Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg nå lest flere steder. Urter ble visst tidligere også brukt som abortmiddel... 

Legger ved link over de forskjellige urtene her: http://www.helsekostopplysningen.no/Artikler/Urter-som-ikke-bor-brukes-under-graviditet/

Som dere ser bør man holde seg unna 'alt'. Jeg har vært på apotek, helsekost og vanlig butikk - jeg finner ingen te uten en eller fler av disse ingrediensene, 

Men det er godt å se at det er fler en meg som ikke var klar over dette - da er jeg ikke helt håpløs.. 

Ts 😔

Anonymkode: 8df9e...0e6

I følge den linken er jo til og med hvitløk farlig. 

Jeg velger å følge offisielle råd fra helsemyndighetene. Er ikke særlig med urter i teene jeg drikker uansett, skjønner ikke hvor du finner alle disse urtene hen, er det kun helsekostte du er vant med? 

Anonymkode: 1c0c2...450

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingefær skal man ikke ha hit Helsekopplysningen. 

Sjekket Kloste sine idag faktisk, og alle jeg fant inneholdt en eller fler av ingrediensene man blir rådet til å holde seg unna dessverre 😔 Jeg er som deg - drikker gjerne åtte kopper te hver dag .. 

Link:  http://www.helsekostopplysningen.no/Artikler/Urter-som-ikke-bor-brukes-under-graviditet/

ts 

Meh, ingefær er ikke noe urte eller påvist "farlig". Har drukket masse av det og drikker det enda og baby er sprek, sterk og frisk :danse:

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I følge den linken er jo til og med hvitløk farlig. 

Jeg velger å følge offisielle råd fra helsemyndighetene. Er ikke særlig med urter i teene jeg drikker uansett, skjønner ikke hvor du finner alle disse urtene hen, er det kun helsekostte du er vant med? 

Anonymkode: 1c0c2...450

For å unngå koffein så drikker jeg Yogi og Pukkula-te. Disse selges ofte på litt større matbutikker. De fleste tingene i disse teene er oppført på listen jeg linket til - eksempelvis lakrisrot og hibiskus. 

Når jeg leser litt rundt så ble visst disse ingrediensene brukt til å fremkalle abort i tidligere tider. 

Jeg vet ikke jeg altså... Får spørre jordmor. Jeg er ikke spesiellt hysterisk iht dette, og unngår kun maten helsemyndighetene råder om. Likevel er det mange av mine venninner etc som visstnok ikke drikke te pga dette, og man kan jo bli skremt sv et raskt googlesøk om temaet. 

Jeg kan selvsagt drikke sort te / frukt te - men disse innholdet jo koffein igjen.. 

Ts 

Skrevet
1 time siden, Runforit skrev:

Meh, ingefær er ikke noe urte eller påvist "farlig". Har drukket masse av det og drikker det enda og baby er sprek, sterk og frisk :danse:

Men som du ser så står ingefær på listen over ting man bør unngå. Det står også spesifikt som te.  Jeg vet ikke jeg altså, men man begynner jo å lure. Søker du raskt på nett finner du en masse om dette. Men det blir vel som med alt annet: mange får jo friske barn til tross for at de feks. spise diverse oster og spekemat, kaffe etc under graviditeten også.. 

Ts 

Gjest Runforit
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men som du ser så står ingefær på listen over ting man bør unngå. Det står også spesifikt som te.  Jeg vet ikke jeg altså, men man begynner jo å lure. Søker du raskt på nett finner du en masse om dette. Men det blir vel som med alt annet: mange får jo friske barn til tross for at de feks. spise diverse oster og spekemat, kaffe etc under graviditeten også.. 

Ts 

Jeg tar det litt med en klype salt. Men koffein er jeg obs på og urter som kan påvirke melkeproduksjonen :) 

Skrevet

Oi, dette med urter visste jeg ikke om. Har brukt å ta en kopp med Pukka-te innimellom. Har forøvrig ikke hatt noe problem med melkeproduksjonen med de to andre, men kanskje jeg skal være litt obs på dette med urter fra nå av..

Skrevet

Fikk selv beskjed om å være forsiktig med for mye grønn te, det kan forårsake abort..

Jeg har bare valgt å ikke drikke te under svangerskap, for å være på den sikre side. Har jeg lyst på noe varmt å koker jeg meg opp en kopp solbærtoddy/solbærsaft. 

