AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #1 Skrevet 13. januar 2016 er så veldig pliktoppfyllende, vil hele tiden at alle skal være fornøyde, går stadig på akkord med meg selv, for å ikke skuffe eller skape problemer. Gjør ofte ting jeg ikke er fornøyd med selv, bare for å behage andre. Innser at livet er for kort for dette. Tips for å legge om tankegang? Hvordan tenker dere som ikke er så pliktoppfyllende? Anonymkode: 34e6b...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #2 Skrevet 13. januar 2016 Pliktoppfyllende er nok ikke ordet du er ute etter. Å oppfylle pliktene sine er noe man skal. Er det din plikt å gjøre noe, så skal du gjøre det. Det er nok det nynorske begrepet people pleaser du tenker på. At du gjør ting du IKKE har plikt til å gjøre, bare for å behage andre. Jeg hater også at andre blir sure/skuffet, og er skikkelig konfliktsky. Jeg har ofte sagt ja til å gjøre noe jeg overhodet ikke vil, og så vært mutt og passiv aggressiv under hele seansen. Det er jo ikke akkurat bra.. Mitt tips er å øve deg på å si nei. Tenk på sikkerhetsprosedyrene på flyet: Din plikt er å først ta vare på deg selv, deretter hjelpe andre. Om du sliter deg ut eller blir nedbrutt fordi du lar andre komme foran deg selv, oppfyller du ikke plikten om å ta vare på deg selv først. Den som har hovedomsorgen for deg er deg selv. Om du ikke er ulykkelig, eller sliter deg ut så du blir syk, har du ikke overskudd til å være en god venn/kjæreste/medarbeider. Det er DU som må sørge for at du har det bra, deretter kan du bruke energi på at andre skal ha det bra. Om du merker at du kommer til å bli utslitt eller lei deg av å gjøre noe for en som ber deg om noe, øv deg på å si nei, beklager, det kan jeg ikke. Vennlig, men bestemt. Anonymkode: ee722...9af 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #3 Skrevet 13. januar 2016 ja, det er vel bare det at jeg overtolker hva som er min plikt, det er mye som blir min plikt i mitt hode:) Konfliktsky ja, veldig. Men det er jo ikke til å komme fra at man får man negative reaksjoner fra andre når man sier nei, spesielt om man har sagt mye ja før Anonymkode: 34e6b...ae2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå