Gå til innhold

Angst? Kan det behandles?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ganske sikker på at jeg har en angstlidelse, og dette har jeg nok hatt store deler av livet. Hovedsakelig tror jeg at det dreier seg om sosialangst, men ikke bare det.

Er det noen andre som har det som meg?

Jeg hater å snakke i telefonen. Tidligere har jeg brukt en hel dag på å få bestilt en legetime f.eks fordi jeg må manne meg opp, og ikke minst forberede hva jeg skal si, før jeg kan ringe. Da jeg studerte, var det et helvete å sjekke eksamensresultatene.Dette kunne jeg bruke flere dager på. Fikk hjertebank og løs mage når jeg skulle gå inn på nettet og sjekke.Jeg var redd for å stryke selv om det ikke var grunnlag for det. Hvis jeg har noen viktige avtaler, må jeg alltid sjekke klokkeslettet ørten ganger, for jeg kan jo ha sett feil. Å legge ut statusoppdateringer på facebook har jeg problemer med. Begynner å skrive noe, men så ombestemmer jeg meg. Jeg er redd for at andre skal synes at det jeg skriver er teit, og jeg er redd for skrivefeil. Jeg må ofte sjekke stavingen før jeg legger noe ut. Og selvangivelsen er helt forferdelig å sjekke. Det er absolutt ingen grunn for det, men tenk om jeg har hatt feil skattetrekk, og får masse restskatt. Det hadde vært flaut å ikke oppdage det før. Tannlegen har jeg ikke vært hos på flere år. Det begynte med at jeg måtte få meg en ny tannlege. Dette innebar at jeg da måtte ringe og bestille time hos en ny. Det ble ikke gjort. Nå er jeg redd for at jeg har mange hull. Jeg er da redd for at det vil koste en formue, og igjen det hadde vært flaut å ha mange hull. Og så er det de vanlige: "Husket jeg å ta ut stikkontakten på strykejernet?" osv.

Venner har jeg omtrent ikke fordi jeg har ikke vært flink til å ta vare på de jeg har hatt. Jeg er dårlig på å ta kontakt, da jeg ikke ser hvorfor de vil omgås meg. Jeg er kjedelig og lite interessant. 

Jeg har nå fått barn, og vil ikke at de skal bli som meg. Det er også viktigere at jeg kan forholde meg greit til andre personer.

Er dette noe som kan behandles, eller må jeg bare leve med det. Jeg ser selv at det å bli eksponert for vanskelige situasjoner gjentatte ganger hjelper, men jeg klarer ikke å presse meg selv.

Ser at dette innlegget ble veldig langt, men håper at noen har tatt seg tid til å lese. takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angst og angst. Dette er jo helt normale ting å grue seg for, du hauser det nok bare opp litt mer. Å være redd for stryk, skrivefeil, restskatt osv er jo ting som alle frykter. Å hate å snakke i telefonen er vel heller ikke unormalt.

Plager det deg så mye så får du ta en prat med fastlegen. Jeg tror du kan klare dette selv med å slutte å gjøre en sak utav disse småtingene. Jeg er kanskje litt hard nå, men mener det bare godt. 

Skrevet

Det er for så vidt det jeg har tenkt selv, og kommer ikke til å ta kontakt med fastlegen. 

Skrevet
15 minutter siden, Dwight skrev:

Angst og angst. Dette er jo helt normale ting å grue seg for, du hauser det nok bare opp litt mer. Å være redd for stryk, skrivefeil, restskatt osv er jo ting som alle frykter. Å hate å snakke i telefonen er vel heller ikke unormalt.

Plager det deg så mye så får du ta en prat med fastlegen. Jeg tror du kan klare dette selv med å slutte å gjøre en sak utav disse småtingene. Jeg er kanskje litt hard nå, men mener det bare godt. 

Dette er jo ikke nødvendigvis normale ting for alle å kvie seg for, og det er jo ikke normalt lengre når vedkommende faktisk ikke gjennomfører dem! 

Skrevet
8 timer siden, Dwight skrev:

Hei, du som er TS. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Mitt beste tips er å kanskje ta det opp med legen først, høre hva h*n sier :) 
Hei til deg Dwight!
Hva mener du med angst og angst? En ting er å si du hater og snakke i telefonen, men her sier TS at det brukes en hel dag, bare på og ta en telefon! Tror nok ikke det er TS som hauser noe opp her. Såklart, folk har forskejllig oppfatning. Men TS sier selv det går en hel dag til og ta en telefon. Er noe LITT annet og hate å snakke i telefonen da spørr du meg :) 

Anonymkode: 6c40f...409

Skrevet

Slik du forklarer det ser jeg tydelige tegn på tvangspregede handlinger, som brer seg over litt for mange områder til at det kan kalles helt ordinær atferd 

Dersom jeg var i ditt tilfelle hadde jeg søkt henvisning til psykolog for å få eksponeringsterapi. 

Angst er arvelig og skadelig hos en forelder som ikke evner ta tak i noen av problemene.  

Bestill time hos fastlegen imorra, du. 

Du hadde ikke skrevet her om dette ikke var noe du opplevde tar stor del i hverdagen din.

Anonymkode: 5c77c...812

Skrevet

TS, jeg synes du skal ta det opp med legen. Med riktig angstbehandling kan du få  det bedre.

Anonymkode: 427f0...24c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, du som er TS. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Mitt beste tips er å kanskje ta det opp med legen først, høre hva h*n sier :) 
Hei til deg Dwight!
Hva mener du med angst og angst? En ting er å si du hater og snakke i telefonen, men her sier TS at det brukes en hel dag, bare på og ta en telefon! Tror nok ikke det er TS som hauser noe opp her. Såklart, folk har forskejllig oppfatning. Men TS sier selv det går en hel dag til og ta en telefon. Er noe LITT annet og hate å snakke i telefonen da spørr du meg :) 

Anonymkode: 6c40f...409

Det kan godt være at TS beskriver det dårlig, eller at jeg leser det feil. Men som jeg skrev, jeg mener det bare godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...