Gå til innhold

Betaling til barnevakta

Fremhevede innlegg

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Dersom jeg skal ha barnevakt når jeg går på jobb, og betle henne 50 kr. pr. time, 36% skatt...da sitter jeg igjen med en lønn på 14 kr pr. time... Da er vel vitsen med å gå på jobb nesten borte da... Glad jeg har foreldre, svigerforeldre, tanter og guforeldre som passer gratis jeg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Tari ikke innlogget
Skrevet
Unnskyld meg, men jeg blir litt provosert av å høre om hva enkelte av dere mener man skal betale, jeg.

Her har du vel misforstått litt? Jeg mener ingenting om hva DU skal betale, JEG betaler gladelig 50 kroner timen for barnevakt. Og de barnevaktene som passer sønnen min er ikke sånne jeg ville kalt drittunger!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Her har du vel misforstått litt? Jeg mener ingenting om hva DU skal betale, JEG betaler gladelig 50 kroner timen for barnevakt. Og de barnevaktene som passer sønnen min er ikke sånne jeg ville kalt drittunger!!

Det er flere som mener man bør betale så og så mye.

Alle under 18 år er snørrunger og/eller drittunger.

Skrevet

Det er flere som mener man bør betale så og så mye.

Alle under 18 år er snørrunger og/eller drittunger.

Du kan vel betale hva du vil likevel! Og, om du mener at alle under 18 er drittunger så sier det egentlig bare mer om deg.

Skrevet
Jeg tenker på hva dagmammaen får i lønn jeg. Hun har under tretti kroner timen med helt vanlig dagmammasats og da aktiverer hun ungene og JOBBER med dem. At en drittunge, unnskyld uttrykket, da skal ha femti kroner timen for å spise chips og snoke i skapene mine synes jeg blir helt på trynet. Man kan IKKE sammenligne en vanlig jobb med å være barnevakt.  

Tidligere hadde jeg trillepike, og da fikk hun tjue kroner for å være ute i en time. Hun får jo ihvertfall ikke MER for å sitte på rompa mens ungene sover. Unnskyld meg, men jeg blir litt provosert av å høre om hva enkelte av dere mener man skal betale, jeg.  

Jeg har en 16-åring som av og til sitter barnevakt til meg. Enkelte "kan ikke bare spørre noen i familien", noen av oss må få noen andre til å sitte... Hun får GODT betalt, fordi jeg setter stor pris på at hun gjør det, og da får hun 250-300 kroner for å sitte der etter at ungene har lagt seg og selvsagt stå opp med dem dagen etter så jeg får ligge etpar timer ekstra om jeg har vært ute. Det er rikelig. Da blir det ca. 15-20 kroner timen når man tar med de timene hun sover, alt ettersom hvor lenge hun er! Det er MER enn nok, hun burde strengt tatt ikke hatt det engang! Makan, hun skatter jo ikke av det og bor hos foreldrene, pengene ryker jo rett i et kontantkort uansett.

Det er et poeng at ungene skal lære seg til å jobbe men ikke være grådige. Jeg er glad jeg ikke ble vant til å få 50 kroner timen da jeg var liten og var barnevakt, da hadde jeg nok blitt utrolig skuffet da jeg begynte i vanlig jobb og oppdaget at etter skatt og husleie satt jeg igjen med mindre enn da jeg var barnevakt til noen enda mindre snørrunger enn meg selv.

:o Herregud for noen utsagn!

Hadde ungen min vært overnattende barnevakt hos deg, for å kunne ta ungene om morgenen slik at du selv fikk sove, og ikke fått mer enn 250 kroner, så hadde det blitt med den ene gangen. Det er helt sikkert! Hun hadde funnet på en unnskyldning for å si nei neste gang ja.

Men hun er bedre vant. Jeg har henne med meg på serveringsjobber innimellom og der får hun 160 kroner timen. Også svart. Hun jobber hardt for pengene, og det har hun ikke noe i mot - det er summen hun sitter igjen som er viktig for henne.

Det hender hun sitter barnevakt også, for kusine og fetter på ni og fem, og det får hun som regel tre hundre for. Hun ordner mat til dem, leker med dem og får dem i seng, men det er ikke hennes ansvar å ta dem om morgenen. Summen er normal, men på grensen for hva hun gidder å jobbe for. Men som sagt; hun er bedre vant.

