Gå til innhold

Redd for å åpne munnen...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja dette høres utrolig rart ut, noen her tenker sikkert jeg er utrolig dum, men dette er noe jeg går rundt og er redd for.

Jeg har i rundt et år nå hvert kjempe redd for å åpne munnen for mye. Liksom jeg tør ikke gape for mye. Jeg har liksom faser hvor jeg plutselig tenker kjempe mye på det og er kjempe redd, og andre faser hvor jeg glemmer det totalt. Nå er jeg i den fasen hvor jeg tenker på det mye.

Jeg hadde en jente i klassen min i fjor som hadde en kjeve som gikk ut av ledd når hun gapa, og dette skremte meg skikkelig, for jeg har i tillegg (når jeg var yngre) sett videoer av folk som ikke klarer å lukke munnen fordi kjeven har låst seg.

Uansett, greit nok at jeg i små perioder er forsiktig med å åpne munnen for mye, men det som er ille og som får meg til å gråte og miste pusten er når jeg drømmer om dette. Det har skjedd så mange ganger at jeg drømmer om at kjeven min låser seg. Jeg prøver å snakke, bevege kjeven og lukke munnen, men smerte og ubehag hindrer meg. Jeg går liksom rundt i drømmene mine og gråter fordi det er så skummelt, også pleier jeg å våkne med tårer i ansiktet og vond kjeve. Så i rundt 1 måned etter at jeg får disse drømmene (skjer ikke ofte, men ofte nok), går jeg faktisk rundt og er redd for dette.

Lurer på hvorfor jeg drømmer om dette? Det er vel drømmene som i grunn har satt igjen denne frykten i meg. Har flere opplevd lignende? Noen som kan noe om dette?

Jeg er 16 år forresten 

Anonymkode: 16ffc...125

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok utviklet en angst for dette (unormal redsel for noe som egentlig ikke er farlig). Hvor mange tror du sliter med det problemet du er redd for? Hvor stor er sannsynligheten for at det skjer deg? Hvor stor er sannsynligheten for at du vinner i Lotto? 

Jeg skal ikke si at "det er bare å tenke at dette er ikke farlig" for det er ikke alltid så enkelt å bli kvitt angst. Det finnes en løsning for dette, kalt eksponeringsterapi som du får hos psykolog. Fordi det er lange køer for å få time hos psykolog stiller du nok ikke først i køen. Du kan evt oppsøke en privatpraktiserende psykolog om du føler dette hemmer deg veldig i hverdagen din.

Anonymkode: 3cee0...005

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok utviklet en angst for dette (unormal redsel for noe som egentlig ikke er farlig). Hvor mange tror du sliter med det problemet du er redd for? Hvor stor er sannsynligheten for at det skjer deg? Hvor stor er sannsynligheten for at du vinner i Lotto? 

Men i drømmene mine er det så utrolig skummelt, ekkelt, ubehagelig og vondt. Jeg kan i våken tilstand liksom kjenne hvor vondt det gjorde og det er skremmende. Jeg vet det ikke er stor sjanse for at det skal skje med meg, men i drømmene mine har det hvert skikkelig ekkelt!

Jeg føler dog problemet ikke er så stort at jeg kan gå til psykolog med det

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i drømmene mine er det så utrolig skummelt, ekkelt, ubehagelig og vondt. Jeg kan i våken tilstand liksom kjenne hvor vondt det gjorde og det er skremmende. Jeg vet det ikke er stor sjanse for at det skal skje med meg, men i drømmene mine har det hvert skikkelig ekkelt!

Jeg føler dog problemet ikke er så stort at jeg kan gå til psykolog med det

Du vet jo at drømmer ikke er virkeligheten? Alle har vonde drømmer av og til, men vi skjønner at det ikke er reelt og at de t som skjer i drømmen neppe skjer i virkeligheten.  Det er svært få, om noen, som er sanndrømt. Dette kan du ta helt med ro. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...