelle det dukker opp noe annet moro han vil gjøre. Han sier at han er blitt "så gammel" at med unntak av bursdagsfeiringer og jul og når vi inviterer til middag f.eks så vil han "ta hver dag som den kommer, og se hva dagen vil bringe". 

TS

Anonymkode: 7753a...88b

Med andre ord vil han bare ta, og ikke gi. Og det er tydeligvis ikke ensomhet som er problemet hans, men at han vil ha gratis do-og-matstasjon. Hadde det vært ensomhet hadde han ikke klaget på å bli invitert eller skulle forplikte seg til å komme til visse tider. 

Det er ikke synd på ham. Han er tydeligvis en egoist, som kun tenker på hva HAN kan få ut av dere, og ikke motsatt. 

Anonymkode: 85fc4...d01

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde dette også vært helt uaktuelt, selv om han hadde ryddet opp etter seg. Jeg vil ikke ha uanmeldt besøk av noen 2-3 ganger i uka. Det er sikkert mange som ville synes det var veldig koselig, jeg er ikke en av dem. 

Dette er først og fremst deres hus og deres familie, og det handler også om din livskvalitet i hverdagen. Jeg forstår godt at han ønsker å ta hver dag som det kommer, det må han gjerne få lov til. Men hvis han ser at det i dag er en dag hvor han har lyst å dra på motorsykkeltur, så kan han f.eks sende dere en melding og spør om det er greit at han kommer innom i løpet av ettermiddagen.

Anonymkode: b0031...02a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må bare si tydelig nei, ellers kommer han bare til å innvadere grensene deres.

 

Anbefal ham besøkstjenesten til Røde Kors.

Anonymkode: 929b3...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg (som en annen mann her inne) syntes at mannen din kanskje bør snakke med han? Selv om det også er din svigerfar, er det ikke din far og han vil kanskje respektere noe som kommer fra hans egen sønn mer? 

Anonymkode: d03ee...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde også vært uaktuelt for min del.

Har sett denne situasjonen på nært hold, da min mor satt i dine sko. Forskjellen der var at faren min (deres sønn) er gått bort, og ettersom han var deres eneste barn ville de ha samme forhold til sin svigerdatter og hennes nye mann (min stefar). Det begynte med at de fikk nøkkel fordi bestefar hjalp til å bygge på huset, men de beholdt den etter arbeidet var ferdig og kom og gikk som de vil. Da primært bestemor som dra hjem til oss begynte å styre og stelle. Mamma måtte til slutt be dem om å returnere nøkkelen.

Jeg har full sympati med at svigerfaren din er ensom, og det skal man ikke fnyse av. Men dersom han er veldig underernært på sosialt samvær må flere dra lasset. Dersom han faktisk har tre andre barn (!) burde de også tilbringe tid med faren sin etter han ble alene, om de så må reise litt hver gang. Dette kan mannen din diskutere med dem. 

At "han vil ta dagen som den kommer" må han ha forståelse for at ikke andre kan rette seg etter. Dere er en småbarnsfamilie og barnefamilier må planlegge. Det vet da alle. I tillegg har alle rett på en privat sfære og det har man ikke dersom andre kan komme uanmeldt. Det spiller da ingen rolle om vedkommende kommer 1 eller 5 dager i uken - det at det alltid er uanmeldt betyr i praksis at man ikke har huset for seg selv. Alle normale mennesker legger avtalen og holder disse avtalene. Kanskje kommer dagen du er invitert på middag og du er ikke så keen der og da likevel, men slik er livet og sånn har vi det alle. 

Ser ikke noen utvei her enn at du har en skikkelig prat med mannen din. Han må forstå at ingen har samme forhold til svigerforeldre som til egne foreldre og selv om du er glad i faren hans så må dere sette foten ned. Alternativet er jo at faren hans går fra å være en person du gleder deg over å ha i livet ditt til en belastning og et irritasjonsmoment. 

Anonymkode: 1e56b...59f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ensom for han melde seg på en hobby, pensjonist treff osv for å møte nye mennesker. 

Jeg er glad i svigerfar og alt det, men dette hadde ikke jeg funnet meg i. Jeg liker å vite på forhånd vi får besøk og hadde ikke likt at noen bare kom og gikk som de ville . På toppen av det hele ikke rydder de opp etter seg. Ikke alltid det passer med besøk heller. Nei, uanmeldt besøk 2-3 ganger i uken hadde ikke jeg orket. 

Jeg synes din mann bør ta litt mer hensyn til deg. Han burde også ta en prat med han (det er jo han sin far) og forklare situasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg hadde dette også vært helt uaktuelt, selv om han hadde ryddet opp etter seg. Jeg vil ikke ha uanmeldt besøk av noen 2-3 ganger i uka. Det er sikkert mange som ville synes det var veldig koselig, jeg er ikke en av dem. 

Dette er først og fremst deres hus og deres familie, og det handler også om din livskvalitet i hverdagen. Jeg forstår godt at han ønsker å ta hver dag som det kommer, det må han gjerne få lov til. Men hvis han ser at det i dag er en dag hvor han har lyst å dra på motorsykkeltur, så kan han f.eks sende dere en melding og spør om det er greit at han kommer innom i løpet av ettermiddagen.

Anonymkode: b0031...02a

Det er vel det som er mest normalt i mine øyne hvertfall. 

Anonymkode: c5956...8f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...