Gå til innhold

Betaling til barnevakta

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Bortskjemt fordi hun er bedre vant når det gjelder betaling for jobb? Jeg vet at det er normalt det hun får for barnevaktjobben - men når hun er vant til å servere for 160 kroner timen, så blir det ikke sammenlignbart.

og når hun serverer er hun på bena i ti timer i strekk altså. Hun løper, server gjestene sine, passer på dem hele tiden, sørger for at de har vin i glassene hele tiden. Hun rydder vekk tomme glass, hun vasker og skyller fra kl 15 på ettermiddagen til kl 02 om natten.... jeg synes ikke det vitner om å være bortskjemt jeg.

Ikke i jobbesammenheng i hvert fall.

At hun er bortskjemt med penger UTEN å måtte løfte en finger for dem er en annen sak - det er hun, men det er en annen diskusjon.

Her går sammenligningen på hva hun er vant med å tjene for å jobbe en lørdags kveld.

Jeg synes det høres ut som noen burde fortelle henne at det er helt ok å tjene mindre på å sitte i en sofa og spise potetgull enn å løpe fram og tilbake en hel kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun vet det, men hun gidder ikke. Med mindre hun er blakk. Og to hundre og femti og tre kroner tar hun jobben for, så det er ikke det, men hun tar den ikke for mindre. Ikke fordi det er slitsomt å passe barn som legger seg ved ni-tiden (det er det forresten bare femåringen som gjør. Niåringen er oppe så lenge Liten er oppe), men fordi hun bruker en lørdagskveld. Som hun ellers kunne brukt sammen med venner. Det er der det ligger - ikke i hvor slitsom jobben er.

På samme måte som at jeg sier nei takk til serveringsjobber som bare går over tre-fire timer. Jeg gidder ikke ødelegge en hel lørdagskveld for noen få hundrelapper. Enten hel kveld eller finn noen andre. Jeg ser det som en jobb, ikke en tjeneste for noen som trenger hjelp.

Selv om jeg selvfølgelig hjelper venner gratis ved konfirmasjoner og sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hazel - det du snakker om forutsetter at man bor i et nærmiljø hvor alle kjenner alle og alle er enige om at sånn gjør vi det.

Vi bor ikke alle sånn. Vi bor ikke alle nært familie heller. ergo må vi ut å kjøpe en tjeneste. Og ja - det å passe på mitt barn en kveld fordi jeg skal et eller annet er faktisk tjenesteyting. JEG krever ikke at verken ungdommer eller voksne folk skal jobbe gratis! At du (og andre) mener at å passe på deres barn ikke har noen verdi er greit nok - men for egen del mener jeg at det er noe av det viktigste.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hazel - det du snakker om forutsetter at man bor i et nærmiljø hvor alle kjenner alle og alle er enige om at sånn gjør vi det.

Vi bor ikke alle sånn. Vi bor ikke alle nært familie heller. ergo må vi ut å kjøpe en tjeneste. Og ja - det å passe på mitt barn en kveld fordi jeg skal et eller annet er faktisk tjenesteyting. JEG krever ikke at verken ungdommer eller voksne folk skal jobbe gratis! At du (og andre) mener at å passe på deres barn ikke har noen verdi er greit nok - men for egen del mener jeg at det er noe av det viktigste.....

Jeg er ikke enig med deg. Det var slik jeg vokste opp ja, sikkert i likhet med mange her som også var unger og ungdom på 80- og begynnelsen av 90-tallet.

Jeg har FORTSATT ikke sagt at man skal løpe rundt og passe andres barn gratis, har dere et slags misforståelsesvirus på gang her? Jeg sier jo også at alt dette kommer an på hvordan man bor og hvordan man er oppdratt, du kan ikke bare lese ett avsnitt.

Men uansett mener jeg det ikke er sunt at ungene får voldsomt mye betalt for å sitte barnevakt, nettopp fordi at selv om man ikke bor i et lite miljø er det så utrolig verdifullt å lære å stille opp for hverandre, og å lære å ikke bli for bortskjemt og kravstor. Der jeg bodde tidligere, bor det utrolig mye folk, men det var en fantastisk kultur med at ungene var passepiker eller plenklippere, uten at de fikk mer enn etpar tiere for det. Alle hadde igjen for det, og uten å høres ut som en gammelkommunist synes jeg det er så flott at man kan prøve å skape et fellesskap og litt god gammeldags dugnadsånd, selv om man ikke bor i en bygd med 50 stykker.

Men altså, for å gjenta meg selv, så kommer alt dette an på hvordan man er oppdratt og hvilken kultur man lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde tidligere' date=' bor det utrolig mye folk, men det var en fantastisk kultur med at ungene var passepiker eller plenklippere, uten at de fikk mer enn etpar tiere for det. [/quote']

Et par tiere på åttitallet...inflasjon...altså en femtilapp i dag. Å klippe plene tar en time, så da har du altså en timelønn på en femtilapp. Så den samme betalingen som du reagerer på at andre får er faktisk det samme som du selv er vant med :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det da heller ingen som har sagt at du skal, *himle tåpelig med øynene tilbake til deg*.

Jeg sier at vi måtte gjøre en del ting uten betaling, ikke dermed sagt at vi måtte passe andres unger gratis. I den samme oppdragerstilen, og du kan kanskje si kollektive oppdragelsen der hvor jeg vokste opp, var det en naturlig følge av dette at man heller ikke fikk betalt hundrevis av kroner for å være barnevakt en kveld. Da fikk vi heller en symbolsk sum, og så var det gjerne mine foreldres, eller min, tur til å få hjelp fra den familien en annen gang.

Men det er ikke sikkert du forstår dette med å stille opp for hverandre? Det er mange som ikke gjør det, det er dessverre blitt vanlig å få mageknip av å stille opp for andre uten å forvente å få noe igjen for det, annet enn gleden ved å hjelpe.

Herregud, jeg stiller da opp for de det er naturlig for meg å stille opp for. For folk jeg nesten ikke kjenner er det ingen selvfølge at jeg skal få "et par tiere" for å bruke en hel kveld på å passe ungene deres.

Dessuten, jeg og min familie "trenger" ingen tjenester fra disse menneskene, ergo er poenget med tjenester og gjentjenester borte => man betaler istedet! Slik er faktisk dagens samfunn; man kjøper seg de tjenester man trenger, og betaler en anstendig lønn for det!

En 16-17 åring tjener vel en 60-70(?) kroner timen i en butikkjobb. Det å ta vare på noens barn er da vel arbeid på lik linje med dette? Det er jo også vanlig med kveldstillegg når "voksne" jobber om kvelden/natta, så hvorfor skal ikke det gjelde for ungsommer også?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kajsa-krabat

Så du syntes det er greit for deg at din datter starter sin arbeidskarriere med å jobbe svart du da?? Og da mener jeg når hun jobber på et serveringssted??

Og joda, jeg vet og mye om å ha barn i barnehage, for mitt barn er og i barnehage på dagtid, for da er jeg student, det er de ekstra jobbene jeg må ta for å få det hele til å gå rundt der vi har behov for barnevakt, og da er jeg faktisk veeeeldig takknemlig for mine nære og kjære som hjelper støttende til... For jeg jobber faktisk for å få penger til mat og andre nødvendige ting, ikke bare til barnepass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis det, nei. Etter min mening er definisjonen av bortskjemt at man ikke er glad for det man får.

Her var det også snakk om at foreldrene ville nektet ungene å sitte barnevakt for den lønna det var snakk om, så vi kan forsåvidt si at det er foreldrene som er årsak her også.

Håper ikke det er meg du sikter til som ville nekte ungen å sitte barnevakt for mindre penger enn hun vil ha selv. DET har jeg nemlig aldri sagt!

Videre er hun alltid glad for det hun FÅR, men her er det ikke snakk om å få - her er det snakk om å jobbe en lørdagskveld.

Jeg satt også barnevakt ved et par anledninger som barn - for femti kroner. Men så er det også over tretti år siden..

Videre hadde jeg tjuefem kroner uka for å passe en liten gutt omtrent hver dag etter skolen. I dag ville vel de tjuefem kronene tilsvare et par hundre antar jeg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder lukkede selskaper. Alternativet til å ta jobben svart er å forlange at hun/han som arrangerer selskapet, det være seg et gullbryllup eller en 80-årsdag, ansetter meg, og betaler arbeidsgiveravgift og passer på at det betales skatt og moms av mine tjenester - eller at jeg fakturerer dem og legger moms og skatt til tjenesten. Da blir timebetalingen straks dobbelt så dyr for jubilanten. God idé?

Så om vi er fire stykker som jobber en kveld, og jubilanten betaler oss 6400 for hele pakka - så ville hun måtte ut med atskillig mer om vi ikke kunne tatt det svart. Og de synes faktisk det er dyrt nok som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakket jeg ikke om der jeg vokste opp, men der jeg bodde inntil i sommer. Har vel ikke vært så veldig mye inflasjon siden juni, skulle jeg mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg stiller da opp for de det er naturlig for meg å stille opp for. For folk jeg nesten ikke kjenner er det ingen selvfølge at jeg skal få "et par tiere" for å bruke en hel kveld på å passe ungene deres.

Dessuten, jeg og min familie "trenger" ingen tjenester fra disse menneskene, ergo er poenget med tjenester og gjentjenester borte => man betaler istedet! Slik er faktisk dagens samfunn; man kjøper seg de tjenester man trenger, og betaler en anstendig lønn for det!

En 16-17 åring tjener vel en 60-70(?) kroner timen i en butikkjobb. Det å ta vare på noens barn er da vel arbeid på lik linje med dette? Det er jo også vanlig med kveldstillegg når "voksne" jobber om kvelden/natta, så hvorfor skal ikke det gjelde for ungsommer også?!

1: Litt av problemet idag er nettopp at man ikke synes det er naturlig å stille opp for andre enn de man er programforpliktet til å hjelpe. Veldig, veldig mange bor steder de ikke har et naturlig nettverk, og da er det ganske tussig å møte den holdningen der.

2: Det var ikke snakk om å betale etpar tiere for å passe unger en hel kveld. Det var snakk om en time, summen jeg har nevnt for en "helaften" er rundt 250 kroner.

3: Nei, en butikkjobb er på ingen måte sammenlignbar med å sitte barnevakt, av den enkle grunn at da hadde ikke samfunnet vårt gått rundt. Vi er egentlig tenkt å leve i flokk og ikke bruke enorme ressurser på barnepass. Hvordan tror du velferdsnorge hadde vært om dagmammaer skulle fått samme lønn som kontoransatte? Det hadde bare ikke gått rundt. Nå var det ikke snakk om dagmammaer her da, men prinsippet er litt av det samme.

Forresten er det helt greit om ungdommer med voksenjobber får voksenlønn, men å sitte barnevakt en fredagskveld ser jeg egentlig på som en typisk barnejobb og lønner deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3: Nei' date=' en butikkjobb er på ingen måte sammenlignbar med å sitte barnevakt, av den enkle grunn at da hadde ikke samfunnet vårt gått rundt. [/quote']

