Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2004 #1 Skrevet 10. oktober 2004 Jeg har fått en barnevakt på snart 15år, og hun kommer til å sitte barnevakt av og til 1-2 timer midt i uka. Barnet mitt er da lagt, og det kommer ikke til å bli senere enn til kl.22. Hva er vanlig å betale i timen til en 15 årig jente? Hvis hun skal sitte barnevakt en kveld i helga, blir det nok snakk om 4-5 timer om gangen.
Gjest Tex Skrevet 10. oktober 2004 #2 Skrevet 10. oktober 2004 50 kroner pr time? Det ville jeg tenkt....
Tuddelidu Skrevet 10. oktober 2004 #3 Skrevet 10. oktober 2004 Det synes jeg også høres rimelig ut. Da jeg satt barnevakt i 14-15-årsalderen fikk jeg en 2-300 kroner og jeg satt fra 6-7 til 01-02 på fredags- og lørdagskvelder.
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2004 #5 Skrevet 10. oktober 2004 50 kr timen for å passe sovende barn :o ....det er mer enn nok å vel så det...
Tuddelidu Skrevet 10. oktober 2004 #6 Skrevet 10. oktober 2004 50 kr timen for å passe sovende barn :o ....det er mer enn nok å vel så det... Vel, "mine" barn sov ikke hele kvelden nei, det var mer tarzan i taklampa og løpe huset rundt i noen timer fra jeg kom og til de skulle legge seg, slitsomt var det, men moro også Når barna har lagt seg er det jo ikke veldig mye arbeid, men litt synes jeg nå de skal ha, det er faktisk et arbeid som må gjøres det også.
Gjest happyending Skrevet 10. oktober 2004 #7 Skrevet 10. oktober 2004 Da jeg satt barnevakt i fjortenårsalderen fikk jeg 200 kr pr kveld.. Det er riktignok 7 år siden nå, men jeg syns det er greit for en 4-5 timer, kanskje mer.. Utover det syns jeg ca 50 kr i timen er greit jeg..
Gjest pling 82 Skrevet 9. november 2004 #8 Skrevet 9. november 2004 hmmm jeg jobber i bhg, og sitter barnevakt for noen av barna.. jeg tar da 100 kr timen...så...50 virker mer enn nok.... :-)
Gjest Tex Skrevet 10. november 2004 #9 Skrevet 10. november 2004 Det kommer jo litt an på hvor lenge det er snakk om, ikke sant, du får ingen til å sette av en time om kvelden for å tjene en femtilapp, men du kan ikke betale 15 åringer flere hundre kroner for å sitte utover kvelden.....
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #10 Skrevet 10. november 2004 50 kr timen for å passe sovende barn :o ....det er mer enn nok å vel så det... Man bruker av sin egen fritid, og må sitte der enten barnet sover eller ikke. Jobb er jobb. Sammenligning: Jeg sitter i en resepsjon med fryktelig lite å gjøre - skal jeg ha mindre lønn per time når det er stille?
Gjest Gjest nå Skrevet 10. november 2004 #11 Skrevet 10. november 2004 Det blir vel litt drøyt å sammenlikne en voksen i jobb med en fjortis foran tv med godteri og pizza spør du meg... De sitter uansett hjemme med godteposen foran tv. Er de barnevakt borte får de et hus for seg selv, noe som er stas når du er tenåring. Jeg synes sammenlikningen var helt utimelig. Og nei - hadde jeg ansatt noen i en resepsjon som hadde liten arbeidsmengde ville jeg ikke akkurat smelt til med fet lønn, nei. Hatt bedriftsøkonomi? Syntes det var kult å sitte barnevakt jeg, da jeg var tenåring. Blåste i hvor mye penger jeg fikk. Selvsagt stas å ha litt lommepenger, men en unge som sover og vanligvis ikke våkner er ikke akkurat noe bry. Kunne se på tv så lenge jeg ville og være alene i et digert hus. Stas! Jeg har en voksen barnevakt, hun er 23 år. Hun får 50 kr timen for sovende barn, men jeg runder alltid oppover, litt avhengig av hvor lenge jeg er ute. Hun får ta med seg venninne/kjæreste etc. og kan selvsagt ta seg til rette hjemme med mat osv. Hun er kjempefornøyd. For henne er det penger hun ikke ville hatt dersom hun satt hjemme og gjorde akkurat det samme... 3-400 kroner for en kveld på sofaen er ikke så dårlig spør du meg...
Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 10. november 2004 #12 Skrevet 10. november 2004 Det blir vel litt drøyt å sammenlikne en voksen i jobb med en fjortis foran tv med godteri og pizza spør du meg... De sitter uansett hjemme med godteposen foran tv. Er de barnevakt borte får de et hus for seg selv, noe som er stas når du er tenåring. Jeg synes sammenlikningen var helt utimelig. Og nei - hadde jeg ansatt noen i en resepsjon som hadde liten arbeidsmengde ville jeg ikke akkurat smelt til med fet lønn, nei. Hatt bedriftsøkonomi? Syntes det var kult å sitte barnevakt jeg, da jeg var tenåring. Blåste i hvor mye penger jeg fikk. Selvsagt stas å ha litt lommepenger, men en unge som sover og vanligvis ikke våkner er ikke akkurat noe bry. Kunne se på tv så lenge jeg ville og være alene i et digert hus. Stas! Jeg har en voksen barnevakt, hun er 23 år. Hun får 50 kr timen for sovende barn, men jeg runder alltid oppover, litt avhengig av hvor lenge jeg er ute. Hun får ta med seg venninne/kjæreste etc. og kan selvsagt ta seg til rette hjemme med mat osv. Hun er kjempefornøyd. For henne er det penger hun ikke ville hatt dersom hun satt hjemme og gjorde akkurat det samme... 3-400 kroner for en kveld på sofaen er ikke så dårlig spør du meg... Nå var det jo ikke lønnen til Mysan det var snakk om da, men om hun skulle få MINDRE betalt når det var stille. Jeg syns 50 kroner timen for en 15-åring er helt greit, og det kommer jeg til å betale.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 10. november 2004 #13 Skrevet 10. november 2004 Jeg syns man skal ha betalt for å jobbe. Det jeg gjør, er å betale for oppmøtet, dvs. uansett hvor kort jeg trenger barnevakt så betaler jeg 20 euro (bor i Euroland, det tilsvarer ca 160 kr.) Dersom det varer, betaler jeg 5 euro pr time etter de første to timene. Første gangen jeg hadde barnevakt var det gjennom et firma. De tok for 4 timer uansett - dvs. om jeg kom hjem etter 2 måtte jeg likevel betale for 4. Dette er selvsagt fordi det å skulle på jobb en kveld/ettermiddag faktisk skal verdsettes. Nå har jeg funnet "privat" barnevakt, men bruker samme prinsippet (om enn litt redusert, bl.a. fordi i det nevnte firma var det utdannet personale). Hvor lite mener vi egentlig at det å ta vare på våre barn er verdt?? For meg er det iallfall et spørsmål.....
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #14 Skrevet 10. november 2004 Det blir vel litt drøyt å sammenlikne en voksen i jobb med en fjortis foran tv med godteri og pizza spør du meg... De sitter uansett hjemme med godteposen foran tv. Er de barnevakt borte får de et hus for seg selv, noe som er stas når du er tenåring. Jeg synes sammenlikningen var helt utimelig. Og nei - hadde jeg ansatt noen i en resepsjon som hadde liten arbeidsmengde ville jeg ikke akkurat smelt til med fet lønn, nei. Hatt bedriftsøkonomi? De sitter uansett hjemme foran TV med godtepose? Det gjør ikke datteren min på seksten. Ikke da hun var femten heller. Heller ikke da hun var fjorten. Hun vil mye heller være ute med vennene sine en lørdagskveld, men sitter barnevakt for pengenes skyld. Hvem har sagt noe om fet lønn og resepsjonsarbeid da? Bedriftsøkonomi?? Herremin - det er vel ikke det som er diskusjonen her, jeg bare dro den sammenligningen for å fortelle at jeg mener at man skal ha for å sitte barnevakt, enten ungen sover eller ikke. Man sitter der man sitter, og man er låst i den stillingen. I x antall timer. Eller skal man betale barnevakter utifra dette regnestykket da: Hun kommer klokken 18, vi går klokken 18.30. 20 kroner for oppmøte. 50 kroner timen fra 18.30 og frem til klokken 20, da skal ungen være i seng. Etter det, ned til 30 kroner timen. Man får for antall timer, og ferdig med det.
Gjest Gjest nå Skrevet 10. november 2004 #15 Skrevet 10. november 2004 Å dra frem hvor viktige barna er, som om det er en pris på DET, blir direkte fjollete... som om de som mener barnevakt bør være billigere bryr seg mindre om barna liksom??? Skulle jeg priset en barnevakt ut fra hvor mye berna betyr for meg vill ejeg ikke hatt barnevakt i det hele tatt, det sier jo seg selv. Snakk om dobbeltmoral... Selvsagt skal en barnevakt lønnes. Men å betrakte det som vanlig arbeid blir jo helt bomskudd. Da får man heller engasjere besteforeldre, tanter, tantebarn, eldre søsken etc da, ellers er det jo knapt noen vits i å gå ut. En kinotur ville da for meg koste 350-400 kroner, hvis jeg regner tre timer, innkjøp av spisende til barnevakten og en timepris på 50 kroner i tillegg til kinobillett etc. LATTERLIG! Kan faktisk reise med ferja Krsand-Hirtshals 4 ganger for den summen...