Skrevet

Synes ikke unger som sitter barnevakt skal forvente å få flere hundre kroner jeg. Det er noe med at det å bli "godt vant" kan bli en belastning heller enn en berikelse. Etter min mening har det også noe med å lære seg å være takknemlig. Da jeg var ung (nå høres jeg ut som en gammel bestemor) ble vi satt til å gjøre ting HELT UTEN BETALING! Og det bare fordi det hørte med til oppdragelsen å lære seg til at det var forventet at man hjalp til samt at man ikke skulle forvente å få noe for det, alltid. Det synes jeg nå i voksen alder er en fin erfaring å ta med seg. Det å hjelpe for å hjelpe synes jeg er helt ok, samtidig som jeg ikke forventer at andre stiller opp, men blir veldig glad HVIS de gjør det.

Rent konkret synes jeg priseksemplet på 250 kroner når de sitter etter at ungene har sovnet og står opp med dem dagen etter er helt ok. Bli gjerne sjokkert, men jeg synes ikke de har godt av mer jeg. Bortskjemte unger/ungdommer er det mest ufordragelige jeg vet om, og hadde jeg gitt et barn/en ungdom den lønna og moren deres hadde blitt fornærmet, så kunne de bare gått rundt og vært sure for meg, det hadde virkelig ikke vært mitt tap men deres....

Det er min mening. Dette har nok litt med hva man selv er oppdratt til, hva slags type menneske man er og hvilket liv man lever. Jeg bor i leid leilighet og har det ikke så fryktelig fett økonomisk og omgås mennesker som heller ikke står øverst på skattelistene. Hadde jeg bodd i et flott villastrøk og kunne strø penger rundt meg og hatt omgangskrets deretter ville jeg sikkert både kunnet betale barnevakten deretter og ha de forventningene på vegne av mine egne barn om de satt barnevakt til andre i samme situasjon.

Tror uansett det er en fordel at man kjenner foreldrene til den som skal sitte barnevakt, både for å vite hvilke holdninger barnevakten har og for å vite at det er en ok tone hva angår betaling og arbeidstid- og vilkår.

Dette ble langt, men det er egentlig ikke et enkelt spørsmål å besvare heller...

Skrevet

Det hender hun sitter barnevakt også, for kusine og fetter på ni og fem, og det får hun som regel tre hundre for. Hun ordner mat til dem, leker med dem og får dem i seng, men det er ikke hennes ansvar å ta dem om morgenen. Summen er normal, men på grensen for hva hun gidder å jobbe for. Men som sagt; hun er bedre vant.

Jeg synes datteren din høres bortskjemt ut, jeg.

Skrevet
Da jeg var ung (nå høres jeg ut som en gammel bestemor) ble vi satt til å gjøre ting HELT UTEN BETALING! Og det bare fordi det hørte med til oppdragelsen å lære seg til at det var forventet at man hjalp til samt at man ikke skulle forvente å få noe for det, alltid.

Hvorfor i all verden skal ungdommer passe andres barn gratis?! Da jeg var yngre passet jeg av og til barna til noen sambygdinger. Kjente de ikke spesielt godt, og er ikke i slekt med dem, så det er da virkelig ingen grunn til at jeg skal sitte barnevakt for barna deres uten betaling for det! :roll:

Skrevet

Med din holdning til ungdommer, "gjest nå", så håper jeg ingen av dem gidder passe ungene dine...

Tør du ikke vise ditt egentlige nick, ettersom du kaller deg "gjest nå"?

Gjest Anonymous
Skrevet
Med din holdning til ungdommer, "gjest nå", så håper jeg ingen av dem gidder passe ungene dine...  

Tør du ikke vise ditt egentlige nick, ettersom du kaller deg "gjest nå"?

*kremt* hadde tenkt å si noe av det samme, men lot det være.... :wink:

Gjest Tari ikke innlogget
Skrevet

*kremt* hadde tenkt å si noe av det samme, men lot det være.... :wink:

Hmm, det var meg da....

Gjest Gjest nå
Skrevet

Nei, jeg er liiiiiiiivredd for represalier :roll: Skrev du det i liten skrift fordi du var redd jeg skulle se det????? Halloen...

For øvrig er det ikke jeg som har skrevet mest om holdninger til ungsommer, så det er vel bare å sende kommentaren videre.

Som jeg skrev har jeg en voksen barnevakt som er superfornøyd - blant annet fordi hun elsker barn og virkelig koser seg med det.

Foreslår dere finner dere barnevakter som liker barn og ikke penger. Det finnes, tro det eller ei.

