Gå til innhold

Da eller når


Sofie_22

Anbefalte innlegg

Er det noe jeg har gått glipp av eller gjelder fortsatt "den gang da, hver gang når"? Jeg synes det er så utrolig mange som bruker da og når feil. "Når jeg gikk til bussen i dag tidlig...". Hører ikke folk at det er feil? :klo:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste opp med å blande disse. Kan ikke huske at noen av norsklærerne mine har retta på meg på det før.. var venninna mi som gjorde meg oppmerksom på deg for ett par år siden. Regelen har kanskje blitt glemt av de muntlige språkforandringene? Har fortsatt den feilen selv muntlig når jeg ikke tenker så nøye på det, men skriftlig prøver jeg å være bevisst på alle sånne regler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sofie_22 skrev:

"Når jeg gikk til bussen i dag tidlig...". Hører ikke folk at det er feil?

Nei, hvis du hører det, er det ikke sikkert det er feil. Svært mange dialekter har ikke forskjell på da og når. Men forhåpentlig kan du se at det er feil, for skolemesterregelen gjelder ennå i det velpleide skriftspråket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør samme feilen selv, ubevisst som oftest. Ellers er jeg fullt klar over regelen. Men det er en regel som folk ikke bryr seg stort om lenger. Sånn har det vært lenge. Husker at jeg blandet de to da jeg var liten også. (Nå er jeg 27)

Anonymkode: 74cc1...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "når" på nesten alt og gjør det bevisst. "Da" er unaturlig for meg.

"når jeg kom inn så så jeg med en gang at..."

Jeg hører og vet at det skal være "da" og skulle skrive det samme hadde jeg skrevet "da". 

Men når jeg snakker blir det "feil" med min dialekt å si "da", det er ikke et ord jeg bruker muntlig. Jeg sier "då" dersom jeg skal si "Når du kommer her, "då" skal du få smake en kake".

Men samtidig skjønner jeg frustrasjonen din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er også opplært fra skolen at det er riktig å si: Den gang da.... og hver gang når. Synes det høres best ut for mine ører fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og/å er også en gjenganger.  Men der virker det som om folk har fått med seg reglene. De klarer bare ikke å følge dem. 🙊 Det er mange som enten ikke har hørt om, eller aldri begynt å bruke da/når korrekt. 😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, merett2 skrev:

Og/å er også en gjenganger.  Men der virker det som om folk har fått med seg reglene. De klarer bare ikke å følge dem. 🙊 Det er mange som enten ikke har hørt om, eller aldri begynt å bruke da/når korrekt. 😨

Håpløst å få folk til å bruke "og". Å de irriterer meg noe grenseløst. Å så tenker jeg at de ikke gidder å lære seg når man skal bruke "og". Å det er typisk at de som ikke klarer å bruke det riktig begynner de fleste setninger med "å". Å det irriterer meg noe inni helvete, for det blir så dårlig språk! 

Anonymkode: 137a4...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid når, ikke da. Men det er pga dialekten min, vi bruker ikke da. Men skriftlig, da skiller jeg mellom dessom to. Det er den gang da, og hver gang når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men gjentakelse trumfer fortid?

'Når det var under ti kuldegrader var bussen alltid forsinket'

Dessuten, har ingen eksempler, men tror innimellom det blir forvirring da "da" er mer naturlig å bruke som årsaksord.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...