Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt ren nypete på Helios, mulig noen helsekostbutikker også har. De på matbutikkene pleier å være iblandet hibiscus.

Anonymkode: d463b...d40

Takk! 

Ja, den jeg har fra matbutikken har hibiscus (hovedingrediens eller som nr 2 om jeg ikke tar helt feil).

Jeg skal rett på Helios etter jobb! 😬😬

ts

Anonymkode: 8df9e...0e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Sisti skrev:

Men trenger du å drikke en liter med te, da? :klo: Kan du ikke nøye deg med 3 kopper te om dagen, så er du trygt innenfor koffeingrensa? 

Jeg er litt sånn som drikker 5-10 kopper te om dagen vinteren igjennom. Spesiellt nå som jeg forsøker å ikke kaste i meg alt mulig. Teen blir liksom både erstatning for  vann og kos 😊

Dessuten har jeg vært veldig nøye med koffein gjennom svangerskapet, og har lagt borg kaffen og Pepsi Maxen helt. Jeg hadde håpet å stå fast ved det.

Ts 😊

Skrevet
8 timer siden, Sisti skrev:

Forøvrig har London Fruit & Herb company fruktte som er koffeinfrie. Vil tro de rene fruktteene ikke har urter i seg, det smaker hvertfall ikke sånn (har ikke giddet å sjekke akkurat). 

Det står bak. Jeg tror du vil finne mange sv ingrediensene som er listet opp. Men tusen takk 😊

Ts

Skrevet

Tror man skal være litt kildekritiske her. Er det reell forskning som støtter oppmot slike påstander? Da er det i så fall veldig merkelig at de offisielle rådene for gravide ikke har tatt for seg dette aspektet.

Anonymkode: 8fb8e...3de

• Liker 7
Skrevet

Tiper at det kommer an på mengden koffein og/eller urter, at en eller to kopper urte med evt koffein, ikke skader. Grønn te hatr ofte mindre koffein enn sort te, og er også veldig bra ( antioksidanter osv ) for helsa generelt.

Anonymkode: c9aff...337

Skrevet

Som en over meg var inne på: kildekritikk er nok et vesentlig moment i denne diskusjonen. Dersom frukt- og urteteer hadde vist seg å fremme en stor fare for abort eller dødfødsel, ville det fremkommet av de offisielle sidene med råd til gravide, jordmødre og leger ville frarådet det. Å stole blindt på "fakta" bare fordi det står på Internett, tror jeg jevnt over at er en veldig, veldig dårlig idé. Det er vel kanskje også det som er årsaken til at mange jordmødre og leger går så langt som til å mer eller mindre forby sine gravide pasienter å google etter informasjon om alt mulig. Som min jordmor sa så fint: man trenger ikke google for å finne matportalen.no, og der står alt du trenger å vite om kosthold. 

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt ren nypete på Helios, mulig noen helsekostbutikker også har. De på matbutikkene pleier å være iblandet hibiscus.

Husker du merket? Jeg var der i dag men kunne ikke finne noe. 

Ts 😊

Skrevet
Den 1/11/2016 at 21.11, Runforit skrev:

Ingefær te og koffeinfri te(Kloster har mange, sjekk ut Helsekost butikker, de har mye)

la ingefær være... er det okey? du er gravid og 15. det er ikke sunt. :)

Anonymkode: 8c3e1...fa1

Skrevet

Snakk om å sluke til seg alt en leser og ta det som god fisk. Denne siden er bare tull TS.

Anonymkode: d2c2b...e86

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker du merket? Jeg var der i dag men kunne ikke finne noe. 

Ts 😊

Det er Helios sitt eget merke. I løs vekt i rund eske.

Skrevet
Den 11.1.2016 at 22.36, AnonymBruker skrev:

Hvor har du 'oppdaget' dette?

Myndighetene sier ikke noe ang urter.

Du kan fint drikke te som gravid.

Den artikkelen blei skrevet for 11 år siden. Dersom det hadde vært fy fy så hadde det kommet mer fram. Det er ingen referanser der heller, så jeg er langt mer skeptisk til artikkelen enn til urte-te.

Jeg aner hysteri på gang...

Anonymkode: 926cb...7f5

Myndighetene sier faktisk noe om inntak av urter under graviditet: "Vær forsiktig med urteprodukter, naturlegemidler og kosttilskudd, særlig ved kjøp i utlandet eller via internett. Slike produkter bør kun tas i samråd med helsepersonell."

Nå er det vel forsjell på å bruke litt vanlige urter eller krydder som smakstilsetning i mat, og på å innta store mengder, men om man drikker 5-6 kopper te om dagen skjønner jeg godt at TS ønsker å sjekke opp ingrediensene nærmere.