Tror du samfunnet hadde gått rundt hvis ingen passet barn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh-nei, det er hele poenget!?!?! Men du skjønner vel at hvis alle skulle betalt barnevaktene sine butikkarbeiderlønn hadde ingen hatt råd til å dra verken på jobb eller andre steder...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det faktisk snakk om en barnevakt, ikke en dagmamma. Barnevakt bruker man en gang i blant når man vil gå ut - uten barn. Det er ikke noe man bruker hele tiden. Hva dagmammaer tjener har jeg null peiling på, og det er heller ikke det det er snakk om her. De færreste vil bli ruinert av å betale en barnevakt 40-50 kroner i timen, de som ikke vil ta seg råd til det får bare passe barna sine selv, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det faktisk snakk om en barnevakt' date=' ikke en dagmamma. Barnevakt bruker man en gang i blant når man vil gå ut - uten barn. Det er ikke noe man bruker hele tiden. Hva dagmammaer tjener har jeg null peiling på, og det er heller ikke det det er snakk om her. De færreste vil bli ruinert av å betale en barnevakt 40-50 kroner i timen, de som ikke vil ta seg råd til det får bare passe barna sine selv, da![/quote']

Du leser ikke alt jeg leser, bare bruddstykker. Jeg sa helt spesifikt at jeg nevnte dagmamma kun for å sammenligne med noe relevant, du kan jo gidde å lese hva jeg skriver før du svarer så bastant.

Barnevakt TRENGER noen av oss av og til fordi vi MÅ ting som er helt umulig å gjøre med barn og IKKE har familie og venner next door.

Noen av oss BLIR ruinert om vi skal betale 40-50 kroner timen for barnevakt

Men ja, vi "kan jo bare passe barna våre selv, vi da". Det er det mest premenstruelle, arrogante, surmaga oppgulpet jeg har sett eller hørt på LANG tid.

Mulig du har det sånn, men det er på høy tid at du får øynene opp for at ikke alle har det på akkurat samme måte som deg!!!

Det hadde forresten ikke BARE med hva man har "råd" til heller, det er både moral og prinsipper i dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hadde jeg betalt barnevakten min 250 kr for en helaften, er jeg gansk siker på at hun hadde prioritert andre ting. Jeg betaler gledelig 80kr timen til barnevakten min, de gangene vi velger å være sosiale med vennene våre( ikke så ofte da). Ellers krangler besteforeldre om å passe, og de ønsker selvfølgelig ingen betaling. Men vile vært direkte flau, om jeg skulle tilby noen 20kr timen, for å trille på min baby jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg betalt barnevakten min 250 kr for en helaften' date=' er jeg gansk siker på at hun hadde prioritert andre ting. Jeg betaler gledelig 80kr timen til barnevakten min, de gangene vi velger å være sosiale med vennene våre( ikke så ofte da). Ellers krangler besteforeldre om å passe, og de ønsker selvfølgelig ingen betaling. Men vile vært direkte flau, om jeg skulle tilby noen 20kr timen, for å trille på min baby jeg.....[/quote']

Heldig du som har råd til det da.

Jeg ville vært flau om jeg hadd oppdratt mine unger til å kreve så mye betaling som en del av dere snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg betalt barnevakten min 250 kr for en helaften' date=' er jeg gansk siker på at hun hadde prioritert andre ting. Jeg betaler gledelig 80kr timen til barnevakten min, de gangene vi velger å være sosiale med vennene våre( ikke så ofte da). Ellers krangler besteforeldre om å passe, og de ønsker selvfølgelig ingen betaling. Men vile vært direkte flau, om jeg skulle tilby noen 20kr timen, for å trille på min baby jeg.....[/quote']

Nettopp!!

Dersom jeg, da jeg satt barnevakt, hadde fått 20 kr timen, hadde jeg ikke giddet, jeg har ting jeg liker bedre enn å sitte barnevakt! Slik er det med de aller fleste; de gidder ikke bruke fritida si på å passe andres barn dersom de ikke får "noe" igjen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er sakens kjerne også. Synes du virkelig ikke at man får noe igjen for å lære seg å ta hånd om andre og jobbe litt for pengene når man er barn? Det er akkurat det der som gjør meg litt fortvilet. Mine unger skal ihvertfall lære seg til å jobbe, uten å forvente å få så himla mye igjen i penger, men lære seg å sette pris på det man har igjen av andre verdier. Dere er da så materialistiske, enkle og overflatiske, virker det som!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...