Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke les slike tulleartiklerer du snill jenta mi...

Anonymkode: d0c98...666

Jenta di? ... 

Du finner mange artikler om samme tema. Om du har lest hele tråden vil du også se at det ble henvist til matportalen.no her. Den er vel god nok i dine øyne, eller? 

Legger ved linken i tilfelle; http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/vitaminer_mineraler_og_kosttilskudd_mens_du_er_gravid

ts 

Anonymkode: 8df9e...0e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt forskjell på naturlegemidler og en kopp eple-te, da.. 

Synes du virker litt hysterisk, TS. Kan du ikke snakke med jordmoren din? 

• Liker 4
Skrevet

Har lest noen slike artikler jeg også. Men har valgt å fortsette å drikke en kopp te eller to på kvelden om jeg ønsker det, uten å bry meg så alt for mye om hva som er i den. Er så "uansvarlig" at jeg til og med har takket ja til en kopp kaffe når jeg har vært på besøk hos folk også:ohmy: både lege og jordmor sier det ikke er noe problem, så da velger jeg å høre på de:) 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt klart. Men Hvis du googler så vil du se at det er et hav av sider som tar opp dette med urter og graviditet. 😊

Ts

Mange treff på Google er virkelig ikke ensbetydende med "riktig"! Det er derfor kildekritikk er så viktig.

• Liker 2
Skrevet

Dette blir for hysterisk for min del. Vil anbefale deg å kun forholde deg til matportalen. Og ja, de nevner noe om urter der, men det er stoooor forskjell på urtekosttilskudd og en kopp med urtete. I følge den linken din kan man jo heller ikke krydre maten med hvitløk og basilikum. Da tar det jo helt av. Stress er heller ikke bra for babyen. Kos deg med teen din du TS. 

Anonymkode: 84540...8ec

• Liker 2
Skrevet (endret)
Den 13.1.2016 at 21.41, AnonymBruker skrev:

Jenta di? ... 

Du finner mange artikler om samme tema. Om du har lest hele tråden vil du også se at det ble henvist til matportalen.no her. Den er vel god nok i dine øyne, eller? 

Legger ved linken i tilfelle; http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/vitaminer_mineraler_og_kosttilskudd_mens_du_er_gravid

ts 

Det er et stykke fra " Vær forsiktig med urteprodukter" til, du kan ikke spise disse 91 urtene for da skader du fosteret. 

Den siden du referer til er ikke seriøs. Har du lest igjennom lista? Det er alt i fra ordinære krydder til giftige planter til ulovlige droger. Det er et stykke fra basilikum og hvitløk til marihuana og colaplanter, for å si det sånn. Selv om det er mange sider på internett som omtaler urter og svangerskap, kan du ikke ta det for god fisk med mindre det er en offisiell side eller de kan referere til flere kilder (SOM IKKE KAN VÆRE ANDRE HJEMMESIDER ELLER BLOGGER).

Enkelte av plantene i lista er definitivt ikke sånt som man bør innta, men det betyr ikke at alle er skadelige. Og noen er bare skadelige i store (enorme) doser.

Endret av Synne-Marie
hersens skrivefeiler
Skrevet
Den 13.1.2016 at 19.01, AnonymBruker skrev:

Det er helt klart. Men Hvis du googler så vil du se at det er et hav av sider som tar opp dette med urter og graviditet. 😊

Ts

Det er et hav av sider som tar opp hvor farlig vaksiner er og hvordan Illuminati styrer verden også ;)  Utøv kildekritikk, takk. 

Skrevet
11 minutter siden, Dorey skrev:

Det er et hav av sider som tar opp hvor farlig vaksiner er og hvordan Illuminati styrer verden også ;)  Utøv kildekritikk, takk. 

Poenget mitt er at jeg ikke gidder å grave frem dokumentasjon den enkelte anser som en pålitelig kilde. Søk selv og se om du finner noen sider du anser som pålitelige som tar opp temaet. Det er som sagt mange som skriver om dette så det bør ikke være så vanskelig 😊

Ts 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at jeg ikke gidder å grave frem dokumentasjon den enkelte anser som en pålitelig kilde. Søk selv og se om du finner noen sider du anser som pålitelige som tar opp temaet. Det er som sagt mange som skriver om dette så det bør ikke være så vanskelig 😊

Ts 

Poenget er at det er DU som må utøve kildekritikk. Det er jo ikke oss du skal overbevise. Det har jo ikke noe for meg eller AB over her å si, om du, for eksempel, velger å avstå fra sunne, fornuftige matvarer under svangerskapet fordi du har lest noe på en side på internettet. Det er jo bare deg selv det går ut over. Man kan ikke lenger stole på informasjonen man får på nettet, for den er overveiende useriøs og unøyaktig. Man må være nøye med hva som står i tittelfeltet. Står det matvareportalen, så er det god skur, står det wiki kan det være iffy, men det må ikke være det (her kan man sjekke kildene i artikkelen).

Jeg har pløyd igjennom en del informasjon om temaet, og vet at det er en del urter, som i store mengder, kan være skadelig. De holder jeg meg unna (Mange av de er av kategorien; ville ikke spist som ugravid heller ;) ). Jeg vet også at om du skal følge alle "kostholdsrådene" du finner på internett, så vil kostholdet ditt begrense seg til (filtrert) vann.

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, Synne-Marie skrev:

Poenget er at det er DU som må utøve kildekritikk. Det er jo ikke oss du skal overbevise. Det har jo ikke noe for meg eller AB over her å si, om du, for eksempel, velger å avstå fra sunne, fornuftige matvarer under svangerskapet fordi du har lest noe på en side på internettet. Det er jo bare deg selv det går ut over. Man kan ikke lenger stole på informasjonen man får på nettet, for den er overveiende useriøs og unøyaktig. Man må være nøye med hva som står i tittelfeltet. Står det matvareportalen, så er det god skur, står det wiki kan det være iffy, men det må ikke være det (her kan man sjekke kildene i artikkelen).

Jeg har pløyd igjennom en del informasjon om temaet, og vet at det er en del urter, som i store mengder, kan være skadelig. De holder jeg meg unna (Mange av de er av kategorien; ville ikke spist som ugravid heller ;) ). Jeg vet også at om du skal følge alle "kostholdsrådene" du finner på internett, så vil kostholdet ditt begrense seg til (filtrert) vann.

Jeg kommer til å unne meg en kopp urtete en gang innimellom, men droppe fem kopper om dagen som jeg pleide. Utover det kommer jeg til å drikke te som ikke inneholder disse tingene - som feks nypete fra Helios uten hibiscus. Jeg forstår at det er et skritt lengere enn typ matportalen (selv om de også nevner dette), men jeg velger å ikke ta sjansen. Når jeg leser om at urte X og Y tidligere ble brukt til å fremkalle abort/blødninger så velger jeg å droppe det for sikkerhets skyld. Forøvrig så er det ikke slik at jeg heller nødvendigvis stoler blindt på det matportalen sier heller. 

Ts 😊

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å unne meg en kopp urtete en gang innimellom, men droppe fem kopper om dagen som jeg pleide. Utover det kommer jeg til å drikke te som ikke inneholder disse tingene - som feks nypete fra Helios uten hibiscus. Jeg forstår at det er et skritt lengere enn typ matportalen (selv om de også nevner dette), men jeg velger å ikke ta sjansen. Når jeg leser om at urte X og Y tidligere ble brukt til å fremkalle abort/blødninger så velger jeg å droppe det for sikkerhets skyld. Forøvrig så er det ikke slik at jeg heller nødvendigvis stoler blindt på det matportalen sier heller. 

Ts 😊

Problemet med din manglende kildekritikk i denne sammenhengen, er ikke bare at du risikerer å ende opp på et kosthold bestående utelukkende av filtrert vann, men at du også skremmer opp andre tedrikkende gravide ved å presentere useriøse lenker som fakta bare fordi de dukker opp når du googler. At enkelte urter ble brukt i håp om å fremkalle abort way back when, er i beste fall spekulasjoner, all den tid man trodde mye rart om mye før legevitenskapen og forskning fikk tilstrekkelig gjennomslagskraft. Se bare på kjerringråd. Det er ingen forskning som har klart å påvise at det er slik at fersk ananas eller rømmegrøt med ekstra rømme setter i gang fødsel på høygravide, men umodne kvinner. Allikevel har disse rådene (og flere til) versert i generasjoner. At man i 2016 bare kan google seg til den informasjonen min vil høre uten å utvise et minste snev av kildekritikk, er med på å holde liv i ulike former for "overtro" og misoppfattelser, og gjør helt sikkert jobben til helsepersonell enda vanskeligere enn den hadde trengt å være.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...