Kilde: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/vitaminer_mineraler_og_kosttilskudd_mens_du_er_gravid

Skrevet

Burde det ikke egentlig stått på dem om det var farlig for gravide? Står jo advarsler på alt mulig annet...Uansett, etter å ha lest her tror jeg jeg fortsetter å drikke te, men kutter heller litt ned på antallet kopper pr. dag. Har hittil drukket omtrent tre kopper av den hibiscus-teen fra yogi te hver dag (den er så god!) men jeg får heller roe litt ned. Virker jo nesten her som om det er tryggere å drikke vanlig svart te?

Skrevet
Den 12. januar 2016 at 18.05, AnonymBruker skrev:

Tror man skal være litt kildekritiske her. Er det reell forskning som støtter oppmot slike påstander? Da er det i så fall veldig merkelig at de offisielle rådene for gravide ikke har tatt for seg dette aspektet.

Anonymkode: 8fb8e...3de

Det er helt klart. Men Hvis du googler så vil du se at det er et hav av sider som tar opp dette med urter og graviditet. 😊

Ts

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er Helios sitt eget merke. I løs vekt i rund eske.

Takk! Da var de nok bare utsolgt for den 😊

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Myndighetene sier faktisk noe om inntak av urter under graviditet: "Vær forsiktig med urteprodukter, naturlegemidler og kosttilskudd, særlig ved kjøp i utlandet eller via internett. Slike produkter bør kun tas i samråd med helsepersonell."

Nå er det vel forsjell på å bruke litt vanlige urter eller krydder som smakstilsetning i mat, og på å innta store mengder, men om man drikker 5-6 kopper te om dagen skjønner jeg godt at TS ønsker å sjekke opp ingrediensene nærmere.

Kilde: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/vitaminer_mineraler_og_kosttilskudd_mens_du_er_gravid

Takk for link!

ts 😊

Skrevet
48 minutter siden, Momseguri skrev:

Burde det ikke egentlig stått på dem om det var farlig for gravide? Står jo advarsler på alt mulig annet...Uansett, etter å ha lest her tror jeg jeg fortsetter å drikke te, men kutter heller litt ned på antallet kopper pr. dag. Har hittil drukket omtrent tre kopper av den hibiscus-teen fra yogi te hver dag (den er så god!) men jeg får heller roe litt ned. Virker jo nesten her som om det er tryggere å drikke vanlig svart te?

Jeg er helt enig. For meg virker det også plutselig som om sort te i små mengder er bedre.. 

Ts

Skrevet

Hvordan er det med Roibush-te? Den finner jeg ikke noe 'skummelt' ved. Andre som vet??

ts 

Skrevet

Jeg sier som en del av de andre: Her må man være kildekritisk. "Helsekostportalen" er ikke et offentlig organ, og de sier selv på nettsidene at de baserer seg på "alment akseptert kunnskap, tradisjonell kunnskap og/eller dokumentasjon". Med andre ord, en salig blanding av udokumenterte kjerringråd/oppspinn og fakta....

Ts, jeg skjønner godt at du blir bekymret,som førstegangsgravid kjenner jeg meg igjen. Men jeg håper du klarer å slappe litt av med dette, ta udokumenterte råd fra google med en klype salt, og spørre legen/jordmoren din om fakta. Lykke til!

• Liker 3
Skrevet
Den 12.1.2016 at 1.07, AnonymBruker skrev:

Dette går ikke på koffeinen, men rett og slett de andre ingrediensene i teen dessverre 😔 

http://www.helsekostopplysningen.no/Artikler/Urter-som-ikke-bor-brukes-under-graviditet/

Ts 

Dette er ikke en troverdig side. Det er en privat side, som har sine egne private interesser.

Husk på kildekritikk TS.

Den 12.1.2016 at 9.52, Sisti skrev:

Forøvrig har London Fruit & Herb company fruktte som er koffeinfrie. Vil tro de rene fruktteene ikke har urter i seg, det smaker hvertfall ikke sånn (har ikke giddet å sjekke akkurat). 

Det er den teen jeg liker best, uansett :) Masse god fruktsmak :D

Drikk den teen du vil, i moderate mengder. Ikke 15 kopper om dagen liksom ;)

Anonymkode: 926cb...7f5

Skrevet
Den 12.1.2016 at 17.57, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser linken så står det faktisk at man skal unngå te med en eller flere av ingrediensene listet opp. 

Hadde håpet du hadde rett! 

Ts

Ikke les slike tulleartiklerer du snill jenta mi...

Anonymkode: d0c98...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...