Funker virkelig bra!

Skrevet

Hvorfor i all verden skal ungdommer passe andres barn gratis?! Da jeg var yngre passet jeg av og til barna til noen sambygdinger. Kjente de ikke spesielt godt, og er ikke i slekt med dem, så det er da virkelig ingen grunn til at jeg skal sitte barnevakt for barna deres uten betaling for det! :roll:

Det er det da heller ingen som har sagt at du skal, *himle tåpelig med øynene tilbake til deg*.

Jeg sier at vi måtte gjøre en del ting uten betaling, ikke dermed sagt at vi måtte passe andres unger gratis. I den samme oppdragerstilen, og du kan kanskje si kollektive oppdragelsen der hvor jeg vokste opp, var det en naturlig følge av dette at man heller ikke fikk betalt hundrevis av kroner for å være barnevakt en kveld. Da fikk vi heller en symbolsk sum, og så var det gjerne mine foreldres, eller min, tur til å få hjelp fra den familien en annen gang.

Men det er ikke sikkert du forstår dette med å stille opp for hverandre? Det er mange som ikke gjør det, det er dessverre blitt vanlig å få mageknip av å stille opp for andre uten å forvente å få noe igjen for det, annet enn gleden ved å hjelpe.

Skrevet

Rent konkret synes jeg priseksemplet på 250 kroner når de sitter etter at ungene har sovnet og står opp med dem dagen etter er helt ok. Bli gjerne sjokkert, men jeg synes ikke de har godt av mer jeg. Bortskjemte unger/ungdommer er det mest ufordragelige jeg vet om, og hadde jeg gitt et barn/en ungdom den lønna og moren deres hadde blitt fornærmet, så kunne de bare gått rundt og vært sure for meg, det hadde virkelig ikke vært mitt tap men deres....

Man blir ikke bortskjemt av å måtte jobbe for pengene man skal bruke. Man blir bortskjemt av å få dem av foreldrene.

Skrevet
Dersom jeg skal ha barnevakt når jeg går på jobb, og betle henne 50 kr. pr. time, 36% skatt...da sitter jeg igjen med en lønn på 14 kr pr. time... Da er vel vitsen med å gå på jobb nesten borte da... Glad jeg har foreldre, svigerforeldre, tanter og guforeldre som passer gratis jeg!

Omtrent sånn er det vel for dem med barn i barnehage også, dersom de ikke har en godt lønnet stilling.

Og om man har mer enn ett barn? Lønna går med til barnehagen og man jobber rett og slett for ikke å miste jobben og for å se noe annet enn stua og kjøkkenet hjemme.

Skrevet

Man blir ikke bortskjemt av å måtte jobbe for pengene man skal bruke. Man blir bortskjemt av å få dem av foreldrene.

Ikke nødvendigvis det, nei. Etter min mening er definisjonen av bortskjemt at man ikke er glad for det man får.

Her var det også snakk om at foreldrene ville nektet ungene å sitte barnevakt for den lønna det var snakk om, så vi kan forsåvidt si at det er foreldrene som er årsak her også.

Skrevet

Omtrent sånn er det vel for dem med barn i barnehage også, dersom de ikke har en godt lønnet stilling.

Og om man har mer enn ett barn? Lønna går med til barnehagen og man jobber rett og slett for ikke å miste jobben og for å se noe annet enn stua og kjøkkenet hjemme.

Gjør man? Hm. Greit å vite.

Skrevet

Jeg synes datteren din høres bortskjemt ut, jeg.

Bortskjemt fordi hun er bedre vant når det gjelder betaling for jobb? Jeg vet at det er normalt det hun får for barnevaktjobben - men når hun er vant til å servere for 160 kroner timen, så blir det ikke sammenlignbart.

og når hun serverer er hun på bena i ti timer i strekk altså. Hun løper, server gjestene sine, passer på dem hele tiden, sørger for at de har vin i glassene hele tiden. Hun rydder vekk tomme glass, hun vasker og skyller fra kl 15 på ettermiddagen til kl 02 om natten.... jeg synes ikke det vitner om å være bortskjemt jeg.

Ikke i jobbesammenheng i hvert fall.

At hun er bortskjemt med penger UTEN å måtte løfte en finger for dem er en annen sak - det er hun, men det er en annen diskusjon.

Her går sammenligningen på hva hun er vant med å tjene for å jobbe en lørdags kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...