Anonymkode: c96b1...7c4

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan selvsagt drikke sort te / frukt te - men disse innholdet jo koffein igjen.. 

Ts 

Men trenger du å drikke en liter med te, da? :klo: Kan du ikke nøye deg med 3 kopper te om dagen, så er du trygt innenfor koffeingrensa? 

Skrevet

Forøvrig har London Fruit & Herb company fruktte som er koffeinfrie. Vil tro de rene fruktteene ikke har urter i seg, det smaker hvertfall ikke sånn (har ikke giddet å sjekke akkurat). 

Skrevet

På helsekost-forretning får man tak i English Breakfast Tea, som er uten koffein.  Mange ulike smaker og veldig god te. :)

Har skjønt at det kun er koffein i teen man skal holde seg unna. Noen anbefaler ingefærte, jeg har lest at ingefær ikke skal inntas av gravide. Men helt ærlig mener jeg at alle 'eksperter' mener forskjellig. Jeg holder meg unna det som står oppført som 'nei-for-gravide' i nyoppdatert liste. 

Anonymkode: 0d0c9...106

Skrevet

Men kjære vene, det må da være noe med mengdene her. Vil tro det er forskjell på én kopp urtete og å hive innpå lakrisrot og ingefær naturell. 

Anonymkode: 3f1f1...7cf

• Liker 6
Skrevet

Jeg fikk tilogmed anbefalt ingefær-te av legen da jeg slet med kvalme :klo:  Han sa at jeg ikke burde spise for mye ingefær, men at en eller to kopper te om dagen var greit. Jeg syns det er litt rart at det ikke står noe om dette i den boken man får utlevert heller, den lister jo opp alt mulig man ikke kan spise. Stress :sur:

• Liker 1
Skrevet

Ren nypete (uten hibiscus) er vel ok?

Anonymkode: d463b...d40

Skrevet
2 timer siden, Sisti skrev:

Forøvrig har London Fruit & Herb company fruktte som er koffeinfrie. Vil tro de rene fruktteene ikke har urter i seg, det smaker hvertfall ikke sånn (har ikke giddet å sjekke akkurat). 

Sjekket ingrediensene i den store esken med 80 teposer i 8 forskjellige smaker og det eneste jeg fant der var sikorirot og hibiskus (som var listet opp i linken til TS). Usikker på om "hibiskus" nødvendigvis er det samme som "hibiskus blomst". 

Når det er sagt tror jeg ikke alle disse urtene er farlige og jeg drakk koffeinfri urtete da jeg var gravid. 

Skrevet
16 minutter siden, FantasDick skrev:

Sjekket ingrediensene i den store esken med 80 teposer i 8 forskjellige smaker og det eneste jeg fant der var sikorirot og hibiskus (som var listet opp i linken til TS). Usikker på om "hibiskus" nødvendigvis er det samme som "hibiskus blomst". 

Når det er sagt tror jeg ikke alle disse urtene er farlige og jeg drakk koffeinfri urtete da jeg var gravid. 

Ja altså, i følge linken til TS er jo til og med hvitløk farlig, så hvis dette stemmer sliter vel de fleste gravide, for hvitløk har da blitt en ganske vanlig del av kostholdet til folk?

Skrevet
1 minutt siden, Sisti skrev:

Ja altså, i følge linken til TS er jo til og med hvitløk farlig, så hvis dette stemmer sliter vel de fleste gravide, for hvitløk har da blitt en ganske vanlig del av kostholdet til folk?

Enig der, vi spiser hvitløk omtrent hver dag. Jeg personlig tar det med en klype salt. 

Skrevet

Slutt å tenk så mye. 

Anonymkode: 084fe...37b

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ren nypete (uten hibiscus) er vel ok?

Det bør den være! Hvor finner jeg den? 

Ts 😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det bør den være! Hvor finner jeg den? 

Ts 😊

Jeg har kjøpt ren nypete på Helios, mulig noen helsekostbutikker også har. De på matbutikkene pleier å være iblandet hibiscus.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære vene, det må da være noe med mengdene her. Vil tro det er forskjell på én kopp urtete og å hive innpå lakrisrot og ingefær naturell. 

Anonymkode: 3f1f1...7cf

Hvis du leser linken så står det faktisk at man skal unngå te med en eller flere av ingrediensene listet opp. 

Hadde håpet du hadde rett! 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...