Tari Skrevet 10. november 2004 #16 Skrevet 10. november 2004 Å dra frem hvor viktige barna er, som om det er en pris på DET, blir direkte fjollete... som om de som mener barnevakt bør være billigere bryr seg mindre om barna liksom??? Skulle jeg priset en barnevakt ut fra hvor mye berna betyr for meg vill ejeg ikke hatt barnevakt i det hele tatt, det sier jo seg selv. Snakk om dobbeltmoral... Selvsagt skal en barnevakt lønnes. Men å betrakte det som vanlig arbeid blir jo helt bomskudd. Da får man heller engasjere besteforeldre, tanter, tantebarn, eldre søsken etc da, ellers er det jo knapt noen vits i å gå ut. En kinotur ville da for meg koste 350-400 kroner, hvis jeg regner tre timer, innkjøp av spisende til barnevakten og en timepris på 50 kroner i tillegg til kinobillett etc. LATTERLIG! Kan faktisk reise med ferja Krsand-Hirtshals 4 ganger for den summen... Det syns du. Jeg syns det er helt greit å betale 400 kroner for at jeg OG mannen skal komme oss ut en kveld. Om vi ikke har råd til det så får vi heller spørre noen i familien da. Og vanlig arbeid er det vel ikke å regne. Jeg har ihvertfall mer enn 50 kroner i timeslønn!
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 10. november 2004 #17 Skrevet 10. november 2004 Det handler om å verdsette den jobben som gjøres, selv om det er snakk om et sovende barn og barnevakten "bare" kan sløve på soffan. Barnevakten er der fordi det trengs et "voksent" menneske slik at ungen ikke skal være alene. Trenger ikke å krisemaksimere og begynne å snakke om brann el. engang. Hadde jeg ment at det ikke var så farlig, så kunne jeg jo latt ungen være hjemme alene da. Hvis noen krever at jeg skal bruke min tid slik og sånn så er det ikke mer enn rett og rimelig at jeg faktisk får betalt for det. Det gjelder da vitterligen om det er en 15-åring som sitter barnevakt også?? Da binder jo vedkommende sin tid. Forøvrig - det er ikke alle forunt å ha besteforeldre/familie etc som kan sitte barnevakt. Det er heller ikke sikkert at det er så greit å "alltid" være den som ber om hjelp. Da er det med barnevakt en kostnad som må med i regnestykket hvis man skal ut av huset. Sånn er det bare. Så får jeg heller gå ut skjeldnere da, det er vel ikke værre.
Mamma1 Skrevet 10. november 2004 #18 Skrevet 10. november 2004 Jeg går sjelden ut... fordi det |er for dyrt med barnepike. Har vel hatt tre-fire forskjellige de siste tre årene. Lønna har variert mellom 200kr for en hel kveld med sovende barn til 50-60 kr timen. Synes det er sykt dyrt. Men de skal jo ha betalt de også. Men synes 250 kr for en hel kveld er nok siden jeg har studenter som sitter, de har tilgang til internett for å få gjort skolearbeid.
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #19 Skrevet 10. november 2004 250 for en hel kveld? Regner du da fra ca klokken 18 til 24? 6 timer? Drøyt 40 pr time... Hva er vanlige dagmammasatser i dag? Da jeg var dagmamma for sju år siden hadde jeg tjuefem i timen tror jeg.... når jeg regnet på det
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2004 #20 Skrevet 10. november 2004 Jeg tenker på hva dagmammaen får i lønn jeg. Hun har under tretti kroner timen med helt vanlig dagmammasats og da aktiverer hun ungene og JOBBER med dem. At en drittunge, unnskyld uttrykket, da skal ha femti kroner timen for å spise chips og snoke i skapene mine synes jeg blir helt på trynet. Man kan IKKE sammenligne en vanlig jobb med å være barnevakt. Tidligere hadde jeg trillepike, og da fikk hun tjue kroner for å være ute i en time. Hun får jo ihvertfall ikke MER for å sitte på rompa mens ungene sover. Unnskyld meg, men jeg blir litt provosert av å høre om hva enkelte av dere mener man skal betale, jeg. Jeg har en 16-åring som av og til sitter barnevakt til meg. Enkelte "kan ikke bare spørre noen i familien", noen av oss må få noen andre til å sitte... Hun får GODT betalt, fordi jeg setter stor pris på at hun gjør det, og da får hun 250-300 kroner for å sitte der etter at ungene har lagt seg og selvsagt stå opp med dem dagen etter så jeg får ligge etpar timer ekstra om jeg har vært ute. Det er rikelig. Da blir det ca. 15-20 kroner timen når man tar med de timene hun sover, alt ettersom hvor lenge hun er! Det er MER enn nok, hun burde strengt tatt ikke hatt det engang! Makan, hun skatter jo ikke av det og bor hos foreldrene, pengene ryker jo rett i et kontantkort uansett. Det er et poeng at ungene skal lære seg til å jobbe men ikke være grådige. Jeg er glad jeg ikke ble vant til å få 50 kroner timen da jeg var liten og var barnevakt, da hadde jeg nok blitt utrolig skuffet da jeg begynte i vanlig jobb og oppdaget at etter skatt og husleie satt jeg igjen med mindre enn da jeg var barnevakt til noen enda mindre snørrunger enn meg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå